گیاهان

همه چیز درباره درخت گردو پکان

همه چیز راحب درخت کردو پوکان

گردو پکان از گردوهای وارداتی بومی آمریکا به شمار می رود که دارای مغز پر چربی است که سرشار از ویتامین های مختلفی است و در مناطق گرمسیری رشد می کند. بیش از 98 درصد میوه این گیاه را مغز تشکیل می دهد. ظاهری تخم مرغی شکل دارد که از آن علاوه بر مصرف تازه در آشپزی، آجیل و … نیز استفاده می کنند. برای رشد نیاز به کود مناسب، آفتاب کامل، خاک غنی، هرس به موقع دارد که ما در این مقاله بسته به رسالت خود به معرفی کامل درخت گردو پکان و آفات و بیمارهای آن به همراه نحوه برداشت گردو پکان خواهیم پرداخت پس در ادامه مطلب در فروشگاه اینترنتی پوپونیک همراه ما باشید.

مشخصات گیاهی کامل درخت گردو پکان:

گردو پکان از ارقام با کیفیت گردو به شمار می رود که میوه تخم مرغی شکل کشیده ای همچون بادام تولید می کند. میوه این گیاه دو پوستی است، یک پوست علفی سبز رنگ که نسبت به سایر واریته ها کمی نازکتر است که سطح پوسته آن صاف نیست و چندین شیار عمودی شکل دارد و از سوی دیگر دارای پوسته صاف چوبی مانندی است که به راحتی با فشار دست می شکند، پوست علفی سبز رنگ این گیاه به هنگام رسیدن به راحتی از میوه گیاه جدا می شود.

مغز بسیار پر چرب و خوشمزه‌ای دارد، 98 درصد میوه این گیاه را مغز تشکیل می دهد که آن دو درصد را پوست گردو تشکیل می دهد. در بیشتر مناطق به دلیل رشد آسان و کیفیت بالایی که دارد آن را کشت می کنند. خواص بسیاری دارد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. توجه داشته باشید که مغز این نوع گردو ظاهری بیضی و منظم دارد که جداره های سخت مغز گردو عادی را ندارد به همین دلیل به راحتی می توانید مغز گردو را مصرف کنید.

مشخصات گیاهی کامل درخت گردو پکان

مغز گردو آمریکایی

توجه داشته باشید که این گیاه در اصل بومی مناطقی از آمریکاست و برای کاشت در مناطق گرمسیری مناسب است به همین دلیل در مناطق جنوبی ایران آن را کشت می کنند، مغز میوه این گیاه به دلیل ظاهر زیبا و جذابی که دارد برای تزئین انواع غذا و دسر مناسب است و طعمی استثنائی نسبت به سایر واریته های گردو دارد، ارتفاع این گیاه اگر شرایط رشد مهیا باشد به 40 متر و قطر آن به 2 متر می رسد. برگ های سبز رنگ درازی دارد که طول آن بین 3 تا 40 سانتیمتر است که دارای شیارهای عمیق و ظریفی است. نیاز سرمایی پایینی دارد.

درختی بلند قامت و بر افراشته به شمار می رود که بسیار پر طاقت است و شاخه های وزین و پیچ خورده ای دارد. برای افزایش باردهی نیاز به گرمای زیاد تابستان دارد. دارای قطر تاج پوششی 12 تا 20 متری است. درختی خزان پذیر به شمار می رود که برگ های آن با شروع فصل پاییز تغییر رنگ می دهند و در نهایت می ریزند. این گیاه در سالهای نخست خود رشد کندی دارد که البته پس از گذشت چندین سال رشد متوسطی به خود می گیرد.

از 5 سالگی شروع به میوه دهی می کند که هر ساله بر میزان تولید میوه آن افزوده می شود. میوه این گیاه به رنگ قهوه ای است، تراز تجاری بالایی دارد و استفاده از آن مقرون به صرفه است. گلهای زیبای این گیاه در فصل بهار نمایان می شوند که گرده افشانی آن توسط باد و حشرات انجام می شود. باردهی مطلوبی دارد و درختی سایه گستر با شاخ و برگ زیاد به شمار می رود.

شاخه درخت درخت پکان

شاخه درخت پکان

انواع درخت گردو پکان:

درباره ارقام و واریته های درخت گردو پکان اطلاعات قابل موثقی در دسترس نیست، اگر شما در این زمینه اطلاعاتی دارید خوشحال می شویم که آن را با ما در فروشگاه اینترنتی پوپونیک در میان بگذارید.

روش های تکثیر درخت گردو پکان:

گردو پکان از طریق بذر، قلمه و پیوند تکثیر می شود.

کشت بذری درخت گردو پکان:

در کشت بذری ابتدا بذرها را به مدت 24 تا 48 ساعت در آب ولرم خیس کنید و سپس مقداری خاک پرلیت آماده و آن را مرطوب کنید و بذر گیاه را در داخل آن قرار دهید و در داخل نایلون سر بسته بگذارید و به مدت دو تا سه ماه در یخچال و در دمای مناسب نگهداری کنید و هر از چند گاهی به گیاه سر بزنید و رطوبت آن را بررسی و نگذارید خشک شود، پس از گذشت دو تا سه ماه یک گلدان در ابعاد و عمق مناسب تهیه و توجه داشته باشید که زهکشی خوبی داشته باشد، با خاک مناسب گلدان را پر کنید و با دست خود شیاری ایجاد و بذر گردو را در داخل آن بکارید و روی آن را بپوشانید و در نهایت گیاه را آبیاری و در دمای مناسب قرار دهید، پس از مدتی گیاه رشد می کند و جوانه می زند زمانیکه گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید نهال به دست آمده را طی مراحلی به زمین اصلی برای ادامه رشد منتقل کنید.

توجه داشته باشید که شما در فصل پاییز و شروع فصل زمستان می توانید بذر گیاه را به طور مستقیم در زمین اصلی نیز بکارید تا دوره سرمادهی خود را به طور طبیعی طی کند.

پیوند زدن درخت گردو پیکان:

برای ازدیاد درخت گردو می توانید از روش پیوند نیز استفاده کنید که برای این منظور می توانید از افراد مجرب استفاده کنید.

مغز گردو پکان

کاشت قلمه درخت گردو پکان:

در روش قلمه زنی شاخه ای پر بار از درخت را انتخاب و سپس قلمه ای به طول 30 سانتیمتر از درخت را به صورت اوریب برش دهید و توجه داشته باشید که قلمه چندین برگ داشته باشید، برای تسریع در رشد از هورمون ریشه زایی بر روی بذر گیاه استفاده کنید و در نهایت گودالی ایجاد و قلمه را در داخل آن بکارید به گونه ای که دو سوم قلمه در زیر خاک قرار بگیرد، گیاه را آبیاری کنید و تا زمان ریشه دار شدن نگذارید سطح خاک خشک شود، پس از گذشت مدتی قلمه ریشه دار می شود و گیاه شروع به رشد می کند.

روش های هرس درخت گردو پکان:

گردو پکان به مانند سایر درختان سالانه نیاز به هرس به موقع دارد، هرس این گیاه اواخر فصل زمستان و اوایل بهار انجام می شود، به هنگام هرس شاخه های اضافه، بیمار و خشک شده را از گیاه جدا کنید و در صورت نیاز هرس خوشه گیری یا فرم را انجام دهید. با استفاده از هرس باردهی گیاه افزایش پیدا می کند و شما می توانید فرم ایده آل را به درخت خود بدهید.

گردو پکان تازه

گردو پکان تازه

شرایط اکولوژیک رشد درخت گردو پکان:

درخت گردو پیکان برای رشد هر چه بهتر و میوه دهی عالی نیاز به شرایط محیطی مناسب دارد که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.

ارتفاع:

ارتفاع این گیاه بسته به شرایط و ارقام مختلف متغیر و بین 18 تا 40 متر است.

نور:

گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود که برای رشد و نمو به نور کامل خورشید نیاز دارد.

دما:

نسبت به سرما هوای حساس است و دمای مناسب برای رشد این گیاه 20 تا 40 درجه سانتی گراد است. توجه داشته باشید که گرمای بالای 45 درجه به بافت میوه گیاه خسارت وارد می کند.

خاک:

در گستره وسیعی از خاک های لومی، غنی و مرطوب رشد می کند که خاک مورد کشت باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد.

آبیاری:

به آبیاری متوسط و منظمی نیاز دارد.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت درختان از یکدیگر 7 تا 9 متر و فاصله بین ردیف ها 7 متر است.

نهال گردو پیکان

زمان و مقدار کود دهی به درخت گردو پکان:

برای تغذیه درخت گردو در طول رشد گیاه در فصل بهار می توانید از کودهای شیمیایی مختلفی استفاده کنید، همچنین در فصل پاییز نیز استفاده از کود پوسیده دامی به صورت چالکود توصیه می شود.

آفات و بیماری های رایج گردو پکان:

آفات و بیماری های رایج گردو پکان به قرار زیر است.

شته گردو پکان:

شته نام حشره کوچکی است که به بافت گیاه خسارت وارد می کند. این حشره با حمله به برگ و میوه گیاه ایجاد گال می کند و باعث کاهش عملکرد و کیفیت میوه گیاه می شود که برای کنترل آن استفاده از سموم شیمیایی توصیه ما به شما است.

شپشک گردو پکان:

شپشک نوعی حشره است که به بافت گیاه خسارات وارد می کند که برای کنترل آن می توانید از سموم شیمیایی مختلفی استفاده کنید.

آفت casebearer:

آفت casebearer از آفات رایج گردو پکان به شمار می رود که به گل آذین ماده و همچنین میوه هایی که تشکیل می شوند خسارات وارد می کند.

اسکب:

اسکب در واقع مهمترین بیماری درخت گردو پیکان محسوب می شود که بیشتر در مناطق مرطوب ظاهر می شود، در واقع نوعی بیماری قارچی است که بر روی سطح برگها و پوست میوه لکه های ریزی را ایجاد می کند که این لکه ها با گسترش به هم می رسند و لکه بزرگی را ایجاد و کل میوه را در بر می گیرند.

گردو پکان با پوست

گردو پکان با پوست

نحوه برداشت میوه گردو پکان:

برداشت میوه گردو پکان در اواخر فصل تابستان و اوایل زمستان انجام می شود که بیشتر میوه های آن پس از رسیدن به زمین می افتند که به راحتی می توانید آنها را جمع کنید. برای برداشت محصول به درخت تکان و لرزش وارد و یا به صورت دستی میوه درخت را بچینید و در داخل سبد بگذارید و سپس پوست علفی آن را جدا کنید. بیشتر گردوها به هنگام افتادن و رسیدن پوست علفی خود را از دست می دهند، پس از برداشت چند روزی گردوها را خشک و سپس به انبار یا بازار مصرف عرضه کنید.

گردو آمریکایی

خواص گردو پکان:

خواص گردو پکان به قرار زیر است.

  • منبع ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی همچون کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و پتاسیم است.
  • بسیار پر چرب است.
  • دارای مقداری زیادی اسید اولئیک است.
  • پوست را جوان نگه می دارد و در درمان ریزش مو مؤثر است.
  • باعث لاغری و کاهش وزن می شود.
  • سلامت قلب را تضمین می کند.
  • مغز و حافظه را تقویت می کند.
  • یبوست را درمان می کند.
کاربرد گردو پکان

درخت گردو پکان

کاربرد گردو پکان:

  • از گردو پکان استفاده مختلفی می کنند.
  • برای تازه خوری مناسب است.
  • در آجیل از آن استفاده می کنند.
  • برای تهیه کیک، نان و شیرینی از آن استفاده می کنند.
  • برای تهیه غذا و دسر کاربرد دارد.

بذر گردو آمریکایی

سخن پایانی

گردو پکان یکی از واریته های پر طرفدار و پر چرب گردو به شمار می رود که دارای مغز گردو منحصر به فردی است که از آن استفاده های مختلفی می کنند، در مناطق گرمسیری رشد می کند و رشد کند تا متوسطی دارد و برای رشد نیاز به نور خورشید، آبیاری به موقع کود مناسب و خاک غنی دارد، خواص بسیاری دارد و از ارزش غذایی و تراز تجاری بالایی برخوردار است. باردهی مطلوبی دارد که برداشت میوه آن به سهولت انجام می شود و از قدرت انبارداری بالایی برخوردار است. اگر چنانچه شما نیز تجربه کاشت، داشت تا برداشت درخت گردو پکان را دارید تجربیات و دیدگاه های خود را با ما و دیگر مخاطبان پوپونیک در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

6 دیدگاه درباره مقاله “همه چیز درباره درخت گردو پکان

  1. Avatar رضاقلی رمضانی گفت:

    سلام من حدود ۸ سال پیش دوتا از این درختها را در آهودشت ساری کاشتم رشد خوبی دارند ولی هنوز بارور نشدند نمی دونم چرا؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      شاید درختان شما بذری باشند که حدود 9 سال زمان نیاز دارند تا بار بدهند

  2. Avatar امین گفت:

    سلام
    من دو سال پیش در شهر بوشهر که دما بین 15 الی 35 درجه می باشد نهال گردو پکان را کاشتم و هر سال چند شاخه کوچک با برگ یکند و فصل خزانش همگی میریزد ولی رشد نمیکند ؟
    آیا نیاز هست کاری جهت رشد انجام بدم یا خیر ؟
    چون هیچ رشدی نسبت به روز کاشت نداشته است
    سپاس

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید ببینید درخت گردو پکان شما بذری است و یا پیوندی خودم درخت گردو پکان دارم 10 ساله اما با رشد بسیار کم و اصلا تا بحال میوه نداده است چون بذری است

  3. Avatar علی گفت:

    سلام در شهر برازجان که هوای گرم و خشک بخصوص باد داغ در تابستان دارد میشه کاشت و ثمر مید. برازجان یکی از شهرهای استان بوشهر است. ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      در مناطق نیمه گرمسیر جواب میدهد قطعا در شهر شما یا خشک میشود و یا اگر بار بدهد راندمان آن خیلی پایین است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *