آموزش باغبانی

خاک پیت ماس چیست

خاک پیت ماس

پیت ماس به بقایای نوعی خزه و جلبک گفته می شود که کشورهای استونی و لیتونی عمده تولید کننده گان آن محسوب می شوند. این خزه ها را طی مرحله ای جمع آوری کرده و سپس در فرایندی اقدام به آماده سازی و بسته بندی آنها می کنند. پیت ماس تقریبا قادر است بیست برابر وزن خود آب جذب کند و گزینه ای بسیار عالی جهت حفظ رطوبت خاک محسوب می شود. PH پیت ماس خنثی می باشد.

موارد کاربرد پیت ماس:

در ادامه مطلب موارد کاربرد خاک پیت ماس را شرح خواهیم داد.

  • پیت ماس بستری مناسب برای کاشت و پرورش بذر انواع کاکتوس و سایر بذرهای گیاهان و گل های آپارتمانی فراهم می کند.
  • بخوبی توان حفظ رطوبت بستر کاشت و خاک را دارد.
  • کود را در خاک نگه داشته و مانع از آبشویی آن می شود.
  • به جهت برخورداری از مواد آلی بسیار بالا سبب بهبود خاک می گردد.
  • از آن در ترکیب خاک گلهای آپارتمانی از جمله انواع کاکتوس و ساکولنت ها، بن سای، بنفشه آفریقایی، کاج مطبق و سایر گل ها استفاده می شود.
  • بستری مناسب برای پرورش گلخانه های خیار، گوجه و محصولات دیگر گلخانه ای محسوب می شود.

برای مطالعه مقاله حاصلخیزی خاک و اجزای آن می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کاربرد خاک پیت ماس

کاربرد خاک پیت ماس

فواید استفاده از پیت ماس:

افزایش ماده آلی خاک: پیت ماس دارای درصد بالایی از مواد آلی است و این می تواند منجر به بهبود ساختمان خاک شود.

PH کمی متمایل به اسیدی: وجود این عامل ظرفیت بافری خاک را افزایش داده و از شسته شدن مواد مغذی کود جلوگیری می کند و این یعنی پیت ماس برای طیف گسترده ای از گیاهان اسید دوست گزینه ای ایده آل است.

بهبود تخلخل خاک: پیت ماس به بهبود تنفس و هوادهی خاک منجر شده و به بهتر شدن ساختار خاک های رسی و فشرده کمک می کند. پیت ماس سرعت تجزیه کندی دارد و همین باعث افزایش میزان ماندگاری آن می شود. پیت ماس همچنین باعث حفاظت از خاک در مقابل فرسایش می شود.

خاک پیت ماس بهکام

حفظ میزان رطوبت: همانطور که قبلا نیز اشاره شده پیت ماس قادر به جذب آب به اندازه 20 برابر وزن خود و قرار دادن تدریجی آن در اختیار گیاه است، و این یعنی افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت در خاک هایی مانند خاک های ماسه ای و شنی و همچنین افزایش میزان جذب و قابلیت بیولوژیکی مواد مغذی.

پیت ماس همچنین به عنوان یک تهویه کننده مناسب می تواند به خاک گلدان اضافه شده و باعث افزایش عمر خاک گلدان و بهیود وضعیت خاک شود. به این دلیل که پیت ماس محصولی ارگانیک است می توان از آن جهت پرورش نهال و کاشت بذر در کشاورزی ارگانیک و هیدروپونیک استفاده کرد.

پیت ماس همچنین باعث افزایش روابط مواد مغذی که تحت عنوان ظرفیت تبادل کاتیون (CEC) شناخته می شود، می گردد و این یعنی آزاد شدن مواد مغذی در خاک و قرار گرفتن آنها در دسترس گیاه از طریق ریشه.

برای مطالعه مقاله آماده سازی خاک برای کاشت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

ویژگی های پیت ماس

ویژگی های پیت ماس

انواع پیت ماس:

پیت ماس در رنگهای سیاه، قهوه ای و سفید در بازار یافت می شود که تفاوت میان آنها به میزان مواد آلی و بافت پیت ماس بر می گردد. همچنین انواع پیت ماس را بر مبنای سایز بافت طبقه بندی می کنند که هر کدام برای مصارف مختلفی کاربرد دارند. پیت ماس دانه ریز و متوسط را اغلب برای کاشت انواع کاکتوس بکار می برند.

نحوه استفاده از پیت ماس:

وجود بیماریهای قارچی به دلیل میزان رطوبت بالا و ضمنا بذر علف های هرز در داخل آن و وجود تخم انواع حشرات یکی از عوامل مهمی است که در استفاده از پیت ماس بایستی مورد توجه قرار گیرد. از این رو در صورت استفاده از این خاک در مصارف حساسی همچون کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت حتما بایستی ابتدا آن را با سم حشره کش و قارچ کش به طور کامل ضد عفونی کنید.

پیت ماس گیلدا

قیمت پیت ماس:

این محصول به لحاظ قیمتی بسته به نوع و شرکت تولید کننده آن دارای قیمتی متفاوت می باشد. به طور معمول پیت ماس بر حسب واحد لیتر خرید و فروش می شود که هر لیتر آن حاوی 340 گرم پیت ماس است. غالبا پیت ماس در بسته بندی های 70، 80 لیتری و یا 200 و 300 لیتری به بازار عرضه می شود. بسته بندی و تولید پیت ماس در بسیاری از کشورها از جمله هلند، آلمان، لیتونی و استونی انجام می شود. سعی کنید به هنگام تهیه پیت ماس آن را از مراکز معتبر خریداری کنید و از خرید پیت ماس های ترکیب شده با مواد دیگر اجتناب نمایید.

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *