آموزش باغبانی

آموزش ساخت آبپاش با بطری

نحوه ساخت بطری آب پاش

آب پاش ها همیشه ارزان ترین کالای مرکز باغبانی نیستند. در حالی که همیشه می توانید گیاهان خود را با یک سطل آبیاری کنید، اما ممکن است با آبیاری بیش از حد آنها را خراب کنید و یا به آنها آسیب برسانید. خوشبختانه تهیه یک آب پاش از یک بطری پلاستیکی در خانه آسان است. و از همه بهتر، شما با بازیافت به محیط زیست کمک می کنید!

ساخت یک آب پاش

در اولین بخش از این مقاله به ساخت یک آب پاش مناسب می پردازیم.

1- یک بطری پلاستیکی برای استفاده پیدا کرده و برچسب آن را بردارید:

اگر بطری از داخل کثیف است، آن را پر از آب کنید، درپوش را ببندید و آن را تکان دهید، سپس آب را بیرون بریزید. این کار را چند بار انجام دهید تا داخل بطری تمیز شود. پس از اتمام کار، برچسب را جدا کرده و باقیمانده چسب را بردارید.

یک بطری پلاستیکی برای استفاده پیدا کرده و برچسب آن را بردارید

یک بطری پلاستیکی برای استفاده پیدا کرده و برچسب آن را بردارید

2- محل قرارگیری سوراخ های کنار بطری را مشخص کنید:

با استفاده از یک نشانگر دائمی یک مربع را در کنار بطری رسم کنید، درست در زیر جایی که شروع به خم شدن به سمت بالا و به شکل گنبد می کند. همچنین می توانید با استفاده از نوار پوشاننده، روی این نقطه را بپوشانید. مربع نباید بزرگتراز انگشت شما باشد.

محل قرارگیری سوراخ های کنار بطری را مشخص کنید

محل قرارگیری سوراخ های کنار بطری را مشخص کنید

3- برای ایجاد سوراخ در مربع از میخ یا پونز استفاده کنید:

سوراخ ها را تا آنجا که می توانید با فاصله یکنواخت قراردهید. شما باید پنج ردیف هر ردیف با پنج سوراخ در مجموع 25 سوراخ ایجاد کنید. اگر پلاستیک بسیار ضخیم است، می توانید میخ را 10 ثانیه روی شعله گرم کنید. میخ را با یک انبر نگه دارید تا خودتان را نسوزانید. میخ را حرکت دهید تا از بطری خارج شود.

برای ایجاد سوراخ در مربع از میخ یا پونز استفاده کنید

برای ایجاد سوراخ در مربع از میخ یا پونز استفاده کنید

4- در طرف مقابل بطری یک سوراخ ایجاد کنید:

بطری را بچرخانید تا سوراخ ها رو به شما باشد. در کنار بطری یک شکل U 1 اینچی (2.5 سانتی متر) بکشید. قسمت بالای U باید پایین گنبد بطری را لمس کند. شکل U را با تیغ برش دهید.

در طرف مقابل بطری یک سوراخ ایجاد کنید

در طرف مقابل بطری یک سوراخ ایجاد کنید

5- در صورت تمایل طرح ها را اضافه کنید:

آب پاش ما کم و بیش تمام شده است، اما می توانید با تزئین آن آب آن را جالبتر نشان دهید. با استفاده از نشانگرهای دائمی چند طرح با مضمون باغبانی روی آن بکشید. همچنین می توانید روی آن چند برچسب بچسبانید، اما توجه داشته باشید که در صورت خیس شدن بیش از حد ممکن است از بین بروند.

در صورت تمایل طرح ها را اضافه کنید

در صورت تمایل طرح ها را اضافه کنید

6- بطری را محکم ببندید و از سوراخ U شکل آن را پر کنید:

بطری را پر کنید تا سطح آب به 1.3 تا 2.5 سانتی متر زیر ردیف پایین سوراخ ها برسد. اگر بخواهید، حتی می توانید مقداری کود محلول در آب به آن اضافه کنید.

بطری را محکم ببندید و از سوراخ U شکل آن را پر کنید

بطری را محکم ببندید و از سوراخ U شکل آن را پر کنید

7- بطری را روی گیاهان خود متمایل کنید تا به آنها آب دهد:

بطری را کنار آن نگه دارید، سپس آن را به پهلو کج کنید. سوراخ های آبیاری را در پایین و سوراخ بریده شده را در قسمت بالا نگه دارید. وقتی آبیاری تمام شد، بطری را به حالت ایستاده به سمت عقب متمایل کنید. در صورت لزوم ظرف را دوباره پر کنید.

بطری را روی گیاهان خود متمایل کنید تا به آنها آب دهد

بطری را روی گیاهان خود متمایل کنید تا به آنها آب دهد

ساخت یک آبپاش بزرگ

دومین بخش مربوط به ساخت یک آبپاش بزرگ می باشد.

1- یک بطری بزرگ با دسته و درب پیچ دار انتخاب کنید:

ظرف های مواد شوینده و کوزه های شیر گزینه های بسیار خوبی هستند. ظروف آب بزرگ و ظروف آبمیوه نیز ممکن است کار کنند، به شرطی که دسته داشته باشند. از همه مهمتر، مطمئن شوید که درب آن پیچی باشد. درپوشی که باز و بسته شود به دلیل فشار آب برای این کار مناسب نیست.

 یک بطری بزرگ با دسته و درب پیچ دار انتخاب کنید

یک بطری بزرگ با دسته و درب پیچ دار انتخاب کنید

2- بطری را تمیز کرده و هرگونه برچسب را پاک کنید:

این مسئله به ویژه در صورت بازیافت بطری مواد شوینده بسیار مهم است. ساده ترین راه برای تمیز کردن بطری این است که آن را تا حدی با آب پر کنید، درپوش را محکم ببندید، آن را تکان دهید، سپس آب را بیرون بریزید. بعد از اتمام کار، برچسب و باقی مانده چسب را که جا گذاشته اید پاک کنید.

بطری را تمیز کرده و هرگونه برچسب را پاک کنید

بطری را تمیز کرده و هرگونه برچسب را پاک کنید

3- با میخ درپوش را سوراخ کنید:

درپوش را روی بطری نگه دارید. با استفاده از میخ درپوش را سوراخ کنید. به جای آن می توانید از سوزن یا پونز نیز استفاده کنید. هر تعداد که می خواهید سوراخ کنید. اگر سوراخ شدن کلاهک خیلی سخت است، ابتدا میخ را روی شعله گرم کنید. آن را با یک انبر نگه دارید تا انگشتان خود را نسوزانید. اگر بطری شما درپوش ضخیمی داشت (به عنوان مثال: بطری مواد شوینده)، به جای آن از مته 0.3 سانتی متر استفاده کنید.

با میخ درپوش را سوراخ کنید

با میخ درپوش را سوراخ کنید

4- یک سوراخ بالای دسته اضافه کنید:

این کار را با دریل و مته 1.3 سانتی متر انجام دهید. این به روانتر شدن جریان کمک کرده و باعث آزاد شدن فشار می شود.

یک سوراخ بالای دسته  اضافه کنید

یک سوراخ بالای دسته اضافه کنید

5- بطری را با آب پر کنید:

درپوش را باز کنید، سپس بطری را با آب از سینک ظرفشویی یا شلنگ پر کنید. وقتی کارتان تمام شد درپوش را ببندید. میزان پر کردن آن بستگی به توانایی تحمل وزن دارد. هرچه بیشتر آن را پر کنید، سنگین تر می شود. اگر از مته استفاده کرده اید، باید ابتدا بطری را بشویید تا از شر گرد و غبار پلاستیک خلاص شوید.

بطری را با آب پر کنید

بطری را با آب پر کنید

6- از آبخوری استفاده کنید:

مطمئن شوید که درپوش محکم باشد. از دستگیره برای انتقال آب پاش خود استفاده کنید. با استفاده از دست دیگر خود ظرف را در پایین نگه دارید و درپوش را به سمت پایین متمایل کنید.

از آبخوری استفاده کنید

از آبخوری استفاده کنید

ساخت یک آب پاش با کنترل انگشت شست

سومین قسمت به ساخت یک آبپاش با کنترل انگشت شست می پردازیم.

1- یک بطری یا ظرف پلاستیکی بزرگ پیدا کنید:

برای این کار می توانید تقریباً از هر نوع بطری استفاده کنید. یک ظرف بزرگ بدون دسته به خوبی ظرف شیر دارای دسته کار خواهد کرد. حتی می توانید از بطری آب معمولی استفاده کنید!

یک بطری یا ظرف پلاستیکی بزرگ  پیدا کنید

یک بطری یا ظرف پلاستیکی بزرگ پیدا کنید

2- بطری را تمیز کنید:

بطری را با آب پر کنید، سپس درپوش را محکم ببندید. بطری را تکان دهید، سپس آب را بیرون بریزید. این کار را چند بار انجام دهید تا آب تمیز خارج شود. اگر برچسبی وجود دارد، آنرا جدا کرده و باقیمانده را نیز جدا کنید.

بطری را تمیز کنید

بطری را تمیز کنید

3- درب بطری خود را سوراخ کنید:

اندازه سوراخ واقعاً اهمیتی ندارد، اما باید به اندازه کافی کوچک باشد تا بتوانید آن را با انگشت شست خود کاملاً بپوشانید. چیزی در حدود 0.48 سانتی متر عرض ایده آل خواهد بود. اگر سوراخ را خیلی بزرگ کنید، نمی توانید به اندازه کافی آن را ببندید.

درب بطری خود را سوراخ کنید

درب بطری خود را سوراخ کنید

4- 6 تا 15 سوراخ کوچک در پایین بطری ایجاد کنید:

اگر بطری از پلاستیک نرم ساخته شده است، می توانید این کار را با استفاده از میخ یا پونز انجام دهید. اگر بطری از پلاستیک ضخیم تری ساخته شده است، باید از دریل و مته 0.15 تا 0.3 سانتی متر استفاده کنید.

6 تا 15 سوراخ کوچک در پایین بطری ایجاد کنید

6 تا 15 سوراخ کوچک در پایین بطری ایجاد کنید

5- بطری را در یک سطل پر کنید:

یک سطل بزرگ را با آب پر کنید. درپوش را روی بطری خود قرار دهید، سپس بطری را درون آب قرار دهید. سوراخ درپوش را محکم با انگشت شست خود بپوشانید و سپس بطری را بیرون بیاورید. اگر سطل شما از بطری عمیق تر است، فقط ¾ بطری را فرو کنید. بطری دقیقا به اندازه سطح آب داخل سطل پر می شود.

بطری را در یک سطل پر کنید

بطری را در یک سطل پر کنید

6- درپوش را از آزاد کنید تا گیاهان شما آبیاری شوند:

بطری را به گیاه خود حمل کنید، سپس انگشت شست خود را به سمت بالا بردارید. این کار فشار را آزاد می کند، و اجازه می دهد آب از بطری خارج شود. هنگامی که می خواهید جریان آب را متوقف کنید، کافی است سوراخ درپوش را با انگشت شست خود بپوشانید.

درپوش را از آزاد کنید تا گیاهان شما آبیاری شوند

درپوش را از آزاد کنید تا گیاهان شما آبیاری شوند

برای خرید اینترنتی ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *