آموزش باغبانی

ساخت کود از جلبک دریایی

ساخت کود از جلبک دریایی

در طول تاریخ باغبانی در مناطق ساحلی مزیت های لجن سبز که در سراسر ساحل رشد می کنند را تشخیص داد. جلبک ها و اشنه های دریایی می توانند در سواحل شنی تکثیر شوند و برای کسانیکه در آن مناطق رفت و آمد دارند یا مزاحمت ایجاد کنند. به هر حال پس از استفاده جلبک دریایی در باغ در خواهید یافت که نه تنها مزاحم نیستند بلکه معجزه گر نیز هستند. برای اینکه یاد بگیرید چگونه از جلبک دریایی تقویت کننده گیاه بسازید این مقاله را بخوانید:

استفاده از جلبک دریایی به منظور تقویت گیاهان:

استفاده از جلبک دریایی در باغ مزیت های زیادی دارد و راههای زیادی وجود دارد تا از آن استفاده کنیم. جلبک ها نیز مشابه بیشتر مواد ارگانیک ساختار خاک را تقویت می کنند، تخلل خاک را افزایش می دهند و باعث می شوند خاک بیشتر رطوبت در خود نگه دارد. همچنین مواد معدنی موجود در جلبک، باکتری های مفید خاک را تحریک می کنند و بدین ترتیب خاک قوی تر و سالمتر می شود تا محصولات باغ مرغوب تر شوند.

جلبک خشک به توده کمپوست و پودر تقویت کننده افزوده می شود. در برخی مناطق سواحل و خطوط ساحلی که جلبک دارند منطقه حفاظت شده محسوب می شوند. معمولا جمع آوری جلبک از سواحل ممنوع است. آیا تا به حال جریمه کندن جلبک از ساحل را پرداخت کرده اید؟ کارشناسان پیشنهاد می دهند در مناطقی که  کندن و برداشت جلبک آزاد است  فقط گیاهان تازه جمع آوری شوند و از کیسه های کرباسی یا توری برای حمل آنها استفاده شود. به همان اندازه که نیاز دارید جمع کنید چرا که جلبک بیش از اندازه کنده شده به لجن تبدیل میشود و بوی نامطبوعی تا موقعی که تجزیه و خشک شود می گیرد.

برای مطالعه مقاله زمانبندی مناسب برای کوددهی درختان مثمر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی

چگونه تقویت کننده جلبکی بسازیم:

باغبانان مابین خیساندن در آب یا شسشتوی کامل جلبک های تازه کنده شده از دریا بخاطر زدودن نمک یک نظر نیستند. بعضی از کارشناسان معتقدند به مدت یک ساعت جلبک ها را در آب بخوابانید یا به مدت یک ساعت جلبک ها را کامل شستشو دهید. برخی دیگر از کارشناسان می گویند مقدار نمک حداقل است و خیساندن در آب باعث می شود که مواد معدنی ارزشمند موجود حذف شود.

عموما جلبک های تازه قبل از اینکه به باغ برسند خشک شده اند بنابر این راه دیگری وجود دارد که این خشک شده ها را به همراه لوبیا مخلوط کرده و کمپوست می کنند، و روی زمین مانند مالچ می ریزنند یا به عنوان تقویت کننده چایی یا پودر خودشان آن را می سازند. وقتی جلبک ها خشک شدند سریعا در باغ مورد استفاده قرار می گیرند یا آنها را خرد میکنند و با خاک مخلوط می کنند. تقویت کننده جلبکی که خودتان ساخته اید به راحتی خرد یا پودر می شوند و میتوان آن را در میان گیاهان پاچید. اگر میخواهید خودتان تقویت کننده جلبکی بسازید ابتدا آنها را در سطل یا بشکه ای پر از آبی که قسمتی از آن درپوش دارد خیس کنید. چندین  هفته بگذارید تا جلبک ها در آب بمانند سپس آنها را در بیاورید. تقویت کننده جلبکی میتواند در ناحیه ریشه موقع آبیاری با آب ممزوج شود یا میتواند در اطراف ریشه پاچانده شود.  باقیمانده جلبک ها میتواند با کمپوست لوبیا مخلوط شود و در باغ استفاده شود.

برای خرید کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

6 دیدگاه درباره مقاله “ساخت کود از جلبک دریایی

  1. Avatar محمدرضا گفت:

    با سلام
    منظور از جلبک دریایی همون جلبک سبز رنگ درون استخر ها هست؟
    استخر های قنات آب و …؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      نه جلبک های اقیانوس ها

  2. Avatar Parsa گفت:

    سلام خسته نباشید چندتا سوال دارم اگه میشه جواب بدید
    با این جلبک معمولیا نمیشه کود ساخت؟
    آب جلبک که سبزه میشه کود به حساب میاد(هرچند ضعیف)
    یکی از منبع های ما یه جلبکایی میزنه براق و لیز هست و وقتی میندازیمش زمین میترکه،از این نوع جلبک میشه به عنوان ساخت کود استفاده کرد؟با جلبکای معمولی فرق داره و مثل اونا رشته رشته نیست زیاد یه تیکس ممنون میشم پاسخ بدید

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      من سررشته ای از جلبگها ندارم
      منتشر میکنم اگر عزیزی میدانست پاسخ دهد.

  3. Avatar رضا گفت:

    سلام جلبک سبز ابی دارای مقادیری ازت هست.بهتر هست بعد جمع اوری خشک شود سپس با کمپوست برگ درختان و مقداری کود حیوانی مخلوط و مقداری کود ازت بهش اضافه شود .خوب بهم کرده روی ان اب بپاشید و در گودال مناسب چال شود تا بعد یکسال بعنوان یک کود غنی شده در حد ورمی کمپوست تبدیل شود

  4. Avatar باوی گفت:

    سلام بنده مقدار ده تن در سال جلبک دارم می توانم از آن کمپوست قارچ درست کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *