آموزش باغبانی

سبزیجات پاییزی مناسب برای پرورش در داخل بالکن

بهترین سبزیجات

شهریور آخرین ماه فصل تابستان، هوا رو به سردی می رود؛ اما باور کنید یا نه، این ماه بهترین فرصت برای کاشت سبزیجاتی است که در فصل پاییز می رسند و می توانید به صورت ترد و تازه برداشت کرده و لذت ببرید. اگر بالکن آپارتمان شما به اندازه کافی آفتاب می گیرد، می توانید در فصل پاییز امسال، یک باغچه کوچک از چند گلدان در کنار هم برای خود درست کنید و سبزیجات مورد علاقه خود را در آن پرورش دهید. با این کار، علاوه بر زیباتر کردن بالکن خود، در هزینه ها هم صرفه جویی بسزایی خواهد شد. بهتر است گلدان هایی را که می خواهید برای کاشت سبزیجات خود در نظر بگیرید، بزرگ باشد و هر کدام حداقل 25 عرض و 30 سانتی متر عمق داشته باشد، تا گیاهان فضای کافی برای رشد داشته باشند.

معرفی سبزیجات مناسب کاشت در بالکن آپارتمان:

در ادامه مقاله، چند گونه سبزیجات پاییزی که می توانید پاییز امسال کاشت آنها را شروع کنید، آورده شده است. اگر بالکن شما روزانه از ۸ ساعت آفتاب کامل، بهره مند می شود:

1- کلم بروکلی:

بذر کلم بروکلی را در داخل سوراخ هایی به عمق 25 سانتی متر داخل خاک بکارید. فاصله بین آنها باید بیشتر از 45 سانتی متر باشد. اطمینان حاصل کنید که خاک گیاه زهکشی خوبی داشته و آب اضافی بتواند به خوبی تخلیه شود. سبزیجات خود را به طور منظم با کود مایع، تغذیه کنید. با رسیدن کامل و بالغ شدن کلم ها، آنها را برداشت نمایید.

کلم بروکلی

کلم بروکلی

2- هویج:

بذر هویج را در داخل سوراخ هایی به عمق 20-30 سانتی متر داخل خاک بکارید. فاصله بین آنها باید 8 سانتی متر باشد. اگر می خواهید هویج های خود را داخل گلدان بکارید، باید کاشت انواعی از هویج ها را امتحان کنید که ریشه های کوتاهی دارند، مانند هویج کوتاه و شیرین (Short and Sweet) و هویج Scarlet Nantes. خاک گیاه باید سست بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. حدود دو ماه و نیم طول می کشد تا هویج ها به طور کامل، رسیده شوند.

مجموعه بذر هویج

هویج

هویج

3- کلم پیچ:

بذر کلم پیچ را در داخل سوراخ هایی به عمق 25 سانتی متر داخل خاک بکارید. فاصله بین آنها باید 38 سانتی متر باشد. ابتدا در انتهای گلدان خود کمی خاک بریزید. سپس 5-10 سانتی متر کمپوست اضافه کرده و در انتها، گلدان را با خاک پر نمایید. گیاه کلم پیچ، در صورت داشتن آبیاری منظم و مواد مغذی، بهترین و سریع ترین رشد را دارد، اما به طور کل، گیاهی مقاوم محسوب شده و لذا نگرانی بابت پرورش آن نداشته باشید.

کلم پیچ

کلم پیچ

اگر بالکن شما روزانه از ۶ ساعت آفتاب کامل، بهره مند می شود:

اگر بالکن شما به اندازه کافی آفتاب می گیرد، می توانید انواع مختلف سبزیجات را، بنابر ذائقه خود، داخل گلدان کاشته و پرورش دهید.

4- کاهوبرگ:

بذر کاهو برگ را در داخل سوراخ هایی به عمق 50 سانتی متر داخل خاک بکارید. فاصله بین آنها باید حدود 23 سانتی متر باشد. اگر قصد دارید برگهای خارجی این گیاه را زمانی که به طور کامل رسید برداشت کنید، می توانید بذرها را نزدیکتر به یکدیگر بکارید. اجازه ندهید تا گلدان گیاه شما بیش از حد شلوغ شود؛ این کار روی کیفیت رشد آنها تأثیر می گذارد. حتما خاک گیاه را مرطوب نگه دارید. خاک خشک کاهو را تلخ می کند.

5- اسفناج:

بذرها را در داخل سوراخ هایی به عمق 20 سانتی متر داخل خاک بکارید. با انجام آبیاری منظم و تغذیه مناسب، گیاه خود را در وضعیت سالم خود نگه دارید، اما اجازه ندهید خاک آن، بیش از حد خیس شود. اسفناج شما بعد از گذشت حدود ۴۰ روز آماده برداشت خواهد شد. می توانید هم از ساقه ها و هم از برگ های اسفناج استفاده نمایید.

اسفناج

اسفناج

6- چارد (Chard):

این گیاه اغلب در تهیه سالادها استفاده می شود، و یا تنها آن را خرد کرده و می خورند. هم ساقه و هم برگ های خرد شده این گیاه خوراکی هستند. برگ های کوچک چارد، بهترین رشد را بدون قرار گرفتن در معرض آفتاب کامل، خواهند داشت. گیاه را به طور منظم و با مقدار زیاد آبیاری کنید. ارتفاع آن بعد از رسیدن کامل، تا 60 سانتیمتر خواهد رسید.

بذر برگ چغندر

چارد

چارد

اگر بالکن شما روزانه از ۳-۴ ساعت آفتاب کامل، بهره مند می شود:

7- آراگولا (arugula):

این گیاه خاکی، یرگ دار و سبز رنگ، در دماهای پایین و سایه بهترین رشد را دارد. بذرها را در داخل سوراخ هایی با فاصله 3-8 سانتی متر از هم بکارید. بذرها بعد از گذشت حدود یک یا دو هفته، جوانه خواهند زد.

بذر منداب ایرانی

آراگولا

آراگولا

8- پیاز سبز:

بذر پیاز سبز را در داخل سوراخ هایی به عمق 3 سانتی متر داخل خاک بکارید. فاصله بین آنها باید 5 سانتی متر باشد. با رسیدن ارتفاع گیاه به 10 سانتی متر، آن را قلمه زده و خاک را در اطراف پایه هر کدام، محکم کنید. با رسیدن ارتفاع گیاه به 15 سانتی متر، پیازها را برداشت کنید.

پیاز سبز

پیاز سبز

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر سبزیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *