آموزش باغبانی

نحوه برداشت فندق

نحوه برداشت فندق

فندق، یک میان وعده خوشمزه است که می توانید به راحتی گیاه آن را در حیاط خانه خود پرورش داده و برداشت نمایید. ۲ گونه رایج فندق در آمریکای شمالی وجود دارند که با نام های فندق منقار (beaked hazelnut) و فندق آمریکایی (American hazelnut) شناخته می‌شوند. انتهای فندق منقار مخروطی شکل است و پوسته بیرونی آن رنگی تیره دارد و کرکی مانند است. در عوض فندق آمریکایی، بزرگ و گرد با برگ هایی صاف است. قبل از خوردن فندق وحشی، باید ابتدا آنها را به درستی برداشت کرده و خشک کنید.

روش اول: برداشت کردن فندق آمریکایی

در اولین روش برداشت فندوق آمریکایی را مورد بررسی قرار می دهیم.

1- پاییز بهترین زمان:

پاییز، بهترین زمان برداشت کردن فندق آمریکایی است. فندق آمریکایی به طور معمول در ماه مهر یا آبان رسیده و کامل می‌شود. رنگ فندق در زمان رسیدن، باید به قهوه ای درآید، اما برگ های اطراف دانه ها باید هنوز سبز رنگ باشد. اگر دانه ها را قبل از این زمان برداشت کنید، به اندازه کافی رسیده نخواهند شد و طعم خوبی نخواهند داشت.

به برگ‌های موجود در اطراف دانه ها، گریبان (involucres) گفته می شود. اگر آنقدر صبر کنید تا فندق ها به طور کامل برسند و روی زمین بیفتند، ممکن است توسط انواع حیوانات جمع شده و خورده شوند.

پاییز بهترین زمان

پاییز بهترین زمان

2- خوشه های فندق را از درخت جدا کنید:

برای بریدن خوشه های فندق از درخت، بهتر است از یک قیچی باغبانی استریل استفاده کنید. خوشه های پُر بار تر را هدف قرار دهید. یادتان باشد که چند خوشه را، روی درخت باقی بگذارید، تا سایر جانوران نزدیک باغ شما نیز چیزی برای خوردن داشته باشند!

خوشه های فندق در فصل رشد بعدی، دوباره رشد خواهند کرد. توجه داشته باشید که قبل از قطع کردن خوشه ها، قیچی باغبانی خود را با یک پارچه تمیز آغشته به الکل، پاک نمایید، تا از پخش شدن انواع بیماری های احتمالی، جلوگیری شود

خوشه های فندق را از درخت جدا کنید

خوشه های فندق را از درخت جدا کنید

3- فندق ها را در محلی با تهویه نگه دارید:

فندق ها را به مدت ۲-۳ هفته در محلی با تهویه مناسب بگذارید. می توانید فندق های خود را داخل یک گونی، جعبه یا تور، در گاراژ یا مکانی با تهویه مناسب، ریخته و نگهداری کنید. در طی ۲-۳ هفته، فندق ها خشک شده و قهوه ای رنگ می شوند. فندق ها را بیرون از خانه قرار ندهید، زیرا توسط حیوانات، خورده می شوند.

فندق هارا در محلی با تهویه نگه دارید

فندق هارا در محلی با تهویه نگه دارید

4- فندق ها را از برگ ها جدا کنید:

فندق ها را از گریبانه هایشان (involucres) (برگ های اطراف دانه ها) جدا کنید. بعد از خشک شدن فندق، جدا کردن آنها از برگ راحت تر خواهد بود. فندق ها را از داخل گونی یا جعبه بیرون ریخته و برگ ها را بکِنید. سپس فندق های جدا شده را دوباره درون گونی یا جعبه بریزید.

فندق هارا از برگ ها جدا کنید

فندق هارا از برگ ها جدا کنید

5- فندق ها را در آفتاب خشک کنید:

فندق ها را به مدت یک هفته زیر آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. فندق ها را داخل همان گونی یا جعبه نگه دارید. سپس آن ها را در مکانی امن، زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. با این کار، فندق ها خشک شده و آماده ی خوردن می‌شوند. به یاد داشته باشید که فندق ها را باید در محلی امن قرار دهید تا توسط سایر حیوانات، خورده نشوند.

فندق هارا در آفتاب خشک کنید

فندق هارا در آفتاب خشک کنید

6- حال فندق ها آماده اند:

حال می تواند فندق را بخورید یا ذخیره کنید. پس از خشک شدن فندق ها، می توانید آنها را خرد کرده و یا در فر بد دهید. فندق را می توانید تا ۳ ماه در یخچال نگهداری کرد.

حال فندق ها آماده اند

حال فندق ها آماده اند

روش دوم: برداشت کردن و خشک کردن فندق منقار

در ادامه روش دوم به برداشت کردن و خشک کردن فندق منقار می پردازیم

1- یک جفت دستکش باغبانی بپوشید:

برای برداشت کردن این نوع فندق، یک جفت دستکش باغبانی بپوشید. فندق منقار توسط خارهای کوچکی که روی برگ های اطراف آن نآقرار دارند، پوشانده می شوند که می توانند به دستان شما چسبیده و آسیب برسانند. برای جلوگیری از این اتفاق، هنگام دست زدن به آنها یک جفت دستکش باغبانی ضخیم بپوشید. می توانید دستکش های باغبانی را از فروشگاه های بزرگ، فروشگاه های محلی، مراکز باغبانی و یا حتی به صورت آنلاین، خریداری کنید.

یک جفت دستکش باغبانی بپوشید

یک جفت دستکش باغبانی بپوشید

2- در فصل تابستان برداشت کنید:

فندق منقار را بهتر است در فصل تابستان برداشت کنید. برخلاف فندق آمریکایی که در پاییز برداشت می شود، فصل تابستان، زمان برداشت فندق منقار است. به طور معمول، برداشت این نوع فندق از اواخر ماه تیر آغاز می شود. اگر برداشت این فندق ها را تا اواخر تابستان به تعویق بیندازید، قسمت عمده ی آنها توسط حیوانات، خورده می شوند.

در فصل تابستان برداشت کنید

در فصل تابستان برداشت کنید

3- فندق ها را در جایی خشک قرار دهید:

اگر در منطقه ای با آب و هوایی خشک زندگی می کنید، فندق های برداشت شده را در محلی با تهویه مناسب، به مدت ۲-۴ هفته قرار دهید تا خشک شوند. فندق ها را داخل گونی یا جعبه ریخته و در جایی خشک مانند گاراژ قرار دهید. با گذشت این زمان، فندق های داخل گریبانه (برگهای اطراف فندق ها) نیز خشک خواهند شد.

فندق هارا در جایی خشک قرار دهید

فندق هارا در جایی خشک قرار دهید

4- فندق ها را در زیر خاک مرطوب قرار دهید:

اگر در منطقه ای با آب و هوای مرطوب زندگی می کنید، فندق ها را به مدت یک ماه، زیر خاک مرطوب قرار دهید. اگر آب و هوای منطقه ی زندگی شما، مرطوب می باشد، می توان فندق ها را به جای خشک کردن، در زیر خاک مرطوب دفن کرد. با این کار، خارهای موجود روی برگ ها از بین رفته و گریبانه ها، فاسد خواهند شد. بعد از خارج کردن فندق ها از زیر خاک، گریبانه ها به زنگ سیاه در خواهند آمد.

فندق هارا در زیر خاک مرطوب قرار دهید

فندق هارا در زیر خاک مرطوب قرار دهید

5- گریبانه ها را از فندق ها جدا کنید:

یک جفت دستکش بپوشید و برگ ها را با دقت از فندق ها جدا کنید. مغز فندق باید به رنگ قهوه ای درآمده و آماده خوردن باشد. فندق را می توانید تا ۳ ماه در یخچال نگهداری کنید.

گریبانه ها را از فندق ها جدا کنید

گریبانه ها را از فندق ها جدا کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *