آموزش باغبانی

کاشت سبزه لوبیا قرمز

کاشت سبز لوبیا قرمز

کاشت سبزه یکی از رسومی است که در آستانه عید نوروز و برای استقبال از آن توسط بسیاری از بانوان خوش سلیقه انجام می گیرد. برای تهیه سبزه از دانه های مختلفی استفاده می شود. به طور معمول گندم، عدس، لوبیا، هسته پرتغال جزء دانه هایی هستند که کاشت آنها بسیار رایج می باشد. در این مطلب با آموزش کاشت سبزه لوبیا قرمز در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.

سبزه در سفره هفت سین:

سبزه در سفره هفت سین عید نوروز ایرانی نماد زایش، تولد و حیاتی دوباره است و به باور بسیاری وجود آن در سفره هفت سین، باعث شادابی و خرمی در طول سال می شود. طبق رسم سبزه تا روز سیزده بدر نگه داشته می شود و در روز سیزدهم فروردین یعنی روز طبیعت به دامان طبیعت سپرده می شود تا همراه خود کینه و کدورت را از انسان دور کند.

جوانه های لوبیا قرمز

جوانه های لوبیا قرمز

مراحل کاشت سبزه لوبیا قرمز:

سبزه لوبیا قرمز روش کاشت و نگهداری بسیار ساده ای دارد و می توانید به راحتی در منزل سبزه آن را در ظرف یا سینی ساده کاشته و پرورش دهید. روش رشد لوبیا سبز به صورت عمودی است و این باعث می شود تا سبزه آن یک گزینه مناسب و زیبا برای تزیین سفره هفت سین شما باشد.

مجموعه بذر لوبیا

ظرف مناسبی را برای کاشت دانه ها انتخاب نمایید:

نخست ظرفی مناسب که بهتر است یک ظرف پلاستیکی درب دار باشد را به منظور سبز کردن دانه های لوبیا قرمز انتخاب نمایید. این گونه ظرف ها تاثیر زیادی در روند رشد سریع تر سبزه می توانند داشته باشند. در زیر ظرف یا سینی مورد نظر سوراخ هایی با استفاده از پانچ ایجاد نمایید.

دانه ها را بشویید:

در این مرحله دانه های لوبیا قرمز را برای اینکه از هر گونه مواد اضافی مثل دانه های لوبیای شکسته و سنگ عاری شوند بشویید.

خیساندن لوبیا قرمز

خیساندن لوبیا قرمز

بذرهای لوبیا قرمز را بخیسانید:

در این مرحله نوبت به خیساندن دانه های لوبیا قرمز می رسد، بدین ترتیب که دانه های لوبیای شسته شده را در ظرفی که حدود سه چهارم آن با آب پر شده ریخته و روی آنها را با پارچه ای پوشش دهید به نحوی که هوا به دانه ها نرسد. در کل برای خیساندن بیشتر بذرها مدت زمانی در حدود 8 ساعت کفایت می کند. البته این زمان می تواند برای دانه های بزرگتر بیشتر باشد. به طور مثال برای خیساندن دانه هایی مثل لوبیا و نخود مدت زمان 24 ساعته مورد نیاز است، این زمان می تواند بسته به گرم و سرد بودن دما متغیر باشد.

خرید لوبیا قرمز کپسولی

آب دانه های لوبیا را عوض کنید:

تعویض آب دانه های لوبیا قرمز بایستی به نحوی باشد که هوا را در داخل آنها بخوبی به جریان بیاندازد. برای این کار بهتر است از ظروفی با درب توری یا آبکش مانند استفاده نمایید. زیرا در صورتی که آب بخوبی در بین دانه ها به جریان نیافتد، سبزه خوبی نخواهیم داشت.

مرحله شست و شوی بذرها و تخلیه و تکرار این کار:

در این مرحله از کاشت سبزه، بذرها را با آب سرد شسته، آب آن را تخلیه کنید. سعی کنید این کار را به آرامی انجام دهید تا آسیبی به جوانه های تازه نرسد. پروسه شست و شو و تخلیه آب بذرها را سه روز مکررا و هر روز در دو الی سه نوبت انجام دهید. این عمل را در روزهای گرم به نسبت روزهای سرد به دفعات بیشتری انجام دهید.

جوانه زدن بذر ها

جوانه زدن بذر ها

بذرهای لوبیا قرمز را به یک سینی انتقال دهید:

اکنون زمان پهن کردن بذرها در یک سینی و قرار دادن آن در جایی به دور از نور مستقیم آفتاب است. قرار دادن بذرها در معرض تابش غیر مستقیم آفتاب نه تنها باعث در امان ماندن آنها از آسیب های نور مستقیم خورشید می گردد، بلکه باعث رشد بهتر بذرها هم می شود.

آبیاری جوانه ها:

بعد از اینکه بذرها را پهن کردید تا سه روز و روزانه 2 بار جوانه ها را آبیاری کنید. می توانید برای ممانعت از آسیب رساندن به سبزه از یک اسپری یا افشانه برای آبیاری جوانه های لوبیا استفاده کنید. در هنگام آبیاری توجه کنید که نباید میزان آب داده شده به سبزه به قدری باشد که هنگام خم کردن ظرف در کناره آن جمع گردد. فقط به اندازه نم دار شدن پارچه کفایت می کند. بعد از رسیدن اندازه جوانه ها به یک یا دو سانتیمتر می توانید کار انتقال جوانه ها به ظرف اصلی را انجام دهید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر صیفی جات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *