آموزش باغبانی

آموزش کاشت جعفری در خانه

نحوه رشد و پرورش جعفری

جعفری، یک گیاه محبوب است که برای طعم دادن به بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً در انواع غذاها و سالادها، از این سبزی خوشمزه به عنوان تزئین، بهره می برند. جعفری، گیاهی است که به عنوان یک خنثی کننده بوی بد دهان شناخته شده، بنابراین می توانید پس از خوردن غذای خود، یک شاخه جعفری را بجوید و نفس خود را تازه کنید. جعفری، گیاهی است که در آب و هوای معتدل، به صورت دوساله قابل رشد، و در آب و هوای سرد بصورت یک ساله، خواهد بود.

قسمت اول: آماده کردن شرایط برای کاشت

در اولین بخش این مقاله به چگونگی آماده کردن شرایط کاشت برای جعفری می پردازیم.

1- نوع جعفری را انتخاب کنید:

نوع جعفری‌ را که می خواهید بکارید، انتخاب کنید. انواع جعفری در دو نوع کلی وجود دارد: برگ فرفری و برگ صاف (با نام جعفری ایتالیایی نیز شناخته می شود). جعفری برگ صاف، طعم قوی تری نسبت به جعفری برگ فرفری دارد، اما طعم هر دو نوع آن نسبتاً ملایم است. علاوه بر انتخاب نوع جعفری، باید تصمیم بگیرید که می خواهید جعفری خود را از طریق بذر پرورش دهید، و یا اینکه گیاه آماده را از باغداری ها، تهیه کنید.

نوع جعفری را انتخاب کنید

نوع جعفری را انتخاب کنید

2- محل مناسب برای کاشت انتخاب کنید:

محل مناسبی را برای کاشت انتخاب کنید. جعفری در هر باغ و یا گلدانی، به خوبی رشد می کند، زیرا شرایط رشد خاص و ویژه و دشواری ندارد. محلی را برای کاشت انتخاب کنید که حداقل بخشی از نور خورشید را، چه به صورت مستقیم و چه از میان سایر گیاهان، دریافت کند. اگر می خواهید جعفری خود را داخل گلدان بکارید، آن را روی طاقچه ای قرار دهید که صبح ها از آفتاب بهره بگیرد، مثلاً روی طاقچه ای که رو به شرق باشد.

محل مناسب برای کاشت انتخاب کنید

محل مناسب برای کاشت انتخاب کنید

3- خاک را برای کاشت آماده کنید:

خاکی که نسبتاً سست باشد، پر از کمپوست / مواد مغذی بوده و سطح pH آن بین ۶ تا ۷ باشد، برای جعفری مناسب است. pH خاک خود را آزمایش کنید و اگر بیش از حد متعادل بود، به آن پیت ماس بیفزایید. برای ایجاد یک مخلوط خاک مناسب، ۵۰٪ خاک مخصوص گلدان و ۵۰٪ کمپوست را باهم مخلوط کنید. این مخلوط، خاکی سبک و مطبوع ایجاد می کند تا ریشه های جعفری بتوانند به خوبی در آن رشد کرده و گسترش یابند.

خاک را برای کاشت آماده کنید

خاک را برای کاشت آماده کنید

قسمت دوم: رشد و پرورش جعفری از طریق بذر

در دومین بخش این مقاله به رشد و پرورش جعفری می پردازیم.

1- بذرها را در مخلوط آب و صابون خیس کنید:

یک فنجان یا کاسه بزرگ را با آب گرم (نه داغ) پر کنید. چند قطره مایع ظرفشویی را داخل آن ریخته و مخلوط را هم بزنید تا به خوبی داخل آب حل شوند. تمامیِ بذر جعفری خود را درون مخلوط ریخته و اجازه دهید به مدت یک ساعت خیس بخورد. گرمای آب و صابون، به شکستن لایه بیرونی و سخت دانه جعفری کمک می کند و بدین ترتیب، جعفری ها سریع تر رشد خواهند کرد.

بذرها را در مخلوط آب و صابون خیس کنید

بذرها را در مخلوط آب و صابون خیس کنید

2- منتقل کنید در ظرف دیگری:

بذرها را بشویید و داخل ظرف آب دیگری منتقل کنید. با استفاده از یک صافی کوچک، ظرف حاوی دانه ها را برگردانده و آب و صابون را بیرون بریزید و بذرها را زیر آب ولرم قرار دهید. با اینکار، باید هر اثری از صابون را از روی دانه ها پاک کرده و آنها را برای مرحله بعدی آماده کنید. یک کاسه را با آب بسیار گرم (نزدیک به 40 درجه سانتیگراد) پر کنید و دانه ها را داخل آن قرار دهید. سپس بگذارید تا یک شب خیس بخورند تا روند جوانه زنی شان، ادامه یابد.

منتقل کنید در ظرف دیگری

منتقل کنید در ظرف دیگری

3- بذرها را خشک کنید:

بعد از گذشت ۲۴ ساعت خیساندن دانه ها در آب، بذرها را با صافی برداشته و روی یک تکه کاغذ مومی قرار دهید تا خشک شوند. وقتی به طور کامل خشک شدند، آماده کاشت هستند.

دانه ها را خشک کنید

دانه ها را خشک کنید

4- کاشت بذرهای خود را در داخل خانه آغاز کنید:

اگر می خواهید مدت زمان کاشت جعفری ها را کوتاه تر کنید، می توانید جعفری ها را زودتر از موعد در گلدان کوچکی بکارید و پس از جوانه زدن، آنها را به گلدانی بزرگتر و یا فضای بیرون از خانه، انتقال دهید. ۶-۱۲ هفته قبل از پایان آخرین سرمای زمستان و شروع فصل بهار، بذرهای جعفری خود را داخل گلدان هایی کوچک بکارید و آنها را روزانه آبیاری کنید. این کار، به آنها فرصت کافی برای جوانه زدن خواهد داد و سرعت رشدشان را بیشتر خواهد کرد. پس از آن، می توانید جوانه های خود را به فضای باز یا گلدانی بزرگتر منتقل کنید.

کاشت بذرهای خود را در داخل خانه آغاز کنید

کاشت بذرهای خود را در داخل خانه آغاز کنید

قسمت سوم: کاشت بذرها

در سومین مرحله به کاشت بذرهای خود می پردازیم.

1- بذرهای خود را در زمان مناسب بکارید:

صبر کنید تا سرمای زمستان تمام شود و بعد از آن، اگر هنوز بذرها را داخل خانه نکاشته اید، می توانید مستقیماً آنها را در باغچه بکارید. به طور معمول، بهتر است که بذرها در ابتدای فصل بهار، در ماه های فروردین یا اردیبهشت کاشته شوند.

بذرهای خود را در زمان مناسب بکارید

بذرهای خود را در زمان مناسب بکارید

2- حفر کنید:

سوراخ ها / ردیف های خود را برای کاشت بذرها، حفر کنید. با استفاده از یک بیلچه باغبانی کوچک، ردیف هایی را با فاصله تقریباً ۲۵.۴ تا ۳۰.۵ سانتی متر از هم داخل باغچه ایجاد کنید، تا دانه ها داخل این ردیف ها، با فاصله حدود از هم، در کنار یکدیگر کاشته شوند. بذرها / جوانه ها تنها نیاز است تا با 1.5 سانتی متر خاک پوشانده شوند، بنابراین این سوراخ ها / ردیف ها نباید خیلی عمیق باشند.

3- گیاهان خود را بیرون از منزل بکارید:

جوانه های خود را بعد از پایان آخرین سرمای زمستان و زمانی که ارتفاع آنها به حداقل 8 سانتی متر رسیده باشد، به بیرون از خانه و داخل باغچه منتقل کنید. بذرها را طوری قرار دهید که هر گیاه حداقل 20 تا 25 سانتی متر از گیاهان دیگر فاصله داشته باشد. فاصله ردیف ها از یکدیگر نیز باید حداقل ۱۵ سانتی متر باشد. با اینکار، جعفری های شما فضایی کافی برای رشد خواهند داشت و در اواخر فصل بهار، به بلوغ کامل خواهند رسید.

گیاهان خود را بیرون از منزل بکارید

گیاهان خود را بیرون از منزل بکارید

4- آبیاری کنید:

جعفری های خود را آبیاری کنید. جعفری های خود را حداقل هفته ای یک بار با حجم زیادی از آب به طور کامل آبیاری کنید، تا گیاهان به ایجاد ریشه هایی طولانی، تشویق شوند. ممکن است در طول روزهای بسیار گرم و خشک، نیاز به آبیاری بیشتر داشته باشید. اگر جعفری های خود را در گلدان هایی داخل خانه می کارید، تنها به مقداری آب دهید که خاک مرطوب شود. اگر نمی‌توانید جعفری ها را به طور منظم آبیاری کنید ، از یک سیستم آبیاری قطره ای، استفاده کنید.

آبیاری کنید

آبیاری کنید

5- علف های هرز را پاک کنید:

خاک را از وجود علف های هرز پاک کنید. علف های هرز می توانند به راحتی با جعفری رشد کنند، اما مواد مغذی ارزشمندی را که باید صرف تغذیه جعفری ها شود، به خود جذب می کنند و نور خورشید را نیز مسدود می کنند. لذا اطراف گیاهان خود کود گیاهی بریزید، تا به خاک کمک کند که رطوبت خود را حفظ کرده و همچنین از رشد علف های هرز جلوگیری کند. شما نیز زمین را از وجود علف های هرز پاک کرده و آنها را دور از باغچه خود، از بین ببرید.

علف های هرز را پاک کنید

علف های هرز را پاک کنید

6- جعفری های نازک و ضعیف را از خاک بیرون بکشید:

در طول مدت کاشت و پرورش جعفری ها، گیاهان نازک باید از خاک بیرون کشیده شوند. در این حالت، هر 20 تا 25 سانتی متر تنها یک گیاه باقی خواهد ماند. هنگامی که بذرها رشد کرده و به گیاه های جوانی تبدیل شدند، آنها را به دقت زیر نظر گرفته و توسط یک قیچی باغبانی، جعفری هایی را که کوچکتر اند یا سالم به نظر نمی رسند و خم شده هستند، ببُرید. اگر می خواهید این گیاه های جوان را در جای دیگری بکارید، می توانید با استفاده از یک بیل کوچک آنها را به دقت حفر کرده و از دل خاک، بیرون آورید.

جعفری های نازک و ضعیف را از خاک بیرون بکشید

جعفری های نازک و ضعیف را از خاک بیرون بکشید

7- همچنان به خاک، مواد مغذی اضافه نمایید:

جعفری ها را یک بار در ماه، با استفاده از کودهای عمومی، تغذیه کنید، تا رشد و سلامت گیاه در تمام طول سال و فصل رشد، حفظ شود. همچنین می توانید برای کمک به تغذیه خاک با مواد مغذی، به خاک خود کمپوست اضافه کنید و به جعفری های خود، کمک بیشتری ببخشید.

همچنان به خاک، مواد مغذی اضافه نمایید

همچنان به خاک، مواد مغذی اضافه نمایید

8- برداشت کنید:

جعفری های خود را برداشت کنید. وقتی جعفری ها سه برگی شدند و به طور کامل رشد کردند، آماده برداشت هستند. جعفری ها را به آرامی و در طول فصل رشد، با بریدن قسمت هایی از ساقه که درست در بالای سطح زمین قرار دارند، برداشت کنید، تا گیاه به رشد بیشتر تشویق شود. برداشت برگ ها از قسمت های بالاییِ گیاه، باعث کاهش رشد گیاه شما خواهد شد.

برداشت کنید

برداشت کنید

9- پیشنهادی مثبت برای نگه داری از آنها:

می توانید برگ ها را در فریزر منجمد کنید، و یا آنها را خشک کنید و داخل یک ظرف دربسته نگهداری کنید، تا بعدا در صورت نیاز، از آنها استفاده نمایید. جعفری های ذخیره شده به این روش، به مدت یک سال، با عطر و طعم بی نظیر خود، سالم خواهند ماند.

پیشنهادی مثبت برای نگه داری از آنها

پیشنهادی مثبت برای نگه داری از آنها

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر جعفری می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *