آموزش باغبانی

چگونه می توان یک باغ را با سنگریزه تزیین کرد

چگونه می توان یک باغ را با سنگریزه تزیین کرد

استفاده از سنگریزه در یک باغ، رنگ‌ و بافت‌های مختلفی را به باغ می‌افزاید. سنگریزه ها می توانند کاربرد های متفاوتی داشته باشند از جمله اینکه فضای خالی را پر کنند و در نتیجه تصویری ایجاد کنند که جالب‌تر از خاک ساده یا مالچ است. سنگریزه ها می‌توانند اهداف دیگری مانند ایجاد مرز تزئینی، مسیر محوطه باغ و دور نگه داشتن علف‌های هرز را داشته باشند. به منظور تزیین هر چه بهتر باغ به وسیله سنگریزه ها، ایجاد فضایی برای سنگریزه ها، انتخاب سنگریزه ها و قرار دادن سنگریزه ها در فضای باغ مهم است.

پاکسازی و ایجاد فضایی برای سنگریزه ها

در اولین مرحله به پاکسازی و ایجاد فضای مناسب برای سنگریزه ها می پردازیم.

1- اضافه کردن سنگ ریزه‌ها در باغ:

قبل از برنامه ریزی برای اضافه کردن سنگ ریزه‌ها در باغ، باغ‌های اطراف را برای الهام گرفتن گشت بزنید. به روش‌های مختلفی می‌توانید در باغ خود از سنگریزه استفاده کنید. از باغ‌های اطراف دیدن کنید تا روش‌های مختلفی که در آن از سنگریزه برای محوطه باغ استفاده شده را بررسی کنید.

می‌توانید به صورت حضوری به بازدید از برخی باغ‌ها بروید. اگر شهر شما باغ عمومی یا سایر فضای سبز دارد، ببینید آیا می‌توانید از آن مکان‌ها الهام بگیرید یا نه. همچنین می‌توانید برای مشاهده باغ‌هایی که در آن‌ها از سنگریزه استفاده شده بصورت آنلاین در اینترنت جستجو کنید.

باغ تمیز با بوته های زیبا و سنگریزه

باغ تمیز با بوته های زیبا و سنگریزه

2- مقدار فضای اختصاص داده شده برای سنگریزه ها را اندازه بگیرید:

با دقت برای فضای سنگریزه باغ خود برنامه ریزی کنید. این منطقه باید از بقیه قسمت‌های باغ مسدود شود تا اثر سنگریزه ها افزایش یابد. از سانتیمتر نواری برای اندازه گیری دقیق فضای مورد نیاز برای سنگریزه باغ خود استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند دقیقاً بدانید چه مقدار سنگریزه لازم دارید. به طور کلی، یک تن سنگریزه حدود 100 فوت مربع (9 مترمربع) با ضخامت 2.5 تا 8.5 سانتیمتر را پوشش می‌دهد.

نکته: البته ممکن است به سنگریزه های بیشتری نیاز داشته باشید بنابراین مطمئن شوید که بیش از آنچه برای فضای باغ تان نیاز است؛ سنگریزه تهیه کنید.

فضای اختصاص داده شده برای سنگریزه ها را اندازه بگیرید

فضای اختصاص داده شده برای سنگریزه ها را اندازه بگیرید

3- فضای باغ را برای اضافه کردن سنگریزه ها آماده کنید:

هر بوته یا علف‌های هرزی که در مناطقی از باغ که قرار است از سنگریزه استفاده شود پاکسازی کنید. از دستکش و تجهیزات محافظتی استفاده کنید تا به دست‌ها و چشم‌های آسیب نزنید.

علف‌های هرز، گل‌ها یا سایر گیاهان موجود در فضای سنگریزه را از بین ببرید. مطمئن شوید که ریشه این گیاهان را برداشته اید تا از رشد دوباره آنها در زیر سنگریزه ها جلوگیری کنید.

هنگام از بین بردن علف‌های هرز یا بوته‌ها، دستکش و عینک محافظتی داشته باشید. این مورد به ویژه اگر از واکر علف‌های هرز یا موبرهای برقی پرچین استفاده می‌کنید بسیار مهم است.

سنگریزه ها آماده کنید

سنگریزه ها آماده کنید.

4- از زهکشی مناسب در باغ اطمینان حاصل کنید:

اگر باغ تان زهکشی خوبی نداشته باشد، آب می‌تواند در بین سنگریزه های باغ تجمع یابد و یا هنگام باران آب جمع شده باشد که در هر دو حالت ممکن است مشکل تخلیه داشته باشید.

می‌توانید یک فاضلاب فرانسوی ایجاد کنید که شامل یک سنگر در کنار باغ پر از شن است. این کار ممکن است به شما در رفع تجمع آب کمک کند.

گزینه دیگر برای بهبود زهکشی، دفن لوله در زیر ترانشه است. لوله باید آب تخلیه شده را به منطقه ای بفرستد که در هنگام بارندگی سیلاب در آن ایجاد نشود.

از رهکشی اطمینان حاصل کنید.

از رهکشی اطمینان حاصل کنید.

5- پارچه حصار یا کنترل علف‌های هرز را روی زمین پهن کنید:

این پارچه باید روی خاک یا زمینی قرار گیرد که با سنگریزه پوشانده خواهد شد. پارچه حصار یا کنترل علف‌های هرز منطقه مورد نظر شما برای اضافه کردن سنگریزه ها را می‌پوشاند و اطمینان حاصل می‌کند که در زیر پارچه کنترل، علف‌های هرز کمی رشد کنند.

  • پوشش پایه ای که توسط پارچه حصار یا کنترل علف‌های هرز پوشانده می‌شود می‌تواند خاک، شن، چمن، پیاده رو یا سایر مواد طبیعی باشد.
  • حصار علف‌های هرز رشد علف‌های هرز را که در بین سنگریزه ها رشد می‌کنند، محدود می‌کند. همچنین باعث می‌شود خاک یا مواد پایه دیگر با سنگریزه مخلوط نشوند.
  • حصیرهای کنترل علف‌های هرز را می‌توان از یک باغ یا فروشگاه لوازم باغ داری خریداری کرد. که در جنس‌های مختلف از جمله پلاستیکی ساخته می‌شوند.
  • یک حصیر کنترل علف هرز تهیه کنید که برای محیط زیست بی خطر باشد و فقط منطقه ای در باغ را که می خوهید از سنگریزه استفاده کنید را حصیر کشی کنید. یک حصیر کنترل علف‌های هرز قابل تجزیه، تضمین می‌کند که حصیر فقط بر روی قسمت مورد استفاده باغ شما تأثیر می‌گذارد و پس از اتمام استفاده از آن، تجزیه می شود.
علف‌های هرز را روی زمین پهن کنید

علف‌های هرز را روی زمین پهن کنید.

انتخاب سنگریزه ها

در این مرحله باید سنگریزه های مورد علاقه خود را انتخاب بفرمایید.

1- خرید انواع سنگریزه ها:

شما می‌توانید سنگریزه ها را برای خرید در فروشگاه‌های چمن و باغ و همچنین فروشگاه‌های استخر و حیوانات خانگی پیدا کنید. این سنگریزه ها از انواع و قیمت‌های مختلفی برخوردار خواهند بود. بهترین مورد را برای مطابقت با نیازهای خود پیدا کنید. انواع سنگ‌های موجود به صورت سنگریزه عبارتند از:

  • سنگریزه های مرمر، صورتی، سفید، زرد سیاه و قهوه ای است.
  • سنگریزه های سنگ آهک که در رنگ‌های طبیعی مانند برنزه، سیاه، سفید و قهوه ای خودنمایی می کنند.
  • سنگریزه های گرانیت، که به رنگ صورتی و قرمز است.

همچنین می‌توانید در بستر رودخانه‌ها و جویبارها به دنبال سنگریزه های بی نظیر باشید تا از آنها در باغ خود استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از جمع آوری سنگریزه ها از بستر رودخانه از مقامات محلی حیات وحش یا حفاظت از محیط زیست اجازه بگیرید.

مغازه سنگریزه فروشی

مغازه سنگریزه فروشی

2- انواع مختلفی از شکل‌ها و بافت‌ها را انتخاب کنید:

شما می‌توانید از سنگریزه های تخت، گرد یا بیضوی استفاده کنید، یا انواع مختلفی را با هم ترکیب کنید. انواع مختلف سنگریزه بسته به محیط و برنامه ریزی شما متفاوت خواهند بود.

سنگ ریزه نخودی، سنگ رودخانه، سنگ گرانیت خرد شده و سنگریزه های ساحلی مکزیک هرکدام بافت‌های مختلفی دارند. سنگریزه های مختلفی پیدا کنید که برای محیط باغ و ظاهر باغ شما بهترین کارایی را داشته باشند.

سنگ ریزه انتخاب کنید

سنگ ریزه انتخاب کنید.

3- طرحی متناسب با سبک باغ خود ارائه دهید:

شما می‌توانید از یک رنگ و شکل سنگریزه استفاده کنید، یا می‌توانید سایه‌ها و بافت‌های مختلفی از سنگریزه ها را در باغ استفاده کنید. طرح مورد نظر خود را قبل ازخرید سنگریزه برنامه ریزی کنید.

اگر ظاهر طبیعی باغ برایتان الویت دارد؛ سنگ‌های مونوکروم به رنگ اونیکس یا سفید انتخاب خوبی برای شماست. این موارد در فروشگاه‌های محوطه سازی با اندازه و شکل‌های مختلف موجود است.

شما همچنین می‌توانید با استفاده از سنگریزه ها طرح‌های موزاییکی برای باغ خود ایجاد کنید، منظور از این کار ایجاد الگوهای مختلف از طریق ترکیب انواع سنگریزه هاست. این می‌تواند ظاهری سرگرم کننده و جالب برای باغ شما ایجاد کند.

برخی دیگر از گزینه‌های طراحی سنگریزه شامل استفاده از سنگریزه در اطراف گیاهان است، برای این کار از ترکیب سنگریزه هایی با سایزها و رنگ‌های مختلف استفاده کنید و سعی کنید با توجه به باغ خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

طرحی مناسب ارائه دهید.

طرحی مناسب ارائه دهید.

4- سنگریزه ها را به باغ منتقل کنید:

سنگریزه ها می‌توانند سنگین باشند، به خصوص اگر به اندازه ای خرید کرده باشید تا فضای بزرگی از باغ خود را تزیین کنید. مطمئن شوید که روش مناسبی برای حمل و نقل سنگریزه ها از فروشگاه یا محیط دارید و همچنین در هنگام حمل سنگریزه ها به باغ بهتر است از دیگران برای حمل آن‌ها کمک بخواهید.

نکته: اگر در حال جمع آوری سنگریزه ها از محیط طبیعی هستید، مانند بستر رودخانه‌ها و جویبارها، از یک چرخ دستی استفاده کنید تا سنگریزه ها را به محل باغ خود منتقل کنید.

نکته: اگر آنها را از فروشگاه می‌خرید، از شخصی بخواهید که در حمل و نقل آنها کمک کند. حمل بسیاری از کیسه‌های سنگریزه به تنهایی خسته کننده است.

به باغ منتقل کنید

به باغ منتقل کنید.

سنگریزه باغ

آخرین مرحله از این مطلب بیشتر به سنگریزه های باغ می پردازد.

1- سنگریزه ها را به فضای اختصاص داده شده برای پوشش سنگریزه بریزید:

ابتدا باید کیسه‌های سنگریزه خود را به محل باغ منتقل کنید، بنابراین می‌دانید که برای انجام این کار به چند کیسه نیاز دارید. کیسه‌ها را کنار محلی که قرار است با سنگریزه پوشیده شود قرار دهید. با انجام اینکار می‌توانید با توجه به میزان و رنگ بندی سنگ ریزه‌های خود طرح‌های مختلفی برای باغ خود پیاده کنید.

کیسه‌ها را باز کرده و مسیر مورد نظر را با سنگریزه های سست پر کنید. کیسه‌های سنگریزه را برش داده و آنها را در مسیر باغ پخش کنید. اگر در حال ایجاد طرح‌های موزاییکی با سنگریزه هستید، در ابتدا باید هنگام انتقال سنگریزه ها به فضای باغ محتاط باشید.

برای پوشش سنگریزه بریزید

برای پوشش سنگریزه بریزید.

2- سنگریزه ها را روی منطقه مشخص شده در باغ پهن کنید:

بعد از ریختن آنها به داخل فضا، با احتیاط آن‌ها را حرکت کنید تا فضا را بپوشانید. بعد از پخش آن‌ها حصیر علف‌های هرز نباید دیده شوند.

برای پخش سنگریزه ها از چنگک یا ابزار باغبانی مشابه استفاده کنید. سعی کنید هنگام پخش آن به سنگریزه آسیب نرسد.

سنگریزه های شما باید کاملاً منطقه را بپوشاند. داشتن سنگریزه کم باعث می‌شود باغ سنگریزه شما نامرتب به نظر برسد.

سنگ ریزه هارا در باغ پهن کنید

سنگ ریزه هارا در باغ پهن کنید.

3- سنگریزه ها را با دست در اطراف گیاهان و گل‌ها مرتب کنید:

آنها را به طور مساوی در مناطق مورد نظر پخش کنید. سعی کنید تا حد ممکن سطح باغ سنگریزه را متعادل کنید. برای این کار بهتر است از نزدیک سطح سنگریزه را بررسی کنید.

مراقب باشید که به هیچ گونه گیاه یا گل در باغ‌های سنگریزه شده آسیب نرسد. آنها همچنان باید بتوانند مقدار زیادی آب و نور خورشید نیز بدست آورند.

سنگریزه ها را تا حد ممکن در اطراف گیاهان تراز کنید. در این صورت شما طرحی همانند کره چشم خواهید داشت (گیاهان در وسط و سنگریزه ها در اطراف گیاه) برای این کار استفاده از یک ابزار باغبانی برای صاف کردن آنها در اطراف گیاهان و گل‌ها نیز مفید خواهد بود.

سنگریزه ها را با دست در اطراف گیاهان و گل‌ها مرتب کنی

سنگریزه ها را با دست در اطراف گیاهان و گل‌ها مرتب کنی

4- در صورت لزوم سنگریزه ها را سیمان کنید:

بسته به الگوی سنگریزه شما ممکن است لازم باشد که سنگریزه ها را به سمت پایین سیمان کنید. در مناطقی که مردم مرتباً از روی سنگریزه ها رد خواهند شد، ممکن است بخواهید از سیمان استفاده کنید تا تضمین کند از مسیر خارج نمی‌شوند.

هنگامی که مخلوط سیمان را تهیه می‌کنید نسبت 4:1 را از سیمان و شن مخلوط کنید. در حالت ایده آل، بافت باید شبیه آرد سوخاری باشد. سیمان را روی مسیر بریزید. سنگریزه ها را در مسیر راه پر کنید. از سیمان زیاد استفاده نکنید، زیرا سنگریزه در آن فرو می‌روند. در حالت ایده آل، سعی کنید مقدار سیمان مورد نیاز و میزان سنگریزه مورد نیاز را محاسبه کنید. به طور کلی، یک کیسه سیمان 80 پوندی یک گودال با ضخامت 4 اینچ 2 فوت مربع را پر می‌کند.

سنگریزه ها را سیمان کنید

سنگریزه ها را سیمان کنید

5- برای ارزیابی تأثیر بصری در باغ قدم بزنید:

سنگریزه ها باید ظاهری تمیز و تزئینی به باغ بدهند. یک باغ با سنگریزه می‌تواند به زیبایی باغ بیفزایید و نفس گیر باشد.

در حالت ایده آل، رنگ‌ها باید برای چشم شما خوشایند باشند و به خوبی با گیاهان و گل‌های شما متناسب باشند.

خطوط و زاویه‌های تیز را در طراحی باغ سنگریزه به خاطر بسپارید. این به شما کمک می‌کند تعادلی در باغ سنگریزه خود داشته باشید.

در باغ قدم بزنید

در باغ قدم بزنید.

6- در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید و در صورت نیاز به میزان سنگریزه ها اضافه کنید:

خرید کیسه‌های اضافی سنگریزه که قبلاً به شما توصیه شده بود در چنین شرایطی مفید خواهد بود، زیرا برای تهیه سنگریزه بیشتر مجبور نیستید به فروشگاه برگردید.

به هر نقطه کم سنگریزه اضافه کنید. یکنواختی باعث می‌شود که یک باغ سنگریزه به بهترین شکل به نظر برسد.

باغ سنگریزه خود را به طور دوره ای بررسی کنید. در صورت نیاز به اصلاح چیزی یا افزودن سنگریزه های اضافی، به طور منظم با شکل ظاهری آن همراه باشید.

به میزان سنگریزه ها اضافه کنید

به میزان سنگریزه ها اضافه کنید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “چگونه می توان یک باغ را با سنگریزه تزیین کرد

  1. Avatar الهه گفت:

    باسپاس از شما .بسیار مطالب مفیدی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *