گیاهان

معرفی کدو مسمایی

معرفی کدو مسمایی

کدو مسمایی گیاهی یک ساله است که طول آن در حدود 3 الی 8 متر متغیر می باشد. از ساقه هایی خوابیده یا بالا رونده با حاشیه هایی تیز، شیارهای طولی و کرک های خار مانند برخوردار است. برگهای این گیاه بسیار بزرگ و متناوب هستند. با موهایی زبر و دمبرگ هایی دارای پهنک 5 تا 7 لوبه که در قاعده قلبی شکل می باشند.

کدو مسمایی گلهایی زرد رنگ داشته که تک جنس و بسیار بزرگ هستند و به شکلی منفرد در قسمت محور برگها مستقر شده اند. دمگل گلهای نر بلندتر است. در گلهای این گیاه قسمت کاسه گل با جام گل ترکیب شده و تنها پنج دندانه درفشی آن قابل تشخیص است. جام گل قیفی شکل بوده و دارای سطح داخلی کرک داری است.

گیاه کدو مسمایی میوه ای بسیار بزرگ با دانه های فراوان دارد. قسمت گوشتی میوه این گیاه فیبری و به رنگ زرد نارنجی تا سفید است که دانه هایش باریک، عریض یا به حالت تخم مرغی باریک می باشند که در بخش حاشیه ای خود دارای رگه ای تخت و شیاری عریض هستند.

دانه های کدو مسمایی طعمی مشابه بادام دارند. دانه تازه یا خشک شده این گیاه برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار می گیرند. کدو مسمایی اصالت آمریکایی داشته ولی در دیگر نقاط دنیا نیز در سطح وسیعی کشت می شود. کشت کدو مسمایی در برخی از مناطق ایران نیز انجام می شود.

بذر کدو مسما زرد

ترکیبات کدو مسمایی:

از جمله ترکیبات کدو مسمایی می توان به استروییدها، فیتوسترول ها که خود در برگیرنده ترکیباتی همچون کلروسترول، ایزوفو کوسترول، سیتوسترول، استیگماسترول، کلسترول، ایزواوسترول و اسپیناسترول می باشد، روغن ثابت شامل اولئیک اسید و لینولئیک اسید، آمینواسیدهای غیر معمول شامل کورکوبیتین (کرم کش)، و ترکیبات پروتئینی در حدود 25 الی 42 درصد و گاما – توکوفرول اشاره کرد.

کدو مسمایی زرد

کدو مسمایی زرد

شرایط مناسب برای رشد و پرورش کدو مسمایی:

بیشتر گونه های کدو برای رشد مطلوب نیاز به دمای 18 الی 30 درجه سانتی گراد داشته و تقریبا تحمل دمای پایین تر از این دما را ندارند و در صورت قرار گرفتن در این دما رشد آنها کمتر شده و یا در اثر یخبندان آسیب دیده و از بین می روند. جوانه زنی بذر کدو در دمای 12 درجه سانتی گراد شروع شده و رشد گرده آنها در دمای 8 الی 10 درجه سانتی گراد شروع می شود. عمل تلقیح در کدو برخلاف خیار و طالبی می تواند در دمای پایین تر نیز انجام شود.

مجموعه بذر کدو

زمین های مرطوب با سطح آب زیرزمینی بیش از 75 سانتی متر و مناطق آفتابی جهت کاشت کدو مسمایی مناسب می باشند. فقط بایستی در نظر داشته باشید که کدو مسمایی در مقابل وزش باد بسیار حساس می باشد. به همین دلیل برای این گیاه همراه بودن کشت آن با ذرت شیرین مناسب خواهد بود.

از نظر بافت زمین نیز زمین های نیمه سنگین با مقدار هوموس کافی برای کاشت این گیاه مناسب می باشند. خاک های حاصلخیز با زهکشی مناسب و ph 6.5 الی 7.5 جهت رشد و بازدهی مطلوب این گیاه می تواند بهترین شرایط باشد. کدو مسمایی نیاز رطوبتی بالایی داشته و به همین دلیل کاشت آن در خاک های دارای ظرفیت نگهداری بالای آب و رطوبت ذخیره شده به میزان مناسب باعث افزایش بازدهی این گیاهان می شود.

کدو مسمایی مختلف

کدو مسمایی مختلف

نحوه کاشت کدو مسمایی:

کاشت بذرهای کدومسمایی در خاکهای سنگین در عمق 2 سانتی متری و در خاکهای شنی در عمق 5 سانتی متری صورت می گیرد. برای جوانه زنی به موقع بایستی خاک حداقل دمایی بالای 15 درجه سانتی گراد داشته باشد. در دمای 30 الی 35 درجه سانتی گراد رویش این گیاه در طول یک هفته اتفاق می افتد.

کار بذر پاشی کدو مسمایی به صورت مستقیم و در زمین اصلی بعد از رفع خطر سرمای بهاره، می تواند از اواسط تا اواخر اردیبهشت ماه شروع شود. یا اینکه می توانید بذر را ابتدا در خزانه پرورش داده و سپس نشاء را به زمین اصلی انتقال دهید.

کدو مسمایی سبز

کدو مسمایی سبز

خواص کدو مسمایی:

از جمله خواص درمانی کدو مسما می توان به درمان مثانه تحریک پذیر، درمان سنگ کلیه و جلوگیری از ایجاد آن، بهبود مشکلات دفع ادرار و کمک به درمان ورم غده پروستات اشاره کرد. کدو مسمایی دارای طبعی سرد و تر بوده و گوشت میوه آن برای درمان سرفه و سینه درد با منشاء حرارت مزاج موثر می باشد. دانه کامل و یا پودر درشت آن برای مصارف خوراکی استفاده می شود.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر صیفی جات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *