آموزش باغبانی

نحوه کاشت هل در خانه

نحوه پرورش هل

هل یکی از گرانترین و منحصر به فردترین ادویه جات در جهان است. اگر در آب و هوای بسیار گرم و مرطوب زندگی می کنید، می توانید گیاه هل را پرورش دهید. چند دانه هل را در داخل خانه بکارید و اجازه دهید چند ماه رشد کند تا جوانه بزنند. نهال ها را به یک مکان سایه دار در حیاط خود پیوند دهید. چندین سال آبیاری و پرورش لازم است، اما گیاهان شما هل تولید می کنند که می توانید آن را برداشت کرده و در پخت و پز استفاده کنید.

بخش اول: شروع از دانه هل

در قسمت اول از این مطلب به شروع کاشت از هل می پردازیم.

1- بذر تهیه کنید:

بذر هل را از فروشگاه های مواد غذایی یا فروشگاه های کشاورزی تهیه کنید. اگرچه می توانید بذر هل را از کپسول هایی که از فروشگاه مواد غذایی خریداری کرده اید جمع آوری کنید، اما بهتر است بذر هل را از یک شرکت تأمین کننده کشاورزی خریداری کنید. این دانه ها عاری از بیماری خواهند بود و احتمال رشد آنها بیشتر است.

دانه ها را از فروشگاه های لوازم باغبانی محلی یا از شرکت های آنلاین عرضه محصولات کشاورزی بخرید.

نکته: اگر از بذرهایی استفاده می کنید که از گیاه هل جمع می کنید، آنها را از گیاه حداقل 5 ساله تهیه کنید.

دانه تهیه کنید

دانه تهیه کنید

2- ظروف را با خاک لومی پر کنید:

خاک باید کمی ماسه ای باشد بنابراین به تدریج تخلیه می شود. می توانید خاک لومی را از اکثر مراکز باغبانی خریداری کنید. اگر قصد پیوند نهال ها به باغچه بیرون خود را دارید، می توانید از هر اندازه ظرف استفاده کنید. اگر می خواهید بذرها را در ظرف باقی بگذارید تا به بلوغ برسند، از گلدانی با حداقل 0.30 متر عمق و 15 سانتی متر عرض استفاده کنید.

ظروف را با خاک لومی پر کنید

ظروف را با خاک لومی پر کنید

3- بذر ها را بکارید:

بذرها را به عمق 0.3 سانتی متر بکارید. چند بذر را درون ظرف ها بریزید و روی هر یک را با 0.3 سانتی متر خاک بپوشانید. بذرها را آبیاری کنید تا خاک کاملاً مرطوب باشد. با هر تعداد دانه هل که دوست دارید شروع کنید، اما آنها را به فاصله 2.5 سانتی متر در ظرف بکارید تا بتوانید آنها را جابجا کرده و پیوند دهید.

بذر هارا بکارید

بذر هارا بکارید

4- هل را پرورش دهید تا چند برگ جوانه بزند:

هل باید بعد از حدود 30 تا 45 روز جوانه بزند. این بدان معناست که باید ببینید گیاهان هل شروع به بیرون آمدن از خاک می کنند. به آبیاری ادامه دهید تا خاک مرطوب بماند و نهال ها را در ظرف باقی بگذارید تا حداقل 2 برگ روی نهال ها ببینید. حدود 90 روز طول می کشد تا نهال ها به اندازه کافی بزرگ شوند تا بتوانند به خارج از خانه منتقل شوند.

هل را پرورش دهید تا چند برگ جوانه بزند

هل را پرورش دهید تا چند برگ جوانه بزند

بخش دوم: پیوند و مراقبت از هل

در اداامه به چگونگی پیوند زدن و مراقبت از هل می پردازیم.

1- فضایی را در باغ با خاکی که خوب تخلیه می شود انتخاب کنید:

به خاک پس از باران شدید توجه کنید تا ببینید چگونه تخلیه می شود. نباید گودال های عمیق پر از آّب باقی مانده باشد، اما خاک باید مرطوب بماند. اگر خاک بیش از حد رسی باشد، باعث از بین رفتن گیاه هل می شود، بنابراین جای دیگری از باغ را پیدا کنید یا کمی سنگ ریزه را در خاک مخلوط کنید تا رس های آن شکسته شود. خاک ایده آل برای هل خاک لومی با سطح pH بین 4.5 و 7 است.

فضایی را در باغ با خاکی که خوب تخلیه می شود

فضایی را در باغ با خاکی که خوب تخلیه می شود

2- فضایی با سایه جزئی انتخاب کنید:

گیاهان هل اگر در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرند از بین می روند، بنابراین یک منطقه کاشت را انتخاب کنید که دارای سایه جزئی باشد. اگر فضایی کاملاً سایه دار داشته باشید، کارساز خواهد بود، اما ممکن است گیاه به سرعت مطلوب رشد نکند. گیاهان هل معمولاً در زیر سایبان درختانی که بالای آن قرار دارند رشد خوبی می کنند.

فضایی با سایه جزئی انتخاب کنید

فضایی با سایه جزئی انتخاب کنید

3- یک منطقه با رطوبت بالا انتخاب کنید:

یک منطقه کاشت را انتخاب کنید که دارای رطوبت بالا باشد. از آنجا که هل در جنگل های نیمه گرمسیری رشد می کند، برای رشد در باغ شما به رطوبت بالا احتیاج دارد. برای کاشت هل در خارج از خانه، رطوبت باید حدود 75٪ باشد. هل همچنین دمای به 18 درجه سانتیگراد تا 35 درجه سانتیگراد را ترجیح می دهد.

یک منطقه با رطوبت بالا انتخاب کنید

یک منطقه با رطوبت بالا انتخاب کنید

4- نهال ها را بکارید:

نهال هل را به عمق 2.5-4 سانتی متر بکارید. سوراخ هایی به عمق 2.5 سانتی متر که 15 تا 46 سانتی متر از یکدیگر فاصله دارند، حفر کنید. در هر سوراخ 1 نهال قرار داده و ریشه گیاهچه را با خاک احاطه کنید. اگر می خواهید از گیاهان در هنگام رشد حمایت کنید، یک میخ چوبی را به فاصله 5 سانتی متر از پایه هر گیاه در خاک فرو کنید. با رشد هل، می توانید گیاه را به چوب ببندید. از کاشت خیلی عمیق دانه ها خودداری کنید زیرا در صورت عدم دریافت آفتاب کافی ممکن است جوانه نزنند.

نهال هارا بکارید

نهال هارا بکارید

5- اگر می خواهید هل را جابجا کنید، آن را در ظرف بکارید:

اگر در آب و هوایی با دمایی زندگی می کنید که گهگاه به زیر 16 درجه سانتیگراد می رسد، باید نهال ها را به جای باغ بیرون از خانه در گلدان های بزرگ بکارید. با این کار می توانید هل را به داخل منتقل کنید وقتی که هوا سرد باشد. اگر از گلدان استفاده می کنید، اندازه مناسب گلدان برای فضای خود را انتخاب کنید که برداشتن آن نیز آسان باشد، بنابراین می توانید آن را به داخل و خارج از خانه خود منتقل کنید. اگر لازم است هل را داخل خانه خود بیاورید، قرار دادن آن در گرمترین و مرطوب ترین اتاق خانه مانند حمام را در نظر بگیرید.

آن را در ظرف بکارید

آن را در ظرف بکارید

6- آبیاری کنید:

گیاهان را آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند. برای اطمینان از رطوبت خاک، هر روز خاک را با انگشتان خود لمس کنید. از آنجا که خاک هرگز نباید خشک شود، آن را آبیاری کنید تا مرطوب شود. گیاهان هل در تابستان به آب بیشتری احتیاج دارند زیرا میوه تولید می کنند. برای آبیاری بیشتر در این ماه ها برنامه ریزی کنید.

آبیاری کنید

آبیاری کنید

7- در فصل رشد ماهی دو بار کود اضافه کنید:

کود آلی با محتوای فسفر بالا انتخاب کنید. آن را در فصل تابستان ماهانه 2 بار در خاک اطراف هل پخش کنید. برای افزودن مواد مغذی به خاک، باید کودهای قدیمی یا کمپوست را سالیانه استفاده کنید.

نکته: باران شدید کود را می شورد، بنابراین صبر کنید تا بعد از طوفان یا باران شدید آن را استفاده کنید.

در فصل رشد ماهی دو بار کود اضافه کنید

در فصل رشد ماهی دو بار کود اضافه کنید

بخش سوم: برداشت هل

در سومین بخش به برداشت هل می پردازیم.

1- گیاهان را پرورش دهید:

گیاهان را تا ارتفاع 2 تا 3 متر پرورش دهید. به آبیاری منظم گیاهان ادامه دهید و در صورت لزوم به آنها کود دهید. گیاهان شروع به رشد ساقه های باریک و بلند می کنند که از زمین بلند می شوند. به خاطر داشته باشید که چند سال طول می کشد تا گیاهان رشد زیادی داشته باشند. روی ساقه ها ردیفی از برگ های سبز روشن رشد می کنند که طول آنها حدود 5 سانتی متر است.

گیاهان را پرورش دهید

گیاهان را پرورش دهید

2- صبر کنید:

2 تا 3 سال صبر کنید تا میوه های هل را برداشت کنید. این گیاهان از فروردین یا اردیبهشت شکوفا می شوند و شکوفا شدن آنها تا تیر یا مرداد ادامه می یابد. گل های آن ها زرد رنگ و بیضی شکل هستند. گل ها کپسول هایی دارند که حاوی 15 تا 20 دانه هل است. بعضی از گیاهان ممکن است 4-5 سال طول بکشد تا شکوفا شوند. اگرچه گیاهان در اوایل سال گل می دهند، برای شروع برداشت تا مهر یا آبان منتظر باشید، تا هل رسیده شود.

صبر کنید

صبر کنید

3- کپسول هل را با دست جمع کنید:

هنگامی که کپسول های میوه هل کمی خشک شد، یکی را بردارید تا ببینید آیا به راحتی شکسته می شود یا خیر. اگر میوه به راحتی شکست، می توانید شروع به برداشت تمام کپسول های رسیده کنید. گیاهان هل هر ساله به تولید بذر ادامه می دهند. آیا می دانید؟ هل در طول 1 سال 5 یا 6 بار برداشت می شود. بین هربار چیدن 35 تا 45 روز صبر کنید، تا هل بیشتری برداشت کنید.

کپسول هل را با دست جمع کنید

کپسول هل را با دست جمع کنید

4- کپسول های هل را خشک کنید:

بسته به اینکه چند کپسول می خواهید خشک کنید، می توانید از انواع روش های خشک کردن استفاده کنید. برای خشک شدن در مقیاس کوچک، هل را در یک لایه پخش کنید و اجازه دهید خورشید کپسول ها را خشک کند. در برداشت های بزرگتر و تجاری اغلب هل را با استفاده از کوره های بسیار داغ خشک می کنند. هنگامی که هل خشک شد، می توانید کپسول ها را باز کرده و هل را له کرده تا با آن آشپزی کنید.

کپسول های هل را خشک کنید

کپسول های هل را خشک کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “نحوه کاشت هل در خانه

  1. Avatar شفیق گفت:

    سلام روز بخیر اگر درجه حرارت تابستان به مثبت ۳۵ ودر زمستان تا منفی ۱۰- درجه باشد می شود که هیل چای را کاشت

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      هل گیاهی است که احتیاج به گرمای زیاد دارد و دمای مثبت 35 برای هل کم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *