خوشمزه ها

معرفی 12 نوع نمک

انواع نمک

در آشپزخانه هیچ ماده ای مهم تر از نمک نیست. گذشته از این نمک جزو پنج طعم اساسی (شور، شیرین، تلخ، ترش و اومامی) است و در عطر و طعم غذا بسیار موثر است. نمک دارای خواصی است که مولکول های مواد غذایی را در هوا آزاد می کند و عطر و طعمی دلچسب به غذا می دهد و همچنین بخشی جدایی ناپذیر از طعم است.

نمک طعم های مختلفی را که در غذای خود درک می کنیم برجسته می کند. در مقادیر اندک، نمک باعث کاهش میزان تلخی غذا می شود. اما مزه های شیرین، ترش و اومامی را تقویت می کند و به غذاهای شیرین و ترش طعم دو بعدی بیشتری می بخشد. در غلظت های بالاتر، میزان شیرینی غذا را کاهش می دهد و مزه اومامی را تقویت می کند و باعث خوش طعم شدن گوشت می شود.

12 نوع نمک مختلف:

انواع نمک در اندازه های ریز و درشت و تکه های نامنظم و در رنگ های مختلف سیاه و سفید، کریستالی، قرمز پرنگ، صورتی و خاکستری استخراج و استفاده می شود. در این مقاله 12 نوع مختلف نمک معرفی شده است.

1. نمک معمولی:

نمک معمولی رایج ترین نوع نمک است که از رسوبات نمکی زیر زمین استخراج می شود. این نوع نمک به طور کامل تصفیه می شود. دانه های آن بسیار ریز است و به دلیل تصفیه ی کامل، مواد معدنی آن به طور کامل از بین می رود. همچنین به آن ماده ی ضد چسبندگی اضافه می کنند تا از گلوله شدن آن جلوگیری کنند. در اکثر کشور ها برای کاهش کمبود ید، به نمک ید اضافه می کنند.

نمک معمولی

نمک معمولی

2. نمک کوشر (KOSHER):

نمک Koshering یا نمک کوشر نسبت به نمک معمولی، پوسته پوسته تر و درشت تر است. اندازه دانه های بزرگ آن باعث می شود از آن در پخت گوشت استفاده کنند که باعث خوش طعم شدن آن می شود. نمک کوشر همچنین به سرعت حل می شود که آن را به یک نمک کامل در پخت و پز تبدیل کرده است. با این حال، نمک کوشر نیز ید کمی دارد.

برای مطالعه مقاله چگونه نمک طعم دار درست کنیم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

نمک کوشر

نمک کوشر

3. نمک دریا:

نمک دریا که از آب تبخیر شده برداشت می شود، به طور معمول نسبت به نمک معمولی کم تر تصفیه می شود و دانه های آن درشت تر است. این نمک همچنین دارای برخی مواد معدنی از جمله آهن، پتاسیم، روی است و طعم شدید تری نسبت به نمک معمولی دارد.

نمک دریا

نمک دریا

4. نمک صورتی هیمالیا:

از بین انواع مختلف نمک، نمک هیمالیا خالص ترین نوع نمک در جهان است و از معدن نمک Khewra در کوه های هیمالیا در پاکستان استخراج می شود. رنگ آن از رنگ سفید تا صورتی متغیر است. سرشار از مواد معدنی حاوی 84 ماده معدنی طبیعی و عناصر موجود در بدن انسان است. نمک هیمالیا در درمان های آبگرم و همچنین در آشپزی استفاده می شود. میزان طعم دهی این نمک نسبت به سایر انواع نمک ها بیشتر است. بنابراین اگر از آن در پخت و پز استفاده می کنید میزان کمتری از آن در غذا استفاده کنید.

نمک صورتی هیمالیا

نمک صورتی هیمالیا

5. نمک دریای سلتیک:

همچنین به عنوان sel gris (در فرانسه با نام نمک خاکستری معروف است) شناخته می شود. نمک دریایی سلتیک بعد از جزر و مد در ساحل فرانسه برداشت می شود. این نمک غنی از مواد معدنی است که به نمک رنگی خاکستری می دهد. همچنین استفاده از آن در پخت گوشت و ماهی طعمی عالی به آن ها می دهد.

نمک دریای سلتیک

نمک دریای سلتیک

6. نمک پادشاهان و کوینز (FLEUR DE SEL):

با عنوان گل نمکی شناخته می شود. fluer de sel یک نمک دریایی گرانبها است که با فرایندی بسیار پیچیده تولید می شود. شامل جمع آوری لایه نازک نمکی است که به سطح استخرهای کم عمق دریا در طول ساحل فرانسه عمدتا، اما نه به طور انحصاری در منطقه بریتانی، تولید می شود. این کار فقط در روزهای آفتابی و خشک با وزش نسیم جزئی و تنها با ابزار های چوبی سنتی قابل انجام است. به دلیل کمبود و برداشت بیش از حد این نمک، fleur de sel گران ترین نوع نمک است (80 دلار به ازای 5 پوند) به همین دلیل به آن لقب خاویار نمک داده اند. این نمک رطوبت را حفظ می کند و به رنگ خاکستری است. اگر توانایی خرید و استفاده از این نمک را دارید، از آن در تهیه ی گوشت، غذا های دریایی، سبزیجات و حتی شیرینی هایی مانند شکلات و کارامل استفاده کنید.

نمک پادشاهان و کوینز

نمک پادشاهان و کوینز

7. کالا نمک (نمک سیاه):

کالا نمک (نمک سیاه) نوعی سنگ نمکی آتشفشانی است که به دلیل دارا بودن ترکیبات گوگردی طعمی شبیه به تخم مرغ به غذا می دهد و اغلب در غذا های گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید به جای استفاده از تخم مرغ در غذا از این نمک استفاده کنید.

کالا نمک (نمک سیاه)

کالا نمک (نمک سیاه)

8. نمک ورقه ای:

از طریق تبخیر آب نمک به دست می آید. این نمک دارای ورقه های نازک و روشن است که مواد معدنی کمی دارد. به سرعت در غذا حل می شود و از آن در پخت گوشت استفاده می کنند.

نمک ورقه ای

نمک ورقه ای

9. نمک سیاه گدازه (نمک سیاه هاوایی):

نمک سیاه هاوایی به عنوان نمک گدازه سیاه نیز شناخته می شود. نمکی دریایی است که از جزایر آتشفشانی هاوایی به دست می آید و به دلیل داشتن گوگرد فعال در ساختار خود به رنگ سیاه است.

نمک سیاه گدازه (نمک سیاه هاوایی)

نمک سیاه گدازه (نمک سیاه هاوایی)

10. نمک قرمز هاوایی:

این نمک به نام نمک alaea نیز شناخته می شود و نام آن از گل های آتشفشانی مایل به قرمز غنی از آهن گرفته شده است. قرن هاست که از این نوع نمک برای ضد عفونی کردن و پاکسازی ابزارالات استفاده می شود. استفاده از آن در آشپزی نیز میسر است و عطر و طعمی جذاب به غذا می دهد.

برای مطالعه مقاله نمک صورتی هیمالیا می توانید از این لینک استفاده نمایید.

نمک قرمز هاوایی

نمک قرمز هاوایی

11. نمک دودی:

این نمک با دود چوب به صورت کاملا طبیعی دودی می شود (معمولاً چوب درخت حصیری، مسقیت، سیب، بلوط یا توسکا). نمک دودی یک طعم شدید و دودی را به غذا اضافه می کند. بسته به مدت زمان قرار گیری نمک در معرض دود چوب و نوع چوب، انواع متفاوتی خواهند داشت. نمک دودی بهترین نوع نمک برای پخت گوشت های خوش طعم و سبزیجات دلچسب مانند سیب زمینی است.

نمک دودی

نمک دودی

12. نمک ترشی:

نمک ترشی که برای ترشی استفاده می شود، حاوی هیچ ید اضافه شده یا مواد معدنی که باعث تغییر رنگ نمک می شوند نیست.

نمک ترشی

نمک ترشی

برای خرید انواع ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *