خوشمزه ها

انواع غذاهای خاور میانه ای

غذاهای خاور میانه ای

غذاهای تازه، سالم، مغذی، غنی از مواد لازم برای بدن و معطر، مشخصاتی است که باعث شهرت غذاهای خاورمیانه در جهان شده است. امروزه مردم دنیا علاقمند برای کسب دستور پخت این غذاها هستند.

درست است که هر کسی به غذاهای خاصی علاقمند است ولی ما به سراغ وبلاگ نویس لبنانی – آمریکایی، بتانی کِدی، نویسنده وبلاگ اغذیه dirtykitchensecrets.com رفتیم.

غذاهای مورد علاقه او ساده و محلی هستند. مثل خوراک عدسی که با پیاز داغ و بلغور و دورچین سالاد و کلم درست می‌شود یا فرنی کیشیک که این فرنی از ترکیب بلغور با ماست درست می‌شود که هفت روز روی پشت بام زیر آفتاب، خشک شده و بعد پودر می‌شود.

او می‌گوید: “این یک غذای مفید و آرامش‌بخش برای روح است اگر چه اعتراف می‌کنم که شاید طعم و مزه خاص وبسیار عالی نداشته باشد”

غذای خاورمیانه ای مورد علاقه شما کدام است؟

در این مقاله همراه با کِدی، بیست غذای برتر خاورمیانه را همراه با مکان‌هایی که می‌توانید آنها را بیابید، برایتان در اینجا قرار داده‌ایم.

حمص (Hummus):

این غذا را می توان کنار هر غذایی میل کرد از یک همبرگر یا سیب زمینی پخته گرفته تا نان پیتای گرم سنتی. افراد با تجربه برای صرف این غذا ترجیح می‌دهند از سیر بیشتری استفاده کنند.

حمص

حمص

مناکیش یا معجنات (Manakeesh):

مناقیش نان گردی است که با پنیر، گوشت چرخ کرده، یا سبزی (سبزی معطر) پر شده و به عنوان پیتزای جهان عرب شناخته شده است. مناقیش پیشنهادی ایده آل برای صبحانه یا ناهار شماست. این نوع غذا دارای تنوع زیادی در رستوران‌های فانتزی وهم در اغذیه فروشی های خیابانی است.

کجا آنها را امتحان کنید: آل حلب، جاده غرهود، غرهود، دبی، امارات متحده عربی

مناکیش یا معجنات

مناکیش یا معجنات

پنیر کبابی حلوم (Grilled halloumi):

این تکه‌های کوچک که دارای خاصیت جویدنی هستند، از شیر بز و گوسفند تهیه شده است. برخلاف پنیرهای دیگر، در طول فرایند تولید، از هیچ نوع باکتری یا اسیدی استفاده نمی‌شود.

کجا امتحانش کنید: لبنان، بیروت، اکرافله

 پنیر کبابی حلوم

پنیر کبابی حلوم

فول مدمس (Foul meddamas):

فول مدمس غذایی هست که از باقلا، روغن زیتون، جعفری، پیاز، سیر و لیمو تهیه می‌شود و ظاهر اشتها آور ندارد. ولی می‌توان این غذا را اینگونه وصف کرد “حریره قهوه‌ای”، ولی طعم و بافتی خوشمزه دارد.

کجا امتحانش کنید: امارات متحده عربی، دبی، مرکز شهر

 فول مدمس

فول مدمس

فلافل (Falafel):

ممکن است شما نخود سرخ شده با سبزی و یک نان پیتای خوشمزه شکم پرکن را به عنوان یک میان وعده در نظر بگیرید. برای مردم خاورمیانه، خاستگاه فلافل به یک موضوع وطن پرستانه تبدیل شده است. نیویورک تایمز در گزارشی آورده است، که چطور منشا و خاستگاه غذا می‌تواند باعث برانگیخته شدن بحث و جدال های فراوان شود، اما ما در حاشیه می نشینیم و کاری به این مجادلات نداریم و فقط نظاره گر خواهیم بود و از طعم و مزه غذاها لذت خواهیم برد.

کجا امتحانش کنید: اردن، میدان اول عمان

 فلافل

فلافل

تبوله (Tabouleh):

برای لذت بردن از یک غذای گیاهی که از ترکیب جادویی بلغور، جعفری، نعناع، پیاز و گوجه فرنگی تشکیل شده، حتماً لازم نیست یک گیاه خوار باشید. فقط ممکن است با دیدن آن وسوسه شوید و عادت غذایی ثابت و ذائقه خود را با این سالاد محبوب عوض کنید.

کجا امتحانش کنید: اردن، امان، رستوران قاهره

 تبوله

تبوله

موتابل /بابا غنوش (غنوج) (Moutabal/baba ghanoush):

بابا غنوش به سبک‌های مختلفی درست می‌شود، شما درست زمانی که می‌خواهید بگویید که حمص بهترین غذای روی کره خاکی است، موتابل را بیاد می‌آورید. این غذا بسیار شبیه به بابا غنوش است، توصیه می کنم تا این خوراکی را با بادمجان صرف کنید، خوردن آن با ترشی جات و فلفل قرمز توصیه می‌شود که بسیار هیجان انگیز است.

کجا امتحانش کنید: امارات متحده عربی، دبی

 موتابل

موتابل

فتوش (Fattoush):

این سالاد با ترکیبی ساده و جادویی و مایل به قرمز است که یکی از بزرگ ترین هدیه‌های خاورمیانه به فرهنگ جهان است. مواد تشکیل دهندهء آن شامل: کاهو پیچ، نان پیتای مربعی سرخ شده و ترد، گوجه فرنگی خرد شده، خیار، پیاز، سیر، لیمو، روغن زیتون و نعناع که شما را مسخ خواهد کرد و هرگز این غذا را از یاد نخواهید برد.

کجا امتحانش کنید: امارات متحده عربی، دبی

فتوش

فتوش

ام علی (Umm Ali):

پودینگ نان مصری و یا ام علی، یک شیرینی دلچسب پخته شده در شیر و خامه است. که با تکه‌های کروسان، کشمش، پسته، وانیل و شیر غلیظ شده تهیه می‌شود.

کجا امتحانش کنید: مصر، قاهره

ام علی

ام علی

شنغلیش (Shanklish):

این پنیر که از شیر گاو یا گوسفند تهیه می‌شود معمولاً به اندازه توپ گلف است و در سبزیجات معطر یا دانه‌های فلفل قرمز (در سوریه بیشتر با فلفل قرمز استفاده می‌شود) می‌غلتانند. در ضمن خوردنش اغلب با گوجه فرنگی خرد شده، پیاز و روغن زیتون، لذت بخش تر خواهد بود.

کجا امتحانش کنید: امارات متحده عربی، دبی

شنغلیش

شنغلیش

شاورما (Shawarma):

شاورما درمان قطعی بی حالی و سستی است، یک تکه از شاورمای مرغ، پوره سیر و سالاد که در نان پیتا پیچیده شده باشد به یک میان وعده محبوب در سراسر جهان تبدیل شده است.

شیش طاووک (Shish tawook):

شیش طاووک که در ترکی به معنای مرغی است که به سیخ کشیده شده، این غذای ساده که با پوره سیر، سیب زمینی سرخ شده و نان پیتا سرو می‌شود. در لبنان، سوریه، مصر، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس محبوبیت خاصی دارد.

کجا امتحانش کنید: لبنان، بیروت

شیش طاووک

شیش طاووک

 دلمه (Dolma):

از برگ انگور در دلمه استفاده می‌شود برای درست کردن دلمه نباید از برگ‌های قدیمی و یا سوخته درخت مو استفاده کرد بلکه استفاده از برگ‌های مو تازه و سرحال توصیه می‌شود. دلمه بایستی با گوشت تازه گوسفند و سبزیجات تازه درست شود.

کجا امتحانش کنید: ترکیه، استانبول، ادیرنه کاپی

 کوفته (Kofta):

کوفته که حاوی گوشت گوسفند و یا گوشت گاو چرخ کرده است، و به شکل توپی است و دارای طعمی تند و دلپذیر می‌باشد. این غذا در ایران و پاکستان محبوب است. شما می‌توانید آن را در روغن سرخ کنید، آبپز کنید و یا کبابی کنید. این غذا بهتر است با سس گوشت مخصوص خودش سرو شود. در مناطق عربی، کوفته‌ها را در اشکال استوانه‌ای و بر روی سیخ‌های چوبی نیز می‌پزند.

کجا امتحانش کنیم: عمان، موارک المثقفه، جاده السناب کنار مسجد القبه، رستوران ایرانی انار خلیج

مرغ قورما (Quwarmah Al Dajaj):

ترکیب این غذا با ادویه کاری طعم جدیدی را به ذائقه‌ی شما اضافه می‌کند. بسیاری این غذا را به عنوان مرغ کاری کویتی می‌شناسند، غذای تندی که با ترکیبی از طعم ها و ادویه های خاورمیانه‌ای مانند لیمو ترش، زنجبیل، زردچوبه، ادویه جات، زیره، هل، فلفل سیاه، دارچین، جوز هندی، فلفل قرمز طعمی خاص و محبوب ایجاد می‌کند.

کجا امتحانش کنید: کویت، جاده خلیج فارس، میس الغانم

 منساف (Mansaf):

منساف عملاً غذای ملی اردن است. ظاهر این غذای اردنی و فلسطینی در سایز کوچک مانند پیتزایی پوشیده شده از ورقه‌های گوشت است، اما در مهمانی‌های بزرگ در سایزهای بزرگ با شقه‌های گوسفند می‌تواند یک سفره را کاملاً پر کند. البته در این صورت ظاهری ترسناک خواهد داشت اما گوشت‌های نازک و لطیف گوسفند که با سس ماست و مغز بادام مزه دار می‌شوند این غذا را به یک شاهکار آشپزی تبدیل کرده است.

کجا امتحانش کنید: اردن، امان، خیابان وصفی الطله، رستوران جبری

 منساف

منساف

کباب کراز (Kebab karaz):

این غذا مخصوص سوریه است و به آن کباب گیلاس یا آب نبات بیابانی هم می‌گویند. این غذا یک پیشنهاد متنوع و جدید برای پخت کباب می‌باشد. به کباب کاراز، آلبالو و دانه‌های انار اضافه می‌کنند که باعث ایجاد ترکیبی از گوشت قرمز با مزه‌ای ترش و شیرین می‌شود.

کجا امتحانش کنید: کویت، شهر کویت، البدیا، المیاس

کباب کراز

کباب کراز

باقلوا(Baklava):

باقلوا این شیرینی کره‌ای که متشکل از لایه‌های نازک خمیر کره‌ای، مغزهای خرد شده، شربت شیرین و عسل می‌باشد. دستور پخت شیرینی باقلوا به دوران امپراتوری عثمانی بر می‌گردد و بی دلیل نیست که باقلوا یکی از خوراکی‌های ماندگار و محبوب در این کره خاکی است.

کجا امتحانش کنید: ترکیه، استانبول

 کنافه (Knafeh):

این کیک پنیری خوشمزه، با استفاده از پنیر نابلسی تهیه می‌شود و بین مردم فلسطین، سوریه و لبنان از محبوبیت خاصی برخوردار است. رنگ سرخ آن به دلیل آب بهار نارنج و گلاب است.

کجا امتحانش کنید: اردن، عمان

مسقوف عراق (Iraqi masgouf):

آیا خاطرتان هست بهترین ماهی کپور را چه زمانی میل کرده‌اید؟

اگر آخرین باری که مسقوف میل کرده بودید را به یاد داشته باشید می‌دانید که ماهی گپور به آهستگی و تا سه ساعت آنقدر پخته می‌شود که همه چربی‌های آن برشته و آب شود و سپس آن را با لیمو و ترشی میل می‌کنند.

کجا امتحانش کنید: دوحه

مسقوف عراق

مسقوف عراق

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید اینترنتی ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *