گیاهان

درخت بنه چیست

مقاله جامع و کامل درخت بنه

درخت بنه یا پسته وحشی از درختان مثمر به شمار می رود که در بیشتر مناطق رشد می کند که میوه گرد و کروی مانندی همچون پسته دارد که کمی کوچکتر از آن است و برای رشد در مناطق کم آب مناسب است و از ارزش تجاری بالایی برخوردار است که استفاده های مختلف غذایی، آرایشی و بهداشتی و … از آن می کنند که از نظر نوع منابع و ویتامین های موجود در نوع خودش بی نظیر است به همین دلیل گیاهی دارویی نیز به شمار می رود که به راحتی از طریق بذر تکثیر می شود؛ برای کاشت در مناطق کوهستانی مناسب است که برای رشد نسبت به خاک زیاد حساس نیست و به رشد خود ادامه می دهد که دارای ارقام و واریته های  مختلفی است که ما در این مقاله به کاشت تا برداشت درخت بنه خواهیم پرداخت پس در ادامه مطلب در پوپونیک همراه ما باشید.

مشخصات گیاهی کامل درخت بنه:

درخت بنه گیاهی از خانواده پسته به شمار می رود که با نام پسته وحشی نیز معروف است و به دلیل خواصی با ارزشی که دارد با نام مروارید سیاه نیز شناخته می شود. برای کاشت در مناطق گرم و خشک مناسب است چرا که نیاز آبی کمی دارد. میوه گرد و کروی مانندی در سایز کوچک سفت و مدور تولید می کند که رنگ آن در ابتدای رشد به رنگ صورتی است که پس از مدتی به رنگ صورتی مایل به قرمز تبدیل می شود و در نهایت به هنگام رسیدن به رنگ سبز تغییر می کند. علاوه بر میوه پر خاصیت از این درخت صمغی را به دست می آورند که ارزش تجاری بالایی دارد به همین دلیل بیشتر آن را صادر می کنند که از مواد با ارزش تشکیل دهنده صمغ این گیاه می توان به روغن تربانتین و کلوفان اشاره نمود.

درخت بنه رو صخره

درخت بنه رو صخره

موارد استفاده درخت بنه:

از باردهی به نسبت بالایی برخوردار است که در طول سال میوه زیادی را تولید می کند که میوه آن طعم ترشی دارد. از درخت بنه استفاده های مختلفی همچون تهیه سقز، حشره کش، نرم کننده، خوشبو کننده، ضدعفونی کننده، تهیه سموم کشاورزی و … می کنند همچنین از میوه این گیاه برای تهیه ترشی و مربا استفاده می کنند و از خشک شده آن نیز برای معطر نمودن ماست و دوغ به وفور استفاده می کنند از سوی دیگر میوه این گیاه غذای مناسبی برای دام به شمار می رود، به همین دلیل درخت با ارزشی به شمار می رود. گلدهی این گیاه در فصل بهار اتفاق می افتد که به هنگام شکوفه دهی منظره زیبایی از طبیعت دلنواز را پیش روی چشمانتان قرار می دهد  که پس از گذشت چند سال از کاشت بذر بالغ شده و محصول می دهد. این گیاه در بیشتر مناطق به خصوص جنوب غربی آسیا به صورت یک گونه خاص بخش وسیعی از جنگل تنگ را تشکیل می دهد.  میوه این گیاه دارای طبع گرم و خشکی است.

بذر درخت بنه

توجه داشته باشید که این درخت بیشتر در میان قله ها پر ارتفاع و همچنین پرتگاه ها و مناطق دور دست رشد می کند که میوه خوشمزه ای دارد که دارای پوست سفتی است که در داخل آن مغز گیاه قرار دارد که همچون مغز پسته به رنگ سبز است. نکته جالب توجه اینجاست که میوه نارس این گیاه را شما به راحتی همچون چاقاله بادام می توانید میل کنید و گیاهی خود گرده افشان به شمار می رود. درختی خزان پذیر به شمار می رود که در فصل بهار برگهای آن تغییر رنگ می دهند و در نهایت می ریزند. گل های زیبای این گیاه به صورت تک جنسی ظاهر می شوند که تعدادی کاسبرگ دارد که معمولاً گل های نر آن 4 تا 5 پرچم و گل های ماده آن دارای خامه کوتاهی هستند که شاخه های سفید رنگ مایل به خاکستری دارد.

درخت بنه زیبا

درخت بنه زیبا

انواع درخت بنه:

درخت بنه دارای ارقام و واریته های مختلفی است که سه گونه آن در ایران قابل رشد است که عبارت اند از:

درخت بنه کابلی یا کسور:

درخت بنه کابلی در بخش وسیعی از ایران، افغانستان، پاکستان و … رشد می کند که در کشور عزیزمان ایران در استان هایی همچون کرمان، کهکیلویه و بویر احمد و همچنین سیستان و بلوچستان به وفور رشد می کند که شما می توانید آن را مشاهده کنید که از باردهی خوبی نیز برخوردار است و به صورت درختچه ای کوتاه رشد می کند.

بنه کردستانی/کلخنک یا سقز:

بنه کردستانی با نام کلخنک یا سقز شناخته می شود که در بخش وسیعی از ایران آن را کشت می کنند که میوه گرد و کروی مدوری دارد که از باردهی بالایی برخوردار است که به مانند سایر واریته ها نیاز آبی کمی دارد و به صورت درختچه ای کوتاه رشد می کند.

درخت بنه چاتلانقوش:

درخت بنه چاتلانقوش یکی از واریته های پر طرفدار مورد کشت در ایران به شمار می رود که از رشد آسان و سریعی برخوردار است که میوه کروی مانندی دارد که خواص بسیاری دارد و در بیشتر مناطق رشد و از باردهی بالایی برخوردار است که کلاً درخت با ارزش و پر خاصیتی به شمار می رود.

روش تکثیر درخت بنه:

درخت بنه بیشتر از طریق بذر تکثیر می شود.

کشت بذری درخت بنه:

در کشت بذری پسته وحشی قبل از هر اقدامی لازم است قسمت رویی بذر را جدا کنید، سپس بذر درخت بنه را به مدت یک شبانه روز در آب ولرم خیس کنید، توجه داشته باشید که پوسته بذر این گیاه کمی سفت و سخت است، به همین دلیل نیاز به یک دوره سرمادهی برای شکسته شدن پوسته خود دارد که برای این منظور می توانید آن را به مدت 20 روز در یخچال و در دمای مناسب نگهداری کنید پس از آن بذرها را از یخچال خارج و یک گلدان با زهکشی مناسب تهیه کنید و بذر گیاه را در عمق مناسب بکارید و روی آن را بپوشانید و در نهایت گیاه را آبیاری کنید؛ تا زمان جوانه زنی نگذارید بستر خاک مورد کشت خشک شود که پس از گذشت اندک زمانی بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می کند که از رشد آسان و سریعی برخوردار است که پس از گذشت حدود یک سال می توانید نهال حاصل از کاشت بذر را به زمین اصلی منتقل کنید برای این منظور در بستر مورد کشت گودالی به اندازه دو برابر ریشه گیاه ایجاد کنید و نهال را درست در مرکز گیاه بکارید و با استفاده از خاک غنی آن را بپوشانید و در نهایت گیاه را آبیاری کنید تا گیاه رشد خود را آغاز کند.

روشهای هرس درخت بنه

روشهای هرس درخت بنه

روش هرس درخت بنه:

هر گیاهی برای رشد و نمو و دریافت نور خورشید و نیازهای تغذیه ای خود نیاز به هرس به موقع دارد تا بتواند به رشد خود ادامه دهد که در این میان درخت بنه نیاز به هرس آنچنانی ندارد بنابراین به هنگام هرس فقط شاخه های بیمار، اضافی و خشک شده گیاه را قطع کنید.

شرایط اکولوژیک رشد درخت بنه:

درخت بنه یا همان پسته وحشی مانند هر درخت دیگری نیاز به شرایط محیطی مناسب دارد که در ذیل هر کدام را بیان می کنیم.

ارتفاع:

ارتفاع درخت بنه بسته به واریته ها و همچنین گونه های متنوعی که دارد متغیر و بین 3 تا 7 متر است که البته بیشتر و کمتر نیز می شود.

نور:

همانطور که گفته شد این درخت بومی مناطق گرم و خشک به شمار می رود به همین دلیل روزانه به 7 تا 8 ساعت نور خورشید برای رشد نیاز دارد.

دما:

دمای مناسب برای رشد این گیاه بین 5 تا 45 درجه سانتی گراد است.

خاک:

بهترین خاک برای رشد این گیاه استفاده از خاک زغال سنگ نارس، خاک های شنی و ماسه است. بهتر است از خاک های سبک برای کشت این گیاه استفاده کنید.

آبیاری:

درخت بنه از معدود درختانی به شمار می رود که به آبیاری کمی نیاز دارد به همین دلیل برای کاشت در مناطق کم آب بهترین گزینه است که می تواند پوشش گیاهی آن منطقه را به طور کامل پوشش دهد که علاوه بر آن شما می توانید از ارزش تجاری آن نیز استفاده کنید، به هنگام آبیاری سطح خاک باید به طور کامل خشک شود.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت بین درختان 3 تا 5 متر و فاصله بین ردیف ها 3 متر است.

زمان و مقدار کود دهی به درخت بنه:

درخت بنه برای رشد نیاز به کود و سموم شیمیایی ارگانیک دارد چرا که استفاده از کود مناسب در زمان درست افزایش گلدهی و باردهی گیاه را به دنبال دارد که برای خرید کود و سموم شیمیایی می توانید با فروشگاه اینترنتی پوپونیک تماس بگیرید.

فروش انواع نهال

آفات و بیماری های بنه:

از آفات و بیماری های پسته وحشی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

پروانه برگخوار بنه:

پروانه برگخوار بنه نوعی پروانه است که دارای بال های سفید رنگی است که بر روی بال های آن لکه ها سیاه رنگی وجود دارد که همانطور که از نامش پیداست آسیب جدی به برگ ها گیاه وارد می کند.

آفت تشی:

آفت تشی با نام های مختلفی همچون سیخور یا گربه تیغی شناخته می شود که در واقع خطرناک نوع آفات جونده به شمار می رود که به گیاه آسیب وارد می کند.

نکته: برای مبارزه با آفات و بیماری های درخت بنه استفاده از سموم شیمیایی بهترین گزینه به شمار می رود.

نحوه برداشت میوه بنه:

برداشت میوه درخت بنه همچون میوه پسته انجام می شود و کار چندان سختی نیست چرا که فقط کافی است میوه را از درخت جدا و در درون سبد یا جعبه بگذارید همچنین می توانید به صورت مکانیزه از روش ویبره برای برداشت میوه این درختچه کوچک اقدام کنید برای این منظور در زیر درخت پارچه یا نایلونی پهن کنید و درخت را تکان دهید تا میوه ها آن از درخت جدا شده و بر روی پارچه بریزند.

درخت بنه

درخت بنه

خواص درخت بنه:

از خواص درخت بنه می توان به موارد زیر اشاره نمود

  • خوردن میوه این گیاه نیروی جنسی را تقویت می کند.
  • ادرارآور است.
  • استفاده از دم کرده پوست و برگ این گیاه در درمان و بهبود اسهال موثر است.
  • کم خونی را رفع می کند.
  • در بهبود درد مفاصل و کمر درد موثر است.
  • ترشی بنه در بهبود سردرد و کبد موثر است.
  • روغن بنه در بهبود و درمان بیماری یرقان موثر است.
  • اعصاب را تقویت می کند.
  • در دفع سنگ های کلیه موثر است.
  • باعث چاقی طبیعی می شود.
  • بهبود حافظه را به دنبال دارد.
  • در درمان و بهبود شب کوری موثر است.
  • استخوان ها را تقویت می کنند.
  • و …

خواص سقز درخت بنه:

سقزی که از این درخت به دست می آید ارزش تجاری بالایی دارد و از اقلام صادراتی به شمار می رود که خواص دارویی، درمانی و حتی صنعتی دارد که در طب سنتی نیز از آن به وفور استفاده می کنند.

  • در صنایع چوبی از آن به عنوان چسب و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی برای تهیه لاک و داروسازی استفاده می کنند.
  • در صنایع رنگرزی برای تولید رنگ از آن استفاده می کنند که در صنایع پلیمری نیز کاربرد دارد.
  • از سقز به عنوان امولسیون کننده استفاده می کنند که در تهیه روغن چاپ و روغن کابل کاربرد دارد.
  • برای تهیه پارکت و کفپوش از آن استفاده می کنند.
  • از آن به عنوان قارچ کش چوب، کاغذ و پارچه برای محافظت استفاده می کنند.
  • به عنوان ضد عفونی کننده کاربرد دارد.

سخن پایانی:

درخت بنه از جمله درختان مثمر به شمار می رود که علاوه بر میوه دارای صمغی است که خواص دارویی و درمانی زیادی دارد که از آن برای تهیه لوازم آرایشی، بهداشتی، دارویی و … استفاده می کنند. با نام پسته وحشی نیز شناخته می شود که بیشتر در مناطق کوهستانی رشد می کند که دارای واریته های زیادی است که تاکنون سه واریته آن در ایران شناسایی شده که قابلیت رشد دارد که به دلیل داشتن نیاز آبی کم برای کاشت در مناطق بیابانی و کم آب بهترین گزینه به شمار می رود. اگر شما نیز تجربه کاشت، داشت و برداشت درخت بنه را دارید تجربیات و دیدگاه های خود را با ما و دیگر مخاطبان پوپونیک به اشتراک بگذارید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.

مقاله های مرتبط

14 دیدگاه درباره مقاله “درخت بنه چیست

  1. Avatar ابراهیم گفت:

    طعم بنه سبز شبیه طعم میوه درخت جامبو است.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      طعم میوه بنه شبیه به پسته است.

  2. Avatar مهدی زراسوند گفت:

    سلام جناب، میوه درخت بنه چه زمانی می رسه؟ بذربرای کاشت می خواستم. لطفاً جواب دهید🙏🙏

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت بنه را می تواند در اواخر شهریور برداشت کرد.
      لینک خرید بذر بنه

  3. Avatar جهاندیده گفت:

    با سلام من یک درخت بنه داخل منزل دارم که تقریبا ۱۲سال از عمرش می‌گذرد و ارتفاع آن بیش از سه متر می‌شود اما تاکنون گلدهی ندارد و میوه نمی‌دهد لطفاً اگر امکان دارد راهنمایی کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      احتمالا برای باردهی باید درخت شما پیوند بخورد.

    2. Avatar حسین گفت:

      با سلام هر درخت بنه باید در کنار یک درخت نر کاشته بشود چون بنه داری جنس نر و ماده است و به تنهایی ثمر نمی دهد

  4. Avatar عبدی گفت:

    سلام
    بله دوست عزیز
    درخت شما هم باید پیوند بخوره هم باید درخت نر کنارش باشه

  5. Avatar نامق نادری گفت:

    سلام مطلب خوبی بود من هم چند مورد اظافه کنم
    این درخت نر وماده دارد و هردو درمنطقه باید باشند درهرهکتار۱یا۲درخت نر کافیه
    درخت نر برگ پهنتر وتیره تر دارد و صمغ ندارد (مقدارکمی که ارزش برداشت ندارد)
    میوه باپسته پیوند میخورند وهمزمان رسیده میشن
    اینجا(غرب کشور)دونوع داره یک نوع کمیابتر ودرخت کوچکتر میوه با پوستش خرده میشه یعنی پوست مثل پسته یا نوع معمولیش سفت نیست
    واین درخت عمری بالای هزار سال دارد
    وخیلی دیر رشد میکند

  6. Avatar میلاد گفت:

    درخت بنه از زمان کاشت چند سال طول میکشه تا به باردهی برسه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت بنه از زمان کاشت 5 سال زمان نیاز دارد تا به باردهی برسد

  7. Avatar رامین حاجی زاده گفت:

    سلام یه درخت بنه تو حیاط خونه من هست زیر درخت رو من سیمانی کردم سال اولی مشکلی نداشت ولی الان درخت بنه برگ کم رنگ شده مایل به زرد رنگ و قسمتی هم ریزش کرد احساس میکنم مال ایکنه زیر قسمت سایه اندازه ان رو سیمانی کردم باشه ممنون میشم کمک کنید دلیل این درخت چیه یا کود تقویتی چیزی بهم معرفی کنید ممنونم کمکم کنید خیلی نگران این درخت هستم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید قسمتی از خاکی که دور درخت است و سیمان کردید را بردارید و خاک درخت را در زمستان زیرو رو کنید و می توانید از کود هربان برای درخت بنه استفاده کنید.

  8. Avatar safa گفت:

    سلام درخت بنه نر وماده در گل خودش هست ومادرخت بنه نر نداریم واین نمونه درختان درلای سنگ بدون یک سانت هم سبز میشوند ازحکمت خداوندیست ودونوع درایران هست یکی برگهای ان پهن تر ودایره ای هست ودرخت ان چندین شاخه از زمین سبز میشود ومعمولا در تو کمرها وپرتگاها سبز میشود وخوشه بزرگتری دارد وجنس ان کوچکتر وترد تر وزودتر از نوع بزرگتر میرسد وکلخنگ نام دارد که دانه ان را کامل میجوند وقورت میدن ویک نوع هم هست که تک تنه رشدمیکند وبزرگتر از نوع دیگر هست وبزرگتراز کلخنگ درختش میشه وهم میوه اش بزرگتره ورنگ میوه سبز روشن وزمان کال بودنش برای ترشی استفاده میشه و ابنام بنه شناخته شده معمولا صمغ درخت بنه ارزش بالایی داره البته کلخنگ هم صمغ داره ولاکن بنه بهتر هست وبرگ درخت بنه رامیجوشانند وشیره برگ را کلفت درحد عسل که شد ان رادرشیشه در عطاری ها میفروشند کسانی که سرفه کهنه دارند از پشت کمر شیره رامیمالند وبا پنبه میپوشانند وبعداز دوالی سه روز به هرسختی مریضی سرفه داشته باشی شفا میابی ودرخت بنه وکلخنگ دراول باردهی به یک شوک سرمانیاز داره تا میوه ان به مراتب برسه وکلخنگ در ابانما وبنه دراواخرابان میرسه وسرماابان واذر ثمردرخت رابکلی نابود میکنه وبدترین افت ب رای درخت بنه ادمی هست که ازش صمغ تهیه میکند چونکه مثال ادمی چندتا از رگهای بدنش راببری وانوقت بخواد زندگی کنه ایا چنین چیزی امکان داره که ازدرخت بنه انتظار صمغ گیری دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *