آموزش باغبانی

درمان بیماری ویروسی پیچیدگی برگ گوجه فرنگی

نحوه درمان ویروس پیچیدگی برگ در گوجه فرنگی

هیچ چیزی بهتر از طعم خوشمزه و رضایت بخش گوجه فرنگی های تازه ای که در خانه کاشته اید، نیست. بنابراین اگر متوجه شوید که گیاه شما، برای رشد و نمو به مشکل برخورده است، مطمئناً بسیار ناراحت خواهید شد. اگر رشد گیاه گوجه فرنگی شما متوقف شد و برگ های آن شروع به جمع شدن و فر خوردن و نازک شدن کند، این می تواند علامتی برای احتمال آلودگی آنها به ویروس پیچیدگی برگ ها (curly top virus) باشد.

این یک نوع بیماری است که توسط حشراتی به نام زنجرک ها (leafhoppers) پخش می شود و معمولاً به این معنی است که گیاه گوجه فرنگی شما ناتوان خواهد شد. اما، چند راهکار وجود دارد که می توانید برای از بین بردن ویروس و جلوگیری از گرفتار شدن آن در باغچه خود، بکار ببرید.

بخش اول: کنترل پخش شدن ویروس پیچیدگی برگ گوجه فرنگی

در بخش اول به کنترل پخش شدن ویروس می پردازیم

به دنبال برگ های فر خورده باشید:

به دنبال برگ های فر خورده، ضخیم و چرمی مانند گیاه گوجه فرنگی خود باشید. با بررسی علائم روی برگ های آلوده به ویروس گیاه، برگ های فِر خورده روی گوجه فرنگی خود را شناسایی کنید. برگ های آلوده ممکن است کوتاه، چروکیده، و یا رو به داخل فِر خورده باشند. روی برگ ها، به دنبال یک بافت ضخیم و تقریبا چرمی مانند باشید.

در بعضی از انواع ویروس، رگبرگ های زیر برگ ممکن است به رنگ بنفش درآیند. همچنین ممکن است برگ های جوان و کوچک گیاه، زرد شوند.

به دنبال برگهای فر خورده باشید

به دنبال برگهای فر خورده باشید

گیاه آلوده را جدا کنید:

گیاه آلوده را به محض بروز علائم، جدا کرده و از بین ببرید. گیاه را از ساقه گرفته و مستقیماً از زمین بیرون بیاورید. گیاه آلوده را داخل سطل زباله بیندازید، تا ویروس نتواند به گیاهان دیگر سرایت کند. از آنجا که ویروس پیچیدگی برگ ها توسط زنجرک ها منتقل می شود، لذا تنها در تماس با گیاهان دیگر، نمی تواند گسترش یابد. این زنجرک‌ها هستند که با خوردن برگهای گیاه آلوده، می توانند ویروس را گسترش دهند.

گیاه آلوده را جدا کنید

گیاه آلوده را جدا کنید

علف های هرز را جمع کنید:

هر گونه علف هرز در حال رشد در اطراف گیاهان آلوده را جمع آوری کنید. علف های هرز موجود در اطراف باغچه شما، می توانند ویروس را منتقل کرده و علائم مشابهی از عفونت را در سایر گیاهان، بروز نمایند. علف های هرز را مستقیماً از زمین بیرون بیاورید تا ویروس، به گیاهان گوجه فرنگی شما منتقل نشود. بهترین راه برای جلوگیری از شیوع ویروس پیچیدگی برگ ها، جدا کردن گیاهان و علف های هرز آلوده است.

علف های هرز را جمع کنید

علف های هرز را جمع کنید

قسمت بالایی گیاه را برش داده:

برای تشویق گیاه به رشد و ادامه ی بقا، قسمت بالایی آن را برش داده و جدا کنید. اگر می خواهید گیاه گوجه فرنگی خود را نجات دهید، از یک قیچی هرس کردن، قیچی باغبانی یا یک چاقوی تیز، برای بریدن گیاه استفاده کنید. تمرکز خود را بر روی بریدن قسمت های بالایی و مرکزی گیاه قرار دهید، تا شاخه های جانبی، برای رشد تشویق شوند و فرصت بیشتری برای بقا داشته باشند.

اکثر گیاهان گوجه فرنگیِ آلوده به این ویروس، از بین می روند و احتمال زنده ماندن و باردهی گیاه بسیار کم است. میوه های تولید شده توسط گیاهان آلوده نیز معمولا زودرس، کج و کوله و چروکیده خواهند بود. بخاطر داشته باشید که رها کردن گیاه در باغچه به حال خود، اگر حشره زنجرک‌ دارید، باعث شیوع ویروس خواهد شد.

قسمت بالایی گیاه را برش داده

قسمت بالایی گیاه را برش داده

بخش دوم: جلوگیری از آلوده شدن گیاه به این ویروس

در ادامه بخش دوم به جلوگیری از آلوده شدن گیاه به این ویروس می پردازیم.

از نوع گوجه فرنگی خود اطلاع کسب کنید:

برای کاشت، پیوند گوجه فرنگی مقاوم در برابر ویروس را انتخاب کنید. از نوع گوجه فرنگی ای که قصد دارید در باغچه خود پرورش دهید، اطلاعات کافی کسب کنید. به دنبال برگ های چرمی شکل، خمیده و چروکیده باشید، چون ممکن است به این ویروس مبتلا شده باشند. برای کاشت، پیوندهای سالم را انتخاب کنید، تا از وارد کردن این ویروس به باغچه خود و آلوده کردن سایر گیاهان، جلوگیری کنید.

از آنجا که این ویروس توسط زنجرک ها منتشر می شود، ممکن است هنگام خرید، پیوندهای سالم و آلوده را در کنار یکدیگر مشاهده کنید. اما این بدان معنا نیست که گیاهان سالم نیز آلوده شده اند. اگر از وجود ویروس در پیوند مطمئن نیستید، بهتر است خطر نکنید و از انتخاب آن، خودداری کنید.

از نوع گوجه فرنگی خود اطلاع کسب کنید

از نوع گوجه فرنگی خود اطلاع کسب کنید

گوجه فرنگی مقاوم را انتخاب کنید:

تا خطر آلودگی به ویروس را به حداقل برسانید. ۴ نوع گوجه فرنگی وجود دارند که مقاومت بیشتری در برابر ویروس پیچیدگی برگ ها دارند: کلمبیا (Columbian)، رزا (Roza)، سالاد مستر (Salad Master) و Row Pac. هر زمان که می خواستید گیاه گوجه فرنگی را برای کاشت در باغچه خود انتخاب کنید، به دنبال یکی از این انواع باشید، تا احتمال ابتلا به ویروس را کاهش دهید.

انواع مقاوم، ممکن است در برابر ویروس به طور کامل ایمن نباشند، اما آن را بهتر تحمل خواهند کرد. منطقه خود را بررسی نمایید و یا به صورت آنلاین نگاه کنید، تا از امکان پرورش این انواع مقاوم در برابر ویروس، اطمینان حاصل کنید.

گوجه فرنگی مقاوم را انتخاب کنید

گوجه فرنگی مقاوم را انتخاب کنید

گوجه ها را نزدیک هم بکارید:

گوجه های خود را نزدیک هم بکارید تا از ایجاد ویروس پیچیدگی برگ ها جلوگیری به عمل آید. در هنگام کاشت، گیاهان را نزدیک به هم بکارید، تا این تراکم، گیاه را ترغیب به رشد کند. فاصله متراکم گیاهان، می تواند در جلوگیری از ایجاد این ویروس، موثر باشد. فاصله متراکم گیاه، “کاشت مضاعف” (double planting) نامیده می شود.

کاشت مضاعف، ممکن است باعث تولید گوجه فرنگی های کوچکتر و کمتر شود، اما احتمال آلوده شدن گیاه به ویروس پیچیدگی برگ ها را بسیار کمتر می کند.

گوجه هارا نزدیک هم کارید

گوجه هارا نزدیک هم کارید

روی گیاه توری مشبک قرار دهید:

روی گیاهان جوان گوجه فرنگی خود، توری های مشبک قرار دهید. این کار، زنجرک ها را از گیاه شما دور نگه خواهد داشت. توری های مشبک که به آن “قفس های گوجه فرنگی” (tomato cages) نیز گفته می شود، به محافظت از گیاهان نارس پس از کاشت کمک می کند.

توری های مشبک با سوراخ های کوچکتر را انتخاب کنید تا از ورود زنجرک ها جلوگیری کند. روی گیاه جوان گوجه فرنگی خود را بپوشانید، تا از ویروس در امان بماند. وقتی گیاه بالغ شد، می توانید توری را بردارید. توری های مشبک همچنین سایه ای ایجاد می کنند که مانع از رسیدن زنجرک ها به برگ گیاهان جوان می شود.

روی گیاه توری مشبک قرار دهید

روی گیاه توری مشبک قرار دهید

گیاه خود را بپوشانید:

گیاه گوجه فرنگی خود را با یک پارچه سایه دار یا سایبان، بپوشانید. سایبان ها معمولاً از مواد پلی استر پارچه ای نازک ساخته می شوند و به گونه ای طراحی شده اند که تا حدی، جلوی تابش نور مستقیم آفتاب را گرفته و به گیاهان شما، سایه می بخشند. پارچه را بالای گیاه گوجه فرنگی بالغ خود آویزان کنید، تا ایجاد سایه کند. این امر، زنجرک ها را از گیاه شما دور نگه داشته و از انتشار ویروس، جلوگیری می کند.

زنجرک ها ترجیح می دهند در مکان های آفتابی بمانند و تغذیه کنند ، بنابراین ایجاد سایه می تواند یک روش موثر برای جلوگیری از آلوده شدن گیاهان شما باشد. سایبان، به گونه ای طراحی شده است که نفوذ پذیر باشد، تا آب بتواند از آن عبور کند.

گیاه خود را بپوشانید

گیاه خود را بپوشانید

به گیاه خود حشره کش اسپری کنید:

برای جلوگیری از انتشار ویروس، هفته ای یک بار، به باغچه خود حشره کش اسپری کنید. از آنجا که ویروس پیچیدگی برگ ها توسط زنجرک ها پخش می شود، کنترل آفات در باغچه شما، می تواند روشی موثر برای جلوگیری از آلوده شدن گیاه گوجه فرنگی شما باشد. هر هفته، به باغچه خود، حشره کش اسپری کنید، تا جمعیت زنجرک ها را کنترل کند.

اسپری کردن حشره کش ها روی گیاه گوجه فرنگی برای خلاص شدن از شر زنجرک ها، یک استراتژی خیلی موثر نیست، زیرا با این کار، حشرات تنها روی زمین فرود می آیند، تغذیه کرده و سپس حرکت می کنند. با این حال، استفاده مرتب از حشره کش در باغچه، می تواند تعداد زنجرک هایی که روی برگ های گیاه شما می نشیند را به طور بالقوه ای، کاهش دهد

به گیاه خود حشره کش اسپری کنید

به گیاه خود حشره کش اسپری کنید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر گوجه فرنگی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

4 دیدگاه درباره مقاله “درمان بیماری ویروسی پیچیدگی برگ گوجه فرنگی

  1. Avatar سیداحمد گفت:

    سلام.برای بوته گوجه فرنگیهایی که برگ آن مچاله شدند از چه سمی استفاده کنیم؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      بوته گوجه فرنگی هایی که برگهای آن پیچ می خورند و به سمت بالا جمع میشوند دارای بیماری ویروسی هستند که از طریق مگس سفید احتمالا به گیاه منتقل شده است و باید این بوته ها را از بین ببرید تا به گیاهان دیگر سرایت نکند.

  2. Avatar واحد گفت:

    سلام.برای بوته گوجه فرنگیهایی که برگ آن مچاله شدند از چه سمی استفاده کنیم

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      برگهای پیچ خورده ممکن است یکی از علائم آلودگی ویروسی باشد. این ویروس از طریق مگس سفید یا پیوند گیاه آلوده منتقل میشود.
      برای از بین بردن باید گیاهانی که این مشکل را دارند از بقیه گیاهان جدا کنیدو از بوته بکنید تا به بقیه سرایت نکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *