گیاهان دارویی و ادویه ها

درمان گلو درد با گیاهان دارویی

درمان گلو درد با گیاهان دارویی

گلو درد می تواند بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده باشد. احساس سوزش در گلو در هنگام بلع، اصلی ترین مشخصه گلو درد است. گلو درد در واقع بخشی از واکنش ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ویروسی یا باکتریایی محسوب می شود که این پاسخ ایمنی طبیعی بدن، التهاب و تورم غشاهای مخاطی در گلو را در پی خواهد داشت. در ادامه این مقاله قصد داریم به گیاهان دارویی اشاره کنیم که می توانند در درمان گلو درد موثر واقع شوند.

ریشه گل ختمی گیاه تسکین دهنده گلو درد

گیاه گل ختمی از زمان های بسیار دور بخصوص از زمان قرون وسطی، بعنوان گیاهی برای درمان التهابات گلو و سایر عارضه ها به کار برده می شده است. در ریشه این گیاه ماده ژلاتین مانندی به نام لعاب وجود دارد که در هنگام بلعیده شدن، گلو را پوشانده و باعث روان شدن آن می گردد. با توجه به اینکه محققان، قرص های حاوی ریشه گل ختمی را روی حیوانات آزمایش کرده اند، این گیاه حتی در دوزهای بسیار بالا موثر بوده و فاقد هرگونه سمیتی است.

برای تهیه دمنوش ریشه گل ختمی جهت درمان گلودرد، نیاز به آب سرد و ریشه گل ختمی دارید. برای این منظور یک شیشه یک لیتری را با آب سرد پر کرده، ریشه گل ختمی را درون پارچه ای قرار داده و گره بزنید. پارچه را وارد آب کنید تا زمانی که به طور کامل در آب غوطه ور شود. انتهای گره خورده پارچه را خارج از لبه شیشه قرار داده، سر شیشه را گذاشته و بپیچانید. 8 ساعت زمان لازم است تا ختمی دم بکشد. بعد از این مدت پارچه را خارج کنید. دمنوش آماده است می توانید در صورت تمایل از شیرین کننده دلخواه استفاده کرده و در طول روز از این دمنوش جرعه جرعه بنوشید.

گل ختمی مشکی

ریشه گل ختمی در کاسه

ریشه گل ختمی در کاسه

چای لیمو عسل برای درمان گلو درد:

مرکباتی مانند لیمو و پرتقال را می توان بهترین منابع برای تامین ویتامین c دانست که علاوه بر آن دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی نیز هستند. زنجبیل نیز دارای خاصیت ضد التهابی بوده و می تواند منجر به آرامش و تسکین گلودرد شود، عسل با داشتن خاصیت ضد باکتریایی، باعث تنظیم سیستم ایمنی بدن می شود.

برای تهیه این چای، به مقداری آب، 2 قاشق چای خوری چای سبز، 2 قاشق چای خوری ریشه زنجبیل خرد شده، نصف لیموی تازه یا 1 قاشق سوپ خوری آب لیمو و 1 قاشق سوپ خوری عسل نیاز دارید.

آب را جوشانده، حرارت را کم کرده و موارد ذکر شده را اضافه کنید و اجازه دهید 3 دقیقه بماند. شعله را خاموش و مواد را در فنجانی ریخته و نوش جان کنید.

پسر مریض در تخت همراه چای و آبلیمو و عسل

پسر مریض در تخت همراه چای و آبلیمو و عسل

سرکه سیب و درمان گلو درد:

سرکه سیب دارویی طبیعی است که مدتهاست برای درمان گلودرد مورد استفاده قرار می گیرد. استیک اسید، فعال ترین جزء سازنده سرکه سیب است که نقش موثری در مبارزه با باکتری ها ایفا می کند.

برای درمان گلودرد، 1 فنجان آب گرم را با 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب و 1 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و نوش جان کنید.

سرکه سیب همراه سیب های تازه

سرکه سیب همراه سیب های تازه

درمان گلو درد با چای ریشه شیرین بیان:

شیرین بیان گیاه بومی اروپا و آسیای جنوبی است که در طب سنتی از آن برای درمان بسیاری از اختلالات استفاده می کنند. شیرین بیان دارای خواصی مشابه آسپرین بوده و باعث کاهش گلودرد می شود.

برای تهیه چای ریشه شیرین بیان، به مقداری آب، 2 قاشق سوپ خوری شیرین بیان خرد یا رنده شده، 1 قاشق چای خوری دارچین نیاز خواهید داشت. آب را جوشانده، حرارت را کم کنید، مواد مذکور را افزوده و اجازه دهید 5 دقیقه بماند. سپس در فنجان ریخته و میل کنید.

شیرین بیان

چای ریشه شیرین بیان همراه خود ریشه بیان

چای ریشه شیرین بیان همراه خود ریشه بیان

دارچین و درمان گلو درد:

دارچین ادویه ای خوش طعم و معطر است که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و دارای خواص آنتی باکتریال است. دارچین به طور سنتی برای کاهش عوارض سرماخوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار می گیرد و در طب سنتی استفاده از آن برای درمان گلودرد رایج است. چای دارچین را می توان به دو صورت گیاهی و اشکال معمول در اغلب خواربارفروشی ها یافت.

خرید ادویه

چوب دارچین

چوب دارچین

چای بابونه:

بابونه گیاهی است شبیه به آفتابگردان که استفاده از آن برای اهداف پزشکی از قرون وسطی مرسوم بوده است. چای بابونه به داشتن خوابی آرام کمک می کند و این خود نقش بسزایی در بهبودی دارد.

مطابق نتایج تحقیقات انجام شده، بابونه می تواند در مبارزه با عفونت ها و کاهش دردهای ناشی از سرماخوردگی و انواع ویروس ها موثر واقع شود.

چای بابونه را می توان به وفور در عطاری ها یافت یا به صورت آنلاین تهیه کرد. این چای دارای عطر و طعم خوشایند و ملایمی بوده و مانند سایر دمنوش های گیاهی، فاقد کافئین است.

فنجان پر از چای بابونه همراه گل بابونه خشک شده

فنجان پر از چای بابونه همراه گل بابونه خشک شده

مریم گلی و سرخارگل:

علیرغم اینکه اغلب مریم گلی به عنوان یک گیاه با کاربردهای آشپزی شناخته می شود، اما با این حال به عنوان یک داروی گیاهی نیز بسیار شناخته شده است. مریم گلی با اینکه ریشه در نواحی مدیترانه دارد ولی در حال حاضر کشت آن در سرتاسر جهان رواج دارد.

از این گیاه در درمان عارضه های التهابی بسیار استفاده می شود و طبق تحقیقات، از قابلیت کاهش درد گلو برخوردار است.

سرخارگل از جمله گیاهان دیگری است که استفاده گسترده ای در طب سنتی دارد. این گیاه به دلیل داشتن خواص ضدباکتریایی، می تواند در کاهش التهاب گلو موثر واقع شود.

چای همراه مریم گلی و سرخارگل

چای همراه مریم گلی و سرخارگل

عسل:

عسل به عنوان یک شیرین کننده خوش طعم و یک ماده بسیار پرخاصیت، می تواند در ترکیب با سایر مواد طبیعی به عنوان یک داروی گیاهی در درمان بسیاری از عارضه ها بویژه گلودرد مورد استفاده قرار بگیرد.

عسل همچنین طعم داروها را قابل تحمل تر کرده و استفاده از آنها را آسانتر کند. عسل معمولا زمانی می تواند بیشترین تاثیر خود را بر جای بگذارد که با آب گرم و سرکه سیب یا گیاهان داوریی دیگر ترکیب شود.

ریزش عسل از قاشق در فنجان

ریزش عسل از قاشق در فنجان

آبلیمو:

آبلیمو به عنوان یک نوشیدنی نیروبخش شناخته می شود که می تواند در مواقع سرماخوردگی و آنفولانزا، دردگلو را کاهش داده و بهبود ببخشد. لیمو در ترکیبات خود دارای ویتامین c و مقدار بالایی آنتی اکسیدان است. همچنین با افزایش بزاق، به مرطوب نگه داشتن غشاهای مخاطی کمک می کند. برای به حداکثر رساندن خواص آبلیمو می توانید آن را با آب گرم و مقداری عسل یا آب نمک ترکیب کنید.

لیوان همراه آب لیموی طبیعی

لیوان همراه آب لیموی طبیعی

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *