سبزیجات

معرفی انواع پیاز و ریزوم گل

پیاز چیست

هم باغبان ها و هم شرکت های فروش گیاه تمایل دارند که گیاه ریشه­ دار و گرد را پیاز بنامند. بین پیازهای واقعی، کورم و ریزوم ­ها تفاوت ­هایی وجود دارد. در بیشتر موارد، همه آن­ها به صورت مشابه کاشته می ­شوند، اما مواقعی وجود دارد شما باید از نحوه کشت آن­ها آگاهی داشته باشید. به عنوان مثال، اگرچه قانون کشت پیازها به صورت 2 تا 3 برابر عرض آن است، اما در این عمق ریزوم­ ها پوسیده شده و از بین می­روند.

پیاز چیست

بسیاری از پیاز های گیاهان گلدار پیاز های واقعی هستند. پیاز واقعی یک ساقه زیرزمینی با لایه­ های گوشتی می­ باشد که در اطراف جوانه مرکزی قرار گرفته ­اند. هنگام لایه ­برداری پیازها به این لایه­ ها دقت کنید. فلس­ ها محل ذخیره غذا برای گیاه بوده و در انتها توسط صفحه­ ای که ریحان گفته می ­شود بهم متصل شده­ اند. این قسمت، قسمت پایین پیاز بوده و ریشه­ ها از آن خارج می­ شوند. جوانه مرکزی پیاز نیز گل را تولید می­کند. پیازها فلس ­های کوچکتری را تولید می ­کنند که به صفحه ریحان متصل می ­شوند. برای تولید گیاه بیشتر می­ توانید این بخش را جدا کرده و کشت کنید.

دو نوع پیاز واقعی وجود دارد

  1. پیازهای حلزونی دارای پوست بیرونی پاپیونی، که از فلس بوده و منبع غذایی است و از آن محافظت می ­کند. پیازها و لاله ­ها هر دو دارای پیاز های حلزونی هستند.
  2. پیازهای پولکی یا غیر حلزونی، فاقد پوشش کاغذی هستند. آن­ ها چاق و مرطوب می ­باشند. پیاز های زنبق نمونه خوبی از پیاز های پولکی است.

نمونه­ هایی از پیازهای واقعی عبارتند از: پیاز، گل نرگس، نرگس زرد، زنبق و لاله

پیاز چیست

پیاز چیست

کورم چیست

کورم شبیه سنگ­ های کوچک به نظر می­رسد. در قسمت­ انتهایی تنها ریشه ­های مو مانند را تولید می­کند.

کورم ممکن است مانند یک تکه سنگ به نظر برسد، اما در واقع بسیار شبیه به پیازهای واقعی هستند. دقیقا همانند پیازها، ساقه­ های زیرزمینی متورم شده­ اند که مواد غذایی گیاه را در هنگام خواب ذخیره می­ کنند. برخلاف پیازها، کروم­ ها جامد بوده و دارای فلس یا برگ گوشتی نیستند. با توجه به جامد بود، جوانه­ یا نوک در حال رشد بجای قرار گیری در مرکز در بالای گردن قرار دارد.

با رشد گیاه و استفاده از مواد غذایی ذخیره شده، کروم کوچک شده و از بین می­رود. خوشبختانه کروم ­های جدیدی شکل می­ گیرد، اما شکل­ گیری آن­ها ممکن است چندین سال طول بکشد تا بتواند ذخایر کافی را برای شکوفایی مجدد داشته باشد. نمونه­ هایی از کروم­ ها عبارتند از: زعفران، فریزیا، سوسن و کروکوسیما

کورم چیست

کورم چیست

ریزوم چیست

برای تقسیم ­بندی ریزوم ­های زنبق کافی است که قسمتی از ریزوم را توسط چشم یا برگ انتخاب کنید.

ریزوم­ ها ساقه­ های زیرزمینی هستند که به صورت افقی رشد می­ کنند و اغلب سرعت رشد زیادی دارند. بسیاری از گیاهانی که به عنوان گونه تهاجمی رشد می­ کنند، مانند بامبو، توسط ریزوم تکثیر شده و رشد می­کنند. با این حال، وجود ریزوم در همه گیاهان باعث مشکل نمی ­شود. همانطور که در اینجا نشان داده شده، زنبق به آرامی گسترش یافته و به راحتی قابل کنترل است. اگر گیاهی دارید که توسط ریزوم گسترش می­یابد، می­ توانید با خیال راحت آن را در گلدان نیز پرورش دهید.

نمونه ­هایی از ریزوم عبارتند از: بامبو، نیلوفر آبی، گل اختر، چمن، پیچک زیرزمینی، زنبق ریش­دار و زنبق دره.

ریزوم چیست

ریزوم چیست

غده چیست

می­ توانید چشم­ های موجود روی غده گل کوکب را مشاهده کنید. این چشم ­ها ساقه ­های گلدار جدیدی هستند که تولید شده ­اند.

غده ­ها نوع دیگری از ساقه­ های متورم هستند. صفحه ریحان وجود نداشته و قسمت بیرونی آن چرمی است. غده­ ها دارای چشم یا گرده هستند که رشد کرده و گیاهان جدید را تولید می­ کنند. برای تکثیر گیاهان تنها کاری که باید انجام دهید این است که گیاه را برداشته و قطعات سالم غده را جدا کنید که هر کدام 3 تا چشم دارند.

نمونه­ هایی از غده ­ها عبارتند از: شقایق، نگون­سار، کالادیوم، گل کوکب، گل صد تومانی، سیب­زمینی

در موارد پیچیده، ریشه­ های غده ­ای نظیر بگونیا نیز وجود دارد. درست همانند ساقه­ های متورم، این ریشه ­های متورم مواد غذایی اضافی را برای گیاه ذخیره می­ کنند.

غده چیست

غده چیست

برای خرید انواع بذر پیاز می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “معرفی انواع پیاز و ریزوم گل

  1. Avatar نرگس گفت:

    ممنونم خیلی استفاده کردم و یادگرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *