گیاهان دارویی و ادویه ها

درمان نفخ با طب سنتی

درمان نفخ با طب سنتی

نفخ، تجمع گاز در دستگاه گوارش است که با آماسیدن و باد کردن شکم، احساس پری و فشار در شکم پس از غذاخوردن و آروغ زدن مشخص می شود. نفخ از نشانه های سوء هاضمه است و معمولاً بر اثر خوردن برخی غذاها که بادزا و نفخ‌آورند پدید می آید. علت نفخ معمولا وجود گاز زیاد نیست، بلکه به خاطر کندی انقباضات عضلانی و حرکات دودی مجاری گوارش می باشد.

مصرف غذاهای چرب تخلیه معده را به تاخیر انداخته و ایجاد نفخ میکنند. بلعیدن هوا و دیگری گاز ناشی از تجزیه غذای هضم نشده در تولید نفخ موثر هستند.

در مورد اول بلعیدن هوا باعث جمع شدن گاز درون معده می شود و می تواند به خاطر تند غذا خوردن یا نجویدن درست غذا رخ دهد.

در حالت دوم بدن بعضی از قندها را در روده باریک هضم نمی کند و این مواد در روده بزرگ با برخی باکتری های بی‌ضرر واکنش داده و باعث ایجاد گاز می شوند.

همچنین نفخ می تواند نشانه برخی بیماریها مانند آپاندیسیت و یا سنگ کیسه صفرا باشد. یبوست نیز ایجاد نفخ میکند. نفخ بیشتر در زنان بروز میکند. علت آن هم تغییر در سطح هورمونهای بدن و افزایش احتباس آب و نمک در بافتهای بدن، پیش از قاعدگی میباشد.

کنترل نفخ معده با طب سنتی:

نفخ شکم یکی از بیماری هایی که خیلی ها با آن مشکل دارند و برای درمان آن به دکتر مراجعه کرده اند و دارو خورده اند، اما برای درمان نفخ شکم راه های بهتری هم هست که با دارو گیاهی و بدون ضرر می توان آن را رفع کرد. متخصصان طب سنتی معتقدند، سردی مزاج معده است که موجب بروز نفخ شکم می‌شود. سرد شدن مزاج معده دارای علائمی مانند سوء هاضمه و هضم غذاهای خیلی سبک و عدم هضم غذاهای سنگین، ترش کردن معده و تمایل به مصرف غذاهای سرد است. از نظر طب سنتی، حس معده بسیار قوی است. یعنی از خوراکی های خوشبو لذت می برد و از خوراکی های بدرنگ و بو هم متنفر می شود. ورود اجباری خوراکی های بدرنگ و بو به معده، باعث ایجاد اختلال در هضم آن‌ها و ابتلا به نفخ خواهد شد.

درمان نفخ با نخود:

بهترین غذا برای درمان نفخ شکم مصرف «نخود آب» با ادویه دارچین و زعفران است. به این ترتیب که مقدار دلخواه نخود را با آب پخته و به آن ادویه اضافه کرده و مصرف کنند البته نخود آب را با مقداری گوشت نیز می توان پُخت.

گرم نگه داشتن شکم نیز از راه های بهبود نفخ است. به این ترتیب که این افراد شکم خود را با کیسه محتوی ارزن یا نمک یا سبوس گرم کنند به نحوی که کیسه محتوی این مواد را در جای گرم مانند فر یا مایکروفر قرار دهند، 20 دقیقه تا نیم ساعت روی شکم خود قرار داده تا معده گرم شود، این کار در بهبود بسیاری از علائم گوارشی مفید است.

از راه های رفع اختلالات گوارشی به خصوص نفخ معده می توان به مصرف برخی گیاهان دارویی و سنتی مثل زیره، رازیانه، گلپر، هل و آویشن اشاره کرد. همچنین مصرف دارچین برای درمان اختلالات گوارشی مثل نفخ معده کاربرد فراوان دارد.

درمان نفخ با نخود

درمان نفخ با نخود

درمان نفخ با مصطکی:

خوردن آسیاب شده مصطکی با شکر و روغن مالی شکم با روغن هایی مانند سیاه دانه خود برای رفع نفخ مفید است.

درمان نفخ با مصطکی

درمان نفخ با مصطکی

درمان نفخ با سبزی های معطر:

ریختن سبزی های معطر روی غذا و پختن آن ها با غذا نیز می‌تواند مانع نفخ معده شود. استفاده از آویشن روی غذا‌ها از نفخ جلوگیری می‌کند. برای نفخ شکم می توانید از یک فنجان جوشانده سبزی های معطر استفاده کنید.

به این صورت که مقداری از سبزی معطر مانند نعناع و یا زیره را داخل آب جوش ریخته و مانند چای دم کنید و آن را پس از غذا بنوشید. پس از دو ساعت که مرحله اول هضم غذا تمام شد، هر قدر آب می خواهید، می‌توانید بنوشید و نگران نفخ معده نباشید. نوشیدن دمکرده نعنا از بهترین شیوه‌های درمان خانگی نفخ شکم است. اگر در آب خود، مقداری عرق نعناع، عرق آویشن و یا هر نوع عرق سبزی های معطر دیگر اضافه کنید، از شر نفخ معده خود کاملاً خلاص خواهید شد. همچنین از نعناع و ریحان به صورت خشک شده در ماست و دوغ یا به صورت شربت با غذا استفاده کنید چون به کاهش نفخ معده کمک می کنند.

درمان نفخ با سبزی های معطر

درمان نفخ با سبزی های معطر

درمان نفخ با گلپر:

لوبیا و عدس را می توان با کمی گلپر میل نمود که هم خوشمزه بوده و هم نفخ آن را می‌گیرد. به برخی غذا‌ها نیز زیره اضافه می‌کنند تا نفخ آن گرفته شود. اگر زیاد نفخ می‌کنید می‌توانید 2 قاشق غذاخوری گلپر ساییده را با 2 قاشق غذاخوری پودر نبات مخلوط کنید و آن را به همراه عرق بهارنارنج، بنوشید.

برای خرید گلپر نسابیده می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برای خرید پودر گلپر می توانید از این لینک استفاده نمایید.

درمان نفخ با گلپر

درمان نفخ با گلپر

درمان نفخ با زنیان:

برای درمان نفخ معده یک قاشق چای خوری پودر زنیان را با یک استکان عسل مخلوط نموده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای خوری میل نمایید.

درمان نفخ با زنیان

درمان نفخ با زنیان

درمان نفخ با زنجبیل:

مصرف زنجبیل به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی برای علاج دردهای معده موثر است و خاصیت تسکین دردهای شکمی را دارد. زنجبیل را با مقداری زنجبیل و لیمو تازه چای درست کنید و بنوشید تا نفخ شکم به سرعت کاهش یابد. البته نباید فراموش کرد که مصرف زنجبیل برای افرادی که فشارخون بالا دارند خطرناک است.

برای خرید پودر زنجبیل می توانید از این لینک استفاده نمایید.

درمان نفخ با زنجبیل

درمان نفخ با زنجبیل

درمان نفخ با زردچوبه:

زردچوبه یکی از پرخاصیت ترین ادویه هاست که هم می‌تواند باعث سم زدایی از کبد شود و هم نفخ مواد اولیه موجود در غذاها را تا حد زیادی کاهش می دهد. بهتر است برای بهره بردن هرچه بیشتر از خاصیت های زردچوبه، این ادویه را حدود ۱۵ دقیقه مانده به پایان زمان پخت به غذا اضافه کنید. همچنین می توانید یک قاشق چایی خوری زردچوبه را با مقدار کمی نمک داخل یک لیوان آب داغ حل کرده و درحالی که گرم است آن را بنوشید. این ترکیب بلافاصله درد ناشی از نفخ شکم را تسکین میدهد.

برای خرید ادویه زردچوبه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

درمان نفخ با زردچوبه

درمان نفخ با زردچوبه

درمان نفخ با آویشن:

آویشن یکی از بهترین و پرخاصیت ترین سبزی های دنیاست که نوشیدن دمنوش آن در فصل سرد سال علاوه بر از بین بردن نفخ، باعث آرامش اعصاب و بهبود گلو درد ناشی از سرماخوردگی می شود. این گیاه، خلط آور است و به همین دلیل مصرف آن به افراد سرماخورده توصیه می شود. گیاه خواران می توانند مقداری پودر آویشن را برای از بین بردن نفخ سبزی‌هایی مانند نخودفرنگی یا کاهو به سس سالادشان اضافه کنند.

درمان نفخ با آویشن

درمان نفخ با آویشن

درمان نفخ با هل:

از دیگر شیوه های درمان خانگی نفخ شکم، جویدن یک غلاف هل بعد از غذا یا درست کردن یک دمکرده با 3 تا 4 عدد غلاف هل است که برای تاثیر بیشتر میتوان به آن کمی زنجبیل خشک و مقدار کمی جوز هندی پودر شده اضافه نمود. این دمنوش نفخ و سر و صدای معده را برطرف کرده ولی مصرف زیاد آن باعث یبوست میشود.

برای خرید هل سیاه (بادشکن) می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برای خرید هل سبز می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برای خرید هل سفید می توانید از این لینک استفاده نمایید.

درمان نفخ با هل

درمان نفخ با هل

درمان نفخ با سیر:

از دیگر راهکارهای درمان خانگی نفخ شکم، مصرف عصاره سیر و زنجبیل است. به این منظور 2 حبه سیر له شده را در یک لیوان آب گرم 2 تا 3 دقیقه خیس کنید، سپس به آن یک قاشق پر عصاره زنجبیل اضافه کرده و در حالیکه هنوز گرم است، آن را بنوشید.

درمان نفخ با سیر

درمان نفخ با سیر

برای خرید از عطاری آنلاین پوپونیک می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “درمان نفخ با طب سنتی

  1. Avatar آناهیتا گفت:

    سلام زنجبیل باعث بالابردن فشارخون میشود؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      درمان فشار خون با زنجبیل و دارچین ممکن میشود. زنجبیل شامل ترکیبات فعالی نظیر روغن های فرار و ترکیبات حاوی فنول مثل گینجرول و شوگاول است. در این مطلب تاثیر زنجبیل و همچنین دارچین بر فشار خون را بررسی می‌کنیم.

      گینجرول ترکیب اصلی زنجبیل است که برای درمان بیماری هایی نظیر فشار خون ، آرتروز و تومورهای سرطانی مفید است. شوگاول اثر بسیار مفیدی در درمان سرفه دارد. ترکیب دو ماده ی گینجرول و شوگاول برای کاهش فشار خون مفید است. زنجبیل محرک ملایمی است و به همین علت برای ارتقای جریان خون بسیار سودمند است. از دیگر فواید زنجبیل می توان اثر آن در کاهش قند خون اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *