آموزش باغبانی

گلدهی پیاز و جلوگیری از آن

گلدهی پیاز چگونه است

پیاز، همانند تره، سیر و پیاز کوهی از تیره آلیوم (genus Allium) است. آن ها در رنگ های مختلف، از سفید تا زرد و تا قرمز، و با طعم های مختلف، از ملایمِ شیرین، تا تند و آتشین وجود دارند.

پیازها در ارتباط مستقیم با مقدار زمان تابش آفتاب، به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول، پیازهای روز کوتاه، که بهترین رشد را، در فصول یا مناطقی با داشتن روزهایی کوتاه و شب هایی طولانی دارند. گیاه دوم، پیاز های روز بلند هستند که در فصول یا مناطقی با داشتن روزهایی طولانی با نور آفتاب کامل، و شب هایی کوتاه، به خوبی رشد می کنند. پیاز های روز بلند، طعم بیشتری داشته و مدت زمان طولانی تری می توان آن ها را ذخیره و نگهداری کرد. یک پیاز کامل، دارای حداقل ۱۳ عدد برگ و ۱۳ لایه می باشد.

پیاز گل لیلیوم

پیاز، به راحتی قابل کاشت است. با این حال، حتی در شرایطی که خاک بسیار مناسب باشد و گیاه هم، از مواد مغذی و نور کافی برخوردار باشد، باز هم باغداران، ممکن است با مشکلی روبرو شوند که کنترل کمی روی آن دارند: “به گل نشستن پیاز”. گلدهی پیاز چیست و چگونه می توان از وقوع آن جلوگیری کرد؟ به گل نشستن گیاه پیاز (Bolting)، زمانی رخ می دهد که گیاه، شروع به گلدهی کند. چرا گیاه پیاز من خیلی زود گل می دهد؟ به گل نشستن پیاز چیست؟ چگونه می توان از گلدهی پیاز جلوگیری کرد؟

گلدهی گیاه پیاز

گلدهی گیاه پیاز

به گل نشستن پیاز:

هنگامی که یک گیاه پیاز، شروع به تولید یک غنچه می کند، گلدهی گیاه آغاز می شود. گلدهی، یک فرآیند طبیعی است که وقتی گیاه تحت تنش قرار می گیرد، اتفاق می افتد. اگرچه ما باغبانان، از زیبایی و طعم تازه ی گیاهان کاشته شده ی خود لذت می بریم، اما نباید فراموش کنیم که هدف ما، در درجه ی اول، تولید مثل است.

به محض مشاهده ی اولین جوانه های غنچه در گیاه پیاز، بدانید که طبیعت، گیاه شما را در حالت تنش و ناراحتی قرار داده است. کمک! کمک! من دارم می میرم! سریع ترین واکنش ژنتیکی گیاه در هنگام قرار گرفتن در تنش، برای ادامه روند تولید مثل، گلدهی است! اکنون که پاسخ به سوال “گلدهی چیست” را دارید، بیایید علل آن را باهم بررسی نماییم.

پیاز گل لاله هلندی

چه عواملی باعث به گل نشستن گیاه پیاز می شود:

چندین دلیل احتمالی وجود دارد که چرا پیاز شما قبل از موعد مقرر، ممکن است گلدهی کند. از آنجا که پیازها در اوایل فصل رشد کاشته می شوند، در بعضی از مناطق ممکن است هنوز هوا سرد باشد. این چند روز هوای سرد، می تواند گیاه بالغ شما را دچار وحشت کند، که پاییز فرا رسید! باید قبل از مرگم، جوانه ی گل های خود را تولید کنم!

علت شایع دیگر برای گلدهی زودرس گیاه پیاز، هوای گرم و خشک تابستان است. گیاه احساس می کند که خانه اش تبدیل به یک اجاق گاز شده و به زودی از تشنگی خواهد مرد!

پیاز گل

پیاز گل

اجازه ندهید پیاز گل بدهد:

بنابراین، چگونه می توان جلوی گلدهی گیاه پیاز را گرفت؟ اجازه ندهید پیاز گل بدهد! با پوشاندن گیاه خود، آنها را در برابر هوای سرد اوایل فصل، محافظت کنید. گیاه خود را در فصول گرم سال، به خوبی سیراب نگه دارید. این آب علاوه بر رفع تشنگی پیاز شما، به کمک فرآیند تبخیر سطحی، به خنک شدن هوای اطراف گیاه نیز کمک می کند. بهترین راه برای جلوگیری از گلدهی زودرس پیاز، جلوگیری از وارد آمدن تنش به آن است.

جلوگیری از گلدهی زودرس پیاز، کمی دشوار است، اما نکاتی وجود دارد که می تواند در این زمینه، بسیار مفید واقع شود. برای کاشت پیاز سبز، از گلدان های بزرگتر استفاده نمایید، و یا محل کاشت آن ها را کمی بزرگتر در نظر بگیرید، و همچنین قبل از اینکه فرصت گلدهی داشته باشند، پیاز ها را برداشت کنید.

پیاز گل کوکب

بهتر است برای پیازهای بزرگتر، کاشت بذر ها و قلمه ها را حتما در نظر بگیرید، زیرا مطالعات نشان می دهد که آنها خود را با نوسانات دمایی، راحت تر تطبیق می دهند. به محض مشاهده ی اولین جوانه های گل در پیاز، آن ها را برش داده و جدا کنید، تا محصول دچار شکاف و ترک نشود. سپس پیاز ها را از داخل خاک بیرون کشیده و مصرف نمایید؛ هرچه زودتر بهتر است. پیازهایی که گل داده اند، برای مدتی طولانی، سالم باقی نخواهند ماند.

گلدهی زودرس پیاز، حتی برای باغبانان حرفه ای و با سابقه نیز مشکل ساز است. باید هرکاری می توانید انجام دهید تا از وقوع این اتفاق، جلوگیری شود. یک نکته بسیار مهم برای همه باغبانان که باید به خاطر بسپارند، این است که: شما همیشه نمی توانید طبیعت را شکست دهید.

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر گل می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه درباره مقاله “گلدهی پیاز و جلوگیری از آن

  1. Avatar عزیزالله طریقی نژاد گفت:

    سلام، سال نو مبارک مطلب جالب و بسیار مفید بود.از اینکه دانش خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم.

    1. سلام ممنونم از پیامتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *