آموزش باغبانی

نحوه خلاص شدن از شته ها به صورت ارگانیک

نحوه خلاص شدن از شته ها به صورت ارگانیک

شته ها حشرات کوچک و شیره خواری هستند که به گل رز جذب می شوند. در حالی که اکثر گیاهان از عهده تحمل چند شته بدون صدمه دیدن دائمی برمی آیند، در صورت صدمه زدن یا از بین بردن گل های رز، ممکن است لازم باشد در برابر هجوم شته ها اقدامی انجام دهید. آبیاری روزانه گیاهان یک مرحله ساده است که می توانید در عین سالم نگه داشتن گیاهان شته ها را از گیاهان خود دور کنید. اگر آبیاری کافی نبود، می توانید شکارچیان شته را به باغ خود اضافه کنید. اگر این نیز بی اثر است، می توانید گیاهان خود را به صابون، سیر یا روغن چریش آغشته کنید.

آبیاری روزانه گیاهان

اولین بخش از این مقاله به ابیاری روزانه گیاهان می پردازیم.

1- برگ ها، ساقه ها و گلبرگ های قهوه ای یا در حال مرگ را بردارید:

شته ها گاهاً در قسمت های تغییر رنگ یافته گیاه تخمگذاری می کنند، بنابراین آنها را جدا کرده و بیرون بیاندازید تا از ورود نسل بعدی شته ها به باغ شما جلوگیری کند. همچنین ممکن است بخواهید هر برگ، ساقه یا گلبرگ را که به شدت توسط شته ها آسیب دیده از بین ببرید. اگر یک گلبرگ یا برگ دچار سوراخ های کوچک شده است، آن را جدا کنید.

برگها، ساقه ها و گلبرگ های قهوه ای یا در حال مرگ را بردارید

برگها، ساقه ها و گلبرگ های قهوه ای یا در حال مرگ را بردارید

2- روی گل رزهای خود را صبح با بطری اسپری یا شلنگ آب بپاشید:

صبح اول وقت روی گل رزهای خود را با شلنگ دارای زاویه باز آب بپاشید. نازل را روی شلنگ خود تنظیم کنید تا جریان آب تا حد ممکن ممتد و بدون آسیب رساندن به گل رز شما ادامه یابد. شته ها هر چند منزجر کننده هستند، اما زیرک و قوی نیستند. با شل کردن شته ها با آب، قسمت های مختلف باغ خود را از شته ها پاک کنید. بیشتر شته ها بال ندارند و به محض آبکشی قادر به بازگشت به بوته های گل رز نیستند.

نکته: صبح ها گل های رز خود را اسپری کنید تا وقت آن را داشته باشد که در زیر آفتاب خشک شوند. اگر آنها را در شب آب دهید، می توانید رشد قارچ را تقویت کنید.

روی گل رزهای خود را صبح با بطری اسپری یا شلنگ آب بپاشید

روی گل رزهای خود را صبح با بطری اسپری یا شلنگ آب بپاشید

3- قسمت زیرین گل رز را با دقت آبیاری کنید:

شته ها تمایل دارند که در زیر برگ های یک گیاه گل رز آویزان شوند تا از آفتاب دور بمانند. در حالی که گیاه خود را آبیاری می کنید، نازل خود را پایین زمین قرار داده و آن را به سمت بالا زاویه دهید تا به پایین برگ های گیاه شما آب بپاشد و شته های مخفی شده را از بین ببرید.

نکته: گیاه را از هر جهت آبیاری کنید تا اطمینان حاصل کنید که قسمت زیرین هر برگ و گلبرگ را آبپاشی کرده اید.

قسمت زیرین گل رز را با دقت آبیاری کنید

قسمت زیرین گل رز را با دقت آبیاری کنید

4- این روند را هر روز تکرار کنید تا از اقامت شته ها جلوگیری کند:

گل های رز خود را اولین بار صبح و به مدت 1-2 هفته آبیاری کنید. پس از چندین روز آبیاری مکرر، باید توجه داشته باشید که شته ها باید به طور کامل از بین رفته باشند یا به گیاه دیگری منتقل شده اند. اگر اینها نیستند، ممکن است بخواهید معرفی یک شکارچی را در نظر بگیرید.

این روند را هر روز تکرار کنید تا از اقامت شته ها جلوگیری کند

این روند را هر روز تکرار کنید تا از اقامت شته ها جلوگیری کند

معرفی یک شکارچی برای خوردن شته ها

دومین بخش از این مقاله به تهیه یک شکارچی برای خوردن شته ها می پردازیم.

1- تعدادی کفشدوزک بخرید و آنها را شبانه در باغ خود رها کنید:

250 الی 1500 کفشدوزک را از فروشگاه های باغبانی یا کنترل آفات خریداری کنید. کفشدوزک های خود را به مدت 20-45 دقیقه در یخچال قرار دهید و اواخر شب آن ها را رها کنید تا احتمال پرواز و رفتن آنها هنگام آزاد شدن کاهش یابد. کفشدوزک ها از شته ها تغذیه می کنند، و هنگام از بین بردن آفات، چند کفشدوزک می توانند مسیر را ادامه دهند.

  • کفشدوزک های خود را در اطراف پایه بوته های گل رز خود قرار دهید و منتظر بمانید تا قبل از شروع کار کمی بیدار شوند.
  • کفشدوزک ها را پس از رها کردن، با آب گرم آغشته کنید تا انگیزه آنها برای ماندن در باغ شما ایجاد شود. کفشدوزک ها محیط مرطوب را ترجیح می دهند، بنابراین کمی آب به نگه داشتن آنها در باغ شما کمک می کند.
  • کفشدوزک برای همیشه در باغ شما نمی ماند. هنگامی که بیشتر شته ها خورده شدند، ممکن است به منطقه دیگری از باغ شما پرواز کنند یا به کلی پرواز کنندو بروند.
تعدادی کفشدوزک بخرید و آنها را شبانه در باغ خود رها کنید

تعدادی کفشدوزک بخرید و آنها را شبانه در باغ خود رها کنید

2- برای جذب پرندگان برخی از فیدرهای پرندگان را در اطراف باغ خود تنظیم کنید:

فقط اگر نمی خواهید کفشدوزک بیشتری در باغ خود داشته باشید، از این گزینه استفاده کنید. اگر نمی خواهید کفشدوزک اضافه کنید، چند فیدر پرنده در اطراف باغ خود تنظیم کنید. چند حمام پرنده و خانه پرندگان اضافه کنید تا باغ شما یک مکان جذاب برای پرندگان باشد. جگر چین ها، جوجه های مرغی و سایر پرندگان کوچک همه دوست دارند شته بخورند، هرچند ممکن است تهیه همه آنها کمی طول بکشد.

نکته: سعی کنید در اطراف بوته های گل سرخ خود طیف وسیعی از خانه های پرندگان را ایجاد کنید تا کل محیط آن پوشش داده شود.

برای جذب پرندگان برخی از فیدرهای پرندگان را در اطراف باغ خود تنظیم کنید

برای جذب پرندگان برخی از فیدرهای پرندگان را در اطراف باغ خود تنظیم کنید

3- برای جذب شکارچیان، گلهای ترشح کننده شهد را نزدیک گلهای رز خود بکارید:

چند گل ترشح کننده شهد را در فاصله 2-6 فوت (0.6-1.8 متر) گل رز خود بکارید. شهد حشرات شکارچی را به خود جلب می کند، حیواناتی که در اطراف باغ شما هستند و به دنبال طعمه می گردند. اگر گل های شما به اندازه کافی به گل های رز نزدیک باشد، شروع به تغذیه از شته ها می کنند. بال منحنی، مگس های شناور و زنبورها شکارچیان کاملاً طبیعی شته هستند. به طور مثال به گل های ترشح کننده شهد مانند کیهان یا گل سنگ جذب می شوند.

  • اگر نهایتا از یک سم دفع آفات در باغ خود استفاده کنید، شما حشرات مفید را نیز از بین خواهید برد.
  • زنبورهای غارتگر شما را خشمگین می کند. سعی کنید با زنبورها همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشید، اما اگر در آخر لانه ای پیدا کردید، ممکن است لازم باشد از شر آن خلاص شوید.
  • نعنا گربه، پونه کوهی، رازیانه و نعناع همه حشرات شکارچی را به خود جلب می کنند.
برای جذب شکارچیان، گلهای ترشح کننده شهد را نزدیک گلهای رز خود بکارید

برای جذب شکارچیان، گلهای ترشح کننده شهد را نزدیک گلهای رز خود بکارید

ایجاد ماده دافع ارگانیک

سومین راه حل ایجاد ماده دافع ارگانیک می باشد.

1- یک اسپری سیر ایجاد کنید تا یک ماده دفع کننده ایمن داشته باشید:

یک حبه کامل سیر را با هاون خرد کرده و به مدت 24 ساعت در 2 فنجان (470 میلی لیتر) آب گرم خیس کنید. سیر را با آبکش صاف کرده و یک بطری اسپری را با آب مخلوط شده با سیر پر کنید. قبل از تکان دادن، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) صابون ظرفشویی اضافه کنید و درپوش آن را بگذارید. هر قسمت از گیاه گل رز خود را 2-3 بار اسپری کنید تا کاملا در اسپری غوطه ور شود.

  • اسپری سیر شما هیچ گونه مزاحمی را از بین نخواهد برد. به سادگی گیاه را برای شته ها و آفات دیگر غیر جذاب می کند.
  • اطمینان حاصل کنید که قسمت زیرین برگها را نیز اسپری کنید.
  • آب سیر به گیاهان شما آسیب نمی رساند. برای اینکه مزاحم شته ها شوید، هر بار که لازم است این فرآیند را تکرار کنید. اگر نگران صدمه زدن به گیاهان هستید می توانید صابون را کنار بگذارید.
یک اسپری سیر ایجاد کنید تا یک ماده دفع کننده ایمن داشته باشید

یک اسپری سیر ایجاد کنید تا یک ماده دفع کننده ایمن داشته باشید

2- گل های رز خود را با روغن چریش اسپری کنید:

تا شته ها را از بین ببرد و از گیاهان شما محافظت کند. یک بطری اسپری پر از روغن خالص چریش تهیه کنید و گیاهان آلوده به شته را 2-3 بار اسپری کنید. روغن چریش یک سم دفع آفات طبیعی است که از دانه های گیاه تقطیر می شود و شته ها را می پوشاند و از تغذیه یا تخمگذاری لارو جلوگیری می کند.

نکته: روغن چریش به گیاهان شما آسیب نمی رساند، اما حشرات مفید را نیز دفع می کند. اگر قبلاً کفشدوزک رها کرده اید یا شکارچیان دیگری را به باغ خود جذب کرده اید، از استفاده روغن چریش خودداری کنید.

گلهای رز خود را با روغن چریش اسپری کنید

گلهای رز خود را با روغن چریش اسپری کنید

3- برای آلودگی خفیف، یک مخلوط ساده آب و صابون را امتحان کنید:

2-3 قاشق غذاخوری (30-44 میلی لیتر) صابون را با یک بطری اسپری پر از آب گرم مخلوط کنید. بطری را تکان دهید تا مخلوط شود و از هر جهت گیاهان آلوده خود را اسپری کنید. برای جلوگیری از افزودن مقدار زیادی صابون به یک سطح کوچک، از وسیع ترین تنظیمات نازل روی بطری خود استفاده کنید. مخلوط آب و صابون به شته ها آسیب می رساند و آنها را از گل های رز دور می کند.

نکته: اگر دمای خارج از 90 درجه فارنهایت (32 درجه سانتیگراد) گرمتر است، از آب و صابون استفاده نکنید. گیاهان شما صابون را قبل از اینکه زمان تبخیر فرا برسد، جذب می کنند.

برای آلودگی خفیف، یک مخلوط ساده آب و صابون را امتحان کنید

برای آلودگی خفیف، یک مخلوط ساده آب و صابون را امتحان کنید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

یک دیدگاه درباره مقاله “نحوه خلاص شدن از شته ها به صورت ارگانیک

  1. Avatar امیر گفت:

    سلام و خدا قوت به شما عزیزان
    واقعا مطلب مفیدی بود بخصوص اینکه از تصاویر مرتبط و گویا توی توضیح مطلب استفاده کردید
    واقعا سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *