آموزش باغبانی

سمپاشی درختان میوه

سمپاشی درختان میوه

اولین گام کنترل کردن بیماری ها و حشرات موذی در گیاهان و باغ های خانگی پیشگیری است. بسیاری از مشکلات با انتخاب گونه های درختان میوه مقاوم و مراقبت صحیح از آنها قابل اجتناب است. مراقب کردن مثل جمع آوری تمام میوه ها و برگ هایی که از درخت افتاده اند چرا که حشرات و جانوران در زیر این مواد جمع می شوند.

ولی به هرحال باغبانان هوشیار بسیاری وجود دارند که نیاز میدانند درختانشان را در طول فصل باغبانی سمپاشی کنند تا از بیماریها و حشرات و جانواران مضر زمستان کاهش دهند.

بر اساس گفته های راس پنهالگُن اسپری کردن درختان میوه در طول فصل سرد (از ماه نوامبر تا مارس) کمک می کند تا حشرات و جانورانی را که در ترک و شکاف های درختان جا گرفته اند را کنترل می کند. برخی اسپری های درمنت بیشتر تاثیرگذار هستند وقتی در آب و هوایی استفاده شوند که کرم ها و جانوران فعال می شوند.

باغبانی

اسپری های سمی و درمانی:

در زیر لیست برخی اسپری های سمی و درمانی برای درختان میوه را آورده ایم. این محصولات در مراکز باغبانی به وفور دردسترس هستند. و همیشه هم برچسب راهنمای استفاده دارند.

  • روغن درمنت: برای درختان و درمنت از نوامبر تا مارس بعد از اینکه تمامی برگها افتاد و ریخت کاربرد دارد. باید با آب مخلوط شود و طبق دستورالعمل روی تمام سطوح و تنه و برگها و شاخه ها اسپری شود. این محلول زمانی استفاده می شود که انتظار می رود درجه حرارت در طول روز بالا رود چرا که در صورت استفاده در درجه حرارت پایین تر از 35 پوست درخت آسیب می بیند. روغن درمنت شته ها، پوسته، عنکبوت ها و بسیاری دیگر از حشراتی را با مکانیزم خشک کردن و خفه کردن نطفه های درون تخم ها و لارو هایشان را کنترل می کند.
  • آهک – گوگرد: این محلول برای کنترل قارچ و بیماری های باکتریایی مثل حلقه هلو، برگ سوزان، زخم و آنتراکنوز اسپری می شود. اسپری سولفور را برای درخت زردآلو استفاده نکنید.
  • مس تثبیتی: روی سیب، گلابی، گیلاس، هلو و آلو اسپری می شود تا برفک و شته را کنترل کند. وقتی این محلول را روی درختان اسپری می کنید باید دو هفته صبر کنید و بعد از سولفور استفاده کنید. وقتی می خواهید این محلول را برای درختی استفاده کنید از برچسب نحوه اسپری استفاده کنید و از سازگاری سطوح درخت با مس آگاه و مطمئن باشید.
  • رنگ لاتکس: تنه درختان جوان را با مخلوطی از نیمی رنگ سفید لاتکس و نیمی آب بپوشانید. رنگ نور شدید خورشید را بازتاب میکند. نور شدید خورشید باعث ریزش برگها، حمه شته ها میشود و محیط مناسبی برای جانوران و حشراتی میسازد تا طول فصل زمستان را سپری کنند و به همین دلیل در زمستان گیاه را ضرر برسانند.

برای مطالعه مقاله زمان سمپاشی مرکبات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

اسپری درخت سیب

اسپری درخت سیب

چند نکته برای درختان میوه خاص:

سیب: بعد از ریزش باران، مس به این درخت اسپری کنید. در ماه ژانویه تا مارس یک تا دو بار روغن درمنت، در ماه ژانویه یا فوریه آهک گوگرد (بعد از باز شدن شکوفه ها) و سولفور خیس دقیقا بعد از ریزش گلبرگ ها برای درخت استفاده کنید.

زردآلو: قبل از ریزش باران به این درخت مس اسپری کنید و در ماه فوریه روغن درمنت برای این درخت استفاده کنید.

گیلاس: وقتی این درخت به بیماری پوست قهوه ای دچار شد به صورت هفتگی در طول فصل شکوفه به آن سولفور خیس یا آهک گوگرد بدهید. در مراکز خدمات اُ اس یو هر شهر و دفاتر این مرکز به منظور کنترل کردن حشرات میوه گیلاس اطلاعات روی بسته بندی های اسپری در دسترس همگان است.

گلابی: قبل از ریزش باران روی این درخت مس اسپری کنید. اوایل پاییز دو تا سه بار ،در طول زمستان و در نهایت در ماه مارس قبل از اینکه شکوفه ها باز شود آهک گوگرد اسپری کنید. در اوایل بهار قبل از اینکه شکوفه ها باز شوند درمنت روغنی اسپری کنید و دقیقا بعد از اینکه گلبرگ شکوفه ها ریخت سولفور خیس اسپری کنید.

هلو: مابین دسامبر و موسم ریزش شکوفه ها محلول مس تثبیتی یا یک درمنت قارچ کش خوب به درخت هلو اسپری کنید. قبل از ریزش بارانهای پاییزی و در فصل بهار دقیقا بعد از افتادن شکوفه ها مس اسپری کنید. در طول موسم شکوفه دادن به صورت هفتگی و دوباره بعد از ریزش شکوفه ها به این درخت سولفور اسپری کنید.

برای خرید انواع لوازم باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *