گیاهان دارویی و ادویه ها

خواص روغن بابونه

روغن بابونه

بابونه جزو گیاهان دارویی با خواص سلامتی و زیبایی فراوان است. از این گیاه دارویی نه تنها به صورت دمنوش و چای استفاده می شود، بله فرآورده هایی مثل روغن بابونه از آن تهیه می شود که تاثیرات درمانی فراوانی دارد. از روغن بابونه نه تنها در طب سنتی برای درمان بیماری ها و یا مشکلات پوستی استفاده می شود، بلکه در تهیه لوازم بهداشتی و آرایشی نیز استفاده می شود.

روغن بابونه چیست؟

روغن باونه روغنی است که از گل های گیاه بابونه به دست می آید. دو نوع روغن بابونه وجود دارد که از گل های بابونه رومی و بابونه آلمانی به دست می آید. هر دو دارای ترکیبات متفاوت اما خواص تقریبا مشابهی هستند.

روغن بابونه رومی شامل ترکیبات کامفن، آلفا پینن، بتا پینن، میرسن، گاما ترپینن، سینئول، پینوکارون، کاریوفیلن، سابینن، فارسنول، پروپیل آنجلات و بوتل آنجلات است. روغن بابونه رومی دارای خاصیت آرام بخشی بیشتری بوده و محرک خوبی برای قاعدگی می باشد.

روغن بابونه آلمانی از آلفا بیسابولول، از آزولن(کامازولن)، بیسابولول اکسید A و B و بیسابولن اکسید A تشکیل شده است. روغن بابونه آلمانی به جهت داشتن آزولن (ترکیب نیتروژن دار) رنگ آبی پر رنگی و خاصیت ضد التهابی قوی دارد.

طبع روغن بابونه:

روغن بابونه دارای طبع گرم وخشک می باشد. روغن بابونه یک محلل بلا جذب است. یعنی بعد از اینکه بدن را با آن ماساژ می دهیم، اخلاط را حل نموده و سپس آنها را دفع می کند و از بازگشت مجدد اخلاط فاسد به بدن جلوگیری می کند.

روغن بابونه خوب

روغن بابونه خوب

خاصیت های روغن بابونه:

تمامی خواص اشاره شده در ذیل هم روغن بابونه رومی و هم روغن بابونه آلمانی را شامل می شود.

خواص آرامبخشی روغن بابونه:

استشمام بوی خوش روغن بابونه موجب کاهش تنش، اضطراب های روزانه، افزایش روحیه و حس سرزندگی در فرد می شود. روغن بابونه در ترکیب با روغن لیمو موجب آرامش کودکان بیش فعال می شود.

درمان درد مفاصل و تسکین انواع درد:

در افراد مبتلا به آرتروز، ماساژ روغن بابونه گرم روی موضع آسیب دیده موجب بهبود گردش خون و کاهش التهاب و درد های مرتبط با ورم مفاصل می شود.

استفاده از این روغن سردرد ناشی از سرماخوردگی، میگرن و سینوزیت را بهبود می بخشد. بخور این روغن موجب از بین رفتن گرفتگی بینی و درمان تب موثر است.

خاصیت تب بر روغن بابونه:

روغن بابونه در زمان کوتاهی دمای بدن را کاهش می دهد، از این رو بعنوان داروهای تب بر شناخته می شود.

دفع سموم بدن:

روغن بابونه با افزایش تعرق بدن موجب از بین رفتن سموم بدن و کاهش عوامل عفونتی بدن می شود.

بهبود وضعیت قلب و عروق:

روغن بابونه با خاصیت ضد انقباض فوق العاده خود، موجب کاهش و یا تنظیم فشار خون می شود. در نتیجه مانع انقباض رگ های خونی و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماریهای قلبی مثل انفارکتوس قلب، سکته قلبی و تصلب شرائین و سکته مغزی می شود.

روغن بابونه تازه

روغن بابونه تازه

بهبود اختلالات دستگاه گوارش:

روغن بابونه موجب تقویت سیستم گوارشی شده و از ایجاد نفخ جلوگیری می کند. روغن بابونه بدن را در برابر انواع بیماریهای گوارشی مثل اسهال، یبوست و سنگ مثانه محافظت می کند.

تسکین دردهای سیاتیک:

در صورتی که به دردهای سیاتیک مبتلا هستید، روغن بابونه گرم را بر روی ناحیه درد (روی قسمت پایین کمر، باسن و نیز پاها ) بمالید و ماساژ دهید. ماساژ با روغن، موجب تسکین عصب ها می شود.

کمک به خواب نوزادان:

برای اینکه نوزادان خواب راحتی داشته باشند 3 تا 4 قطره روغن بابونه را با مقداری روغن بچه مخلوط نموده و بدن کودک را با آن ماساژ دهید. سپس او را با آب گرم حمام کنید. ماساژ کودک را آرام نموده و هورمون های خواب کودک را تحریک می نماید.

درمان سندروم پیش از قاعدگی:

استفاده از روغن بابونه و دوش آب گرم قبل از قاعدگی درد های قاعدگی و حساسیت سینه ها را کاهش می دهد. همچنین با ایجاد آرامش از تغییرات خلقی خانم ها جلوگیری میکند.

قاعده آور:

روغن بابونه دارای خاصیت قاعده آور است.

گل بابونه

گل بابونه

پاکسازی کلیه ها و مجاری ادرار:

روغن بابونه دارای خاصیت ادرار آور می باشد. روغن بابونه با افزایش حجم ادرار موجب پاکسازی کلیه ها شده و از بروز بسیاری از بیماری ها و مشکلات کلیوی جلوگیری می کند.

خاصیت ضد میکروبی روغن بابونه:

روغن بابونه به جهت داشتن عصاره های استونیک دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی در برابر انواع باکتری ها و قارچ ها می باشد.

خاصیت ضد سرطانی:

تحقیقات بر روی گیاه بابونه نشان می دهد که عصاره بابونه از رشد سلول های سرطانی جلوگیری نموده در حالی که سلول های سالم را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

خاصیت آنتی اکسیدانی:

روغن بابونه به جهت داشتن آنتی اکسیدانهایی مثل فلاونوئید و ترینوئید ها از آسیب رادیکالهای آزاد در بدن جلوگیری نموده و با پیری زودرس مقابله می کند. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

درمان جوش و جای جوش:

روغن بابونه دارای خواص ضد جوش می باشد. این روغن خارش پوست و آفتاب سوختگی را تسکین داده و موجب آبرسانی، مرطوب کنندگی و شفافیت پوست می شود. برای درمان جوش و جای جوش 3 تا 4 قطره از روغن بابونه را با روغن نارگیل مخلوط نموده و برروی پوست استفاده نمایید. برای دریافت نتیجه بهتر می توانید این روغن را به صورت کمپرس سرد یا بخور استفاده کنید.

رفع تیرگی اطراف چشم:

استفاده از روغن بابونه موجب از بین رفتن لک ها و تیرگیهای پوستی در اطراف چشم می شود.

جوانسازی پوست:

روغن بابونه با داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ترکیبات مفید، به ترمیم و بازسازیی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

ضد شوره و شپش:

روغن بابونه یک درمان طبیعی برای شوره سر و شپش می باشد. این روغن با خاصیت مرطوب کنندگی و ضد التهابی خود از سوزش و خارش پوست سر جلوگیری می کند.

روغن بابونه درجه یک

روغن بابونه درجه یک

نرم کننده مو:

از این روغن برای نرم کنندگی موهای خشک و آسیب دیده می شود.

طرز تهیه روغن بابونه:

برای تهیه روغن بابونه مقداری از گل بابونه را با 4 برابر روغن مخلوط نموده ودر مقابل آفتاب قرار دهید. بعد از چند هفته روغن را از صافی عبور داده و استفاده نمایید.

عوارض استفاده از روغن بابونه:

استفاده بیش از اندازه از روغن بابونه ممکن است موجب برخی از عوارض زیر شود:

  • ورم چشم
  • سردرد
  • سقط جنین
  • پیدایش زخم در دهان
  • کاهش شیر مادران
  • ورم پروستات
  • مصرف بابونه و روغن آن ممکن است با داروهایی مثل سیکلوسپورین ووارفارین تداخل داشته باشد.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید از عطاری می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “خواص روغن بابونه

  1. Avatar dl گفت:

    سلام روغن بابونه میشه با روغن گردو ترکیب کرد ؟؟؟؟

    1. Avatar حمیدرضا انگورانی گفت:

      متاسفانه تا بحال روغن بابونه را با روغن گردو مخلوط نکرده ایم که بدانیم مشکلی دارد و یا نه خودتان می توانید تست کنید با مقدار کم و اگر مشکلی نداشت در همین پست بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *