گیاهان

همه چیز درباره درخت شاه بلوط

بلوط رست شده

شاه بلوط گیاهی زیبا، زینتی و از جمله درختان مثمر به شمار می رود که به هنگام رشد منظره زیبایی را به همراه میوه ای گرد و کروی مانند با خواص معجزه آسا تولید می کند، طعم شیرینی دارد و بسیار خوشمزه است که به دو صورت خام و پخته شده قابل مصرف است که علاوه بر مصرف خوراکی از آن در صنایع استفاده هایی مختلفی می کنند. دارای گلهای نر و ماده است که گرده افشانی آن توسط باد و حشرات انجام می شود. گیاهی خزان پذیر به شمار می رود که برای رشد در مناطق معتدل مناسب است. نیاز به آبیاری متوسط و مرطوب به همراه نور کامل خورشید دارد که برای فرم دهی باید هرساله آن را هرس کنید. ما در این مقاله بسته به رسالت خود به مراحل مختلف کاشت، داشت تا برداشت درخت شاه بلوط خواهیم پرداخت پس در ادامه مطلب در فروشگاه اینترنتی پوپونیک همراه ما باشید.

مشخصات گیاهی کامل درخت شاه بلوط:

شاه بلوط گیاهی از خانواده هیپوکاستانه به شمار می رود که در اصل بومی اروپا شرقی است، درختی با قامت باند به شمار می رود که ارتفاع آن به 30 متر می رسد. گل های زیبای خوشه ای مانند برافراشته رو به بالایی دارد که طول خوشه های آن بین 10 تا 30 سانتیمتر است، گلهای این گیاه به رنگ سفید با نقطه های زرد و قرمز ظاهر می شود که در هر خوشه آن بین 2 تا 50 گل رشد می کند. زمان گلدهی این گیاه اواخر فصل بهار است. گل های این گیاه به صورت نر و ماده بر روی یک پایه رشد می کنند که گل های نر آن دارای پرچم های متعدد زیادی است و گل های ماده آن هر سه تای آنها در درون پیاله ای قرار دارند و دارای تخمدان 3 تا 6 خانه ای است.

تاج گنبدی شکلی دارد که شاخه های زیرین آن رو به سمت پایین آویزان هستند که البته نوک خوشه ها رو به سمت بالا چرخیده اند، رنگ پوست شاه بلوط خاکسترِی تیره مایل به قهوه ای است. فرمی بیضی مانند با بافت متوسط دارد. درختی خزان پذیر و برگ ریز به شمار می رود که در بیشتر مناطق جهان به خصوص مناطق معتدل رشد می کند.

این گیاه میوه ای گرد و کروی مانند همچون میوه فندق با مصرف خوراکی دارد، بسیار خوشمزه است و طعم دلچسب و شیرینی دارد و دارای خواص بیشماری است که از آن استفاده های مختلفی می کنند، هم به صورت خام و هم پخته شده قابل استفاده است. این گیاه 20 تا 30 سال زمان لازم دارد تا به نهایت رشد خود برسد، با شرایط اقلیمی مختلف سازگار است. قطر تنه این درخت زیبا به حدود دو متر می رسد که بر روی پوسته آن شیارهای عمیقی وجود دارد، درختی سایه گستر به شمار می رود.

برگهای بیضی مانندی به رنگ سبز درخشان دارد که طول برگهای آن بین 16 تا 30 و عرض آن بین 5 تا 9 سانتیمتر است که دارای دمبرگ کوتاهی است. حشرات و جانوران مختلف از برگهای این گیاه تغذیه و آن را مصرف می کنند. توجه داشته باشید که میوه این گیاه در فصل تابستان می رسد که مغز آن قابل استفاده است.

میوه خوراکی شاه بلوط بر روی درخت از نمایی نزدیک

میوه خوراکی شاه بلوط بر روی درخت از نمایی نزدیک

انواع درخت شاه بلوط:

درخت بلوط دارای ارقام و واریته های مختلفی است که مهمترین آنها عبارت اند از:

شاه بلوط ژاپنی:

شاه بلوط ژاپنی همانطور که از نامش پیداست بومی مناطقی از ژاپن و چین است. ارتفاع این درخت به بیش از 15 متر می رسد که رشد انبوه و بلندی دارد، در برابر آفات و بیماری ها مقاوم است، این گیاه در زمین های ضعیف نیز رشد می کند.

شاه بلوط آمریکایی:

شاه بلوط آمریکایی بومی جنگل های آمریکاست. رشد مستقیم و در عین حال بلندی دارد که تا 30 متر رشد می کند که عرض تنه آن بین 90 تا 120 سانتیمتر است. دارای مغز کوچکی است که با کرک های ضخیم و کم رنگی پوشیده شده است. مغز میوه این گیاه نسبت به سایر واریته ها شیرین تر است و طعم دلچسبی دارد.

شاه بلوط چینی:

شاه بلوط چینی بومی کشور چین است که امروزه در بیشتر مناطق رشد می کند، ارتفاع آن به 12 متر می رسد، میوه این گیاه در سایز متوسط رشد می کند که از کیفیت مطلوبی برخوردار است. جالب است بدانید که این گیاه پس از سه سالگی شروع به باردهی می کند.

شاه بلوط اروپایی:

شاه بلوط اروپایی به صورت متراکم رشد می کند که خود دارای ارقام و واریته های مختلفی است به همین دلیل کیفیت میوه آن بسته به نوع رقم متغیر است. رشد متوسطی دارد و در بیشتر مناطق رشد می کند. میوه این گیاه ظاهر بیضی مانند دارد.

شاه بلوط اسبی:

نکته ای که در ارتباط با درخت شاه بلوط اسبی وجود دارد این است که این گیاه در اصل قرابتی با خانواده شاه بلوط ندارد و صرفاً به دلیل اسمی که دارد در گرو شاه بلوط نام برده می شود. گیاهی زیبا و زینتی محسوب می شود که گلهای سفید رنگ زیبایی را تولید و منظره زیبایی را نمایان می کند. این گیاه در بیشتر مناطق و خاکها رشد می کند.

شاه بلوط سیلورلیف:

شاه بلوط سیلورلیف میوه درشت و بزرگی تولید می کند که طعم شیرینی دارد. پوشش میوه این گیاه به راحتی جدا می شود. پوست میوه این گیاه نسبت به ترک خوردگی حساس است و در بیشتر مناطق رشد می کند.

شاه بلوط هندی:

شاه بلوط هندی گلهای خوشه ای و برافراشته رو به بالایی را تولید می کند. برای رشد در مناطق کوهستانی مناسب است. ارتفاع این گیاه به 30 متر می رسد و گیاهی خزان پذیر به شمار می رود. دارای تاجی گنبدی شکل است.

اولین رنگهای پاییز روی درختان شاه بلوط

اولین رنگهای پاییز روی درختان شاه بلوط

روش های تکثیر درخت شاه بلوط:

درخت شاه بلوط از طریق بذر قلمه و پیوند تکثیر می شود.

کشت بذری شاه بلوط:

در کشت بذری توجه داشته باشید که نباید بگذارید بذرهای گیاه زیاد خشک شوند، برای کاشت در هوای آزاد در فصل پاییز بذر گیاه را به طور مستقیم در زمین اصلی بکارید برای این منظور سوراخی در عمق مناسب ایجاد و سپس بذر گیاه را در داخل آن قرار دهید و روی آن را با مقداری خاک و کود نرم بپوشانید، کاشت بذر در فصل پاییز باعث می شود تا گیاه دوره سرمادهی خود را به طور طبیعی طی کند که با شروع فصل بهار جوانه می زند و شروع به رشد می کند، شما می توانید بذر گیاه را در گلدان و سپس آن را به زمین اصلی منتقل کنید برای این منظور بذرهای گیاه را به مدت دو تا سه ماه در یخچال و در دمای مناسب نگهداری کنید و سپس یک گلدان با ابعاد و عمق مناسب تهیه و بذر گیاه را در داخل آن بکارید و گیاه را آبیاری کنید، پس از مدتی گیاه جوانه می زند زمانیکه که گیاه جوانه زد و به حد معینی از رشد رسید نهال به دست آمده را برای ادامه رشد به زمین اصلی منتقل کنید.

کاشت قلمه شاه بلوط:

کاشت قلمه روش دیگر ازدیاد شاه بلوط به شمار می رود که در این روش می بایست از شاخه های جوان گیاه که رشد مطلوب و مناسبی دارند قلمه هایی به طول 30 سانتیمتر تهیه کنید، قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید چرا که این کار سبب تسریع در ریشه زایی قلمه می شود، قلمه را در خاک قرار دهید طوریکه فقط 5 سانتیمتر از آن بر روی خاک قرار بگیرید گیاه را آبیاری و تا زمان جوانه زنی سطح خاک را مرطوب نگه دارید که پس از گذشت مدتی قلمه صاحب ریشه می شود و شروع به رشد می کند.

پیوند زدن درخت شاه بلوط:

برای پیوند زدن درخت شاه بلوط می تواند از روش پیوند وصله ای و اسکنه ای استفاده کنید که کار چندان سختی نیست که البته پیشنهاد ما به شما به هنگام استفاده از روش پیوند استفاده از افراد باتجربه و متخصص است.

روشهای هرس درخت شاه بلوط:

درخت بلوط برای فرم دهی و رشد نیاز به هرس دارد چرا که رشد طبیعی بلوط به صورت ایجاد شاخه های فرعی و جانبی است به همین دلیل و برای اینکه درخت رشد عمودی را تجربه و شکل زیبایی به خود بگیرد ناگزیر باید این شاخه های فرعی، اضافه، خشک شده و بیمار را از درخت جدا کنید و آن را به درستی هرس کنید و شاخه های جانبی با زاویه 45 تا 65 درجه را برای ادامه رشد نگه دارید.

بذر شاه بلوط اروپایی

شرایط اکولوژیک رشد درخت شاه بلوط:

درخت شاه بلوط برای رشد هر چه بهتر و باردهی بیشتر نیاز به شرایط محیطی مناسب ذیل دارد.

ارتفاع:

ارتفاع این گیاه بسته به شرایط اقلیمی متغیر و بین 20 تا 30 متر است که البته بیشتر و کمتر نیز می شود.

نور:

گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود که برای رشد به نور کامل خورشید نیاز دارد که در برابر سایه نیز مقاوم است و به رشد خود ادامه می دهد.

دما:

دمای مناسب برای رشد این گیاه 10 تا 15 درجه سانتی گراد است.

خاک:

برای رشد به خاک شنی و لومی نیاز دارد که خاک مورد کشت باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد.

آبیاری:

به آبیاری متوسط و مرطوبی نیاز دارد که بین دو آبیاری سطح خاک باید مرطوب باشد.

فاصله کاشت:

فاصله کاشت درختان شاه بلوط از یکدیگر 6 تا 7 متر و فاصله بین ردیف ها 6 متر است.

زمان و مقدار کود دهی به درخت شاه بلوط به چه صورت می باشد؟

هر گیاهی برای رشد و نمو نیاز به کود مناسب طی دوره های مختلف رشد خود دارد که درخت شاه بلوط نیز از این قاعده مستثنی نیست که برای این منظور شما می توانید از سموم و کودهای مختلف به همراه کود دامی برای رشد بهینه شاه بلوط استفاده کنید که برای مشاوره در این زمینه می توانید با ما تماس بگیرید.

کیسه شاه بلوط خام

کیسه شاه بلوط خام

آفات و بیماری های شاه بلوط:

از آفات و بیماری های رایج شاه بلوط می توان به موارد زیر اشاره نمیشود

پروانه معدنچی:

پروانه معدنچی نوعی حشره است، تخم هایی را بر روی برگ ایجاد می کند که پس درآمدن حشرات از تخم از برگ گیاه تغذیه و خساراتی را به بار می آورند.

ریزتر شاه بلوط:

ریزتر در واقع نوعی سوسک است که به برگ و ریشه گیاه خسارت وارد می کند. برای کنترل این بیماری می توانید از حشره کش های شیمیایی استفاده کنید.

سپر شاه بلوط:

سپر نوعی حشره است که از شیره، برگ و شاخه گیاه تغذیه و خسارتی را به بار می آورد که برای کنترل آن می توانید از انواع حشره کش به صورت سمپاشی استفاده کنید.

سوسک برگ سنجد:

سوسک برگ سنجد گونه ای حشره است که از برگ گیاه تغذیه و خسارتی را به بار می آورد.

بیماری بلایت:

بیماری بلایت در واقع شناخته ترین بیماری درخت شاه بلوط محسوب می شود که با نام بیماری پوستی نیز شناخته می شود، این بیماری توسط قارچ ایجاد و به درخت آسیب وارد می کند.

کپک بلوطی:

کپک بلوطی در واقع شکل جدید از کپک به شمار می رود که علامت آن قارچ است، برای کنترل این بیماری می توانید از روش هرس و همچنین سموم شیمیایی استفاده کنید.

زنگ زدگی برگ:

زنگ زدی برگ همانطور که از نامش پیداست باعث تغییر رنگ برگ گیاه می شود که اگر کنترل نشود باعث خشک شدن برگ و در نتیجه ریزش آن می شود.

بیماری لکه های برگی:

بیماری لکه های برگی باعث به وجود آمدن لکه هایی بر روی برگ گیاه می شود که پیدایش این لکه ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

بیماری قارچی:

بیماری قارچی از بیماری های رایج درخت شاخ بلوط به شمار می رود که برای کنترل آن می توانید از دو روش کنترل فیزیکی و شیمیایی استفاده کنید.

نحوه برداشت میوه شاه بلوط به چه صورت می باشد؟

برداشت میوه شاه بلوط کار چندان پیچیده و سختی نیست چرا که صرفاً باید با دست خود میوه درخت را بگیرید و سپس آن را بچینید و در داخل سبد قرار دهید و به همین منوال به کار برداشت خود ادامه دهید، پس از برداشت میوه ها را به انبار منتقل کنید که از قدرت انبار داری بالایی برخوردار است.

شاه بلوط پاییزه در دستان زنی در فضای باز

شاه بلوط پاییزه در دستان زنی در فضای باز

خواص شاه بلوط:

از خواص شاه بلوط می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • سرشار از فیبر است و خاصیت سیر کنندگی دارد.
  • مشکلات گوارشی را برطرف می کند.
  • فاقد گلوتن است.
  • سرشار از مواد معدنی و ویتامین های مختلفی است.
  • باعث کاهش میزان کلسترول می شود.
  • باعث بهبود بیماری های قلبی و عروقی و همچنین سرطان می شود.
  • سرشار از نشاسته است.

کاربرد شاه بلوط:

از شاه بلوط استفاده های مختلفی می کنند که عبارت اند از:

  • میوه این گیاه به صورت خام و پخته شده قابل استفاده است.
  • از برگ این گیاه حشرات و حیوانات تغذیه می کنند.
  • از میوه این گیاه به عنوان آجیل استفاده می کنند.
  • از دانه این گیاه برای تهیه سوپ استفاده می کنند.
  • از دانه این گیاه برای تهیه نان نیز استفاده می کنند.

سخن پایانی در مورد درخت شاه بلوط:

شاه بلوط از درختان مثمر پر خاصیت به شمار می رود که جنبه زینتی نیز دارد و درختی سایه گستر با رشد بلند محسوب می شود که در بیشتر مناطق رشد می کند، میوه گرد و کروی مانندی همچون میوه فندق تولید می کند که مغز آن مصرف خوراکی دارد. برای رشد نیاز به هرس سالانه به همراه کوددهی دارد. از طول عمر بالایی برخوردار است و نسبت به شرایط اقلیمی مختلف مقاوم است و به رشد خود ادامه می دهد. اگر چنانچه شما نیز تجربه کاشت، داشت تا برداشت درخت شاه بلوط را دارید نظرات و دیدگاه های خود را با ما و دیگر مخاطبان پوپونیک به اشتراک بگذارید.

برای خرید بذر درخت مثمر می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

3 دیدگاه درباره مقاله “همه چیز درباره درخت شاه بلوط

  1. Avatar سینا گفت:

    این عکس ها بلوطن، نه شاه بلوط 😐

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      با تشکر از شما عکسها به زودی تعویض میشوند.

  2. Avatar علی محمدی گفت:

    سلام قیمت بذر شاه بلوط چنده ودر کوهپایه ۲۳۰۰ متریجواب میدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *