خوشمزه ها

نحوه درست کردن خمیر زنجبیل

نحوه درست کردن خمیر زنجبیل

زنجبیل تازه یک ماده ضروری در بسیاری از دستور العمل های غذایی است، اما ممکن است از چندین بار پوست کندن و رنده کردن مقدار کمی زنجبیل خسته شوید. در عوض، می‌توانید مقدار بسیار بیشتری زنجبیل را خرد کنید، آن را به شکل خمیر درآورید و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید تا در صورت نیاز در دستور غذاها استفاده کنید. هنگامی که زنجبیل تازه را آماده کردید، از آن در همه چیز از سوشی گرفته تا بستنی و کوکتل استفاده خواهید کرد!

مواد لازم:

1 فنجان (225 گرم) زنجبیل، پوست کنده و درشت خرد شده

0.25-0.5 فنجان (59-118 میلی لیتر) آب

1 قاشق چایخوری (5 گرم) پودر اسید سیتریک (اختیاری)

2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن گیاهی (اختیاری)

بخش اول: انتخاب و خرد کردن زنجبیل

در مرحله اول این مقاله به انتخاب زنجبیل مناسب و خرد کردن آن مناسب می باشد.

1- دسته های زنجبیلی را انتخاب کنید که سفت هستند و پوست صافی دارند:

زنجبیل را در بازار به شکل تکه‌های عجیب و غریب به نام دست‌ (به قسمت‌های بیرون زده انگشت می‌گویند) پیدا خواهید کرد. از دست هایی که نسبت به اندازه خود سبک هستند، پوست چروکیده دارند و هنگام لمس نرم هستند خودداری کنید – این ها دست هایی هستند که مقدار زیادی از آب خود را از دست داده اند. در عوض، به دنبال دست‌هایی باشید که پوست صاف و قهوه‌ای دارند و نسبت به اندازه‌شان سنگین هستند و هنگام لمس سفت هستند. بیشتر مردم زنجبیل را ریشه می نامند، اما در واقع یک ساقه ی زیر زمینی است.

زنجبیل در دست

زنجبیل در دست

2- زنجبیل را در یخچال نگهداری کنید تا زمانی که آماده استفاده از آن شوید:

زنجبیل را آزادانه در پلاستیک بپیچید و یک نوار لاستیکی روی آن قرار دهید یا آن را در یک کیسه زیپ کیپ قرار دهید و زیپ آن را تا حدی باز نگه دارید. قبل از استفاده، آن را تا 1 هفته در کشوی سبزیجات یخچال خود قرار دهید. اگر زنجبیل را محکم ببندید زودتر خراب می شود. حتی اگر زنجبیل بعد از یک هفته کپک زده یا نرم نشده باشد، به سرعت طعم قوی خود را از دست می دهد.

زنجبیل را با کیسه در یخچال بگذارید

زنجبیل را با کیسه در یخچال بگذارید

3- زنجبیل را بشویید و پوست بگیرید:

اگر از تمام دست استفاده نمی کنید، یک یا دو انگشت زنجبیل را ببرید. آن را زیر آب جاری بشویید و هرگونه کثیفی را پاک کنید، سپس با دستمال کاغذی خشک کنید. پوست را با یک پوست کن سبزیجات یا یک چاقو جدا کنید. با پوست کن یا چاقو به دقت کار کنید – آنها تیز هستند!

اگر زنجبیل پوست نازک و صافی دارد، لزوماً لازم نیست پوست آن را بکنید. با این حال، پوست کندن آن ممکن است باعث شود خمیر زنجبیل شما کمی ظاهر صاف تری داشته باشد.

شستن زنجبیل

شستن زنجبیل

4- زنجبیل را درشت خرد کرده و به اندازه 1 فنجان (225 گرم) اندازه کنید:

از یک چاقوی تیز برای برش زنجبیل استفاده کنید. لازم نیست اندازه قطعات یکنواخت باشد، اما سعی کنید ضخامت آنها بیش از 6.4 میلی متر نباشد. به خرد کردن ادامه دهید تا به مقدار دلخواه خود برسید.

اگر مقدار زیادی زنجبیل را تمیز و پوست کنده اید، به سادگی آن را دو برابر کنید و به 2 فنجان (450 گرم) برسانید!

زنجبیل را خرد کنید

زنجبیل را خرد کنید

بخش دوم: ایجاد یک خمیر نرم

در این مرحله به ایجاد خمیر نرم می پردازیم.

1- فنجان (59 میلی لیتر) آب را به مخلوط کن یا غذاساز اضافه کنید:

از آب سرد یا آب در دمای اتاق استفاده کنید. ممکن است برای تهیه خمیر از 1 فنجان (225 گرم) زنجبیل خرد شده به 0.5 فنجان (120 میلی لیتر) آب نیاز داشته باشید، بنابراین در حین کار آماده باشید تا در صورت نیاز آب بیشتری اضافه کنید.

اضافه کردن آب در ابتدا باعث می شود سرعت پوره شدن کمی بیشتر شود.

ریختن آب در مخلوط کن

ریختن آب در مخلوط کن

2- زنجبیل و در صورت تمایل روغن یا اسید سیتریک را به عنوان نگهدارنده اضافه کنید:

اگر می خواهید از طعم کامل زنجبیل اطمینان حاصل کنید، از چیزی جز زنجبیل و آب برای تهیه خمیر خود استفاده نکنید. با این حال، اگر 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن گیاهی یا 1 قاشق غذاخوری (5 گرم) اسید سیتریک اضافه کنید، خمیر در یخچال یا فریزر ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

اسید سیتریک را به صورت پودر در فروشگاه های بهداشتی و بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی پیدا خواهید کرد. این مواد نگهدارنده مدت زمان نگهداری در یخچال را از حدود 1 هفته به 1 ماه و در فریزر از 1 ماه به 3 ماه افزایش می دهد. می توانید هم روغن نباتی و هم اسید سیتریک اضافه کنید، اما این کار زمان نگهداری را بیشتر نمی کند.

زنجبیل خرد شده را اضافه کنید

زنجبیل خرد شده را اضافه کنید

3- مخلوط را به صورت پوره درآورید تا خمیر یکدستی به دست آید:

بسته به مخلوط کن یا غذاسازتان، ممکن است لازم باشد گهگاهی داخل ظرف را با یک کاردک سیلیکونی خراش دهید تا تکه های زنجبیل کاملاً ترکیب شوند. همچنین می‌توانید تا 0.25 فنجان (59 میلی‌لیتر) آب اضافی در صورت نیاز برای کمک به شکستن تکه‌های زنجبیل اضافه کنید. وقتی کل مخلوط بافتی یکدست و یکپارچه داشت، پوره کردن را متوقف کنید. از نظر قوام، مخلوط باید بیشتر شبیه بلغور جو دوسر باشد.

مواد را به خوبی در میکسر مخلوط کنید

مواد را به خوبی در میکسر مخلوط کنید

خرید زنجبیل خشک شده

بخش سوم: نگهداری خمیر زنجبیل

در قسمت سوم به نگهداری خمیر زنجبیل می پردازیم.

1- پوره را در ظرف در بسته در یخچال یا فریزر نگهداری کنید:

بلافاصله پوره خود را به یک یا چند ظرف با درب محکم منتقل کنید، سپس آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید. بدون هیچ گونه مواد نگهدارنده اضافه شده، خمیر به مدت 1 هفته در یخچال و به مدت 1 ماه در فریزر نگهداری می شود.

اگر روغن نباتی یا اسید سیتریک به خمیر اضافه کردید، باید تا 1 ماه در یخچال و تا 3 ماه در فریزر نگهداری شود.

مواد مخلوط شده را در ظرف پلاستیکی بریزید

مواد مخلوط شده را در ظرف پلاستیکی بریزید

2- می توانید از قالب های یخ برای فریز کردن مینی دوزهای خمیر استفاده کنید:

اگر به طور مداوم از مقدار مشخصی خمیر زنجبیل در دستور العمل های خود استفاده می کنید، می توانید مقادیر از قبل اندازه گیری شده را با استفاده از قالب های یخ فریز کنید. مقدار دلخواه خود – حداکثر 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) – را در هر غالب در یک سینی یخ بریزید، سپس خمیر را فریز کنید. پس از آن، مکعب های خمیر زنجبیل را بیرون بیاورید و آنها را در یک زیپ کیپ با برچسب بسته بندی ذخیره کنید.

به این ترتیب، می توانید بدون نیاز به اندازه گیری، فقط مقدار مورد نیاز خود را در حین آشپزی مصرف کنید!

آنها را به شکل یخ بریزید

آنها را به شکل یخ بریزید

3- از خمیر سرد، منجمد یا کمی آب شده استفاده کنید:

خمیر زنجبیل در یخچال را می توان همانطور که هست به هر دستوری اضافه کرد. همچنین می توانید مکعب های یخ زده را مستقیماً در یک ماهیتابه اضافه کنید. با این حال، اگر از مکعب‌های یخ‌زده برای پخت استفاده می‌کنید، ابتدا آن‌ها را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پیش‌خوان آب کنید، در این زمان، باید به اندازه‌ای نرم شوند که در خمیر یا مخلوط شما گنجانده شوند.

می توانید با نسبت مساوی خمیر زنجبیل را جایگزین زنجبیل تازه رنده شده کنید. اگر دستور پخت غذای شما به طول مشخصی زنجبیل نیاز دارد – به عنوان مثال یک انگشت 1 اینچی – از 1 قاشق چایخوری (4.9 میلی لیتر) خمیر به ازای 1 اینچ استفاده کنید.

در نهایت همه مواد را در ظرف بریزید.

در نهایت همه مواد را در ظرف بریزید.

برای خرید عطاری می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *