گیاهان دارویی و ادویه ها

خواص روغن صمغ مرمکی

خواص روغن صمغ مرمکی

آیا تا به حال در مورد گیاه مرمکی و تاثیر آن بر سلامتی بدن چیزی شنیده اید؟ آیا در مورد خواص روغن صمغ مرمکی چیزی میدانی؟ در این مقاله با گیاه مرمکی و خواص روغن صمغ مرمکی آشنا خواهید شد. از گیاه مران صمغی رزینی معطری ترشح می شود که صمغ مرمکی نام دارد. گیاه مران درختچه خاردار با شاخه های کوتاه است که دارای گل هایی در دو نوع نر و ماده می باشد. گیاه مران میوه گرد و گلابی شکل و گوشتی دارد.

صمغ مرمکی صمغی سفید رنگ است که در فصل گرما از گیاه مران ترشح می شود و پس از ماندن رنگ آن قرمز مایل به قهوه ای میشود که طعم تلخی دارد. محل رویش درختچه مرمکی در مناطق گرمسیری جنوب عربستان، قسمت جنوبی دریای سرخ، سواحل آفریقایی دریای سرخ و سواحل سومالی در آفریقا می باشد.

روغن صمغ مرمکی چیست؟

روغن مرمکی از صمغ رزینی معطری بنام مرمکی یا مر حجازی تهیه می شود. رنگ روغن مرمکی قرمز رنگ بوده و عطر دودی و طعم تلخی دارد. در طی فرایند تقطیر از صمغ مرمکی تهیه می شود. دارای خواص فراوانی برای سلامتی بدن می باشد که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

 

صمغ مرمکی

صمغ مرمکی

خواص روغن صمغ مرمکی:

روغن صمغ مرمکی در طب سنتی دارای طبیعتی گرم و خشک است. این روغن سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها، فرمیک اسید، استیک اسید، لیمونن، الکل و مقداری رزین است.

خواص ضد میکروبی:

از آنجایی که روغن مرمکی دارای خواص ضد میکروبی طبیعی و قوی می باشد و عطر خوبی دارد مصری های باستان از آن برای مومیایی کردن استفاده می کردند. به جهت خواص ضد میکروبی روغن مرمکی در طب سنتی چینی و طب آیورودا از این روغن برای درمان زخم های پوستی و عفونت های ناشی از زخم ها استفاده می شود.

تحقیقاتی که بر روی این روغن انجام گرفته نشان می دهد که روغن مرمکی می تواند به طور مستقیم باکتری ها را از بین برده و همچنین با افزایش تعداد گلبول های سفید خون موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. روغن مرمکی با خاصیت آنتی باکتریال خود، خطر ابتلا به انواع عفونت ها و بیماری های عفونی را به حداقل می رساند.

سلامت دهان و دندان:

به جهت خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی قوی روغن مرمکی از آن برای درمان التهاب و عفونت دهان و گلو استفاده می شود. تحقیقات انجام گرفته بر روی این روغن نشان می دهد که در افراد مبتلا به بیماری بهجت در صورتی که ۴ بار در روز به مدت یک هفته از روغن مرمکی به عنوان دهان شویه استفاده شود، ۵۰ درصد از زخم های دهان شان بهبود می یابد.

روغن گیاهی

روغن گیاهی

روغن مرمکی منبع غنی انواع اکسیدان ها:

روغن مرمکی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که موجب کاهش رادیکال های آزاد در بدن شده و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند، در نتیجه احتمال ابتلا به پیری زودرس و انواع بیماری ها را کاهش می دهد. در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ بر روی خرگوش ها انجام گرفت مشخص شد که روغن مرمکی به جهت خواص آنتی اکسیدانی بالایی که دارد احتمال بیماری های کبدی را در خرگوش ها کاهش داده است.

خواص ضد انگل روغن مرمکی:

روغن مرمکی جهت پیشگیری و درمان عفونت های انگلی بسیار موثر است.

درمان درد و تورم مفاصل با روغن مرمکی:

روغن مرمکی حاوی ترکیباتی است که با خاصیت ضد التهابی خود موجب توقف تولید مواد شیمیایی التهابی شده و از تورم و درد مفاصل جلوگیری می کند. همچنین ترکیبات با اتصال به گیرنده‌های اپیوئیدی از انتقال درد به مغز جلوگیری میکند. به جهت خاصیت ضد التهابی و ضد درد این روغن از آن به عنوان روغن ماساژ استفاده می شود.

تاثیر روغن مرمکی بر معده و دستگاه گوارش:

مطالعات حیوانی بر روی روغن مرمکی نشان می دهد که ترکیبات شیمیایی موجود در این روغن برای درمان زخم معده موثر می باشد. این ترکیبات با کاهش اسپاسم روده ای ناشی از سندروم روده تحریک پذیر باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

عطاری آنلاین

تاثیر روغن مرمکی بر انواع سرطان ها:

روغن مرمکی به جهت داشتن آنتی اکسیدان های بالا موجب آیوپتوز و مرگ سلول‌های سرطانی کبد، پستان، پوست و پروستات می شود.

درمان هیپوتیروئیدی یا کم کاری تیروئید با روغن مرمکی:

در طب سنتی از این روغن جهت درمان کم کاری های تیروئید استفاده می شود. بر اساس طب سنتی ترکیبات موجود در روغن مرمکی موجب تحریک فعالیت غده تیروئید شده و به بهبود عملکرد آن کمک می کند. روغن مرمکی تاثیرات زیادی بر روی پوست دارد که در ادامه مطلب خواص روغن مرمکی برای پوست خواهیم پرداخت.

درمان زخم های پوستی:

همانطور که قبلا نیز اشاره شد روغن مرمکی دارای خواص ضد التهابی می باشد، که موجب می شود تا زخم های پوستی سریعتر التیام پیدا کنند. مواد ضد باکتریایی این روغن از عفونت زخم های پوستی جلوگیری می کند. همچنین روغن مرمکی موجب از بین رفتن قارچ های پوستی شده و خطر ابتلا به بیماری های قارچی مثل قارچ پای ورزشکاران را به حداقل می رساند.

روغن مرمکی یک ضد آفتاب طبیعی:

در مطالعات آزمایشگاهی بر روی روغن مرمکی نشان می دهد که روغن مرمکی همانند یک ضدآفتاب طبیعی پوست را با در برابر اشعه های ماورای بنفش نور خورشید محافظت می‌کند.

روغن خوب صمغ

روغن خوب صمغ

عوارض روغن صمغ مرمکی:

  • از مصرف روغن مرمکی به صورت خوراکی پرهیز کنید. چرا که سمی بوده و می تواند موجب مسمومیت شود.
  • استفاده از این روغن برای نوزادان و کودکان توصیه نمی شود.
  • به جهت طبیعت گرم روغن مرمکی در صورت استفاده در افراد باردار، ممکن است باعث انقباض در رحم و سقط جنین در زنان باردار شود.
  • از آنجایی که تاثیر این روغن بر روی زنان‌شیرده مورد بررسی قرار نگرفته است، از این رو متخصصان توصیه می‌کنند که در دوران شیردهی از مصرف آن خودداری شود.
  • از آنجایی که روغن مرمکی موجب افزایش ضربان قلب می شود، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی باید در مصرف آن احتیاط کنند.
  • روغن مرمکی موجب کاهش قند خون می شود، در افراد مبتلا به دیابت که دارو مصرف می کنند، استفاده از آن روغن باید با احتیاط صورت گیرد.
  • روغن مرمکی با برخی از داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین تداخلات دارویی دارد.

روش نگهداری از روغن صمغ مرمکی:

این روغن مانند تمامی روغن های ضروری باید دور از نور و رطوبت و در جای خشک و نسبتاً خنک و در یک ظرف دربسته نگهداری شود.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید ادویه می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *