آموزش باغبانی

نحوه تکثیر بامبو

نحوه کاشت بامبو

بامبو یک چمن ضخیم و چوبی است که در مبلمان و کف‌پوش استفاده می‌شود. در باغ شما می‌توان از آنها به‌عنوان گیاهان زینتی بزرگ یا به‌عنوان یک مانع متراکم برای حفظ حریم خصوصی استفاده کرد. اگر از قبل بامبو دارید، می‌توانید به‌راحتی با قلمه زدن ساقه‌های اصلی بامبو یا ریزوم که سیستم ریشه را شامل می‌شود آن‌ها را تکثیر کنید.

مرحله اول: تکثیر قلمه

اولین مرحله به تکثیر قلمه بامبو می پردازد.

1- ابزار مناسب برای برش بامبو را انتخاب و استریل کنید:

ابزاری که استفاده می‌کنید به میزان ضخامت بامبو شما بستگی دارد. اگر بامبو نازک دارید، ممکن است بتوانید از یک چاقوی تیز استفاده کنید. اگر بامبو شما ضخیم‌تر است، ممکن است مجبور شوید از اره دستی استفاده کنید. در نهایت از هر وسیله‌ای که استفاده می‌کنید، ابتدا آن را با مواد ضدعفونی‌کننده خانگی، مانند سفیدکننده رقیق شده یا الکل، استریل کنید.

اگر از سفیدکننده برای استریل کردن ابزار خود استفاده می‌کنید، ابتدا آن را با آب رقیق کنید. برای هر 32 قسمت آب از 1 قسمت سفیدکننده استفاده کنید. به‌عنوان مثال، از 1 قاشق غذاخوری (15 میلی‌لیتر) سفیدکننده برای هر 1/2 لیتر (0.13 گالن مایع آمریکا) آب یا 4 اونس مایع در هر گالن آمریکا استفاده کنید.

لوازم باغبانی خود را تمیز کنید

لوازم باغبانی خود را تمیز کنید

2- یک تکه 25 سانتی‌متری از بامبو را با زاویه 45 درجه ببرید:

هر تکه ای که از بامبو می‌برید باید حداقل شامل 3 یا 4 گره باشد، (حلقه‌هایی که دور ساقه زده می‌شود). اگر می‌خواهید با موفقیت از یک قلمه بامبو خود را رشد دهید، بامبو باید حداقل 1 اینچ (2.5 سانتی‌متر) قطر داشته باشد.

اندازه های داده شده را بگیرید

اندازه های داده شده را بگیرید

3- یک هورمون ریشه زایی را به یک انتهای قلمه بزنید:

هنگامی که قلمه را دوباره بکارید، هورمون ریشه زایی به رشد سریع ریشه‌ها کمک می‌کند. انتهای بامبو را به هورمون آغشته کنید و مقدار اضافی آن را از بین ببرید. هورمون رشد ریشه را می‌توان به صورت پودر از هر فروشگاه گل و گیاهی خریداری کرد.

بامبو را در کاسه قرار دهید

بامبو را در کاسه قرار دهید

4- 3.2 میلی‌متر موم نرم را در اطراف لبه انتهای در معرض هوا قرار دهید:

از موم نرم مانند موم سویا یا موم زنبورعسل استفاده کنید. موم به جلوگیری از پوسیدگی یا خشک‌شدن ساقه کمک می‌کند. مطمئن شوید که سوراخ مرکزی را با موم نپوشانید.

بامبو را در مایع فرو کنید.

بامبو را در مایع فرو کنید.

5- قلمه را در یک گلدان پر از خاک گلدان دفن کنید:

یک گلدان کوچک برای هر قلمه مناسب است. بامبو را به داخل خاک گلدان فشار دهید تا قلمه کاملاً دفن شود. خاک اطراف بامبو را محکم فشار دهید تا هوای موجود در آن از بین برود.

گیاه بامبو در خاک

گیاه بامبو در خاک

6- خاک را با یک بطری اسپری کاملاً مه پاش کنید:

هنگام لمس خاک باید کاملاً مرطوب و اشباع باشد، اما گل‌آلود نباشد. انگشت خود را تا اولین بند انگشت در خاک فرو کنید تا از مرطوب بودن خاک مطمئن شوید.

آب بامبوها

آب بامبوها

7- مرکز قلمه را با آب پر کنید:

در حالی که ریشه‌ها با خاک مرطوب رشد می‌کنند، ریختن آب در مرکز ساقه آب اضافی به قلمه شما می‌دهد. سطح آب را هر 2 روز یکبار بررسی کنید و در حین رشد، مرکز را عمدتاً پر از آب نگه دارید.

ریختن آب به بامبو

ریختن آب به بامبو

8- گلدان ها را در مکانی گرم و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید و روزانه آن ها را آبیاری کنید:

قلمه‌های بامبو باید تا زمانی که رشد می‌کنند در سایه نگه داشته شوند، اما تابش نور کم در طول روز مشکلی ندارد. هر روز خاک را چک کنید تا مرطوب بماند. اجازه ندهید آب روی خاک بنشیند. آب زیاد، ریشه های در حال رشد را در معرض خطر پوسیدگی قرار می دهد.

شما می‌توانید یک کیسه پلاستیکی را روی قلمه قرار دهید تا به گیاه کمک کند رطوبت خود را حفظ کند، اگرچه این برای رشد آن ضروری نیست.

آن را از آفتاب دور نگه دارید

آن را از آفتاب دور نگه دارید

9- بامبو را بعد از 4 ماه پیوند بزنید:

در عرض 3 تا 4 هفته، باید متوجه رشد ارتفاع قلمه خود شوید و شاخه‌های بیشتری از گره‌ها ظاهر شوند. پس از 4 ماه ماندن در گلدان، می‌توانید قلمه را به زمین منتقل کنید.

خاک گلدان را با بیل دستی یا ماله به‌آرامی شل کنید تا به‌راحتی جدا شود. بامبو را در سوراخی کمی بزرگ‌تر از سیستم ریشه بامبو قرار دهید. خاک اطراف بامبو را عوض کنید و آن را کاملاً آبیاری کنید.

پس از چند وقت ریشه ها در می آیند

پس از چند وقت ریشه ها در می آیند

مرحله دوم: نگهداری قلمه‌ها در آب

دومین مرحله به چگونگی نگهداری قلمه ها در آب می پردازد.

1- قلمه های 25 سانتی‌متری از بامبو جدید جدا کنید:

قلمه هایی که می گیرید باید حداقل 2 گره و 2 سر، نواحی بین گره ها داشته باشند. بامبو را به بهترین شکل ممکن با یک چاقوی تیز با زاویه 45 درجه ببرید.

قبل از بریدن ساقه بامبو، چاقو را با مواد ضدعفونی‌کننده خانگی مانند سفیدکننده رقیق شده یا الکل استریل کنید.

گرفتن ارزش مورد نظر

گرفتن ارزش مورد نظر

2- پایینی را در یک گلدان آب در یک منطقه روشن غوطه‌ور کنید:

گره پایینی باید کاملاً زیر آب باشد تا حداکثر سطح برای رشد ریشه‌ها را داشته باشد. بامبو را به مدت 6 ساعت در محلی که در آن نور غیرمستقیم خورشید دریافت می‌کند و دمای آن بالاتر از 55 درجه فارنهایت (13 درجه سانتیگراد) است، نگهداری کنید.

در صورت امکان از یک ظرف شفاف استفاده کنید تا بتوانید رشد ریشه‌ها را ببینید.

قرار دادن آن در آب

قرار دادن آن در آب

3- هر 2 روز آب را عوض کنید:

آب راکد به‌سرعت اکسیژن را از دست می‌دهد، به‌خصوص زمانی که سعی می‌کنید بامبو پرورش دهید. تغییر آب تضمین می‌کند که گیاه شما به دریافت مواد مغذی موردنیاز برای رشد ادامه می‌دهد.

تکرار هر دو روز

تکرار هر دو روز

4- زمانی که ریشه ها به طول 5.1 سانتی‌متر رسید، قلمه را به گلدان منتقل کنید:

چندین هفته طول می کشد تا ریشه ها از قلمه شما رشد کنند. هنگامی که ریشه ها به طول 2 اینچ (5.1 سانتی‌متر) رسیدند، می توانید قلمه را در گلدان یا زمین قرار دهید تا به رشد خود ادامه دهید. قلمه را در عمق 1 اینچی (2.5 سانتی‌متر) خاک بکارید.

به ریشه آن حشره می چسبد

به ریشه آن حشره می چسبد

مرحله سوم: پرورش بامبو جدید از ریزوم‌ها

پرورش بامبوها از ریزوم را توضیح می دهد.

1- با استفاده از چاقوی باغبانی، قسمتی از ریزوم دارای ۲ تا ۳ جوانه رشد ببرید:

بااحتیاط کثیفی را از سیستم ریشه گیاه بامبو خود پاک کنید. بخشی از ریزوم را پیدا کنید که دارای 2 یا 3 جوانه رشد است، یا مناطقی که ساقه‌ها از آنجا رشد می‌کنند. برای جمع‌آوری ریزوم ممکن است مجبور شوید ساقه‌ها را کوتاه کنید. از یک چاقوی تیز برای برداشتن این قسمت‌ها استفاده کنید.

  • از ریزوم‌هایی که ظاهر تیره یا لکه‌دار دارند استفاده نکنید. اینها علائم بیماری یا آفات هستند؛ بنابراین، چنین ریزوم‌هایی به‌خوبی رشد نمی‌کنند.
  • ریزوم ها را فقط از یک توده بامبو جمع‌آوری کنید، در غیر این صورت بامبو موجود خود را در معرض خطر قرار می دهید.
قسمتی از ریشه را نشان می دهد

قسمتی از ریشه را نشان می دهد

2- ریزوم را به صورت افقی در گلدانی قرار دهید بطوری که جوانه‌ها رو به بالا باشند:

یک لایه خاک در گلدان داشته باشید. سمتی که ساقه‌های بامبو رشد می‌کنند رو به بالا قرار دهید. اگر مقداری از ساقه را به ریزوم چسباندید، انتهای آن را از خاک دور نگه دارید.

آن را در زمین بگذار

آن را در زمین بگذار

3- روی ریزوم را با 7.6 سانتی‌متر خاک گلدان بپوشانید:

ریزوم را دفن کنید تا بتواند شروع به رشد و جوانه زدن کند. خاک را محکم فشار دهید تا با ریزوم تماس کامل پیدا کند.

خاک بر روی آن بریز

خاک بر روی آن بریز

4- خاک را با آبپاش آبیاری کنید:

خاک باید عمیقاً مرطوب باشد، اما آب گل‌آلود روی سطح آن وجود نداشته باشد. انگشت خود را تا بند انگشت دوم در خاک فرو کنید تا مطمئن شوید که خاک مرطوب است.

رطوبت خاک خود را یک روز در میان با انگشت خود بررسی کنید. اگر احساس کردید خشک است، ریزوم را تا زمانی آبیاری کنید که خاک مرطوب شود، اما خیس نشود.

آب زیاد باعث پوسیدگی ریزوم می‌شود. خاک را بیش از حد آبیاری نکنید.

به خاک و ریشه آب دهید

به خاک و ریشه آب دهید

5- گلدان ها را به مدت 4-6 هفته در سایه و به دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید:

بهترین مکان برای نگهداری آن در کنار یک دیوار بیرونی سایه دار یا زیر پوشش یک درخت بزرگ است. 4 تا 6 هفته طول می کشد تا بامبو شما جوانه بزند و دوباره در خاک رشد کند.

بامبوهای رشد یافته از ریزوم‌ها را می‌توان در زمانی که دمای شبانه به طور مداوم بالای 55 درجه فارنهایت (13 درجه سانتیگراد) است، به خاک بازگرداند.

برای چند هفته در تاریکی بماند

برای چند هفته در تاریکی بماند

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *