آموزش باغبانی

نحوه مقابله با بیماری برگ سیاه

نحوه مقابله با بیماری برگ سیاه

بیماری لکه سیاه برگ، ابتدا با لکه های سیاه روی برگ و سپس با رشد لکه ها و حلقه های زرد خود را نشان می دهد تا آنجا پیش می رود که برگ کاملا زرد شده و سپس می ریزد. در صورت عدم درمان، لکه سیاه به سرعت گسترش یافته و گیاهان را به شدت ضعیف می کند. این بیماری به عنوان یک قارچ ناشی از خاک همیشه امکان دارد حتی در زمستان های بسیار سرد. مراقبت مناسب موارد این بیماری را تا حد زیادی کاهش می دهد.

درمان برگ های بیمار

در ادامه روش اول به درمان برگهای بیمار می پردازیم.

1- برگ های آلوده را بلافاصله هرس کنید:

با از بین بردن کامل برگ های بیمار سلامت کلی گیاه خود را بیمه کنید. برای جلوگیری از شیوع بیماری از طریق تماس با گیاه یا خاک قبل از انجام هر کار دیگری آنها را بلافاصله با زباله های دیگر دور بریزید. و ابزار خود را بلافاصله پس از هرس ضد عفونی کنید تا از گسترش بیشتر بیماری جلوگیری شود. یک راه حل نیز استفاده از مخلوط سفید کننده یک پیمانه با چهار پیمانه آب است.

برگهای آلوده را بلافاصله هرس کنید

برگهای آلوده را بلافاصله هرس کنید

2- مناطق آلوده را درمان کنید:

برگهای آلوده از جمله برگهایی که زرد شده اند و یا در شرف زرد شدن هستند را هرس کنید زیرا این برگها دیگر بهبودی نمی یابند. اگر عفونت گسترده باشد بهتر است کل اندام گیاه را برش دهید نه اینکه فقط برگ ها را بردارید. و سپس آنچه از گیاه باقی می ماند را درمان کنید. اگرچه هیچ درمان تضمینی برای بیماری لکه سیاه وجود ندارد اما روش های زیر را امتحان کنید چون می تواند باعث کند شدن و جلوگیری از شیوع بیماری شود و از هر کدام که بهترین نتیجه را گرفتید ادامه دهید:

  • یک قاشق غذاخوری جوش شیرین، 2.5 قاشق غذاخوری روغن نباتی، یک قاشق چایخوری صابون مایع و یک گالن آب را با هم مخلوط کنید. حتما از صابون مایع استفاده کنید، نه شوینده. چون ممکن است برگهای شما بسوزد اول تست کنید. برای تست و قبل از سمپاشی کل منطقه، مقدار کمی محلول را روی قسمت کوچکی اسپری کنید. اگر برگها نسوخت هر دو هفته یکبار برگها را اسپری کنید.
  • یک پیمانه شیر ​​لبنی را با دو پیمانه آب ترکیب کنید. برگها را در طول هر هفته یکبار اسپری کنید. (با عرض پوزش از گیاهخواران محترم؛ جایگزین های شیر غیر لبنی در این مورد کارا نیست)
  • در طول دو هفته برگ ها را یکبار با روغن چریش اسپری کنید
  • در صورت بازگشت بیماری از قارچ کش به عنوان آخرین چاره استفاده کنید. دستورالعمل های مربوطه را دنبال کنید. نشانه ها را خیلی زود دریابید چون قبل از شیوع یا در اولین نشانه لکه بیماری ماهیتاً قابل پیشگیری است. در صورت امکان هم برای سلامت گیاه و هم برای سلامت حشرات گرده افشان محصولات ارگانیک انتخاب کنید.
مناطق آلوده را درمان کنید

مناطق آلوده را درمان کنید

3- برگهای آلوده را دور بریزید:

به محض هرس کردن آنها را از مکان دور کنید و با زباله های معمولی خود ترجیحاً در یک کیسه در بسته بگذارید. اگر برگها را مستقیم درون سطل آشغال انداختید درب سطل را محکم ببندید تا از دمیدن باد یا نزدیک شدن حیوانات به آنها جلوگیری شود.

نکته: برگهای آلوده را به کمپوست اضافه نکنید زیرا اگر از آن کمپوست به عنوان مالچ استفاده شود عوامل بیماری ممکن است زنده بماند و گیاهان دیگر را آلوده کند.

برگهای آلوده را دور بریزید

برگهای آلوده را دور بریزید

جلوگیری از شیوع بیماری در آینده

در ادامه روش دوم به جلوگیری از شیوع بیماری در آینده می پردازیم.

1- به طور مداوم سرکشی کنید:

پای گیاه یا درخت را مرتب پاک کنید چون ممکن است برگهای آلوده خود به خود افتاده باشند. همه برگ های افتاده چه آلوده باشند چه غیر آلوده را از پای گیاه جمع کنید زیرا بستر برگ های مرده و افتاده پای درخت باعث میشود رطوبت باقی و حفظ بماند، بنابر این زمینه برای پرورش بیماری ایجاد می شود. حتما تا اولین بارش برف زمستان برگ ها را جمع کنید، حتی اگه نرسیدید بعد از برف. چون این بیماری در هوای سرد زنده می ماند و در هنگام بهار گیاه یا درخت را دوباره عفونی می کند.

به طور مداوم سرکشی کنید

به طور مداوم سرکشی کنید

2- هرس را از پایین شروع کنید:

بهتر است هرس را از پایین به بالا انجام دهید. برگ های پایین زودتر به بیماری لکه های سیاه آلوده می شوند بنابراین از پایین شروع کنید. شاخه های پایین هرگز کاملا خشک نمی شوند پس آنها را هرس کنید و شاخه های بالاتر که نور خورشید دریافت می کنند را رها کنید.

نکته: هرس شاخه های پایین نیز ایمن تر است – نیازی به شاخه های بالاتر نیست.

هرس را از پایین شروع کنید

هرس را از پایین شروع کنید

3- گیاه یا درخت خود را به درستی و منظم آبیاری کنید:

آب را مستقیماً به خاک دهید. برگ ها را خشک نگه دارید و آب نپاشید. از آبیاری زیاد پرهیز کنید. قبل از آبیاری مجدد باید خاک خشک شود. در آب و هوای بارانی از آبیاری خودداری کنید.

گیاه یا درخت خود را به درستی و منظم آبیاری کنید

گیاه یا درخت خود را به درستی و منظم آبیاری کنید

4- تهویه هوا را جدی بگیرید:

علف های هرز را از بین ببرید تا به بهبود جریان هوا در خاک کمک شود. در اطراف پایه گیاه مالچ استفاده کنید و حلقه ای از فضای آزاد بین مالچ و تنه باقی بگذارید. از رشد علف های هرز جلوگیری کنید چون باعث خشک بودن منطقه می شود.

تهویه هوا را جدی بگیرید

تهویه هوا را جدی بگیرید

با دوراندیشی کاشت را شروع کنید

در ادامه روش سوم با دوراندیشی کاشت را شروع کنید.

1- گیاهان مقاوم خریداری کنید:

درباره نوع درخت یا گیاهی که می خواهید بکارید با چشم انداز چندساله تحقیق کنید. انواع گیاه مقاون در برابر بیماری را پیدا کنید. اگر هزینه کاشت گیاهان مقاوم خیلی بیشتر از انواع غیر مقاوم باشد با خودتان تصمیم بگیرید برای کدام یک بیشتر ارزش قائل هستید: صرفه جویی در هزینه اکنون یا وقت و انرژی صرف شده در زمان بعد.

گیاهان مقاوم خریداری کنید

گیاهان مقاوم خریداری کنید

2- گیاهان جدید را کاملاً جدا و با فاصله از یکدیگر بکارید:

هر زمان که گیاهان جوان می کارید تصور کنید وقتی به منتهای رشد خود رسید چه اندازه ای خواهد بود. آنها را بر همین اساس بکارید و موقع کاشت با فاصله ای بکارید که در آینده به آن نیاز خواهند داشت. گسترش بیماری با کنار هم نبودن گیاهان به هم سخت تر می شود. وقتی فاصله کاشت زیاد باشد نور آفتاب به قسمت های پایین گیاه و برگهای پایین می رسد و محیط خیس نخواهد بود و سایه بیش از حد ایجاد نمی شود.

نکته: خاک اطراف گیاهان تازه کاشته شده را با مالچ بپوشانید. چون باعث جذب آب و پخش نشدن بیماری هنگام باران می شود.

گیاهان جدید را کاملاً جدا و با فاصله از یکدیگر بکارید

گیاهان جدید را کاملاً جدا و با فاصله از یکدیگر بکارید

3-در مناطق بیش از حد مرطوب از کاشت خودداری کنید:

از آنجا که رطوبت، بیماری لکه سیاه را تسهیل می کند کاشتن در مناطقی باید باشد که پس از باران به راحتی خشک می شوند. محلی برای کاشت انتخاب کنید که بخشی از روز نور مستقیم خورشید دارد. از کاشت در مناطقی که آب آنجا می ایستد اجتناب ورزید.

نکته: مراقب آبیاری چمن هایتان هم باشید آنها را غرقابی نکنید.

در مناطق بیش از حد مرطوب از کاشت خودداری کنید

در مناطق بیش از حد مرطوب از کاشت خودداری کنید

برای خرید گل و گیاه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *