گیاهان

معرفی گل آماریلیس

معرفی گل آماریلیس

آماریلیس یا نسرین یکی از انواع گل‌های پیاز‌دار است که به سادگی اما با صرف زمان، چه در داخل منزل و چه در فضای باز، گل می‌ دهد. آماریلیس بومی مناطق گرم‌ سیر جنوب آمریکا بوده و نام گیاه‌ شناسی‌ آن Hippeastrum می‌ باشد. گل‌ های بزرگ این گیاه و سهولت گل‌ دهی، آماریلیس را به گیاهی محبوب و مورد تقاضا در سراسر جهان بدل نموده است. این پیاز را در گلدان باید کاشت و از هلند به ایران آورده شده گل های آن به شکل شیپور و به رنگ های قرمز تند مخلوط، سفید مخلوط با رگه های قرمز، حنائی ساده بوده و یک نوع آن دارای گل های درشت تر است.

رشد گل آماریلیس:

رشد این گل تا چهل سانتی متر می رسد و دارای برگ های ضخیم و کشیده است، این پیاز سالی یک دفعه گل می دهد و موقع گل آن بسته به محل پرورش است.

گل آماریلیس

گل آماریلیس

زمان کاشت گل آماریلیس:

موقع کشت این پیاز آذر ماه است که پیازهای درشت و قوی آن را به شرطی که در آن سال کاشته نشده یا گل نداده باشد هر پیاز را در یک گلدان (پانزده تا بیست سانتی متری) به طوریکه بدنه پیاز از خاک گلدان بلاتر بماند قرار داده و در گلخانه گرم پرورش می دهند تا نوروز گل داشته باشد. پس از تمام شدن گل گلدان را در هوای آزاد آفتابرو می گذارند و به طور معمول تا شهریور ماه آب می دهند ولی دیگر آب نداده و می گذارند برگ هایش خشک و خزان کند و پیاز تا موقع کشت مجدد استراحت کند چنانچه گلخانه گرم نباشد پیاز را اول بهمن ماه باید کاشت و در گلخانه یا پشت پنجره آفتابگیر اطاق پرورش داد تا تابستان گل بدهد و پس از تمام شدن گل بایستی تا مهر ماه آب . داد دیگر آب ندهند تا برگها خشک شود آن وقت گلدان را در جای خشک و تاریک نگهداری می کنند تا موقع کشت مجدد که از گلدان پیاز را خارج کرده و در گلدان با خاک نو میکارند.

خاک مناسب گل آماریس:

خاک این گلدان (خاکبرگ، کود، پوسیده، ماسه) است، آب به اندازه کافی می خواهد (دادن شیره کود انسانی پس از سبز شدن کامل پیاز هر هفته یک بار فوق العاده نافع است) چنانچه شیره کود میسر نباشد می­توان مقداری کود پوسیده خشک انسانی در گلدان گذاشت تا در ضمن اب دادن گلدان به تدریج از کود استفاده شود.

تکثیر گیاه آماریس:

طرز ازدیاد آن از راه اضافه شدن پیازها و جدا کردن آنهاست که موقع کشت باید پیازچه ها را از پیاز مادر جدا و جداگانه کاشت و تا دو سال همیشه سبز نگاه داشت (یعنی مرتبا آب بدهند) تا پیازچه رشد کافی کرده و بتواند گل بدهد. (پیازها چنانچه تقویت نشوند یک سال در میان گل کوچکی خواهند داد).

برای خرید انواع بذر گل زینتی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر می توانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *