گیاهان دارویی و ادویه ها

معرفی انواع دمنوش

دمنوش های گیاهی

چای های واقعی سیاه، سبز، سفید و … از گیاه Camellia sinensis به دست می آیند. اما دمنوش های گیاهی با خیساندن انواع گل، برگ یا ادویه ها در آب داغ تهیه می شوند. بیشتر این نوشیدنی ها کافئین ندارند و با نان تیسان نیز شناخته می شوند. می توانید از انواع کیسه ای این دمنوش ها استفاده کنید و یا بعد از دم کردن، آن ها را از صافی عبور دهید.

انواع دمنوش:

در این مقاله 14 نوع دمنوش مختلف را معرفی می کنیم.

بوته ی رویبوس:

این گیاه از گیاهان بومی آفریقای جنوبی است و با نام چای قرمز نیز شناخته می شود. فاقد کافئین است و اغلب به دلیل آنتی اکسیدان هایی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. برخی محققان براساس مطالعات انجام شده بر روی حیوانات معتقدند که این گیاه ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به جلوگیری از سرطان کمک کند. آنها همچنین در حال بررسی تاثیر این نوشیدنی بر قند خون و قلب هستند. اگر مبتلا به سرطان هستید یا در حال انجام شیمی درمانی هستید، قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

دمنوش رویبوس

دمنوش رویبوس

بابونه:

قرن هاست که مردم از این گیاه گلدار برای رفع درد معده، گاز معده، اسهال، بی خوابی و اضطراب استفاده می کنند. برخی تحقیقات نشان می دهد که این گیاه به رفع اختلال اضطراب عمومی نیز کمک می کند. در صورت حساسیت به این نوشیدنی نباید از آن استفاده کنید. همچنین چای بابونه با داروهای رقیق کننده ی خون تداخل ایجاد می کند.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه

میوه گل رز:

این نوشیدنی از بذر انواع گل های وحشی تهیه می شود. منبع ویتامین C است و دارای قدرت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی می باشد. برخی شواهد نشان از کاهش درد مفاصل می دهد. اگرچه برخی ممکن است در استفاده از آن دچار واکنش های آلرژیک و ناراحتی معده شوند.

دمنوش میوه گل رز

دمنوش میوه گل رز

نعناع:

درد معده، سردرد، سندرم روده تحریک پذیر و مشکلات تنفسی برخی از دلایل استفاده از این گیاه است. نوشیدنی های ساخته شده از برگ های نعناع قرن هاست که به عنوان داروی پزشکی استفاده می شوند. از نعناع، روغن گیاهی و قرص نعناع نیز تهیه می کنند که کاربرد های مختلفی دارند.

دمنوش نعناع

دمنوش نعناع

زنجبیل:

نوشیدنی تهیه شده از ریشه این گیاه گرمسیری به طور عمده درمانی برای درد معده و حالت تهوع است. همچنین باعث تقویت اشتها، تسکین دردهای آرتروز یا کاهش علائم سرماخوردگی می شود. این چای گیاهی بی خطر است، اما اگر باردار هستید، قبل از این که آن را به طور منظم در رژیم غذایی خود قرار دهید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

برای مطالعه مقاله دمنوش به و سیب می توانید از این لینک استفاده نمایید.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل

بادرنجبویه:

مصرف این گیاه باعث رفع مشکل خواب می شود و همچنین حافظه را بهبود می بخشد. اگر چه ممکن است استفاده از این گیاه باعث حالت تهوع یا درد شکم شود. بنابراین در استفاده از آن زیاده روی نکنید.

دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه

 دمنوش خار مریم و قاصدک:

مردم از این نوشیدنی ها برای رفع مشکلات کبد و کیسه صفرا استفاده می کنند. ماده اصلی موجود در خار مریم، silymarin نامیده می شود و در یک مطالعه مشخص شد که استفاده از این نوشیدنی می تواند علائم هپاتیت را کاهش دهد. محققان معتقدند که این ماده برای اکثر افراد بی خطر است.

 دمنوش خار مریم و قاصدک

دمنوش خار مریم و قاصدک

گل ختمی:

تاریخچه ی این گل مربوط به مصر باستان است. یک چای به رنگ قرمز سرخ و پر از آنتی اکسیدان که باعث کاهش فشار و کلسترول خون می شود.

دمنوش گل ختمی

دمنوش گل ختمی

سرخار گل:

Coneflower (نام علمی سرخار گل) به عنوان ضدعفونی کننده شناخته می شود. اما علم واقعاً چنین چیزی را تأیید نمی کند. این نوشیدنی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در درمان آنفولانزا موثر است. البته اگر باردار هستید، آلرژی و یا آسم دارید بهتر است از این گیاه استفاده نکنید.

دمنوش سرخار گل

دمنوش سرخار گل

مریم گلی:

مردم قرن هاست که از این گیاه برای رفع مشکلات معده، گلو درد، افسردگی و افزایش حافظه استفاده می کنند. همچنین استفاده از این گیاه به عنوان ادویه یا چاشنی بی خطر است، اما برخی از گونه ها این گیاه، ماده ای به نام thujone دارند که می تواند بر سیستم عصبی شما تأثیر بگذارد.

دمنوش مریم گلی

دمنوش مریم گلی

گل ساعتی:

برخی می گویند این گل وحشی اضطراب را کاهش می دهد و به شما در خواب کمک می کند. اگر باردار هستید از مصرف این چای خودداری کنید. این چای می تواند با برخی دارو ها، از جمله پنتوباربیتال و بنزودیازپین ها تداخل ایجاد کند. همچنین ممکن است باعث خواب آلودگی، سرگیجه و سردرگمی شود.

دمنوش گل ساعتی

دمنوش گل ساعتی

زردچوبه (Turmeric):

از ریشه زنجبیل بدست می آید. مردم از آن برای درمان سنگ کلیه استفاده می کنند، هرچند هیچ پایه علمی برای آن وجود ندارد. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که در جلوگیری از سرطان و کاهش التهاب موثر است. اگر شیمی درمانی می کنید، باید بدانید که این گیاه ممکن است درمان شما را با اختلال مواجه کند.

دمنوش زردچوبه

دمنوش زردچوبه

سنبل الطیب (valerian):

زنان از این گیاه برای تسکین علائم یائسگی استفاده می کنند. همچنین ممکن است شما آن را به دلیل بی خوابی، اضطراب یا افسردگی مصرف کنید. به طور کلی استفاده از آن برای مدت زمانی طولانی مناسب نیست، چرا که باعث خواب آلودگی شما می شود. همچنین آن را با الکل یا آرام بخش ها مصرف نکنید.

دمنوش سنبل الطیب

دمنوش سنبل الطیب

کاوا:

عضوی از خانواده فلفل هاست و بومی مناطق جنوبی اقیانوس آرام می باشد. غالباً از آن برای کاهش اضطراب استفاده می کنند. مصرف بیش از حد این گیاه ممکن است به آسیب های شدید کبدی و بثورات جلدی (زردی و خشکی پوست) منجر شود. در پی هشدار هایی که FDA در مورد این گیاه صادر کرده است، برخی از کشور ها استفاده از آن را محدود و از بازار خارج کرده اند.

برای مطالعه مقاله دمنوش سرماخوردگی بزرگسالان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

دمنوش کاوا

دمنوش کاوا

برای خرید انواع نوشیدنی ها می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *