گیاهان

معرفی گل پریوش

معرفی گل پریوش

گل پریوش با نام های دیگر پروانش، گل تلگرافی و وینکا از گیاهان دائمی و همیشه سبز با ارتفاع حدود 30 تا 35 سانتی متر می باشد. امروزه این گل را در بیشتر فضای سبز بیشتر شهرهای ایران کاشته می شود. این گل بومی اروپا، نواحی استوایی، ماداگاسکار و اندونزی می باشد و مکان هایی که دارای خاک های گچی و زهکشی مناسب می باشند و همچنین در جنگل ها پرورش می یابند.

گل پریوش از خانواده خرزهره می باشد و علاوه بر زیبایی گل هایش، خواص درمانی بسیار زیادی دارد. برگ های این گیاه بیضی شکل، سبز، براق و بدور از کرک می باشد. برگ های پریوش دارای دمبرگ های کوتاهی می باشند که آن ها را به مرکز گل وصل کرده است. این گل دارای رنگ های بسیار زیبایی، لطافت چشم گیر و مقاومت بالایی می باشد.

گل پریوش جزء گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری محسوب می شود و به سرما بسیار حساس می باشد و برای کاشت در مناطق سردسیری اصلا مناسب نمی باشد و نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

این گل را می توانید در فصل بهار در حاشیه باغچه بکارید، ولی در فصل پاییز بر اثر سرد شدن هوا از بین می رود. گل پریوش دارای رنگ های صورتی، سفید، قرمز و ارغوانی می باشد و با این رنگ ها زیبایی چشمگیری به فضا می دهد. این گیاه در بین گیاهان خودرو وحشی در معرض خطر می باشد و علت آن هم تخریب زیستگاه ها و سوختن زمین ها برای ایجاد زمین های کشاورزی می باشد.

بذر گل پریوش الوان

انواع گل پریوش:

گل پریوش هم مانند دیگر گل های زیبا دارای انواع مختلفی می باشد.

گل پریوش رونده:

این نوع یکی از محبوب ترین این گل ها می باشد و در بازار به راحتی در دسترس می باشد، ولی ارزش قیمتی آن کمی بالاتر می باشد. این نوع را بیشتر برای باکس در بالکن منزل استفاده می کنند، زیرا این نوع دارای قد کوتاه تر ولی گل های بیشتر می باشد.

گل پریوش هلندی:

پریوش هلندی هم یکی دیگر از انواع گل های پریوش می باشد و خود این نوع هم دارای تنوع بسیاری می باشد. این گل هم دارای گل های زیادی می باشد و نسبت به یگر انواع آن دارای مقاومت بالایی می باشد.

برای مطالعه مقاله معرفی گل بنفشه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل پریوش اویزان

گل پریوش اویزان

شرایط نگهداری و کاشت گل پریوش:

کاشت و نگهداری از گل های پریوش خیلی راحت و به دور از دردسر می باشد. یکی از ویژگی های نگهداری از این گل، پرورش در دمای بالا می باشد. گل پریوش خزنده و همیشه سبز و دارای عمر چند ساله می باشد. بعضی از انواع این گل ها دو بار در سال گل می دهند.

با شروع شدن فصل پاییز و سرد شدن هوا این گل ها از بین می روند، بنابراین بهتر است که با شروع این فصل گل ها را در گلخانه و در شرایط آب و هوایی مناسب نگه داری کنید. این کار باعث می شود که در سال آینده گیاه  بزرگ تر با گل های بیشتری داشته باشید.

دما:

این گل های زیبا را می توانید در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری پرورش دهید. بهترین دما برای گل پریوش بین 21 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد، ولی تا دمای 35 درجه را هم به راحتی تحمل می کند. پایین تر از دمای 10 درجه سانتی گراد برای گل ها مناسب نمی باشد.

آبیاری:

با توجه به تحمل بالای این گل در دمای بالا، نیاز آبی آن هم بسیار پایین می باشد و با آبیاری بیش از حد گل ها از بین می روند. نیاز آبی این گیاه هر زمان که خاک آن خشک شود احساس می گردد. اگر آبیاری بیش از اندازه باشد گلدهی بسیار کاهش می یابد و ریشه گیاه پوسیده می شود. بهترین زمان برای آبیاری گل های پریوش اول صبح می باشد.

نور:

گیاه پریوش مانند دیگر گیاهان، نیازمند به حدود 6 ساعت نور خوشید دارند و توجه داشته باشید که این گل های زیبا  را در زیر سایه درختان کاشت نکنید زیرا سایه بریا این گیاه باعث عدم رشد آن می شود. به طور کلی این گیاه برای رشد و نمو بهتر به نور خورشید نیازمند است.

خاک:

خاک هایی که دارای زهکشی مناسب می باشند برای کاشت این گیاه بسیار مناسب می باشند. خاک را با خاک برگ پوسیده، کود دامی پوسیده، مقداری شن شسته شده و خاک مرغوب مخلوط کنید. این خاک مخلوط شده برای کاشت این گل ها مناسب می باشد. دیگر اینکه خاک لومی و حاصلخیز برای کاشت این گیاه زیبا مناسب می باشد.

کود:

هر زمان که این گیاه شروع به گلدهی و رشد و نمو بکند، باید کوددهی را شروع کنید. برای کوددهی باید کود شیمیایی کامل مغذی را همراه با کود مایع تغذیه کنید.

بذر گل پریوش سفید

روش های مختلف برای تکثیر گل پریوش:

این گل ها با روش های مختلف بذر، قلمه و نشاء تکثیر می گردد، ولی تکثیر از راه بذر بهترین راه برای پرورش گل ها از راه نشاء گلخانه ای برای کاشت در آپارتمان می باشد

بذر:

برای کاشت بذر این گیاه، ابتدا باید بذر گل را حدود 6 میلی متردر مخلوطی از خاک پیت ماس و کوکوپیت بگذارید، بعد یک لایه نازک دیگر خاک به ضخانت نیم تا یک سانتی متر بر روی بذرها الک کنید، و توجه داشته باشید که بذرها برای جوانه زدن به آب فراوانی نیاز دارند. آبیاری این بذرها باید به صورت رطوبت باشد نه اینکه خاک را خیس و غرق در آب کنید. بهتر است که آبیاری با اسپری باشد، زیرا اگر خاک را به صورت غرقابی آبیاری کنید بذرها از جای خود تکان می خورند. گلدان بذرهای کاشته شده را در مکانی که نور غیر مستقیم آفتاب در آنجا قرار دارد بگذارید و دمای هوا مناسب برای رشد بذرها باید 21 تا 24 درجه سانتی گراد باشد.

اگر می خواهید که رطوبت روی گلدان از بین نرود، بهتر است که با پلاستیک شفاف و سوراخ داری روی گلدان بذر را بپوشانید. این سوراخ ها باعث می شود که هوا رفت و آمد داشته باشد. حدودا 3 تا 5 روز زمان می برد که بذرها جوانه بزنند و هر زمان که متوجه شدید که جوانه بذرها به 5 تا 9 سانتی متر رسیدند، آن ها را به محل اصلی کاشت منتقل کنید. در این مرحله از کاشت و پرورش گل پریوش به نور کافی خورشید نیاز دارید و حدود 12 تا 14 هفته کامل، این گیاه به نور نیاز دارد.

زمان کاشت بذر گل  های پریوش اواخر زمستان تا اوایل بهار در دمای مناسب 15 تا 18 درجه می باشد. در اردیبهشت ماه که سرمای هوا دیگر تمام می شود این بذرهای جوانه زده برای کاشت به مکان اصلی انتقال می یابند.

بذر گل پریوش قرمز

قلمه:

بهترین زمان برای قلمه زدن گل پریوش، اوایل بهار تا اوایل پاییز می باشد. دمای هوا در این زمان مناسب می باشد و خاک سرد نمی باشد. هر قلمه از گیاه باید یک تا دو جفت برگ بر روی ساقه داشته باشد. پس از اینکه قلمه را جدا کردید آن را درون خاک خیس سبک یا خاک پیت ماس مرطوب نگه داری کنید.

بعد از اینکه قلمه ها ریشه زدند آن ها را به گلدانی بزرگ تر منتقل کنید. توجه داشته باشید که خاک قلمه زدن باید به دور از هر گونه مواد مغذی باشد.

یکی دیگر از راه های کاشت گل پریوش از طریق جداسازی بوته این گل می باشد. برای این کار بهتر است که گیاهی را انتخاب کنید و آن را از گلدان یا زمین در بیاورید. ریشه آن را به چند قسمت تقسیم کنید و مطمئن باشید که هر قسمت مقدار ریشه کافی را داشته باشد. قسمت های جدا شده را داخل گلدان های مودر نظر قرار دهید و با خاک مناسب بپوشانید.

نشاء:

نشاء در واقع همان گلدان هایی می باشد که در گلدان آماده هستند و برای کاشت خریداری می کنید. برای کاشت بهتر است که مکان با نور و گرمای کافی را انتخاب کنید. گل ها را به فاصله 16 تا 25 سانتی متر از همدیگر داخل باغچه بکارید. گل ها را در داخل گودال هایی به عمق و قطر بیشتر از گلدان گل ها کاشت کنید.

قبل از کاشت گل ها، گیاه را از داخل و یا محفظه اولیه خود بیرون بیاورید و ریشه ها را کاملا تکان دهید و بعد ریشه ها را داخل گودال حفر شده قرار دهید و روی آن ها را خاک مناسب بریزید، به صورتی که اطراف ریشه به صورت تپه مانند خاک باشد. بعد از کاشت گل ها را آبیاری کنید. بهترین زمان برای انجام این روش کاشت فروردین ماه و اوایل بهار می باشد.

برای مطالعه مقاله معرفی گل کاغذی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل پریوش صورتی رنگ

گل پریوش صورتی رنگ

بیماری ها و آفات گل های پریوش:

گل های پریوش معمولا به بیماری و آفات گرفتار نمی شوند. بیماری های قارچی در صورت رطوبت بالای هوا این گل ها را گرفتار می کنند. هر زمانی که متوجه آفات بر روی این گیاه شدید، سریعا اقدام کنید و با آفت کش های طبیعی، شیمیایی و ضد قارچ کش ها از بین ببرید. دیگر اینکه تریپس و کنه دو نقطه ای از دیگر آفات و مشکلات این گیاه می باشد.

  • زرد شدن برگ های گل پریوش: اگر گیاه در آب و هوای سرد و آبیاری بیش از اندازه قرار بگیرند، برگ های قسمت پایی گیاه زرد می شوند و شروع به افتادن می کنند. هر زمان که احساس کردید که گیاه به این بیماری دچار شده است، آن را تدریجا به مکانی گرم تر منتقل کنید.
  • ریزش برگ گل پریوش: اگر با لمس کردن این گیاه، احساس کردید که برگ ها ریزش می کنند، این نشان دهنده خشکی بیش از حد خاک می باشد و با رطوبت رساندن به خاک می توانید این مشکل را حل کنید.
  • ریزش گل های پریوش: هر زمان که خاک فقیر از مواد مغذی بشود این مشکل برای گل ها به وجود می آید. برای رفع این مشکل باید خاک را مغذی و سرشار از مواد غذایی کنید.

بذر گل پریوش بنفش

هرس:

یکی از راه هایی که باعث می شود کیفیت گیاه و گلدهی آن بیشتر شود هرس آن می باشد. برای این کار باید شاخه هایی را که بیشتر از اندازه خود قطور شده اند را جدا کنید، اندازه برش آن به صورتی باید باشد که جوانه بر روی ساقه باشد. ساقه های جوان را هرس نکنید.

به این نکته توجه داشته باشید که قیچی یا کاتر جداسازی هرس را حتما تمیز و ضدعفونی کرده باشید، زیرا باعث بیماری و قارچ برای گیاه می شود. هرس درست باعث می شود که گیاه شما در سال بعد با گل ها و شاخه های بیشتری باشد. توجه داشته باشید که از شاخه های هرس شده می توانید به عنوان قلمه برای تکثیر این گیاه استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد گل پریوش:

  1. گیاه پریوش چه کاربردی دارد؟

    از آب برگ یا جوشانده آب گیاه پریوشبه عنوان داروی محلی برای درمان دیابت در سراسر جهان استفاده می شود. در تحقیق حاضر، آب برگ پریوش از نظر فعالیت قند خون در خرگوش های دیابتی طبیعی و ناشی از آلوکسان ارزیابی شده است.

  2. آیا گیاه پریوش چند ساله است؟

    پریوش یک زیر درختچه یا گیاه با عمر طولانی (چند ساله) است، معمولاً قائم، ارتفاع 30-100 سانتی متر و حداقل تا حدی چوبی در قاعده، گاهی پراکنده.

  3. آیا پریوش آفتاب یا سایه دوست دارند؟

    پریوش به تعمیر و نگهداری کمی احتیاج دارد. در آفتاب کامل تا سایه خوب عمل می کنند و می توانند خشکی را تحمل کنند، اگرچه با آبیاری منظم بهترین گل را می دهند.

  4. آیا پریوش برای سگ ها سمی است؟

    مسمومیت با گیاه پریوش در سگها زمانی اتفاق می افتد که سگ ها گیاه کامل یا بخشی از آن را بلعند. این نوع گیاه حاوی آلکالوئید است که ممکن است باعث بیماری شود و نیاز به توجه دامپزشک داشته باشد. از خود و حیوان خانگی خود محافظت کنید.

  5. آیا پریوش برای انسان سمی است؟

    پریوش غیر ایمن است. این می تواند باعث عوارض جانبی مانند حالت تهوع، استفراغ و سایر علائم معده و روده شود. همچنین می تواند باعث آسیب عصب، کلیه و کبد شود. مقادیر زیاد می تواند باعث فشار خون بسیار پایین شود.

  6. آیا پریوش آفتاب کامل را دوست دارند؟

    گل پریوش سایه را ترجیح می دهد اما در آفتاب کامل رشد خوبی خواهد کرد. رنگ شاخ و برگ در سایه جزئی سبز غنی تر است، اما گل های بیشتری در آفتاب تولید می شود.

  7. چرا پریوش من می میرند؟

    پریوش، می تواند به یک بیماری قارچی به نام فیتوفتورای هوایی آلوده شود. این بیماری هنگامی گسترش می یابد که هاگ قارچ در خاک هنگام آبیاری یا باران روی گیاهان پاشیده شود. اگر باران یا آبیاری بیش از حد ادامه یابد، قارچ می تواند به پایه گیاه گسترش یابد و از بین برود.

  8. آیا پریوش هر ساله برمی گردد؟

    پریوش به صورت سالانه کاشته می شود. تابستانها اغلب از بذرهای خود کاشته برمی گردند.

  9. هر چند وقت یکبار باید گل پریوش را آب دهم؟

    یک هفته در میان آب دهید، یا اگر لمس 2 اینچ بالای خاک احساس خشکی می کند. پریوش بسیار مقاوم به خشکی است و ترجیح می دهد خاک آن در سمت خشک و مرطوب باشد.

  10. کجا پریوش بهترین رشد را می کند؟

    پریوش در آفتاب جزئی، سایه جزئی و سایه کامل رشد می کند. شرایط سایه عمیق را تحمل می کند اما ممکن است در زیر نور مستقیم آفتاب بسوزد. برای بهترین نتیجه، آنها را در سایه جزئی بکارید. همچنین، آنها گزینه خوبی برای پوشش زمین برای منطقه ای با سایه خشک هستند.

برای خرید انواع بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

12 دیدگاه درباره مقاله “معرفی گل پریوش

  1. Avatar اخوان گفت:

    سلام سایت سپاهان نوشته این گیاه پر اب هست ولی با زهکشی فراوان شما نوشتین کم اب الان کدوم درسته همینطور افتاب دوست شما نوشتین سایه دوست هر چند معمولا گیاهان بیرونی گل ده افتاب دوستن ؟؟؟؟ اینهمه تضاد در بین سایت های مختلف از چیه واقعا ؟! تو سایت های متعدد نیازهای اولیه گیاه متفاوت قید شده !!!!

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      با توجه به تجربه نویسنده ها این تضاد ها پیش می آید که این طبیعی است
      ولی گل پریوش به کم آبی نسبتا مقاوم است و آفتاب دوست است که متن تصطیح میشود.

  2. Avatar ظرافت گفت:

    با سلام توضیحاتتان کامل و کاربردی است . متشکرم

  3. Avatar سارا گفت:

    سلام گل پرویش من خیلی بی حال شده و برگها و گلاش دارن خشک میشن برای چی می‌تونه باشه باید چیکارش کنم؟ روز اول که گرفتم نمیدونستم گذاشتمش توی آفتاب مستقیم یکم سوخت گذاشتمش پشت پنجره نور ملایم بگیره ابم کمتر بهش دادم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گل پریوش شما احتیاج به نور آفتاب خورشید دارد علت سوختن ابتدایی شما هم این بوده قبلا داخل گلخانه رشد کرده و بعد از خرید شما باید یه مدت همدما میکردید یه چند ساعت سایه یه ساعت آفتاب تا دو سه روز که همدما شود الن هم باید به این صورت گیاه را عادت به دمای و آفتاب بیرون کنید.

  4. Avatar آرش صادق گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من ازبذر پریوش های شماخیلی راضی هستم وعالی هستنو ازشما خواستار بذرهای دررنگ و طرح های دیگر هستم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      تمام رنگهایی را که می توانسیتم در سایت قرار داده ایم.

  5. Avatar باران گفت:

    پریوش نباید زیر نور مستقیم آفتاب باشه،چون برگاش میسوزه و دیگه قابل جبران نیست تجربه داشتم که میگم،تو فصل گرم هم به موقع باید آبیاری بشه چون زود پژمرده میشه

  6. Avatar الناز گفت:

    سلام گل پریوش نیاز به جابجایی داره میخواستم بدونم مشکلی براش پیش نمیاد اگر با ریشه از باغچه دربیارم و جای دیگه بکارم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      از هر 100 عدد گلی که از خاک در بیاید و جابجا شود 80 درصدشان سالم میمانند

  7. Avatar اکرم گفت:

    گل‌های پریوش من در جای سایه آفتاب هست خوب گل می‌دهد و باید حتماً روزی یک بار آبیاری شود مخصوصاً در فصل تابستان و در سرما پژمرده می‌شود و از بین می‌رود من هر سال نزدیک بهار گل پریوش خریداری کرده و تا اواسط پاییز آنها را به خوبی دارم �ی در فصل سرما از بین می‌رود

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گل پریوش گیاه یکساله است و در زمستان از بین میرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *