گیاهان

نحوه تهیه جوانه گندم در خانه

نحوه تولید جوانه در خانه

جوانه زدن بذر در خانه راهی عالی برای دسترسی شبانه روزی به جوانه های سالم و خوشمزه است. جوانه ها را می توان به صورت خام مصرف کرد، فواید بی شماری برای سلامتی دارد، و یک بافت خوب و ترد به سالاد و غذاهای دیگر اضافه می کند. خوشبختانه ساختن جوانه دانه در خانه بسیار آسان است، بنابراین در کمترین زمان می توانید از جوانه های ترد شده در خانه لذت ببرید.

نحوه تولید جوانه در خانه:

در ادامه مقاله به تولید جوانه در منزل می پردازیم.

1- تصمیم بگیرید چه نوع بذری را می خواهید جوانه بزنید:

گزینه های مختلف زیادی وجود دارد. تمام غلات و حبوبات به خوبی جوانه می زنند. یونجه و شبدر 2 نوع از محبوب ترین بذرها برای جوانه زدن هستند. همچنین دانه های کدو تنبل، آفتابگردان، بادام و کلم نیز محبوب هستند. طعم و ارزش غذایی 2 نکته ای است که هنگام انتخاب نوع بذر باید مورد توجه قرار گیرد.

تصمیم بگیرید چه نوع بذری را می خواهید جوانه بزنید

تصمیم بگیرید چه نوع بذری را می خواهید جوانه بزنید

2- شیشه ای را انتخاب کنید که در آن دانه های خود را جوانه بزنید:

بهترین چیز برای استفاده شیشه کنسرو است؛ شیشه های پیمانه یا کوارتز (نیم لیتر یا یک لیتری) بهترین عملکرد را دارند. هر شیشه می تواند به عنوان جانشین استفاده شود، از جمله شیشه های خالی ترشی یا ژله.

شیشه ای را انتخاب کنید که در آن دانه های خود را جوانه بزنید

شیشه ای را انتخاب کنید که در آن دانه های خود را جوانه بزنید

3- شیشه خود را با آب گرم و صابون بشویید:

شیشه را بشویید و سپس آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید.

شیشه خود را با آب گرم و صابون بشویید

شیشه خود را با آب گرم و صابون بشویید

4- برای تخلیه آب از یک تکه پارچه استفاده کنید:

یک تکه پارچه ی پنبه ای درشت بافت را به صورت مربعی برش دهید که کمی بزرگتر از دهانه شیشه شما باشد. این برای تخلیه آب از شیشه استفاده می شود. به جای پارچه ی پنبه ای درشت باف، می توانید جوراب های نایلونی یا توری سیم نازکی را جایگزین کنید. هر چیزی که به شما اجازه عبور آب دهد اما اجازه عبور دانه را نمی دهد کافی است.

برای تخلیه آب از یک تکه پارچه استفاده کنید

برای تخلیه آب از یک تکه پارچه استفاده کنید

5- دانه های خود را در شیشه قرار دهید:

چند قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) بذر مناسب است، اگرچه حاشیه زیادی برای خطا وجود دارد. افزودن دانه های زیاد به طور کلی باعث می شود که بعضی از آنها نور کافی برای جوانه زدن را دریافت نکنند.

 دانه های خود را در شیشه قرار دهید

دانه های خود را در شیشه قرار دهید

6- شیشه را با آب در دمای اتاق پر کنید:

مربع پارچه ی پنبه ای درشت باف را بالای قسمت شیشه قرار دهید و سپس از حلقه درب کنسرو برای محکم کردن آن استفاده کنید. اگر از شیشه ژله یا ترشی استفاده می کنید، می توانید با چند نوار لاستیکی، پارچه ی پنبه ای درشت باف را محکم کنید.

شیشه را با آب در دمای اتاق پر کنید

شیشه را با آب در دمای اتاق پر کنید

7- بگذارید بذرها یک شب خیس بخورند:

صبح روز بعد، با وارونه کردن آن روی ظرف، همه آب را از شیشه تخلیه کنید و اجازه دهید آب از داخل پارچه ی پنبه ای درشت باف عبور کند.

بگذارید بذرها یک شب خیس بخورند

بگذارید بذرها یک شب خیس بخورند

8- هر روز به اندازه کافی آب به شیشه اضافه کنید تا بذرها را بپوشاند:

بلافاصله آب را تخلیه کنید (دانه ها باید مرطوب باشند، کاملاً غوطه ور نشوند). شیشه را تکان دهید تا بعضی از دانه ها به کناره های شیشه بچسبند. این به آنها امکان می دهد حداکثر میزان نور خورشید را برداشت کنند. شیشه را در مکانی آفتابی قرار دهید و این روش شستشو را یک یا دو بار در روز ادامه دهید تا جوانه ها ظاهر شوند.

هر روز به اندازه کافی آب به شیشه اضافه کنید تا بذرها را بپوشاند

هر روز به اندازه کافی آب به شیشه اضافه کنید تا بذرها را بپوشاند

9- از جوانه های خود لذت ببرید:

وقتی جوانه ها به طول 2.5 سانتی متر رسیدند، آماده خوردن می شوند. می توان از آنها به صورت تازه در سالاد لذت برد و یا پخت. قبل از استفاده مجدد از آنها برای جوانه زدن، حتما شستشو دهید، و خشک کنید. با ادامه رشد جوانه ها بهتر است هر چند وقت پارچه ی پنبه ای درشت باف خود را تعویض کنید.

از جوانه های خود لذت ببرید

از جوانه های خود لذت ببرید

برای خرید بذر سبزیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *