گیاهان

زالزالک چیست

مقاله جامع و کامل زالزالک

زالزالک نام درختچه ای کوتاه از خانواده گل سرخیان به شمار می رود که در اصل بومی مناطقی از اروپا، آفریقای شمالی و غرب آسیا است که امروزه در بیشتر مناطق آن را کشت می کنند؛ میوه گوشتی و کروی مانندی دارد که دارای طعم دلچسبی است که از آن استفاده های مختلفی می کنند که در گستره وسیعی از خاک های شنی، لومی و رسی رشد می کند که به آبیاری کم و در عین حال مرطوبی نیاز دارد و با نام های مختلفی همچون کیالک و کویج نیز شناخته می شود، از باردهی بالایی برخوردار است که ما در این مقاله به مراحل مختلف کاشت تا برداشت درخت زالزالک و واریته های مختلف آن خواهیم پرداخت پس در ادامه مطلب در فروشگاه اینترنتی پوپونیک همراه ما باشید.

بذر درختان مثمر

مشخصات گیاهی کامل درخت زالزالک:

زالزالک از درختان مثمر پر خاصیت به شمار می رود که میوه گرد و کروی مانندی به رنگ قرمز تیره تا زرد و نارنجی تولید می کند که در عین گوشتی بودن بسیار خوشمزه است و طعم دلچسبی دارد که در داخل مرکز گوشتی آن هسته غیر خوراکی وجود دارد. این درخت در فصل بهار گل های سفید رنگ معطری را تولید و فضا را عطرآگین می کند که دارای شاخه و برگ زیاد خارداری است و گیاهی از خانواده گل سرخیان به شمار می رود که از باردهی بالایی برخوردار است که میوه آن به صورت خوشه ای ظاهر می شود. پوست این درخت به رنگ قهوه ای کم رنگ با شکاف های عمودی نارنجی رنگی است، برگ های این گیاه ظاهری تخم مرغی شکل با طول 2 تا 4 سانتیمتر به رنگ سبز با بریدگی های عمیق دارد که البته سطح رویی برگ ها سبز تیره و سطح زیرین آنها تقریبا بی رنگ هستند.

گرده افشانی درخت زالزالک توسط حشرات مختلف به خصوص زنبور عسل انجام می شود که برای کاشت در باغ، فضای سبز و .. مناسب است که علاوه بر تولید میوه خوشمزه جنبه زینتی نیز دارد و به عنوان حصار نیز از آن استفاده می کنند. درخت زالزالک را در ایران در استان هایی همچون قزوین، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، لرستان، مازندران، خوزستان، کرمانشاه و … کشت می کنند. گل های این گیاه از نوع هرمافرودیت هستند. ریشه این گیاه بسیار عمیق است که در خاک نفوذ می کند به همین دلیل از آب های زیرزمینی تغذیه می کند.

مشخصات گیاهی کامل درخت زالزالک

مشخصات گیاهی کامل درخت زالزالک

انواع درخت زالزالک:

درخت زالزالک ارقام و واریته های مختلفی به قرار زیر دارد.

زالزالک وحشی:

زالزالک وحشی میوه زرد تا قرمز رنگی دارد که گرده افشانی آن توسط زنبور عسل انجام می شود که در اصل غذای بسیاری از پرندگان به شمار می رود که میوه گرد و کروی مانندی در سایز متوسط تولید می کند.

بذر زالزالک وحشی

زالزالک ایرانی قرمز:

زالزالک ایرانی قرمز بومی استان چهارمحال بختیاری است که شاخه های کرکدار بلندی با میوه قرمز رنگ دارد که از این گونه بیشتر به عنوان پایه ای مقاوم برای ارقام تجاری درخت استفاده می کنند که از مقاومت بالایی برخوردار است.

بذر درخت زالزالک قرمز

زالزالک زرد:

زالزالک زرد در بخش وسیعی از ایران، سوریه، لبنان، عراق و … رشد می کند که خود دارای ارقام و واریته های مختلفی منجمله درخت زالزالک با میوه نارنجی، درخت زالزالک با میوه زرد، درخت زالزالک با میوه قرمز و در نهایت درخت زالزالک با میوه های قرمز و زرد است که تا 7 متر رشد می کند و برگ های بادبزنی زیبایی تولید می کند که در بیشتر مناطق رشد می کند.

بذر درخت زالزالک زرد

زالزالک خارتیر:

زالزالک خارتیر گونه ای زالزالک به شمار می رود که در بیشتر مناطق رشد و از رشد به نسبت آسانی برخوردار است که ارتفاع آن بین 4 تا 8 متر تخمین زده شده است.

زالزالک اروپایی:

زالزالک اروپایی همانطور که از نامش پیداست بومی مناطقی از اروپا است که به صورت درختچه ای کوتاه رشد می کند.

زالزالک شرقی:

زالزالک شرقی به صورت درختچه ای کوتاه با تعدادی شاخه و برگ زیاد رشد می کند که برای ایجاد حصار مناسب است.

بذر درخت زالزالک چینی

زالزالک مکزیکی

زالزالک مکزیکی

زالزالک سیاه:

زالزالک سیاه همانطور که از نامش پیداست میوه گرد و کروی مانندی به رنگ سیاه تولید می کند که از آن استفاده های مختلفی می کنند.

بذر درخت زالزالک سیاه

زالزالک سبز:

زالزالک سبز میوه سبز رنگی در سایز متوسط تولید می کند که گل های معطری نیز دارد که در فصل بهار شکوفه می دهد.

زالزالک مکزیکی:

زالزالک مکزیکی بومی مناطقی از مکزیک است که میوه آن گرد و کروی است که خواص بسیاری دارد.

زالزالک سرخ ولیک:

زالزالک سرخ ولیک با نام زالزالک برگ ریز نیز شناخته می شود نوعی سرده از زالزالک است که بومی شمالی غربی آفریقا و غرب آسیا است که به عنوان گیاهی زینتی نیز شناخته می شود که خاصیت دارویی و درمانی زیادی دارد.

زالزالک کرکی:

زالزالک کرکی تنه خاکستری رنگی با شاخه ای خاردار و انبوه دارد، ارتفاع این گیاه به بیش از 7 متر می رسد که در بیشتر مناطق رشد و گیاهی خزان پذیری به شمار می رود.

انواع درخت زالزالک

انواع درخت زالزالک

روش های تکثیر درخت زالزالک:

درخت زالزالک از طریق بذر و پیوند تکثیر می شود.

کاشت بذر درخت زالزالک:

در کشت بذری توجه داشته باشید که بذرهای این گیاه نیاز به یک دوره سرمادهی برای جوانه زنی دارند، با توجه به پوششی که بذر این گیاه دارد طی دوره جنینی دیر سبز می شود، به همین دلیل برای جوانه زنی سریع ابتدا میوه را بچینید و سپس بگذارید کمی پوسیده شود، بذر گیاه را تمیز کنید و به مدت سه تا چهار ماه آن را در دمای 21 تا 28 درجه سانتی گراد نگه داری کنید و پس از آن به مدت پنج ماه بذرها را در مقداری خزه مرطوب و در دمای چهار درجه سانتی گراد نگهداری کنید و پس از آن بذر گیاه را در اواسط فصل بهار در گلدان بکارید و در فصل تابستان در زمین اصلی و در فضای باز بکارید که نتیجه جوانه زدن بذر در سال بعد است.

پیوند زدن درخت زالزالک:

برای پیوند زدن درخت زالزالک می توانید از پایه گلابی سیب استفاده کنید.

روشهای هرس درخت زالزالک:

زالزالک نیاز به هرس آنچنانی ندارد ولی اگر چنانچه می خواهید از این درخت به عنوان حصار و پرچین استفاده کنید باید در فصل بهار شاخه های اضافه و خشک‌شده گیاه را هرس کنید، در غیر این صورت نیاز به هرس آنچنانی ندارد.

بذر درخت غیر مثمر

شرایط محیطی رشد درخت زالزالک:

درخت زالزالک نیز مانند درختان دیگر نیاز به شرایط محیطی مناسب دارد که در ذیل به آنها می پردازیم.

ارتفاع:

ارتفاع این گیاه بسته به شرایط اقلیمی و محیطی رشد بین 4 تا 12 متر است.

نور:

برای رشد به آفتاب کامل و نیمه سایه نیاز دارد بنابراین روزانه 6 تا 8 ساعت نور خورشید برای رشد این گیاه ضروری است.

دما :

دمای مناطق معتدل و گرمسیری را برای رشد می پسندد.

خاک:

درخت زالزالک برای رشد به خاک سبک، متوسط و غنی نیاز دارد که البته برای رشد خاک های سنگین و فقیر را نیز تحمل می کند بنابراین می توان گفت نسبت به خاک زیاد حساس نیست و تقریبا در اکثر خاک ها رشد می کند.

خاک مناسب

آبیاری:

به آبیاری کم و مرطوبی نیاز دارد بنابراین بین دو آبیاری نگذارید سطح خاک خشک شود و آن را همیشه مرطوب نگه دارید.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت درختان از یکدیگر بین 4 تا 5 متر و فاصله بین ردیف های 5 متر است.

زمان و مقدار کود دهی به درخت زالزالک:

درخت زالزالک به مانند سایر درختان نیاز به کود برای افزایش گلدهی دارد که در این میان استفاده از کود پوسیده دامی به همراه سایر کودهای شیمیایی توصیه می شود که در صورت داشتن هر گونه سؤال در ارتباط با نحوه و نوع می توانید با ما تماس بگیرید.

خرید اینترنتی کود

شرایط اکولوژیک رشد درخت زالزالک

شرایط اکولوژیک رشد درخت زالزالک

آفات و بیماری های درخت زالزالک:

از آفات و بیماری های رایج درخت زالزالک می توان به موارد زیر اشاره نمود.

شته:

شته در واقع نام نوعی حشره است که به بخش های مختلف درخت همچون برگ و میوه گیاه خسارت وارد می کند که تنها راه مبارزه با آن استفاده از سموم شیمیایی در زمان مناسب است.

کنه:

کنه حشره ای کوچکی است که از بخش های مختلف گیاه همچون برگ، گل و شاخه گیاه تغذیه و به آنها خسارت وارد می کند که برای از بین بردن آنها می توانید از روش های فیزیکی و سموم شیمیایی استفاده کنید.

لکه های برگی:

از بیمارهای رایج این درخت وجود لکه های برگی بر روی بخش های مختلف برگ گیاه است که باعث ریزش برگ می شود.

سوختگی برگ:

سوختگی برگ یکی دیگر از بیماری های رایج درخت زالزالک به شمار می رود که همانطور که از نامش پیداست باعث تغییر رنگ برگ به قهوه ای می شود.

نحوه برداشت زالزالک:

به هنگام برداشت میوه زالزالک را با دست خود بگیرید و بکشید که به راحتی از شاخه گیاه جدا می شود که می توانید این گیاه را به وسیله دست یا قیچی باغبانی انجام دهید تا میوه آسیبی نبیند.

نحوه برداشت زالزالک

نحوه برداشت زالزالک

خواص زالزالک:

از خواص زالزالک می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • به کاهش وزن کمک می کند.
  • سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین های مختلفی است.
  • به افزایش و همچنین تقویت متابولیسم کمک می کند.
  • به بهبود سیستم گوارش کمک می کند.
  • سلامت قلب را تضمین می کند.
  • در پیشگیری از سرطان مؤثر است.
  • بی خوابی را درمان می کند.
  • باعث بهبود بینایی می شود.
  • در کاهش علائم مربوط به یائسگی و گرگرفتگی مؤثر است.
  • خاصیت ضد التهابی دارد.
  • در پیشگیری از بیماری های کبدی مؤثر است.
کاربرد زالزالک

کاربرد زالزالک

کاربرد زالزالک:

از زالزالک استفاده های مختلفی می کنند.

  • از میوه این گیاه برای تازه خوری استفاده می کنند.
  • از برگ این گیاه برای دام استفاده می کنند.
  • از چوب این درخت برای سوخت و هیزم استفاده می کنند.
  • و …

نتیجه گیری:

زالزالک از درختان مثمر پر خاصیت به شمار می رود که نقش مهمی در سلامتی ایفا می کند که به دلیل جنبه زینتی که دارد می توانید آن را به صورت بونسای در گلدان نیز پرورش دهید، برای کاشت در فضای آزاد و ایجاد حصار در باغ مناسب است که گل‌های زیبا و معطری را تولید و فضای را دلنواز و عطرآگین می کند که باردهی آن به صورت خوشه ای است که در بیشتر مناطق رشد می کند. اگر چنانچه شما نیز تجربه کاشت تا برداشت درخت زالزالک را دارید نظرات و دیدگاه های خود را با ما و دیگر مخاطبان پوپونیک به اشتراک بگذارید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر درخت می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

13 دیدگاه درباره مقاله “زالزالک چیست

  1. Avatar ابوالفضل گفت:

    سلام. درخت زالزالک ام تو یک هفته برگ هلش همه دارند زرد و خشک میشن باید چیکار کنم. هفته ای دو بار بهش آب دادم. سمت رودبار گیلان هستم. درختم بزرگ ه.
    ممنون از راهنمایی اتون.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      باید اطلاعات بیشتری داشته باشیم از درخت شما توصیه ما این است برگ درخت را به گیاه پزشک نشان دهید

    2. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درخت شما نیاز به بازدید حضوری دارد که امکانش نیست لطفا برگ درخت را به گیاه پزشک نشان دهید

  2. Avatar لوئیان گفت:

    سلام 4ساله که درخت ذال دالک کاشته ام بزرگ شده ولی میوه هنوز نامیده علتش چیه

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      لطفا عکس از درخت های خود را به 09358504040 واتس اپ کنید تا بهتر بتوانیم کمک کنیم.

  3. Avatar عبدالله گفت:

    سلام یوسفی از استان گیلان کیاشهر هستم
    الان ۵ سالی است که درخت زالزالک را کاشتم خیلی بزرگ شده ولی هنوز
    تا الان گل و میوه نداده

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      احتمالا درخت زالزالک شما پیوندی نیست که تا الان بار نداده است
      و حدود 6تا 8 سال زمان میبرد تا درخت غیر پیوندی بار دهد

  4. Avatar کیوان هستم گفت:

    باسلام ذالذالکهای ریز که معمولا درپارکهاکاشته میشوندورنگ نارنجی وخوشه ای هستند چه خواصی دارند میشه اونا روخورد باتشکر

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      این میوه هایی که شما میفرمایید پیر کانترا هستند و خوراکی نیستند

  5. Avatar گودرزی.۰۹۱۶۳۶۵۲۷۳۰ گفت:

    سلام دوستان دنبال زالزالک وحشی هستم برای بهبود یک بیماری.لطفا راهنمایی کنید چطور میتونم تهیه کنم.

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      زالزالک وحشی و یا ولیک را در پاییز می توانید از بازار های شمال ایران تهیه کنید.

  6. Avatar ولیوند گفت:

    با سلام ۷یا ۸ ساله زالزالک باغی کاشتم الان گل می ده ولی پاییز زالزالکاش قرمز هم می شه ولی کوچک وسفته وگل هم کم می ده آیا احتیاج به پیوند داره لطفا راهنمایی کنید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      اگر پیوندی نیستند باید پیوند بزنید وگرنه میوه هایش خیلی به درد نمی خورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *