آموزش باغبانی

طرز تهیه گلدان از کنده درخت

طرز تهیه گلدان از کنده درخت

در حالی که می‌توانید طیف گسترده ای از گیاهان را برای کاشت از مرکز باغ محلی یا فروشگاه بهسازی منازل خریداری کنید، ایجاد یک گلدان از اشیا دیگر می‌تواند جذابیت و دید بصری را به حیاط شما بیفزاید. اگر شما از طرفداران طراحی منظره روستایی هستید، با استفاده از یک کنده می‌توانید یک گلدان ایده آل ایجاد کنید. این پروژه نیاز به توانایی مدیریت اره برقی دارد. البته نیاز به ریزه کاری زیاد نمی‌باشد و شما فقط باید از اره برای برش مستقیم استفاده کنید. قابل ذکر است که تبر هم می‌تواند جایگزین اره برقی باشد.

سازماندهی پروژه

اولین قسمت این مقاله به شازماندهی پروژه می پردازد.

1- تصمیم بگیرید که می‌خواهید گلدان شما چه اندازه باشد:

شما می‌توانید از هر اندازه و سایزی که دوست دارید یک گلدان برای کشت درست کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که چوب‌های بزرگ‌تر می‌توانند وزن زیادی داشته باشند، که به همین دلیل حرکت دادن آن‌ها در حیاط یا باغ دشوار خواهد بود. به طور کلی، سعی کنید یک سیاهه چوب با قطر تقریبی 12 تا 14 اینچ (30 تا 35 سانتی متر) پیدا کنید.

چوبی با طول تقریبی 45 اینچ (114 سانتی متر) معمولاً اندازه خوبی برای کاشت گیاهان است. هر چند که بسته به میزان فضای خود در حیاط و تعداد گل‌هایی که می‌خواهید کشت کنید، اندازه آن می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد.

وقتی نوبت به استفاده از چوب می‌رسد، چوب سخت‌تر معمولاً بیشتر دوام می‌آورد. با این وجود، برش چوب‌های سخت، کار دشواری است. برای این کار چوب درخت افرا توصیه می شود.

تصمیم بگیرید

تصمیم بگیرید.

2- انتخاب کنید که می‌خواهید دهانه گلدان چقدر بزرگ باشد:

می‌توانید دهانه کاشت چوب درخت خود را به همان اندازه که دوست دارید کوچک یا بزرگ کنید. می‌توانید تقریباً به اندازه خود کنده طول و عرض آن را افزایش دهید، بنابراین تقریباً کل قسمت بالای درخت برای کاشت در دسترس است. همچنین می‌توانید دهانه کوچک‌تر را انتخاب کنید تا قسمت بیشتری از کنده قابل مشاهده باشد.

بهترین کار این است که وقتی می‌خواهید تصمیم بگیرید که دهانه گلدان چه اندازه ای باشد، از نوار اندازه گیری استفاده کنید. این وسیله به شما کمک می‌کند بفهمید با چه فضایی باید کار کنید.

چقدر بزرگ باشد

چقدر بزرگ باشد.

3- حذف پوست را در نظر بگیرید:

بخشی از جذابیت یک کنده چوبی ظاهر روستایی آن است. با این حال، ممکن است بخواهید پوست درخت را از کنده جدا کنید تا چوب برهنه زیر آن قرار گیرد. برای از بین بردن دستی پوست درخت از پوست کن‌های درخت استفاده کنید که به اره برقی متصل می‌شود و با استفاده از تیغه چرخان پوست درخت را به راحتی از کنده جدا می‌کنند.

اگر شاخه‌ها، خزه‌ها و بقایای دیگری در قسمت خارجی چوب وجود داشته باشد، ممکن است بخواهید آن ها را نیز جدا کنید.

حذف پوست را در نظر بگیرید

حذف پوست را در نظر بگیرید

4- کنده را را با گُوِه محکم کنید:

از آنجا که چوب گرد است، هنگامی که می‌خواهید آن را برش دهید به راحتی حرکت می کند. برای نگه داشتن آن در جای خود، یک گُوِه بزرگ چوبی در دو طرف طول چوب قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که گُوِه ها لبه صاف دارند تا هنگام شروع برش، جابجا نشوند.

هنگامی که در حال انتخاب مکانی برای تنظیم کنده برای برش هستید، بهتر است محلی را انتخاب کنید که نزدیک به مکانی باشد که قصد دارید گلدان را قرار دهید. به این ترتیب، هنگامی که برش را تمام کردید، مجبور نخواهید شد آن را خیلی حرکت دهید.

کنده را محکم کنید

کنده را محکم کنید

5- خطوط برش را با گچ مشخص کنید:

پس از اطمینان از محکم بودن چوب، از یک تکه گچ برای مشخص کردن خطوط برش داخلی در دهانه بالایی چوب استفاده کنید. این کمک می‌کند تا هنگام برش چوب از صاف بودن خطوط اطمینان حاصل کنید.

خطوط را با کچ مشخص کنید

خطوط را با گچ مشخص کنید.

6- وسایل ایمنی خود را بپوشید:

استفاده از اره برقی و سایر ابزارهای برش می‌تواند خطرناک باشد. برای محافظت از خود، قبل از شروع به بریدن، از یک عینک ایمنی یا عینک از چشم‌های خود محافظت کنید. همچنین بهتر است برای محافظت از پوست خود یک دستکش چرم بپوشید.

بهتر است از ماسک روی بینی و دهان خود استفاده کنید تا خود را در برابر خاک اره و تراشه‌هایی که هنگام بریدن چوب ایجاد می شود، محافظت کنید.

وسایل ایمنی خود را بپوشید

وسایل ایمنی خود را بپوشید

برش کنده

دومین قسمت از این مقاله به برش کنده ها می پردازد.

1- ضلع‌های کوتاه دهانه گلدان را نمره گذاری کنید:

بعد از پوشیدن لباس‌های ایمنی خود، اره برقی را بلند کرده و برش را از عرض کنده شروع کنید. نیازی به برش کامل و عمیق نیست فقط یک برش سطحی ایجاد کنید. برای نتیجه بهتر، از اره برقی با تیغه برگشت استفاده کنید.

برش چوب با اراه برقی

برش چوب با اراه برقی

2- برای مشخص کردن برش‌های طولی برش‌های سطحی ایجاد کنید:

هنگامی که برش دو طرف کوتاه دهانه را به پایان رساندید، با اره برقی برش‌های سطحی در امتداد اضلاع طولی دهانه گلدان ایجاد کنید. نیازی به برش کامل و عمیق نیست فقط یک برش سطحی ایجاد کنید.

برش‌های سطحی ایجاد کنید

برش‌های سطحی ایجاد کنید

3- اره برقی را عمود بر اضلاع طولی دهانه کنده نگه دارید و عمیق‌تر ببرید:

اره برقی را طوری تنظیم کنید که تقریباً عمود بر چوب قرار گیرد. نوک آن را درون چوب فرو کنید و برش را به عمق دلخواه انجام دهید. عمق گلدان حداقل باید 5 تا 6 اینچ (13 تا 15 سانتی متر) باشد.

هنگامی که از اره برقی برای ایجاد برش استفاده می‌کنید، احتمالاً شما با ضربه ای برگشت مواجه خواهید شد که در این حالیت ممکن است کنترل ابزار را از دست داده و به خود صدمه بزنید. حتماً دستورالعمل‌های ایمنی اره برقی خود را بخوانید تا بدانید چگونه بصورت ایمن از آن استفاده کنید.

عمیق‌تر ببرید

عمیق‌تر ببرید.

4- اضلاع کوتاه دهانه را عمیق‌تر ببرید:

هنگامی که اضلاع طولی را به اندازه کافی عمیق برش دادید، اضلاع کوتاه دهانه را برش دهید تا عمق آنها با اضلاع طولی برابر شود. اطمینان حاصل کنید که برش‌های اضلاع کوتاه را با برش‌های طولی پیوند دهید تا دهانه در عمق مورد نظر بریده شود.

اضلاع کوتاه دهانه را عمیق‌تر ببرید

اضلاع کوتاه دهانه را عمیق‌تر ببرید

تو خالی کردن کنده

در سومین قسمت از این مقاله به تو خالی کردن کنده ها می پردازم.

1- چند برش طولی در مرکز برش دهانه ایجاد کنید:

بعد از اینکه طرح کلی دهانه گلدان را بریدید، با اره برقی چندین برش طولی در مرکز دهانه ایجاد کنید. بهتر است 3 تا 4 برش موازی ایجاد کنید.

چند برش طولی در مرکز برش دهانه

چند برش طولی در مرکز برش دهانه

2- برش‌های مرکزی از طول باید همه یک عمق باشند:

هنگامی که برش‌های مرکزی را از طول ایجاد کردید، چندین برش مورب در قسمت مرکزی دهانه که می‌خواهید سوراخ شود، ایجاد کنید. آنها باید برش‌های طولی را که قبلاً ایجاد کرده اید قطع کنند. برش‌های مورب باید به اندازه برش‌های طولی تا مرکز برش ادامه یابند و عمیق باشند.

برش ها از طول باید یک عمق باشند.

برش ها از طول باید یک عمق باشند.

3- چوب را از دهانه بریده شده جدا کنید

وقتی دهانه گلدان به اتمام رسید تکه چوب‌های باقی را با تبر برش دهید تا جایی که یک سطح صاف درون گلدان برای شروع کشت ایجاد شود.

چوب را بردارید.

چوب را بردارید.

4- با اره برقی زهکشی برای گلدان ایجاد کنید:

برای جلوگیری از غرق آب شدن گیاهان در پایین کنده سوراخ های زهکشی ایجاد کنید. برای اینکار با استفاده از اره برقی سه تا چهار برش برای تخلیه آب ایجاد کنید. قبل از اینکه شکاف‌های زهکشی را ایجاد کنید، مطمئن شوید که کنده را بالاتر از سطح زمین قرار دهید در غیر این صورت ممکن است تیغه اره برقی به زمین برخورد کرده و به زنجیره اره برقی آسیب برسد.

با اره برقی زهکشی برای گلدان ایجاد کنید

با اره برقی زهکشی برای گلدان ایجاد کنید

کشت گیاه

و در آخرین مرحل از این مقاله به کاشت گل و گیاه درون کنده میپردازم.

1- گلدان را در جای مناسب قرار دهید:

وقتی برش چوب را تمام کردید، وقت آن است که کنده را در محل دلخواه خود قرار دهید. مهم است که قبل از پر کردن کنده از خاک و گیاه، آن را جابجا کنید زیرا ممکن است برای حمل و نقل خیلی سنگین شود.

برای حرکت دادن کنده می‌توانید آن را بر روی دو یا چند قطعه چوب مسطح قرار دهید. بعد از جای گیری گلدان بهتر است آن را با پیچ به چوب‌ها متصل کنید تا از حرکت کنده جلوگیری شود.

در جای مناسب قرار دهید:

در جای مناسب قرار دهید.

2- کنده را با خاک پر کنید:

وقتی از کنده ای که می خواهید بکارید راضی بودید، باید خاک را به فضای داخلی آن اضافه کنید. خاک باغچه، خاک گلدان و حتی مخلوط‌های بدون خاک که معمولاً از پیت ماس ​​یا جایگزین‌های پیت ماس، کمپوست و پرلیت تشکیل شده اند، همه مناسب هستند.

کنده را با خاک پر کنید

کنده را با خاک پر کنید

3- گیاهان و گل‌های خود را کشت کنید:

بعد از اینکه کنده را با خاک پر کردید، می‌توانید گیاهان و گل‌های خود را بکارید. اطمینان حاصل کنید که گیاهان مقدار مناسبی خاک در اطراف خود دارند. سطح خاک باید 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5 سانتی متر) زیر لب گیاه باشد. بعد از کاشت گیاهان، آن ها را کاملاً آبیاری کنید.

گل‌های خود را کشت کنید

گل‌های خود را کشت کنید.

برای خرید بذر می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *