خوشمزه ها

خواص فندق برای کودکان

فندق و خواص آن

فندق یکی از پرهوادار ترین آجیل های جهان است، چربی آن به اندازه و طعم کره ای که دارد آن را خوشمزه تر می کند. این آجیل خواص بیشماری دارد که در اینجا بررسی می کنیم.

چه زمانی کودک شما می تواند فندق بخورند؟

درست زمانی که نوزاد شما به شش ماهگی رسید زمان بسیار مناسبی برای استفاده از آجیل ها می باشد. به شرطی که به اندازه کافی له شوند تا بصورت کره ای در بیایند و بتوان در ماست حل کرد. آجیل کامل و تکه های آجیل یکی از دلایل شایع خفگی کودکان زیر 5 سال می باشد، پس دقت نمایید که حتما آجیل تا حد پودر یا کره ای شدن له گردد. مانند همه آجیل های درختی، فندق (که به آن “فیلبرت” نیز گفته می شود) یک آلرژن غذایی رایج است. فندق را به مقدار کم (مانند ¼ قاشق چایخوری آجیل خرد شده به ماست اضافه کنید) برای مراقبت از هرگونه عوارض جانبی و آلرژی مقدار کمی در ماست بریزید تا متوجه شویم که آیا نوزادمان حساسیت می دهد یا خیر.

فندق با پوست

فندق با پوست

آیا فندق برای نوزادان مفید است؟

فندق، مانند بسیاری از آجیل ها، منبع غنی از چربی های سالم، فیبر و پروتئین گیاهی است که از ساختار سلولی محافظت می کند. این آجیل همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند و آنها را به یک غذای عالی برای رشد نوزاد تبدیل می کند. فندق سرشار از آنتی اکسیدان ها به ویژه ویتامین ای و مس است و دارای مقادیر مناسبی از ویتامین ث، روی و سلنیوم است. فندق یکی از بهترین منابع منگنز است که یک ماده مغذی ضروری برای رشد استخوان و بافت غضروفی است.

مغز فندوق

آیا مصرف فندق یک ریسک خفگی رایج برای نوزادان است؟

همه آجیل ها و کره های آجیل برای نوزادان و کودکان زیر 5 سال خطر خفگی دارند. برای اینکه فندق را با خیال راحت به نوزاد بدهیم، کره فندق خالص، خام و بدون نمک تهیه کنید، آن را با ماست، شیر خشک یا شیر مادر رقیق کنید تا یک قوام نچسب پیدا کند. همچنین می توانیم آجیل را با ملات و مایع (یا غذاساز برای دسته های بزرگتر) خرد کنیم و به غذاهای دیگر مانند ماست، برنج، کینوا، کدو یا غلات گرم اضافه کنید. آجیل های ریز آسیاب شده برای پاشیدن برش های آووکادو و سایر غذاهای لغزنده نیز بسیار مناسب هستند زیرا بافت آن باعث می شود کودکمان از آن لذت برده و آن را بخورد.

فندق با پوست بدون نمک

آیا فندق یک آلرژن رایج است؟

بله فندق آجیل درختی است و همه آجیل های درختی (بادام، بادام برزیلی، بادام هندی، ماکادامیا، گردو پکان، پسته، گردو و غیره) حساسیت های غذایی رایج هستند. با این حال، توجه داشته باشید که تنها یک درصد از مردم جهان به آجیل درخت حساسیت دارند. متأسفانه، نوزادان مبتلا به آلرژی آجیل های درختی ممکن است آلرژی مادام العمر داشته باشند.

از آنجا که آجیل درختی یک آلرژن رایج غذایی است، عاقلانه است که آنها را در مقادیر کم، مانند ⅛ قاشق چایخوری آجیل ریز آسیاب شده با ماست یا غلات گرم مخلوط کنیم. اگر کودک ما هیچ واکنش نامطلوبی نسبت به آن نداد، به تدریج مقدار آن را افزایش دهیم تا به اندازه یک قاشق چای خوری کامل آجیل آسیاب شده مصرف گردد.

فندق در کیسه و روی زمین

فندق در کیسه و روی زمین

چگونه می توان از فندق برای نوزادان از شیر گرفته خوراکی تهیه کرد؟

هر نوزاد بر اساس جدول زمانی شخصی خود رشد می کند. پیشنهادات آماده سازی زیر فقط برای اهداف اطلاعاتی است و جایگزین توصیه های حرفه ای و یک به یک پزشک متخصص کودکان نمی شود. هرگز توصیه های پزشکی حرفه ای را نادیده نگیرید یا به دلیل مطالبی که در اینترنت آورده شده است استناد نکنید. قطعا نظریه پزشک متخصص اولویت دارد.

6 تا 12 ماهگی: کره فندقی یکدست بخرید یا فندق را در یک غذاساز قدرتمند آسیاب کنید تا کاملا خوب خمیری شود و هیچ تکه ای باقی نماند. (همچنین می توانید آجیل را در هاون کوبیده و تا زمانی که کاملاً آسیاب شد) در صورت استفاده از کره، آن را با شیر مادر، شیر خشک یا ماست رقیق کنید تا خطر خفگی قبل از مصرف کاهش یابد. در صورت استفاده از آجیل آسیاب شده، کمی روی غلات گرم یا روی میوه بپاشید.

12 تا 24 ماهگی: به کره فندق رقیق شده با ماست یا پاشیدن فندق آسیاب شده روی سایر خوراکی ها و غذاها ادامه دهید. در این سن کودک نوپای ما آماده است که کره مغز را روی نان تست نیز امتحان کند. برای سرو نان تست با کره آجیل به نوزاد، مطمئن شوید که لایه ی کره فندقی بسیار نازک پخش شده است و هیچ توده ای باقی نمانده است.

خرید آجیل

نکته:

آجیل فندق را در یک غذاساز در دسته های بزرگ بچسبانید و در یخچال خود ذخیره کنید تا بتوانید در هر زمان به راحتی یک قاشق چای خوری آجیل آسیاب شده و خمیری شده به وعده غذایی کودک خود اضافه کنیم.

فندق در قاشق

فندق در قاشق

یک خوراک پیشنهادی برای نوزادان:

مواد لازم

آووکادو

فندق (خرد شده و کره ای شده )

آووکادو یکی از غذاهای مناسب برای نوزادان است زیرا سرشار از چربی های مفید و امگا است. روی لثه نوزاد نرم است و آووکادو خوراکی است که راحت در دهان آب می شود. چرخاندن برش های آووکادو در آجیل های ریز خرد شده، آرد سوخاری یا حتی غلات له شده می تواند راهی عالی برای کمک به کودک شما در نگهداری از مکنده های کوچک لغزنده (پستانک) باشد و در عین حال غنی بودن تغذیه را افزایش دهد.

آووکادو را از وسط نصف کرده و چاله را بردارید.

آووکادو را در پوست خود بگذارید، در هر نیمه چهار برش عمودی ایجاد کنید. سپس بافت گوشتی آووکادو را با یک لیوان آب برداشته تا شکل قطعات حفظ شود. (این روش با انبه نیز خوب کار می کند.)

فندق شکسته و تازه

فندق شکسته و تازه

هر قطعه آووکادو را در فندق ریز خرد شده له کنید و سپس سرو کنید. اگر نوزاد شما برای اولین بار فندق را مصرف می کند، با مقادیر بسیار کم -مانند یکچهارم قاشق چایخوری یا کمتر شروع کنید تا مطمئن شوید کودک شما به آن حساسیت ندارد.

برای خرید خشکبار می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *