آموزش باغبانی

کاشت پیاز گل نرگس

مزرعه پرورش گل نرگس

نرگس یکی از گل های زیبا و خوش بوی موجود در طبیعت است. نرگس جزء گیاهان پیازی بوده و به عنوان گلی باغچه ای شناخته می شود. در حالت عادی زمان گلدهی این گل زیبا و معطر، روزهای پایانی سال و آغاز فصل بهار می باشد ولی امکان جلو انداختن فصل گلدهی آن در محیط گلخانه ای برای چند ماه وجود دارد.

خیلی از افراد برای استفاده از این نعمت خداوندی آن را در منزل نگهداری می کنند. کاشت پیاز گل نرگس و نگهداری از آن به مهارت و حوصله نیاز دارد. در این مقاله شما را با نحوه کاشت پیاز گل نرگس و نگهداری از آن آشنا خواهیم کرد.

گل نرگس جزو گیاهان پیاز دار و چند ساله مقاوم است. دراکثر مناطق آب و هوایی رشد می کند، اما تحمل آب و هوای بسیار گرم و مرطوب را ندارد. ارتفاع این گیاه بسته به نوع گونه آن 30 الی 60 سانتی متر است. دارای برگ های سبز نازک و ظریفی هستند که گل های شیپوری شکل آن را احاطه کرده اند.

گلهای نرگس با توجه به گونه ی آن، به صورت تکی یا دسته ای (1 تا 20 عدد گل) برروی یک ساقه قرار دارند. هر چه تعداد گل ها روی ساقه بیشتر شود، ساقه به سمت پایین خمیده می شود. گل های نرگس دارای 6 گلبرگ بوه و در رنگهای صورتی، زرد، نارنجی و سفید و یا در رنگ های اصلاح نژاد شده جدید وجود دارند. اکثر گونه های گل نرگس دارای عطر زیادی می باشند.

گل نرگس بسیار زیبا

گل نرگس بسیار زیبا

شرایط مناسب کاشت گیاه نرگس:

گیاه نرگس از اوایل آذرماه تا اواسط اردیبهشت ماه به گل می نشیند.

زمان مناسب کاشت:

همانگونه که قبلا نیز ذکر شد، نرگس گیاهی پیازی است گیاهان پیازی برای رشد بهتر نیاز به خاک سبک دارند. اگر باغچه شما خاکی رسی دارد بهتر است کمی شن به آن مخلوط کنید تا زهکشی آن مطلوب شود. از کودهای حیوانی نیز برای باغچه می توان استفاده کرد. برای گلدان های داخل آپارتمان ورمی کمپوست کود مناسبی خواهد بود. پیاز گل نرگس را 2-4 هفته قبل از سرد شدن هوا در فصل پاییز (در اوایل تا اواسط پاییز) در زمین می کارند.

خاک مناسب:

گل های نرگس قادرند در هر خاکی رشد کنند. اما بهترین خاک برای کاشت این گل زیبا، خاک حاصلخیز و سبک با زهکشی مناسب است. اگر خاک یا باغچه تان رسی است کمی شن و کود حیوانی و به خاک گلدان کمپوست اضافه کنید بسیاری از گونه های نرگس در خاک های اسیدی بهتر رشد می کنند.

نور مناسب:

گل نرگس برای رشد مطلوب خود به نور کامل و کافی بخصوص در آغاز بهار نیاز دارد.

پیاز گل نرگس شیراز

آبیاری:

گل نرگس آبیاری زیاد را دوست ندارد. در فصل رشد گیاه، خاک را مرطوب نگهدارید. حتما به این نکته توجه کنید که خاک بیش از حد خیس نباشد و دارای زهکشی مناسب باشد. در غیر این صورت ریشه نرگس بلافاصله پوسیده شده و از بین می رود. در صورت آبیاری بیشتر، اندازه برگها بیش از حد بزرگتر شده و گل نمی دهد.

دمای مناسب:

گل نرگس در هوای سرد ماندگاری بالایی دارد. دمای بالا موجب پژمرده شدن سریع گلها می شود.

محل مناسب کشت پیاز گل نرگس:

گل نرگس برای کاشت در بین درختچه ها و باغچه های باریک مناسب است. این گل زیبا در باغچه ها و در مجاورت با گل های وحشی، حاشیه دیوارها و در جنگل ها در مجاورت درخت ها به خوبی رشد می کند. باغ پر از گیاه، بیشه بزرگ مکان مناسبی برای کاشت این گل زیباست.

برخی از باغبان ها هزاران نرگس را در کنار هم در باغشان میکارند. کاشتن تعداد انبوهی از گیاه نرگس در کنار هم یا در کنار سایر گیاهان مشکلی برای گل های نرگس به وجود نیاورده بلکه باعث بهبود فرآیند رشد آنها می شود. اما بهتر است تعداد کمتری پیاز نرگس در کنار هم کاشته شود.

مزرعه گل نرگس

مزرعه گل نرگس

انتخاب پیاز گل نرگس:

در فصل پاییز اقدام به خرید پیاز گل نرگس کنید. برای خرید پیازی بدون بریدگی، خراش یا دندانه را انتخاب کنید. بهتر است پیازهای بزرگتر را انتخاب کنید تا گل بزرگتری بدهد. پیاز نرگس باید دارای ریشه بوده و ساقه ای از آن رشد نکرده یاشد. اگر فعلا قصد کاشت پیاز را ندارید آن را داخل یخچال نگهداری کنید. از قرار دادن پیاز در یخچالی که سیب وجود دارد اجتناب کنید، گاز اتیلن آزاد شده توسط سیب پیاز را بی بار کرده و موجب عدم گل دهی گل نرگس می شود.

پیازهای نرگس دو نوع هستند:

  • نوع اول که فقط یک نوک (دماغه) دارند.
  • نوع دوم که دو دماغه دارند. گلهایی که از این پیازها به وجود می آید درشت تر می باشند.
  • هر دماغه در پیاز یک ساقه و یک گل می دهد.

پیاز نرگس شیراز شصت پر

کاشت پیاز گل نرگس در گلدان:

  • برای کاشت گل نرگس، گلدان شما باید دارای حداقل 18 سانتی متر عمق باشد و عرض آن نیز حداقل از پهن ترین قسمت پیاز 5 سانتی متر بزرگ تر در نظر گرفته شود و به عبارتی بین پیازها و دیواره گلدان از طرفین 5 سانتی متر فاصله باشد. البته بسته به تعداد گل ها اندازه دهانه آن متفاوت است.
  • برای کاشت پیاز گل نرگس یک گلدان سنگین سفالی یا سنگی انتخاب نمایید، زیرا در صورت سبک بودن ممکن است گل ها در مرحله گردن غازی یه طرفه شده و نرگس ها به یک سمت غالب شوند و همین سبب واژگونی گلدان شود.
  • زهکشی گلدان را کنترل کنید. برای این که پیاز نرگس بتواند بخوبی خشک شود بایستی برای تخلیه آب حداقل یک سوراخ در کف گلدان وجود داشته باشد.
  • قبل از کاشت به مدت 2 ساعت انتهای پیاز را داخل آب ولرم قرار دهید.
  • به اندازه سه برابر اندازه خود پیاز خاک روی پیاز بریزید. اگر قرار است چندین پیاز را در کنار هم بکارید با فاصله 4 تا 10 پیاز از هم فاصله دهید. در ابتدا این فاصله ها زیاد به نظر می رسد، ولی با رشد گل ها این فاصله های خالی پر خواهد شد.
  • بعد از کشت پیازها آنها را آبیاری کرده و درزیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  • تا زمانی که ساقه ها از خاک خارج نشده اند آبیاری نکنید.
  • پس از شروع رشد نباید خاک گلدان کاملا خشک باشد.
  • تا باز شدن گل ها 2 هفته یکبار کود تقویتی همراه با آب بدهید.
  • موقع گلدهی گیاه را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید.
مرحله کاشت پیاز

مرحله کاشت پیاز

کاشت پیاز گل نرگس در زمین:

  • جهت کاشت حتما باید پیازهای بزرگ تری را انتخاب کنید که خشک نباشند.
  • پیاز را در عمقی 1/5 تا 5 برابر اندازه خودش بکارید.
  • جهت جلوگیری از سرما زدگی باید در فصل زمستان حتما با 90 سانتی متر خاک روی پیاز را بپوشانید.
  • برای جلوگیری از شلوغی باغچه و تراکم گل ها، پیاز ها را با فاصله 10 سانتی متری از هم بکارید.
  • برای بهاره سازی گل ها، باید پیاز ها را در فصل پاییز بکارید تا در بهار به گل بنشیند.
  • قبل از کشت پیازها به مدت 8-10 هفته در دمای 6-8 درجه سانتی گراد در شرایط نور و تاریکی نگهداری شود.

مراقبت از گل نرگس:

  • در صورت عدم رشد کافی گل از کودی با درصد نیتروژن کم و پتاسیم بالا استفاده کنید.
  • بعد از اتمام گل دهی گل های پژمرده را جدا کنید اما به ساقه گل دست نزنید. ساقه باید به اندازه ای رشد کند که خودش از بین برود تا مواد لازم برای سال بعد را در پیاز خود ذخیره کند.
  • بعد از از بین رفتن گیاه آن را از پایین ترین بخش ببرید.
  • بعد از شروع خواب زمستانی گیاه به آن کود استخوانی بدهید.
  • گیاه نرگس به دلیل داشتن موادی در ترکیبات خود برای حیوانات خانگی سمی است.
زمان برداشت پیاز گل نرگس

زمان برداشت پیاز گل نرگس

مرحله آماده سازی پیاز نرگس:

پیازهای گل نرگس بعد از خریداری تا زمانی که کاشته شوند بایستی در یخچال نگه داشته شوند. پیش از اینکه اقدام به کاشت پیازها بکنید.

پیازها برای شروع رشد به دو الی سه هفته زمان نیاز دارند. پس تا زمان سر بر آوردن ساقه ها از خاک از آبیاری آنها اجتناب کنید. پس از شروع روند رشد ساقه ها نباید آنها را کاملا خشک نگه داریم. تا زمان شکوفا شدن گلها هر دو هفته یکبار کود تقویتی همراه با آب به گلدان بدهید، این کار باعث رشد سریعتر و بهتر گیاه می شود. زمانی که گیاه شروع به گلدهی کرد گلدان را از زیر نور مستقیم آفتاب برداشته و در جایی سایه قرار دهید و هر روز مقدار کمی آب به آنها بدهید.

پیازهای گل نرگس برای گل دادن نیاز به عوامل انگیزشی زمستانه دارند. هر پیاز پایه ای به طول 30 الی 40 سانتی متر تولید می کند که گلها در قسمت انتهایی آن مستقر شده و برگهایش به شکل نواری می باشند.

گیاه نرگس در هنگام رشد پیازها در منزل تنها یکبار به گل می نشیند. برای بهاره سازی باید کاشت پیازه ها در پاییز انجام گیرد و نگهداری از آنها در دمای 6 الی 8 درجه سانتی گراد برای 8 الی 10 هفته در شرایط تاریکی در دستور کار قرار گرفته و به صورت متناوب تحت شرایط نور و تاریکی قرار داده شوند.

بایستی توجه داشته باشید که محلی که پیازها در آن نگه داشته می شوند از گاز اتیلن عاری بوده باشد زیرا وجود این گاز باعث بی بار شدن پیاز نرگس شده و مانع گلدهی آن می شود، بنابراین پیاز نرگس را در یخچالی که در آن سیب هم وجود دارد نگذارید.

بعد از شکوفه دادن گلها در بهار احتمال از بین رفتن بخش بالایی بعضی از ساقه ها وجود دارد. این عمل در واقع برای ممانعت از تغییر و نابودی دانه های گیاه انجام می شود. در صورت زرد شدن برگهای موجود در این ساقه ها حتما آنها را جدا کنید. رشد گل نرگس غالبا به سمت نور خورشید صورت می گیرد، یعنی خود گلها خورشید را جذب می کنند، پس می توانید انتظار رشد آنها در هر نقطه ای از باغچه تان را داشته باشید.

سوالات متداول در مورد پیاز گل نرگس:

  1. گل نرگس نماد چیست؟

    گل نرگس اولین گل هایی است که در بهار می بینیم و نشان دهنده خوبی برای پایان زمستان است. به همین دلیل، دیده می شود که آنها نمایانگر تولد دوباره و آغازهای جدید هستند.

  2. ماندگاری گل نرگس چقدر است؟

    از شش هفته تا شش ماه، بسته به محل زندگی و ارقامی که رشد می کنید. بعد از شکوفه دادن، اجازه دهید گیاه گل نرگس پیاز خود را برای سال آینده بازسازی کند. تا زمانی که این اتفاق می افتد برگها سبز می مانند. وقتی برگها شروع به زرد شدن می کنند، می توانید برگها را قطع کنید اما نه قبل از آن

  3. چگونه گل نرگس را شکوفا می کنید؟

    در هنگام شکوفایی گل نرگس را سخاوتمندانه آبیاری کنید، اما در هنگام خوابیدن گیاهان خاک را نسبتاً خشک نگه دارید. هنگامی که شاخه ها در اوایل بهار زمین را سوراخ می کنند، یک مشت کود پیاز یا هر نوع کود عمومی تهیه کنید.

  4. بهترین ماه برای کاشت پیاز گل نرگس چیست؟

    بهترین زمان برای کاشت پیاز گل نرگس پاییز است. خاک باید خنک شود، اما هنگام کاشت هنوز زمین باید قابل کار باشد.

  5. آیا گل نرگس هر ساله دوباره رشد می کند؟

    نرگس های عالی که هر ساله برمی گردند، پس از کاشت، دیگر کاری برای انجام کار باقی نمی ماند: این پیازها می توانند در همان جایی که هستند بمانند و سال به سال گل تولید کنند.

  6. آیا باید قبل از کاشت پیاز گل نرگس را خیس کنم؟

    نکات زیر به شما کمک می کند تا گل هایی زیبا و سالم پرورش دهید. پیازهای کاشته شده را به مدت 12 ساعت قبل از کاشت در آب گرم خیس کنید. خیساندن باعث می شود پیازهای مناسب بتوانند آب کافی را جذب کرده و بلافاصله رشد را شروع کنند، در این مدت دو یا سه هفته صرفه جویی می شود.

  7. آیا می توانید در هر زمانی از سال پیاز بکارید؟

    زمان کاشت پیازها به زمان شکوفا شدن آنها بستگی دارد. پیازهایی که شکوفه می دهند، مانند گل لاله و گل نرگس، باید در شهریور یا آبان وقتی که دمای خاک سرد شد، کاشته شوند. زیبایی های شکوفه تابستان مانند گل کوکب و گلادیولس بهتر است در بهار پس از عبور از همه خطر یخ زدگی کاشته شوند.

  8. وقتی گل نرگس از بین می رود چه باید کرد؟

    شاخ و برگ باید دست نخورده باقی بماند زیرا مانند همه پیازها، گل نرگس باید بگذارند شاخ و برگ آنها به طور طبیعی از بین برود تا تمام انرژی بتواند به درون پیاز برگردد و برای سال آینده در آنجا ذخیره شود و برای شکوفه های زیباتر آماده شود!

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

3 دیدگاه درباره مقاله “کاشت پیاز گل نرگس

  1. Avatar نجات گفت:

    تکثیر چی تکثیر

    از پیازه هست؟ فاصله چقدر باشد؟
    گفته می شود گیاهان برادر منابع آبی را بین خود تقسیم می کنند.

  2. Avatar MARZIE گفت:

    درود برشما لطفا بگین گیاه نرگس را فعلا ساقه داده به گل ننشسته میتونم بزارم تو اتاقم آخه بخاری نداره خنکه یه هواست آیا اینجا که گذاشتم رشد میکنه آفتاب غیر مستقیم بهش میخوره پشت شیشه هست
    ممنون

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      گلها احتیاج به آفتاب مسقیم دارند تا رشد بهینه داشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *