گیاهان دارویی و ادویه ها

روش دم کردن گیاهان دارویی

نحوه دم کردن گیاهان

دم کردن به آزاد سازی خواص مغذی و درمانی گیاهان کمک می کند. آنها در انواع مختلف از آب تا روغن تهیه می شوند تا ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، اسید چرب ضروری و محتوای آنتی اکسیدان گیاهان را از طریق اشباع کردن به حداکثر برسانند. دم کردن هر چند به اندازه تنتور یا سایر اشکال غلیظ سازی گیاهان، قوی نیست، اما یک روش مطبوع، آرامش بخش و ملایم را برای تکمیل رژیم غذایی و رفع بیماری های مزمن ارائه می دهد. بیاموزید که چگونه گیاه مناسب را انتخاب کرده و با استفاده از روش های مختلف دمنوش ها را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید.

بخش اول: آماده کردن دمنوش گیاهی با آب گرم

در بخش اول به دمنوش با آب گرم می پردازیم

میزان گیاه خود را اندازه بگیرید:

ابتدا به نسبت یک قاشق غذاخوری گیاه خشک یا دو قاشق غذاخوری گیاه تازه در هر فنجان آب بریزید. با این حال، دستورالعمل ها ممکن است با توجه به گیاه و سلیقه شما متفاوت باشد. هنگام تصمیم گیری در مورد مقدار مصرف هر گیاه در دمنوش حتماً دوزهای توصیه شده را در نظر بگیرید. با توجه به وزن، مقدار آن می تواند از نیم گرم تا پنج گرم در هر اونس آب متفاوت باشد.

شما می توانید متناسب با سلیقه خود مقدار آن را تغییر دهید، که ممکن است به آزمون هایی نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، اگر یک گیاه بسیار قوی یا تند مانند فلفل قرمز یا میخک دارید، باید مقدار بسیار کمتری نسبت به گیاهان دیگر استفاده کنید.

میزان گیاه خود را اندازه بگیرید

میزان گیاه خود را اندازه بگیرید

آب جوش را به گیاهان اضافه کنید:

در ظرف یا شیشه آب جوش را به گیاهان اضافه کنید. آب را با اونس یا فنجان اندازه گیری می کنید تا مطمئن شوید که مقدار و نسبت مناسبی برای دمنوش خود استفاده کرده اید. می توانید از ظرف شیشه ای، قوری سرامیکی یا پرس فرانسه استفاده کنید. لزوم این است که در برابر حرارت مقاوم باشد و درب آن کاملا محکم باشد.

آب جوش را به گیاهان اضافه کنید

آب جوش را به گیاهان اضافه کنید

گیاهان خود را با آب پوشانده و بخیسانید:

درب ظرف خود را بگذارید، بگذارید 4-8 ساعت بماند. اگر عجله دارید می توانید مدت زمان کمتری آنرا غوطه ور کنید، اما بیشتر گیاهان بعد از چهار ساعت حداکثر سوددهی خود را می رسانند. قسمت های سخت تر گیاه، مانند پوست و ریشه، باید بیشتر از گل و برگ غوطه ور باشد. هشت ساعت کامل به آنها فرصت دهید.

دمنوش خود را درست قبل از خواب درست کنید تا اول صبح آن را بنوشید. بگذارید گیاهان برای مدت زمان طولانی تری نسبت به چای در آب بمانند، ارزش غذایی آنها را به حداکثر می رساند. به عنوان مثال، یک فنجان چای گزنه طبیعی فقط حدود 5-10 میلی گرم کلسیم تأمین می کند در حالی که همان مقدار دمنوش گزنه که به مدت چهار ساعت غوطه ور شده است حاوی 200 میلی گرم کلسیم است.

قسمت های گیاهی را که به جای خنک شدن نیاز به جوشیدن دارند، مانند پوست، دانه های سخت یا قارچ، “جوشانده” و نه دم کرده نامیده می شود.

گیاهان خود را با آب پوشانده و بخیسانید

گیاهان خود را با آب پوشانده و بخیسانید

چای خود را صاف کرده و لذت ببرید:

از صافی مشبک خوب برای پاک کردن گیاهان غوطه ور و مواد گیاهی مایع استفاده کنید. شما باید یک دمنوش شفاف داشته باشید که آماده نوشیدن در طول روز باشد. اگر می خواهید آن را گرم بنوشید، می توانید آن را دوباره گرم کنید. در غیر این صورت، نوشیدن در دمای اتاق یا سرد نیز خوب است.

اگر خیلی تلخ است، یک شیرین کننده مانند عسل، استویا یا شربت گاو اضافه کنید. همچنین می توانید آن را با شیر، آب میوه یا آب گازدار میل کنید. باقیمانده را در یخچال قرار دهید و ظرف 48 ساعت بنوشید.

چای خود را صاف کرده و لذت ببرید

چای خود را صاف کرده و لذت ببرید

بخش دوم: دم کردن در آب سرد

در این بخش به دم کردن گیاهان دارویی در آب سرد می پردازیم.

نسبت مناسب را بدست آورید:

دستورالعمل عمومی برای دمنوش سرماخوردگی به ازای هر 32 اونس آب یک اونس گیاه است.حتما به دوزهای توصیه شده برای هر گیاه پایبند باشید و نسبت را مطابق با سلیقه خود تنظیم کنید.

نسبت مناسب را بدست آورید

نسبت مناسب را بدست آورید

چای کیسه ای درست کنید:

گیاهان را با استفاده از یک نخ در یک تکه ماسلین یا پارچه نازک ببندید. گیاهان شما بابد به راحتی در کیسه قرار بگیرند تا آب بتواند آزادانه از بین آنها گردش کند.

چای کیسه ای درست کنید

چای کیسه ای درست کنید

آب خنک را اضافه کنید:

آب خنک را به یک شیشه درب دار اضافه کنید. مقدار مناسب آب را برای دستور العمل خود درنظر بگیرید. مایع را در یک ظرف شیشه ای با اندازه مناسب درپوش دار بریزید.

آب خنک را اضافه کنید

آب خنک را اضافه کنید

چای کیسه ای را اضافه کنید:

شیب دار و پوشیده. چای کیسه ای را اضافه کنید و درب آن را با رشته ای نخ ببندید تا گیاهان شما در بالای ظرف بمانند. به این ترتیب، آب می تواند بین گیاهان گردش کند در حالی که مواد مغذی مفید آنها رو به پایین در آب آزاد می شود. بگذارید حداقل دو روز بماند.

قبل از قرار دادن گیاهان خشک در آب، آنها را مرطوب کنید. برخی از افراد دوست دارند با تهیه “چای آفتابی” به روند ساخت دمنوش کمک کنند. یعنی ظرف را بیرون یا روی طاقچه پنجره که خورشید به آن می رسد، قرار می دهند.

چای کیسه ای را اضافه کنید

چای کیسه ای را اضافه کنید

ظرف سه روز از نوشیدن آن لذت ببرید:

درب ظرف را باز کرده و کیسه چای را برداشته و آن را فشار دهید تا هرچه آب و مواد مغذی در آن باقی مانده بیرون بیاید. دم نوش خود را گرم، سرد یا در دمای اتاق در طول روز بنوشید. مقدار اضافی را حداکثر به مدت سه روز در یخچال نگهداری کنید.

اگر طعم و مزه یا / یا بوی آن ترش شده یا از بین رفته باشد، می توانید بفهمید که دمنوش خراب شده است. اگر روی دمنوش حباب وجود دارد، این نیز نشانه آن است که نباید آن را نوشید. بازمانده هایی که دیگر برای مصرف مناسب نیستند همچنان می توانند برای تغذیه گیاهان یا به عنوان یک شستشودهنده خوب برای مو استفاده شوند.

ظرف سه روز از نوشیدن آن لذت ببرید

ظرف سه روز از نوشیدن آن لذت ببرید

بخش سوم: دم کردن گیاهان دارویی در روغن

در این بخش به چگونگی دم کردن این گیاهان پرخاصیت در روغن می پردازیم.

یک روغن سرد فشرده تازه را انتخاب کنید:

می توانید تقریباً با هر روغنی دم کنید، اما بهتر است روغنی تهیه کنید که از مواد تازه تهیه شده باشد و از اولین فشار دادن حاصل شود. علاوه بر این، شما باید یک روغن با خواص متناسب با اهداف مورد نظر خود انتخاب کنید. اگر می خواهید از دمی برای پخت و پز استفاده کنید، روغنی با طعم و مقاوم در برابر حرارت مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان یا روغن نارگیل مایع انتخاب کنید.

اگر از روغن برای استفاده موضعی مانند حمام یا محصولات پوستی استفاده می کنید، استفاده از روغن جوجوبا، روغن بادام تلخ، روغن هسته انگور و روغن هسته زردآلو یا روغن دانه کتان را در نظر بگیرید. هنگام خرید روغن، حتما روغن مورد نیاز با آخرین تاریخ انقضا را تهیه کنید. زیرا باید تا آنجا که ممکن است دوام داشته باشد.

یک روغن سرد فشرده تازه را انتخاب کنید

یک روغن سرد فشرده تازه را انتخاب کنید

یک شیشه را تمیز کنید:

یک شیشه را تمیزکنید. شیشه و درب آن را با صابون در آب گرم بشویید. شیشه مرطوب را روی یک سینی فر قرار دهید و آن را در اجاق گاز گرم شده با دمای 175 درجه سانتیگراد به مدت 15 دقیقه خشک کنید. شیشه ای که برای روغن خود استفاده می کنید باید کاملاً خشک باشد و دارای درپوش محکم باشد.

بهتر است از یک شیشه تیره استفاده کنید زیرا نور می تواند کیفیت روغن شما را کاهش دهد. برای این فرآیند به دو شیشه احتیاج دارید، یکی برای مخلوط کردن روغن و دیگری برای ذخیره آن.

یک شیشه را تمیز کنید

یک شیشه را تمیز کنید

اندازه گیری کنید:

مقدار مناسبی از گیاهان خشک را اندازه گیری کنید. از نظر وزن گیاهان خشک نسبت به روغن با نسبت 1 به 10 شروع کنید. همیشه باید از گیاهان خشک برای ترکیب با روغن استفاده کنید. گیاهان تازه می توانند کپک و رشد باکتری را تشویق کنند. همیشه می توانید نسبت ها را در دسته های بعدی با توجه به سلیقه خود تنظیم کنید.

اندازه گیری کنید

اندازه گیری کنید

روغن را روی اجاق گاز حرارت دهید:

این یک روش سریع برای ساخت روغن های پخت و پز است که بلافاصله از آن استفاده خواهید کرد. با این حال، روغن هایی که به سرعت در اثر حرارت درست می شوند، باید در یخچال نگهداری شوند و به اندازه دمنوش سرد دوام نخواهند داشت، بنابراین برای استفاده در لوازم آرایشی یا سایر موارد موضعی ایده آل نیستند.

گیاهان خشک شده خود را در ته شیشه استریل شده قرار داده، و روغن را روی آن بریزید. حدود یک چهارم قابلمه را پر از آب کنید و شیشه در بسته را در وسط آن قرار دهید تا آب آن را احاطه کند. آب را روی حرارت کم به مدت 4-6 ساعت بجوشانید.

بعد از اینکه روغن خود را درست کردید، بگذارید تا خنک شود و سپس با استفاده از یک صافی مش یا پارچه پنیری، آن را در یک ظرف شیشه ای تازه استریل شده صاف کنید. مطمئن شوید که روی شیشه را برچسب تاریخی که آن را درست کرده اید بزنید. روغن را در یخچال نگه دارید. ظرف یک ماه استفاده کنید.

روغن را روی اجاق گاز حرارت دهید

روغن را روی اجاق گاز حرارت دهید

از دم کرده سرد با روغن استفاده کنید:

این روش که باعث می شود روغن در دمای اتاق به آرامی شیب بگیرد، زمان می برد اما بسیار کم مصرف است. این فرم روغن دم کرده نسبت به روغن گیاهی ساخته شده روی اجاق گاز پایدارتر است، بنابراین مدت زمان بیشتری دوام می آورد. دم کردن با سرما روش خوبی برای ایجاد روغن برای مصارف آشپزی، آرایشی یا درمانی است.

نیمی از شیشه استریل شده خود با گیاه پر کنید و روی آن روغن بریزید تا باقیمانده آن پر شود. به آرامی مخلوط را با استفاده از یک قاشق خشک هم بزنید تا از پوشیده شدن گیاهان و مخلوط شدن دم کرده اطمینان حاصل کنید. یک مربع از کاغذ موم را بالای شیشه قرار دهید، و درب آن را محکم کنید.

آن را به مدت 4-6 هفته در یک مکان گرم و دور از نور مستقیم آفتاب بگذارید، هر چند روز یکبار شیشه را به آرامی بچرخانید تا مطمئن شوید گیاهان با روغن مخلوط می شوند. گیاهان را با استفاده از یک پارچه پنیر از روغن صاف کرده و در یک ظرف شیشه تازه استریل شده نگهداری کنید. شیشه را برچسب تاریخ بزنید و آن را در یک مکان تاریک و خنک نگهداری کنید. ظرف یک سال از روغن استفاده کنید.

از دم کرده سرد با روغن استفاده کنید

از دم کرده سرد با روغن استفاده کنید

بخش چهارم: درست کردن دمنوش گیاه و عسل

در بخش چهارم به چگونگی درست کردن دمنوش گیاه و عسل می پردازیم.

یک شیشه را با یک درپوش محکم استریل کنید:

آن را با آب گرم و صابون بشویید. پس از شستن ظرف، آن را مرطوب بر روی سینی فر قرار دهید و آن را به مدت 15 دقیقه در اجاق گاز گرم شده با دمای 175 درجه سانتیگراد خشک کنید. برای این فرآیند به دو شیشه احتیاج دارید، یکی برای ترکیب کردن عسل و دیگری برای نگهداری آن.

یک شیشه را با یک درپوش محکم استریل کنید

یک شیشه را با یک درپوش محکم استریل کنید

گیاهان را اضافه کنید:

گیاهان خشک و عسل را به شیشه خود اضافه کنید. این نسبت باید تقریباً 1 قسمت گیاه برای هر 10-12 قسمت عسل باشد. گیاهان خشک شده را در ته شیشه قرار دهید و عسل را روی آن بریزید. درب آن را محکم پیچ کنید.

برخی از گیاهانی که با عسل مطابقت دارند شامل گل رز، نعناع، ریحان شیرین، اسطوخودوس، آویشن، مریم گلی، انیسون ستاره ای و رزماری هستند. عسل محیط خوبی برای دم کردن است زیرا به خودی خود خاصیت درمانی دارد. اگر دوست دارید از کیفیت ضد باکتری آن استفاده کنید، از عسل خام استفاده کنید.

گیاهان را اضافه کنید

گیاهان را اضافه کنید

دور از نور خورشید نگه دارید:

بگذارید حداقل یک هفته خیس بخورد. شیشه مهر و موم شده خود را در مکانی گرم و دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید. بعد از یک هفته هر چند روز یکبار عسل خود را بچشید تا مطابق میل شما طعم دار شود. می توانید بگذارید تا چهار هفته بماند.

اگر می خواهید روند کار سریعتر انجام شود، عسل خود را در یک حمام آب گرم قرار دهید. شیشه مهر و موم شده را در یک کاسه بزرگ قرار دهید تا کاملا در آب غوطه ور شود. طی دو روز آب تازه جوشانده شده را چندین بار به کاسه اضافه کنید.

دور از نور خورشید نگه دارید

دور از نور خورشید نگه دارید

عسل را صاف کرده:

عسل خود را صاف کرده و ذخیره کنید. هنگامی که عسل شما مطابق میل شما طعم دار شد، گیاهان را با استفاده از یک صافی مش خوب یا پارچه پنیری صاف کنید. عسل صاف شده را در یک شیشه استریل شده ذخیره کنید. عسل گیاهی خود را در یک مکان تاریک و خنک نگه دارید. باید به اندازه ماندگاری عسل شما دوام داشته باشد.

عسل را صاف کرده

عسل را صاف کرده

بخش پنجم: انتخاب گیاه دارویی مورد نظر

در بخش پنجم گیاهان دارویی که می خواهید دم کنید را انتخاب کنید:

در مورد گیاهان و دوزها تحقیق کنید:

قبل از استفاده از هر گیاه، حتماً آنها را به درستی شناسایی و تحقیق کنید تا دوز مناسب را پیدا کنید و اطمینان حاصل کنید که سمی نیست. برخی از رایج ترین گیاهان دارویی مورد استفاده در دمنوش شامل ریشه بیدمشک، برگ ختمی، برگ گزنه، شبدر قرمز، گل های آهک، برگ تمشک و گیاه جو دو سر است.

هر گیاه دارای کاربردها و خواص متفاوتی است. اگر به دنبال دم کردنی هستید که یک داروی خاص یا فواید سلامتی را فراهم کند، یک جستجوی آنلاین برای آن انجام دهید. به عنوان مثال، “دمنوش گیاهی برای کلسیم” یا “دمنوش گیاهی برای یائسگی”.

اگر قصد دارید زیاد دم کنید، تهیه یک کتاب مرجع که توسط یک متخصص گیاهان دارویی تهیه شده است، مانند دستور العمل های گیاهی Rosemary Gladstar برای سلامتی با تحرک، دائره المعارف داروهای گیاهی Bartram، یا گیاهان شفا دهنده مایکل Castleman.

در مورد گیاهان و دوزها تحقیق کنید

در مورد گیاهان و دوزها تحقیق کنید

مشخص کنید:

مشخص کنید که از کدام قسمت گیاه باید استفاده شود. هنگام جستجوی هر گیاه، باید توجه داشته باشید که کدام قسمت های گیاه (مانند ریشه، دانه، برگ، گل) را باید برای دم کردن استفاده کنید تا قسمت های سمی، ناخوشایند یا زائد اضافه نکنید. به عنوان مثال، از برگ های شبدر قرمز نباید برای دمنوش شبدر قرمز استفاده شود، زیرا آنها عطر و طعم و فواید کمی دارند. شما فقط باید از گل ها استفاده کنید. در حالی که گیاهی مانند گیاه کامفری، فقط باید از برگ ها استفاده کنید.

مشخص کنید

مشخص کنید

از یک تامین کننده معتبر تهیه کنید:

گیاهان دارویی را از یک تامین کننده معتبر تهیه کنید. تأمین کنندگان معتبر در گیاهان دارویی تخصص دارند و توضیحات گیاهان و اطلاعات مربوط به کاربردهای هر گیاه را ارائه می دهند. آنها همچنین هر گیاه را با نام گیاهی یا علمی آن شناسایی می کنند.

هر گیاهی که خریداری می کنید باید با نام علمی آنها برچسب گذاری شود، زیرا گونه های مختلف زیادی با یک نام مشترک خاص وجود دارد. به عنوان مثال، “گل همیشه بهار” می تواند به یک گیاه مغذی یا یک گل یک سالانه اشاره داشته باشد. شما چیزی را می خواهید که “Calendula officinalis” نامیده شود.

بسیاری از تأمین کنندگان گیاهان خشک را ارائه می دهند که مخصوص دم کردن تهیه می شوند. خرید عمده آنها باعث کاهش هزینه ها و زمان آماده سازی شما می شود. اگر گیاه خود را پرورش دادید، مطمئن شوید که هر گیاه را جداگانه برداشت کرده و برای شناسایی هر یک از آنها سیستم برچسب زدن ایجاد می کنید.

از یک تامین کننده معتبر تهیه کنید

از یک تامین کننده معتبر تهیه کنید

بخش ششم: آماده سازی گیاهان تازه

در بخش ششم به آماده سازی گیاهان تازه می پردازیم.

گیاهان را تمیز کنید:

گیاهان خود را با استفاده از آب به آرامی بشویید. هرگونه آلودگی، آفات و / یا حشرات چسبیده به گیاهان را از بین ببرید. اگر کار کمتری می خواهید، می توانید قبل از تمیز کردن گیاهان تازه برداشت شده، برای چند ساعت در یک سایه، حشرات را ترغیب کنید تا به میل خود گیاهان را ترک کنند.

گیاهان را تمیز کنید

گیاهان را تمیز کنید

گیاهان را برش دهید:

با استفاده از چاقوی تیز گیاهان خود را بدون کبودی برش دهید. شما باید قسمتهایی (مانند ریشه ها یا ساقه ها) را که نمی خواهید برای دمنوش خود استفاده کنید جدا کنید. برش گیاهان به قطعات کوچک سطح آنها را افزایش می دهد، که جذب آنها را در دمنوش افزایش می دهد. با این حال، اگر قصد دارید آنها را به مدت طولانی ذخیره کنید، باید آنها را در بزرگترین واحدهای ممکن نگه دارید زیرا این امر به حفظ ماندگاری آنها کمک می کند.

گیاهان را برش دهید

گیاهان را برش دهید

گیاهان را خشک کنید:

برای بهینه سازی مواد مغذی آنها، گیاهان خشک را به آرامی و دور از معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. آنها را به صورت یک لایه در یک سینی پهن کرده و بگذارید به مدت دو روز در یک فضای خشک و تاریک، در حالت ایده آل با دمای حدود 75 درجه فارنهایت (24 درجه سانتیگراد) خشک شوند. شما همچنین می توانید گیاهان تازه را دم کنید اما به طور کلی از نظر طعم و تغذیه قوی نخواهند بود.

گیاهان را خشک کنید

گیاهان را خشک کنید

گیاهان خود را ذخیره کنید:

گیاهان خشک باید در ظروف ضد هوا (مانند شیشه با درپوش پیچ دار) در مکانی خشک و خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری شوند. مطمئن شوید که به طور واضح هر یک از ظروف را با نام عمومی و علمی گیاه و همچنین تاریخ خرید یا برداشت برچسب گذاری کنید.

ذخیره صحیح آنها به ماندگاری گیاهان برای مدت طولانی تری کمک می کند. گیاهانی که خوب ذخیره شده اندهرگز “بد” نخواهند شد، اما از نظر تغذیه و طعم بسیار کم می شوند، بنابراین بهتر است بیش از یک سال نگهداری نشوند.

گیاهان خود را ذخیره کنید

گیاهان خود را ذخیره کنید

توصیه ها

  • اگر از داروهای گیاهی برای خواص دارویی آنها برای درمان بیماری های مزمن یا حاد استفاده می کنید، باید در دوزهای کم چند بار در طول روز مصرف شوند.
  • اگر قصد دارید از دمنوش های خود برای اهداف دارویی استفاده کنید، باید همیشه ابتدا با یک پزشک و / یا متخصص گیاهان دارویی مشورت کنید.
  • شما همچنین می توانید گیاهان را در الکل برای ایجاد مواد مرطوب مالیدنی دم کنید. روند خیساندن همان است. به راحتی گیاهان و الکل را به یک شیشه استریل اضافه کنید و بگذارید مخلوط به مدت حداقل دو هفته قبل از صاف کردن در یک شیشه تازه استریل شده، خیسانده شود.
  • از دم کرده های گیاهی به غیر از چای می توان به روش های خلاقانه مختلفی نیز استفاده کرد. می توانید آنها را گرم یا سرد بنوشید، آنها را با آب گازدار، آب میوه مخلوط کنید و یا حتی آنها را با میوه های تازه منجمد کنید.
برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *