گیاهان دارویی و ادویه ها

درمان انواع دردها با گیاهان دارویی

درمان با گیاهان دارویی

گیاهان دارویی از هزاران سال قبل مورد توجه انسان ها قرار گرفته و از آن ها برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کردند. در حال حاضر نیز طب سنتی در بین مردم طرفداران زیادی دارد و بسیاری از مردم برای درمان انواع بیماری ها از خواص گیاهان دارویی استفاده می کنند.

برخی از این گیاهان دارویی در مقایسه با برخی دیگر از آنها شناخته تر و پر کاربردتر هستند و به صورت تازه و یا خشک شده در دسترس مردم قرار دارند. در ادامه این مطلب قصد داریم با برخی از گیاهان دارویی که در درمان انواع دردها، مورد استفاده قرار می گیرند، بیشتر آشنا شویم.

درمان با گیاهان دارویی:

در ادامه مقاله گیاهان دارویی که معروف را که احتمالا نام آنها را بارها شنیده اید معرفی میکنیم.

بابونه:

گل های بابونه غنی از انواع آنتی اکسیدان های ترپنوئید است. از آنجایی که این ترکیبات ناپایدار هستند، به صورت اسانس و یا تنتور الکلی نگهداری می شوند. همچنین بابونه به دلیل داشتن مقداری زیادی فلانوئید مانند کوئرسین، پاتولتین و گلوکوزوئیدها می تواند در خنثی کردن رادیکال های آزاد که یکی از عوامل اصلی التهاب در بدن شناخته می شوند، بسیار موثر باشد.

علاوه بر موارد فوق، این گیاه دارای آنتی اکسیدان هایی است که باعث بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن شده و میزان درد و تورم در نقاط مختلف بدن را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

خرید بابونه شیرازی

روغن بابونه همراه گل بابونه

روغن بابونه همراه گل بابونه

زنجبیل:

یکی از گیاهانی که از آن به عنوان ادویه جادویی یاد می شود زنجبیل است. این گیاه که به عنوان یک ادویه مخصوص آشپزی و دارویی استفاده های فراوانی دارد، در بسیاری از فرهنگ های سنتی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

زنجبیل به طور موثری می تواند میزان سر درد را کاهش دهد؛ به طوریکه که قدرت تاثیر گذاری آن را برابر با دیکلوفناک (داروی ضد درد NSAID) که یک نوع مسکن برای کاهش درد بدون افزایش ناراحتی گوارشی است تخمین زده اند.

زنجبیل با کاهش استیل کولین موجود در خون باعث کاهش انقباض ماهیچه های تنفسی می شود همچنین از این گیاه برای درمان اگزما، بیماری های روده، درمان استفراغ و حالت تهوع، دل درد و از همه مهمتر مقابله با استرس استفاده می کنند.

خرید زنجبیل خشک شده

ریشه زنجبیل و پودر زنجبیل در کاسه

ریشه زنجبیل و پودر زنجبیل در کاسه

جینسینگ:

یکی از گیاهان مشهور که از آن با نام گیاه جوانی و نوش دارو یاد می شود گیاه جینگسینگ است که با ریشه های گوشتی خود، یکی از گیاهان سنتی و بومی شرق آسیا و شمال آمریکا محسوب می شود.

این گیاه برای بهبود عملکرد حافظه، کاهش استرس، افزایش طول عمر و بهبود علائم ناشی از استرس و افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله خواص معجزه آسای این گیاه می توان به بهبود حافظه، افزایش قوای جسمانی، تقویت سیستم ایمنی بدن در مواجه با انواع بیماریها، جلوگیری از سر درد و میگرن و درمان مرتبط با مشکلات خواب اشاره کرد.

خرید جینسینگ

پودر جینسیگ با خود جینسینگ

پودر جینسیگ با خود جینسینگ

رزماری:

این گیاه که اغلب در مناطق مدیترانه ای به وفور رشد می کند، از زمان روم باستان به عنوان یک گیاهی که باعث افزایش و تقویت حافظه می شود یاد می کنند.

رزماری یک نوع ادویه است که بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را در خود جای داده است و می توان از آن برای مقابله با انواع باکتری های مضرر و درمان برخی از سرطان ها استفاده کرد.

رزماری گیاهی است با خواص دارویی بیشمار که از طیف وسیعی از روغن ها، اسید فنولیک دیترپن ها و همچنین از مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها تشکیل یافته است. از خاصیت آنتی اکسیدانی این گیاه در درمان بیماری های مرتبط با کبد و آلزایمر استفاده می کنند.

خرید ادویه رزماری

یک ظرف چوبی پر شده با رزماری خشک شده با رزماری بر روی زمین

یک ظرف چوبی پر شده با رزماری خشک شده با رزماری بر روی زمین

نعنا:

نعناع به عنوان گیاهی با طبع گرم و خشک شناخته می شود، دارای خواص درمانی بسیار زیادی است و می توان آن را به اشکال مختلف اعم از خشک شده، اسانس، دم کرده و یا به صورت پودر مورد استفاده قرار داد. برگ های گیاه نعناع حاوی مقدار زیادی از انواع اکسیدان هاست و روغن آن حاوی اسیدهای فنولیک، ساپونین، آنتوسیانین و … است که به طور گسترده در آماده سازی خوراک ها، عطرها و درمان برخی از بیماری ها به کار برده می شود.

یکی از ویژگی های بارز نعناع قدرت آرام بخشی آن است که برای درمان افسردگی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این گیاه برای درمان بیماری آسم و انسداد لوله بینی نیز استفاده می شود. با توجه به این که برگ های نعناع خاصیت سم زدایی و پاک کنندگی دارند از آن برای درمان التهاب معده استفاده می کنند.

خرید نعنا خشک

از جمله فواید دیگر نعنا:

  • کمک به فرایند هضم غذا
  • بهبود اختلالات تنفسی
  • درمان بیماری های مربوط به آلرژی
  • درمان برخی از بیماری های مربوط به کبد
  • دفع آفت های لثه و بهبود بهداشت دهان
  • باعث افزایش حافظه
  • دارای خاصیت ضد خارش و ممانعت از ایجاد بسیاری از عفونت های پوستی
نعنا تازه روی میز چوبی

نعنا تازه روی میز چوبی

پونه:

پونه گیاهی است که جز خانواده نعناع قرار می گیرد و حاوی مقدار زیادی از ویتامین های A ،B ،C و کلسیم است و در ترکیبات خود مقدار کمی تانن و مواد رزینی نیز دارد. طعم این گیاه گس و تا اندازه ای تلخ و گرم است اما پس از مدتی کوتاه در دهان حس خنکی ایجاد می کند و دارای بوی مطبوع و قابل تشخیصی است.

این گیاه برای درمان برخی از انواع بیماری ها مانند سرماخوردگی، مشکلات تنفسی، بیماری های کبدی و نفخ شکم مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید پونه خشک شده

پونه در حال رشد

پونه در حال رشد

کاسنی:

گیاه کاسنی که به عنوان یگ گیاه دارویی شناخته می شود دارای گل هایی به رنگ آبی یا ارغوانی و دارای طبعی سرد است که تقویت کننده کبد و کلیه می باشد. همچنین از این گیاه برای کنترل فشار خون استفاده می کنند. مصرف مرتب آب برگ کاسنی در کاهش بیماری های مرتبط با یرقان، کلیه و کبد کاربرد دارد و معده را تقویت می کند. ریشه کاسنی برای اخلاط سینه بسیار مفید است و جوشانده برگ همراه با ریشه کاسنی در درمان یبوست بسیار کاربرد دارد.

خرید ساقه کاسنی

کاسنی برای رژیم

کاسنی برای رژیم

آویشن:

یکی دیگر از گیاهان دارویی پر خاصیت، گیاه آویشن است که از زمان های بسیار قدیم برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. آویشن که یک گیاه علفی و معطر به حساب می آید به وفور در صنایع غذایی، بهداشتی، دارویی و آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله مزایای این گیاه می توان به درمان سرد درد، سرماخوردگی، دردهای مزمن گوش، سرخک، تقویت اعصاب و… اشاره کرد. از ویژگی های بسیار مهم گیاه آویشن می توان به خاصیت ضد تشنج و ضد صرع و ضد نفخ بودن آن اشاره کرد. همچنین استفاده مرتب از این گیاه باعث تقویت بینایی و تقویت معده می شود.

خرید آویشن شیرازی

چای آویشن

چای آویشن

برای خرید گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *