خوشمزه ها

روش درست کردن پسته بو داده

برشته کردن پسته

پسته بو داده به تنهایی یک میان وعده خوشمزه و سالم بوده و افزودنی عالی برای سالاد، میکس مهمانی و خوراکی های پخته است. می توانیم پسته را به راحتی در فر یا تابه تفت دهیم. قبل از اینکه آنها را برشته کنیم، می توانیم پوست گیری کنیم و سپس تفت دهیم تا قهوه‌ای روشن شوند و بوی تند آجیلی بدهند. همچنین می توانیم ادویه و چاشنی را به پسته های برشته اضافه کرده تا آنها را به مرحله بعدی برسانیم.

قسمت اول: بو دادن پسته در فر

در قسمت اول به بو دادن پسته در فر می پردازیم.

1- برای صرفه جویی در زمان، پسته ها را در فر تفت می دهیم:

اگر بیش از نیم پیمانه (120 میلی لیتر) پسته را تفت دادیم، از فر استفاده کنید. انتخاب فر به ما این امکان را می دهد که حجم بزرگی را تفت بدهیم و آماده کنیم. سینی فر را در طبقه وسط فر قرار داده و درصورتی که قصد داریم دو تابه پسته بو داده درست کنیم باید جای کافی داشته باشیم تا بتوانیم دو سینی درون فر قرار بدهیم.

پسته ها را در کاسه جدا قرار دهید

پسته ها را در کاسه جدا قرار دهید

2- فر را تا دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) پیش گرم می کنیم:

معمولاً حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد تا اکثر فرها از قبل گرم شوند.

فر را از قبل گرم کنید و در را ببندید

فر را از قبل گرم کنید و در را ببندید

3- پسته ها را روی یک ورقه فر لبه دار پهن می کنیم:

آنها را در یک لایه یکنواخت روی ورقه پخت پخش می کنیم. اطمینان حاصل می کنیم که هیچ یک از پسته ها روی یکدیگر نیفتاده باشد یا پوشانده نشود، زیرا که این کار باعث می شود که پسته ها به خوبی برشته نشوند. در کنار آن می توانیم روی ورقه پخت را با کاغذ روغنی بپوشانیم تا وقتی پسته‌ها آماده شد، راحت‌تر بتوانیم آن‌ها را از روی ورقه برداریم. بسته به تعداد پسته ای که تفت می دهیم می توانیم در صورت نیاز از دو سینی و ورقه پخت استفاده کنیم.

پسته ها را از فر خارج کنید

پسته ها را از فر خارج کنید

4- پسته را به مدت 6 تا 8 دقیقه یا تا زمانی که معطر شوند تفت دهید:

پسته ها را در فر پیش گرم شده قرار دهید و در حال برشته شدن چشم از آن بر ندارید. آنها را در نیمه راه (سه تا چهار دقیقه) با قاشق هم بزنید تا به طور یکنواخت برشته شوند. تفت دادن کامل آنها نباید بیش از هشت دقیقه طول بکشد. اگر به رنگ قهوه ای روشن در بیایند و بوی معطری به مشام بدهند، متوجه خواهید شد که فرایند بودهی، تمام شده است. همچنین می توانیم با نصف کردن یک یا دو عدد پسته، بررسی کنیم که پسته ها به اندازه کافی برشته شده اند یا نه، رنگ آنها باید یکنواخت قهوه ای کم رنگ باشد.

پسته روی زمین

پسته روی زمین

5- بگذارید خنک شوند:

پسته های برشته حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد تا روی پیشخوان خنک شوند. پس از اینکه دیگر داغ نبودند در ظرف در بسته نگهداری کنید.

اجازه دهید پسته ها خنک شوند

اجازه دهید پسته ها خنک شوند

قسمت دوم: بو دادن پسته در تابه

در ادامه قسمت دوم به بو دان پسته می پردازیم.

1- اگر مقدار کمی پسته برای بودادن داشتید از ماهیتابه استفاده کنید:

مثلا اگر یک مشت پسته را می خواهید تفت دهید ماهیتابه ایده آل است. تابه مقدار کمی پسته را به سرعت تفت می دهد.

پسته ها را در قالب بریزید

پسته ها را در قالب بریزید

2- یک تابه نچسب را روی اجاق گاز با حرارت متوسط قرار می دهیم:

از ماهیتابه ای استفاده کنید که پهن و لبه های آن برآمده باشد تا پسته ها از ماهیتابه بیرون نیافتند. مطمئن شوید که کف تابه نچسب باشد تا آجیل ها به تابه نچسبند. هرچند که در برخی نقاط بو دادن با روغن مرسوم است، اما در کل نیازی به ریختن اسپری یا کره در ماهیتابه نداریم. بو دادن آجیل در ماهیتابه خشک کاربردی تر و قدیمی تر است.

ته تابه را روشن کن

ته تابه را روشن کن

3- پسته ها را در ماهیتابه بریزید:

آنها را در یک لایه یکنواخت (روی هم نباشند) روی تابه قرار دهید. بررسی کنید که پسته ها روی ماهیتابه قرار بگیرند و روی هم نباشند.

پسته را در تابه بریزید

پسته را در تابه بریزید

4- آنها را مدام هم زده تا نسوزند:

وقتی شروع به برشته شدن کردند، بالای اجاق بایستید و با قاشق یا کفگیر پسته را هم بزنید. همچنین می توانید با گرفتن دسته و چرخاندن ماهیتابه به اطراف، ماهیتابه را به آرامی تکان دهید. این کار باعث می شود آجیل ها به درستی برشته شده و خیلی داغ نشوند.

مخلوط پسته

مخلوط پسته

5- پس از اینکه پسته ها قهوه ای روشن شدند آنها را جدا کنید:

این بسته به اجاق گاز شما می تواند 6 تا 8 دقیقه طول بکشد. پسته ها بعد از تمام شدن، بوی آجیل و بو داده می دهند.

پسته ها را از تابه بردارید

پسته ها را از تابه بردارید

6- اجازه دهید تا پسته ها خنک شوند:

پسته ها را از ماهیتابه بردارید و در بشقاب بگذارید تا خنک شوند. وقتی دیگر داغ نبودند، آنها را به مدت 1 تا 2 هفته در ظرف دربسته نگهداری کنید.

اجازه دهید پسته ها در تابه خنک شوند

اجازه دهید پسته ها در تابه خنک شوند

قسمت سوم: آماده سازی پسته برای بو دادن

در این قسمت به آماده سازی پسته برای بو دادن می پردازیم.

1- پسته ساده تهیه کنید:

پسته هایی را بخرید که خام هستند و هیچ طعم دهنده ای روی آن ندارند. پسته خام را می توانید در خواربار فروشی یا بازار کشاورزان محلی خود پیدا کنید.

مردی برای خرید پسته

مردی برای خرید پسته

2- برای صرفه جویی در هزینه، پسته را به صورت فله بخرید:

پسته یک آجیل گران قیمت است و اگر به مقدار کم خریداری شود می تواند گران باشد. تهیه فله آنها ممکن است در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما شود، به خصوص اگر دوست دارید پسته زیادی بخورید.

پسته ها را در گونی بگذار

پسته ها را در گونی بگذار

3- پوست پسته ها را جدا کنید:

اگر پسته خندان باشد با پیدا کردن دهانه روی پوسته، پوسته ها را جدا کنید. پوسته باید در یک انتها باز شود. پسته را بین انگشتان شست خود نگه داشته و پوست آن را از هم جدا کنید تا مغز بیرون بیافتد. برداشتن پوسته، برشته کردن کل آجیل را آسان‌تر می‌کند. در صورتی که دهانه ی لبخند آن خیلی بزرگ نباشد، می توانید پوست پسته را بین دندان های عقب خود ترک کنید. مراقب باشید که پوسته ها را خیلی محکم گاز نگیرید، زیرا می توانید به دندان های خود آسیب برسانید.

پسته را با انگشت باز کن

پسته را با انگشت باز کن

4- برای طعم لطیف تر، پوسته ها را روی پوست بگذارید:

اگر ترجیح می‌دهید پسته‌ها طعم بو داده‌ای با شدت کمتری داشته باشند، می‌توانید پوسته‌ها را روی آن بگذارید. با این حال، اگر پوسته‌ها را کنار هم نگه دارید، پسته‌ها ممکن است به طور یکنواخت یا تا آخر برشته نشوند. اگر از روش ماهیتابه برای تفت دادن پسته استفاده می کنید، باید پوست آن را جدا کنید تا به اندازه در ماهیتابه برشته شوند.

پسته راه غلط باز کردن پسته

پسته راه غلط باز کردن پسته

قسمت چهارم: مزه دار کردن پسته

در آخرین قسمت از این آموزش به مزه دار کردن پسته ها می پردازیم.

1- پسته ها را برای دودی کردن یا شیرین کردن برشته کنید:

سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده تا مغزها به سینی نچسبند و پسته ها را در فر تفت دهید. 1 پیمانه (240 میلی لیتر) پسته خام بدون پوست را با 20 قاشق چایخوری (99 میلی لیتر) روغن زیتون فوق بکر، 20 قاشق چایخوری (99 میلی لیتر) کره ذوب شده، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) عسل، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) شکر قهوه ای مخلوط کرده سپس یک قاشق (4.9 میلی لیتر) نمک دریا، و 1⁄2 قاشق چایخوری (2.5 میلی لیتر) دارچین اضافه می کنیم.

  • اجازه دهید به مدت 10 دقیقه در دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) برشته شوند. آنها را یکبار هم بزنید و 5 دقیقه دیگر تفت دهید تا طلایی و کاراملی شوند.
  • آنها را از فر خارج کرده و یکبار هم بزنید. می توانید نمک دریایی اضافی روی آنها بپاشید تا کمی دودی شوند.
  • اجازه دهید آجیل ها خنک شوند و آنها را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید. آنها 1 تا 2 هفته دوام خواهند داشت.
مخلوط کردن پسته در کاسه

مخلوط کردن پسته در کاسه

2- پسته بو داده با طعم کاری درست کنید:

باید پسته ها را در فر روی ورقه پختی که با کاغذ روغنی پوشانده اید تفت دهید. 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سیروپ برنج قهوه ای، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن نارگیل ذوب شده، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) آبلیمو، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) پودر کاری ملایم، 1⁄2 قاشق چای خوری (2.5 میلی لیتر) نمک دریایی را با هم ترکیب کنید. و 1⁄8 قاشق چایخوری (0.62 میلی لیتر) فلفل کاین. طعم کاری را روی 1.5 فنجان (350 میلی لیتر) پسته خام بریزید.

  • پسته ها را در دمای 300 درجه فارنهایت (149 درجه سانتیگراد) به مدت 25 دقیقه تفت دهید و یک بار در نیمه راه هم بزنید.
  • پسته ها را از فر خارج کرده و رویشان شکر بپاشید. اجازه دهید سرد شوند و سپس در ظرف در بسته نگهداری کنید. انتظار داشته باشید که به مدت 1 تا 2 هفته تازه بمانند.
پسته و ظرف و قاشق

پسته و ظرف و قاشق

3- پسته برشته ی تند درست کنید:

سینی ورقه پخت را با کاغذ روغنی بپوشانید و آجیل ها را در فر تفت دهید. یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن زیتون، نیم قاشق چای خوری (2.5 میلی لیتر) نمک، یک قاشق چای خوری (4.9 میلی لیتر) زیره سبز، نیم قاشق چای خوری (2.5 میلی لیتر) فلفل قرمز، نیم قاشق چای خوری (2.5 میلی لیتر) فلفل سیاه، و یک قاشق چایخوری (4.9 میلی لیتر) شربت افرا. مخلوط را روی 2 فنجان (470 میلی لیتر) پسته خام بریزید.

اجازه دهید پسته ها در دمای 300 درجه فارنهایت (149 درجه سانتیگراد) به مدت 30 دقیقه برشته شوند. آنها را پس از گذشتن پانزده دقیقه اول هم بزنید.

پسته ها را از فر خارج کرده و بگذارید خنک شوند. سپس آنها را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید. طعم خوب این پسته تا دو هفته ماندگار می باشد.

اضافه کردن فلفل به پسته

اضافه کردن فلفل به پسته

برای خرید آنلاین خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *