آموزش باغبانی

طرز کاشت دارچین

نحوه کاشت درخت دارچین

دارچین یک ادویه محبوب است و معمولاً در آشپزی به دو شکل پودر و چوب استفاده می‌شود که منشأ هر دو در واقع پوست درخت است. رشد دارچین خیلی سریع است و پوست درخت طی چند سال آماده برداشت خواهد شد.

تضمین شرایط مناسب:

در این قسمت به شما چگونگی ایجاد شرایط مناسب را توضیح می دهیم

1. تصمیم گیری کاشت گیاه در بیرون یا خانه:

تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید درخت را در داخل خانه کاشت کنید یا بیرون از خانه. درختان دارچین تا زمانی که در معرض آفتاب قرار بگیرند، در هر مکان که باشند به خوبی رشد خواهند کرد. اگر دما در منطقه شما معمولاً از 20 درجه سانتیگراد کم‌تر است، بهتر است دارچین را در داخل منزل کاشت کنید.

البته لازم نیست یک گلدان دارچین را در تمام سال در داخل خانه نگه دارید. شما می‌توانید آن را در خارج از منزل نگه دارید و فقط زمانی که دما به پایین‌تر از 20 درجه سانتیگراد افت می‌کند آن را به داخل خانه منتقل کنید.

تصمیم گیری کاشت گیاه در بیرون یا خانه

تصمیم گیری کاشت گیاه در بیرون یا خانه

2. انتخاب مکان پرنور:

مکانی را انتخاب کنید که هر روز 12 ساعت نور خورشید دریافت کند. نور آفتاب برای دارچین عاملی ضروری است، بنابراین مکان‌هایی که هر روز حدود 12 ساعت در معرض نور خورشید هستند برای کاشت دارچین ایده آل خواهند بود. بهتر است خاک مورد نیاز برای کاشت را از گل خانه‌ها تهیه کنید. چراکه ممکن است خاک باغچه داری باکتری‌های مضر باشد و باعث آلوده شدن گیاهتان شود.

انتخاب مکان پرنور

انتخاب مکان پرنور

3. انتخاب فضای مناسب:

برای نگهداری درخت در فضای باز، به مساحت 1.2 مترمربعی و برای نگه داری آن در فضای خانه به یک گلدان 61 در 51 سانتی متری نیاز دارید. توجه داشته باشید که حتماً از گلدان‌هایی استفاده کنید که حاوی سوراخ زهکشی باشند.

انتخاب فضای مناسب

انتخاب فضای مناسب

4. انتخاب خاک مناسب:

اطمینان حاصل کنید که پی اچ خاک بین 4.5 تا 5.5 باشد. دارچین در خاک اسیدی بهتر رشد می‌کند. برای آزمایش پی اچ خاک یک کیت آزمایش پی اچ از گلخانه خریداری کنید و خاک خود را آزمایش کنید. اگر پی اچ خاک خیلی زیاد است سطح خاک را با پودر زغال سنگ بپوشانید. احتمال خیلی کمی وجود دارد که پی اچ خاک کمتر از 4 باشد ولی اگر این چنین بود خاک را با مقداری پودر آهک مخلوط کنید.

انتخاب خاک مناسب

انتخاب خاک مناسب

کاشت دارچین:

در این قسمت چگونگی کاشت گیاه دارچین را آموزش می دهیم.

1. خرید بذر یا درخت:

یک درخت دارچین یا دانه آن را از گلخانه خریداری کنید. باید توجه کنید که در صورت خرید بذر دارچین باید آن را بین دو تا سه روز در نور آفتاب خشک کنید.

خرید بذر یا درخت

خرید بذر یا درخت

2. حفر چاله و ریختن خاک:

یک منطقه 1.2 مترمربعی به عمق 30 سانتی متر را در باغچه‌ی خود حفر کنید و با خاک خریداری شده پر کنید یا اگر گلدان را ترجیح می‌دهید بهتر است از نوع لعابدار و سرامیکی آن استفاده کنید.

حفر چاله و ریختن خاک

حفر چاله و ریختن خاک

3. کاشت بذر:

می‌توانید چندین بذر را در یک گلدان بکارید تا احتما رشد گیاه افزایش یابد. بذرها را در فاصله‌ی 5 سانتی متری از یکدیگر قرار دهید.

کاشت بذر

کاشت بذر

4. قرار دادن ریشه ها در خاک:

ریشه درخت را در خاک قرار دهید و خاک را روی ریشه‌های آن بریزید.

قرار دادن ریشه ها در خاک

قرار دادن ریشه ها در خاک

5. آبیاری خاک:

از آب کافی برای مرطوب شدن خاک استفاده کنید. اگر درخت خود را در گلدان کاشته‌اید، آب یاری گیاه را تا زمانی ادامه دهید که آب از سوراخ‌های آن بیرون بریزد. پس از این آبیاری اولیه، تا زمانی که درخت به اندازه‌ی 5 سانتی متر رشد کند دیگر نیازی به آب دادن نیست. ترجیحاً از آب شیر استفاده نکنید. زیرا اغلب دارای مواد شیمیایی است که برای گیاه مضر است.

آبیاری خاک

آبیاری خاک

6. به این نکات توجه کنید:

اگر از بذر برای پرورش گیاه استفاده کرده‌اید تا زمانی که برگ‌ها روی نهال‌ها رشد می‌کنند صبر کنید و نهال‌هایی را انتخاب کنید که برگ هایش قویتر و پرنگ تر به نظر می‌رسند و آن را درون گلدان یا باغچه با شرایط گفته شده بکارید.

البته اگر از ابتدا درخت دارچین را خریداری کرده باشید چنین نگرانی‌هایی نخواهید داشت.

به این نکات توجه کنید

به این نکات توجه کنید

مراقبت از دارچین:

در این قسمت به شما چگونگی مراقبت از گیاه دارچین را آموزش می دهیم.

1. آبیاری بسته به شرایط آب و هوا:

بعد از رشد 5 سانتی متری درخت بسته به میزان گرمای هوا درخت را آبیاری کنید. پس از گذشت حدود 3 سال و بالغ شدن درخت فقط زمانی آن را آبیاری کنید که خشکسالی باشد. این امر به این دلیل است که ریشه‌ها به اندازه کافی عمق یافته‌اند تا به خاک مرطوب برسند. با انگشت خود رطوبت خاک را آزمایش کنید. اگر خاک خشک باشد، وقت آبیاری رسیده است.

آبیاری بسته به شرایط آب و هوا

آبیاری بسته به شرایط آب و هوا

2. کود دهی: 

اوایل پاییز خاک را کود دهی کنید و با یک چنگال باغبانی کود را با خاک مخلوط کنید. این کار را تا آخر پاییز هر هفته یک یا دو بار انجام دهید. دستورالعمل‌هایی را که بر روی بسته بندی‌های کود آمده را مطالعه کنید تا دقیقاً بدانید چه زمانی، چه مقدار و چند بار باید از آن استفاده کنید. چرا که کودها با مارک‌های مختلف دستورالعمل‌های متفاوتی دارند. پس از بلوغ درخت، یعنی بعد از 2 تا 3 سال، باید در هر بار استفاده میزان کود را دوبرابر کنید.

کود دهی

کود دهی

3. جلوگیری از علف های هرز:

مراقب باشید تا شعاع 25 الی 30 سانتی متری اطراف درخت هیچ گونه علف هرز و سایر پوشش‌های زمینی وجود نداشته باشند. این موارد می‌توانند آفتی برای درختتان باشند.

جلوگیری از علف های هرز

جلوگیری از علف های هرز

4. از بین بردن منطقه بیمار:

از بین بردن منطقه بیمار امن‌ترین و مطمئن‌ترین روش است. در بعضی موارد، مانند لکه‌های خاکستری روی برگ گیاه، ممکن است بتوانید از قارچ کش استفاده کنید. در موارد شدیدتر، مانند نوارهای راه راه، باید قسمت بیمار را بردارید. بعد از حذف بیماری وسایل خود را با الکل ضدعفونی کنید.

از بین بردن منطقه بیمار

از بین بردن منطقه بیمار

5. از بین بردن آفات:

آفات را با آفت کش ها از بین ببرید. توجه کنید که از حشره کش ها استفاده نکنید حشره کش ها خیلی مؤثر نیستند. زیرا تخم‌ها را نمی‌کشند. اگر تخم‌ها را از بین نبرید، مجبور خواهید بود دوباره با آفات مقابله کنید.

از بین بردن آفات

از بین بردن آفات

برداشت محصول:

در این قسمت به شما چگونگی برداشت محصول را توضیح می دهیم.

1. زمان مناسب برداشت:

قبل از برداشت محصول صبر کنید تا درخت 2 ساله شود. وقتی درخت قهوه‌ای رنگ می‌شود آماده‌ی برداشت خواهد بود.

زمان مناسب برداشت

زمان مناسب برداشت

2. برش ساقه ها:

بین اواخر بهار تا اواخر تابستان 4 تا 6 ساقه را به طول 3.8 تا 6.4 سانتی متر و زاویه‌ی 30 درجه به سمت داخل برش دهید. بهتر است این کار را بعد از باران انجام دهید تا رطوبت هوا در این کار به شما کمک کند.

برش ساقه ها

برش ساقه ها

3. برش شاخه ها به اندازه ی کوتاه تر:

شاخه‌های برداشته شده را با یک چاقوی تیز از بالا به پایین به صورت لایه به لایه برش دهید و اجازه دهید تا خشک شوند. سپس می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. فقط توجه کنید که هر دوسال یکبار اجازه برداشت 4 الی 6 شاخه دارچین دارید.

 

برش شاخه ها به اندازه ی کوتاه تر

برش شاخه ها به اندازه ی کوتاه تر

4. قرار دادن لایه ها در سایه:

لایه های بریده شده را به مدت 4 الی 5 روز در سایه قرار دهید تا خشک نشوند. نیازی به رول کردن لایه های دارچین نیست؛ چراکه هنگام خشک شدن خود به خود رول می شوند.

قرار دادن لایه ها در سایه

قرار دادن لایه ها در سایه

5. نکته قابل تذکر:

نکته قابل تذکر این است که اجازه دارید هر دو سال یکبار و به تعداد 4 الی 6 لایه از درخت برداشت کنید. از آنجا که رشد این درخت تا 2.4 متر نیز می رسد، در صورت نگهداری آن در محیطی سرپوشیده می توانید با کوتاه کردن ساقه ها رشد درخت را کنترل کنید.

هر دو سال یکبار از درخت برداشت کنید

هر دو سال یکبار از درخت برداشت کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “طرز کاشت دارچین

  1. Avatar داریوش گفت:

    مرسی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *