آموزش باغبانی

ساخت بسترهای برجسته برای سبزیجات

چگونه بسترهای برجسته برای سبزیجات باغ درست کنیم

ساخت بسترهای کاشت برجسته برای پرورش گیاهان می‌تواند برای خانواده شما یک پروژه سرگرم کننده و همچنین، روشی سالم برای تهیه محصولات می‌باشد. در این نوع کشت هم در هزینه و هم در وقت می‌تواند صرفه جویی شود و هم در مقایسه با شخم زدن زمین برای کشت، بسیار راحت‌تر است و برای همه سنین عالی است. بچه‌ها می‌توانند با استفاده از بذرها نحوه پرورش گیاهان را یاد بگیرند. یک خیز بردارید و شروع کنید.

روش اول: جعبه‌های چوبی استاندارد

روش اول به ساخت جعبه های چوبی استاندارد می پردازد.

1- مکانی را که می‌خواهید جعبه را قرار دهید پیدا کنید:

وقتی مکان را تعیین کردید، جعبه را قرار دهید در هر گوشه چارچوب سوراخ ایجاد کنید. این چارچوب‌ها را می‌توان به راحتی بالاتر از سطح خاک و یا چند سانتی متر پایین‌تر از سطح خاک قرار داد. این امر به سلیقه خودتان بستگی دارد. فقط از قبل برنامه ریزی کنید.

مکانی را که می‌خواهید جعبه را قرار دهید پیدا کنید

مکانی را که می‌خواهید جعبه را قرار دهید پیدا کنید

چه زمانی برای استفاده از بستر برجسته مناسب است؟

کارشناس مشاوره:

وقتی شما در حال کارکردن روی زمین و باغ هستید، به دلیل خم شدن طولانی مدت، کمر شما دچار کمردرد می‌شود و یا هر مشکلی که در بدن داشته باشید، کار در روی بسترهای برجسته، بسیار آسان‌تر است و شما می‌توانید کارهای بیشتری را در یک روز انجام دهید.

2- چارچوب‌های چوبی خود را آماده کنید:

از تکه چوب‌های 4×4 استفاده کنید. از این تکه چوب‌ها برای گوشه‌های جعبه‌ها استفاده خواهیم کرد. آنها را چند سانت بلندتر از جعبه و یا حداقل به بلندی جعبه ببرید. اگر جعبهٔ شما بزرگ‌تر از ۲۰ سانت باشد، می‌توانید چارچوب‌های بیشتری استفاده کنید.

چارچوب‌های چوبی خود را آماده کنید

چارچوب‌های چوبی خود را آماده کنید

3- دیواره‌های جانبی را ببرید:

با استفاده از تخته برش چوبی به ابعاد ۲×۴ دیواره‌های جعبه را برش دهید. تخته‌ها را برای هر دو طرف بزرگ‌تر برش دهید، و این کار باید به اندازه طول جعبه از یک گوشه تا گوشه بعدی باشد و همین کار را برای عرض جعبه نیز انجام دهید به طوری که با ستون‌هایی که در گوشه قرار می‌گیرند هماهنگی داشته باشند.

دیواره‌های جانبی را ببرید

دیواره‌های جانبی را ببرید

4- تخته‌های برش داده شده را سوراخ کنید:

سعی کنید از پیچ‌های مناسب برای فضای باز استفاده کنید. پیچ‌های 1 “1/2” برای این کارخوب هستند. از روی تخته‌های کناری مستقیم پایه‌ها را نیز سوراخ کنید.

تخته‌های برش داده شده را سوراخ کنید

تخته‌های برش داده شده را سوراخ کنید

5- برای کنترل بهتر از تور سیمی استفاده کنید:

پس از تنظیم کردن جعبه، برای جلوگیری از ناشیگری و آسیب و اذیت‌های بعدی، از تور سیمی، برای اداره و کنترل کردن جعبه استفاده کنید؛ و تور سیمی را در دو طرف منگنه یا پیچ کنید.

برای کنترل بهتر از تور سیمی استفاده کنید

برای کنترل بهتر از تور سیمی استفاده کنید

6- از پارچه علف‌های هرز استفاده کنید:

مقداری پارچه علف‌های هرز را روی تور سیمی باز کنید. و در کناره‌های جعبه آن را محکم کنید. این امر برای جلوگیری از رشد علف‌های هرز از پایین بسیار مفید است.

از پارچه علف‌های هرز استفاده کنید

از پارچه علف‌های هرز استفاده کنید

7- خاک را اضافه کنید:

برای کاشت لازم است تا جعبه را پر از خاک کنید. به وسیله یک چرخ دستی از پارک یا مکان‌های نزدیک به جعبه برای این کار استفاده کنید؛ و شروع به پر کردن آن کنید. در زمان پر کردن، روی خاک بایستید تا کمی خاک فشرده‌تر شود. حدود ۵ سانتی متر مانده به پر شدن کامل جعبه از خاک، دیگر کافی است.

خاک را اضافه کنید

خاک را اضافه کنید

8- از تماشای کردن باغ خود لذت ببرید:

سعی کنید حتماً به خاک، کودهای لازم را اضافه کنید و از گیاهان مناسب برای پرورش استفاده کنید؛ تا خاک تازه و مقوی بماند. همچنین برای پرورش گیاهانی متناسب با همان فصل، برنامه ریزی کنید.

از تماشای کردن باغ خود لذت ببرید

از تماشای کردن باغ خود لذت ببرید

روش دوم: جعبه‌های فلزی بازیافتی

دومین روش ساخت جعبه های فلزی بازیافتی می پردازد.

1- یک جعبه قدیمی پیدا کنید:

شما می‌توانید یک جعبه کهنه و قدیمی که کف آن سالم باشد، پیدا کنید. حتی اگر شما نمی‌خواهید زنگ زده یا قیافه بدی داشته باشد.

یک جعبه قدیمی پیدا کنید

یک جعبه قدیمی پیدا کنید

2- آماده کردن جعبه قدیمی:

در صورت امکان شیارها را بردارید و رنگ آن را پاک کنید. داخل جعبه را سنباده زده و تا جایی که می‌توانید رنگ را پاک کنید (اگر داخل آن رنگی، وجود دارد). پشت جعبه قدیمی را اصلاح کنید و جعبه را در جایی که می‌خواهید بستر سبزیجات شما باشد قرار دهید.

 آماده کردن جعبه قدیمی

آماده کردن جعبه قدیمی

3- بیرون جعبه را دوباره رنگ کنید:

با استفاده از اسپری رنگ در فضای باز، فضای بیرونی جعبه را با رنگ جدید رنگ آمیزی کنید تا جعبه را دوباره بازیابی کرده و استفاده کنید. از رنگ‌هایی برای اسپری استفاده کنید که برای فلز مناسب باشند و به خوبی به فلز بچسبند.

بیرون جعبه را دوباره رنگ کنید

بیرون جعبه را دوباره رنگ کنید

4- لایه ای داخل جعبه قرار دهید:

برای آستر کردن داخل جعبه موادی را پیدا کنید و داخل جعبه بگذارید. پارچه علف‌های هرز، برای این کار می‌تواند مناسب باشد. این امر کمک می‌کند تا جعبه‌ی فلزی خیلی زود آسیب ندید و مقاومت بیشتری داشته باشد.

لایه ای داخل جعبه قرار دهید

لایه ای داخل جعبه قرار دهید

5- مواد زهکشی خود را اضافه کنید:

اگر شما در کف جدید جعبه سوراخ ایجاد نکنید، باید داخل جعبه را به اندازه چندین سانت از مواد پر کنید تا به نوعی زهکشی شود. ابتدا با کمی سنگ رودخانه شروع به پر کردن جعبه کنید؛ سپس یک لایه ماسه ( تقریباً 3″) اضافه کنید.

مواد زهکشی خود را اضافه کنید

مواد زهکشی خود را اضافه کنید

6- با خاک مناسب کشت پر کنید:

اکنون، جعبه خود را با خاک مناسب کشت پر کنید. حدود ۴ سانت در قسمت بالا را خالی بگذارید. اگر گیاهان شما نیاز به خاک بیشتری داشته باشند می‌توانید خاک بیشتری را پر کنید.

با خاک مناسب کشت پر کنید

با خاک مناسب کشت پر کنید

7- گیاه خود را رشد دهید:

گیاهان خود را رشد دهید یا پیوند دهید. از جعبه رنگارنگ و مدرن باغچه خود لذت ببرید!

گیاه خود را رشد دهید

گیاه خود را رشد دهید

روش سوم: جعبه‌های آجری برای باغ

در ادامه روش سوم به جعبه های آجری برای باغ می پردازیم.

1- آجرهایی که لازم دارید را خریداری کنید:

اندازه و ارتفاع بستری که می‌خواهید در باغ درست کنید را حساب کنید و سپس نسبت به آن، مقداری آجر را که مناسب آن اندازه می‌دانید بخرید. در صورتی که کمتر از نیاز بود؛ می‌توانید بعداً بیشتر خرید کنید، بنابراین بیش از حد خرید نکنید.

آجرهایی که لازم دارید را خریداری کنید

آجرهایی که لازم دارید را خریداری کنید

2- زمین را تراز کنید:

زمینی را که می‌خواهید بستر را در آنجا قرار دهید، تراز کنید.

زمین را تراز کنید

زمین را تراز کنید

3- آجرها را لایه به لایه بچینید:

لایه اول آجرهای باغچه را بچینید و اندازه آن را تنظیم کنید و مطمئن شوید که آجرها را کاملاً در جای مناسبی قرار داده اید. سپس، به لایه بعدی و لایه‌های بعدی بروید تا ارتفاع دیوار به اندازه مورد نظر شما برسد. آجرها را طوری بچینید که زیبا و خوب دیده شوند.

آجرها را لایه به لایه بچینید

آجرها را لایه به لایه بچینید

4- بستر باغ را ردیف کنید:

یک لایه پرپشت از خاک یا یک لایه سنگین از علف‌های هرز را به داخل بستر اضافه کنید. اگر مواد اضافی از لبه‌ها دیده شوند، اصلاً نگران نباشید زیرا آن‌ها بعداً مرتب خواهند شد.

بستر باغ را ردیف کنید

بستر باغ را ردیف کنید

5- بستر باغ را پر کنید:

در صورت تمایل بستر را با خاک و کودهای مرغوب پر کنید. کمی فضای اضافی در قسمت بالا بگذارید. (تقریباً ۵ سانتیمتر)

بستر باغ را پر کنید

بستر باغ را پر کنید

6- سبزیجات خود را بکارید:

از بستر باغی که درست کردید، لذت ببرید.

سبزیجات خود را بکارید

سبزیجات خود را بکارید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *