خوشمزه ها

خواص چای هیبیسکوس

خواص چای هیبیسکوس

چای هیبیسکوس با نام علمی Hibiscus sabdariffa از جوشاندن بخشهایی از گیاه هیبیسک به دست می آید. از این چای با نام Agua de Jamaica (آگورا در جامائیکا) نیز یاد می شود. چای هیبیسکوس دارای رنگی قرمز بوده و طعم ترشی دارد. در این مطلب قصد داریم به معرفی و بیان خواص فوق العاده چای هیبیسکوس بپردازیم.

چای هیبیسکوس:

چای هیبیسکوس به عنوان یک نوشیدنی بسیار محبوب در جهان شناخته می شود و از آن بیشتر به عنوان یک چای دارویی استفاده می کنند. گلهای این گیاه با نام های مختلفی شناخته می شوند که از آن جمله می توان به Roselle اشاره کرد. این چای در بازار به وفور یافت می شود که نحوه استفاده از آن می تواند به دلخواه به صورت گرم یا سرد باشد.

چای هیبیسکوس به طور طبیعی از میزان کالری پایینی برخوردار بوده و فاقد کافئین می باشد. همچنین غنی از ویتامین c و مواد معدنی و خاصیت آنتی اکسیدانی است. مطابق آنچه که در داده های بانک اطلاعات مواد مغذی (USDA) در مورد این چای آمده است، این چای به عنوان منبع خوبی برای تامین مواد معدنی مورد نیاز نظیر کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی شناخته شده است. به علاوه دارای مقادیر بالایی از ویتامین های B، مانند نیاسین و اسید فولیک است. آنتوسیانین ها از جمله دیگر ترکیبات موجود در این چای هستند که برای کنترل فشار خون بالا، سرماخوردگی و عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) مفید تشخیص داده شده اند.

چای هیبیسکوس

چای هیبیسکوس

نحوه آماده سازی چای هیبیسکوس:

به منظور تهیه چای هیبیسکوس شما نیاز به ماهیتابه، آب، گل هیبیسکوس و شکر و یا عسل به عنوان شیرین کننده خواهید داشت. در ادامه به مراحل آماده سازی این این چای اشاره خواهد شد.

  • 2 فنجان آب در داخل ماهیتابه ریخته و صبر کنید به جوش بیاید.
  • زیر شعله را خاموش کرده و گل های خشک شده هیبیسکوس را در آب جوش ریخته 5 دقیقه زمان بدهید تا به خوبی خیس بخورند.
  • بعد از گذشت 5 دقیقه چای هیبیسکوس شما آماده سرو است. می توانید به دلخواه آن را به صورت سرد یا گرم میل کنید.

لازم به ذکر است که چای هیبیسکوس از طعم و مزه ای شبیه به آب کرنبری برخوردار است که این یعنی این چای مقداری ترش مانند است، پس چنانچه مطابق ذائقه تان نیست، می توانید از مقداری شکر یا عسل برای شیرین شدن آن استفاده کنید. همچنین استفاده از ادویه هایی همچون دارچین، میخک، جوز هندی و زنجبیل نیز در صورت تمایل می تواند طعم خوبی به این چای ببخشد. چای هیبیسکوس زنجبیلی یکی از طعم های محبوب این چای در دنیاست.

چای هیبیسکوس

خواص چای هیبیسکوس:

همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، چای هیبیسکوس دارای خواص دارویی فراوانی است که به همین دلیل می تواند منبع خوبی برای تامین سلامت بدن و حفظ تناسب آن باشد. در ادامه به خواص مفید چای هیبیسکوس برای بدن خواهیم پرداخت.

کنترل فشارخون:

طبق گزارش منتشر شده از سوی انجمن قلب آمریکا در نوامبر سال 2008، مصرف چای هیبیسکوس می تواند در کاهش فشارخون در بزرگسالان موثر باشد. همچنین مطالعات نشان می دهد که این چای علاوه بر داشتن خواص ضد فشارخون، می تواند از قلب نیز محافظت کند. بنابراین مصرف این چای فواید بسیاری برای افراد مبتلا به فشارخون بالا داشته و آنها را از قرار گرفتن در معرض بیماری های قلبی و عروقی در امان نگه دارد.

کنترل فشارخون

کنترل فشارخون

کاهش وزن و کمک به لاغری:

طبق تحقیقات صورت گرفته چای هیبیسکوس در کاهش وزن موثر بوده و می تواند باعث لاغری شود. عصاره این گیاه با کاهش جذب نشاسته و گلوکز موجود در غذاهای کربوهیدراتی، باعث کاهش وزن می شود. چای هیبیسکوس تولید آمیلاز که نقش زیادی در جذب کربوهیدرات ها دارد را مهار می کند، بنابراین مصرف آن مانع جذب این مواد توسط بدن می شود. بر همین اساس از این گیاه در بسیاری از محصولات لاغری استفاده می کنند.

کاهش کلسترول:

مصرف چای هیبیسکوس باعث کاهش سطح کلسترول بد (LDL) در بدن می گردد، در نتیجه می تواند از بدن در مقابل بیماری های قلبی محافظت کرده و مانع آسیب به عروق خونی شود. این چای همچنین حاوی خواص هیپوالپیدمی و هیپوگلیسمی است که وجود آنها باعث کاهش اختلالات ناشی از دیابت در افراد مبتلا به این بیماری می گردد.

حفاظت از کبد:

نتایج حاصل از مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد که آنتی اکسیدان موجود در چای هیبسکوس، تاثیر زیادی در درمان عارضه های کبدی دارد. آنتی اکسیدان ها با خنثی کردن فعالیت رادیکال های آزاد در بدن، آن را در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماری ها حفاظت می کنند.

خواص ضدسرطانی:

چای هیبیسکوس حاوی اسید پروبیوتیک است که این ماده از خواص ضدتوموری و آنتی اکسیدانی برخوردار است. بنابر نتایج تحقیقات انجام شده، چای هیبیسکوس با تحریک آپوپتوز، مانع از رشد و تکثیر سلول های سرطانی می شود. همچنین عصاره هیبیسکوس باعث مهار رشد سلول های سرطانی پوست شده و در مرگ سلول های سرطان معده نیز موثر است.

خواص ضدسرطانی

خواص ضدسرطانی

ضد التهاب و ضدباکتری:

چای هیبیسکوس سرشار از اسید اسکوربیک است که آن را به عنوان ویتامین C نیز می شناسند. این ماده مغذی جهت تقویت و تحریک فعالیت سیستم ایمنی بدن یک عنصر ضروری به شمار می رود. این چای همچنین به دلیل داشتن خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی، مانع ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا می شود. چای هیبیسکوس دارای ترکیباتی خنک کننده است که در درمان تب می تواند موثر واقع شود.

کاهش دردهای قائدگی:

در میان خواص بیشمار چای هیبیسکوس برای سلامتی، می توان به تاثیر آن در کاهش گرفتگی و دردهای دوران قائدگی نیز اشاره کرد. این چای با ایجاد تعادل هورمونی در بدن، باعث کاهش و بهبود علائم قائدگی مانند نوسان خلق و خو، افسردگی و پرخوری می گردد.

ضد افسردگی:

چای هیبیسکوس غنی از ویتامین ها و مواد معدنی همچون فلانوئیدهاست که خواص ضدافسردگی آنها مورد تایید قرار گرفته است. مصرف چای هیبیسکوس آرامش بخش بوده و در کاهش اضطراب و افسردگی موثر است.

بهبود فرایند هضم:

بسیاری از مردم از چای هیبیسکوس برای بهبود فرایند هضم خود استفاده می کنند. زیرا این چای باعث بهبود روند ادرار کردن و تحریک روده می شود. به دلیل دارا بودن خواص دیورتیک، در درمان یبوست موثر است، به کاهش وزن کمک می کند، منجر به تامین سلامت دستگاه گوارش می شود و از بروز سرطان کولورکتال پیشگیری می کند.

جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه، بهبود سیستم ایمنی بدن، کاهش تب و رفع تشنگی از دیگر خواص مفید چای هیبیسکوس برای بدن می باشند.

برای خرید چای می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *