آموزش باغبانی

طرز تهیه چای کمپوست

چای کمپوست

چای کمپوست یک کود بسیار خوب و متعادل کننده و دارای مواد مغذی برای گیاه است که شما می‌توانید با مخلوط کمپوست در آب آن را درست کنید. این کود را می‌توان برای گیاهان گلدار، سبزیجات، گیاهان زراعی و محصولات کشاورزی به منظور افزایش رشد، شکوفه و تولید استفاده کرد. نکته قابل توجه در تهیه چای کمپوست استفاده از کمپوست های قدیمی و کهنه است که فاقد هرگونه عوامل بیماری زا و خطرناک هستند و استفاده از پمپ برای هوادهی چای در هنگام مخلوط کردن است. به این ترتیب، میکروارگانیسم‌های مفید در خاک قادر به رشد در چای هستند که باعث می‌شود گیاهانی با نشاط و سالمتری داشته باشیم.

تهیه چای کمپوست

در بخش اول به چگونگی تهیه چای کمپوست می پردازیم.

1- آب مورد استفاده خود را از کلر پاک کنید:

برای تهیه چای حدود 3 گالن (11 لیتر) آب نیاز دارید. اجازه بدهید آب به مدت چند ساعت در زیر نور خورشید و هوای تازه بماند. این امر باعث می‌شود که تمامی کلرها در آب تجزیه شده و از بین بروند. زیرا کلر باکتری های مفید در چای کمپوست را از بین می‌برد. اگر از آب چاه یا منبعی دیگر استفاده می‌کنید که حاوی کلر نمی‌باشد نیازی به هوادهی نیست.

ب مورد استفاده خود را از کلر پاک کنید

ب مورد استفاده خود را از کلر پاک کنید

2- یک سیستم پمپ را در پایین یک سطل بزرگ دیگر قرار دهید:

برای تهیه چای کمپوست، شما به یک سطل پلاستیکی 5 گالنی (19 لیتر) نیاز خواهید داشت. هواکش یا پمپ آکواریوم را در پایین سطل قرار دهید. این دستگاه را به یک پمپ هوای خارجی متصل کنید، که با دمیدن باعث حرکت چای شود. اطمینان حاصل کنید، پمپی که استفاده می‌کنید قادر به حرکت دادن حداقل 5 گالن (19 لیتر) آب باشد. استفاده از سیستم پمپ برای هوادهی و تهیه چای کمپوست ضروری است، زیرا چای راکد، بدون هوا بوده و برای گیاهان مفید و مغذی نخواهد بود در نتیجه تاثیری برای گیاهان شما نخواهد گذاشت.

یک سیستم پمپ را در پایین یک سطل بزرگ دیگر قرار دهید

یک سیستم پمپ را در پایین یک سطل بزرگ دیگر قرار دهید

3- سیستم هوادهی را به پمپ وصل کنید:

یک سر یک لوله انعطاف پذیر را به هواده در پایین سطل وصل کنید. انتهای دیگر لوله را به پمپ خارج از سطل وصل کنید. شما می‌توانید پمپ را کنار چای خود روی زمین بگذارید، یا آن را به کنار سطل ببندید، فقط مطمئن شوید که آب اضافی به پمپ برود.

سیستم هوادهی را به پمپ وصل کنید

سیستم هوادهی را به پمپ وصل کنید

4- سطل را تا نیمه با کمپوست شل پر کنید:

وقتی سیستم اپراتور در محل قرار گرفت و به پمپ متصل شد، کمپوست را تا نصف سطل پر کنید. سطل را بیشتر از نصف نباید پر کرد و کمتر از نصف هم نباشد. کمپوست باید حتماً کهنه باشد تا این کار باعث بهبود وضعیت گیاهان شود.

حتماً از کمپوست کهنه تر استفاده کنید، زیرا کمپوست تازه می‌تواند عوامل بیماری زا داشته و مضر باشد که مطمئن هستم، شما نمی‌خواهید روی گیاهان خود پخش کنید. کمپوست کهنه بیشتر از آنکه بویی بمانند الکل یا غذای پوسیده داشته باشد، بوی شیرین و خاک می دهد.

سطل را تا نیمه با کمپوست شل پر کنید

سطل را تا نیمه با کمپوست شل پر کنید

5- بقیه ظرف را با آب پر کنید:

هنگامی که کمپوست را به سطل اضافه کردید، به اندازه کافی آب را به مخلوط اضافه کنید تا سطل پر شود. حدوداً 7.6 سانتی متر مانده به پر شدن سطل کافی است و حالا در سطل را بگذارید و حالا می‌توانید چای را بدون ریختن هم بزنید.

بقیه ظرف را با آب پر کنید

بقیه ظرف را با آب پر کنید

6- چای را هم بزنید:

یک اونس ملاس اضافه کنید و چای را هم بزنید. ملاس غذای باکتری‌های مفید خاک را فراهم می‌کند و به رشد و تکثیر آن ها کمک می‌کند. وقتی ملاس را اضافه کردید، چای را هم بزنید تا آب، کمپوست و ملاس کاملاً ترکیب شود. از ملاس بدون گوگرد استفاده کنید، زیرا گوگرد می‌تواند باکتری های مفید را از بین ببرد.

چای را هم بزنید

چای را هم بزنید

اشباع کردن چای

در بخش دوم این مقاله به اشباع کردن چای می پردازیم.

1- پمپ را روشن کنید:

هنگامی که کمپوست، آب و ملاس را ترکیب کردید، پمپ را به برق متصل کرده و روشن کنید. پمپ هوا را به هوادهی که در پایین سطل است می‌فرستد و اطمینان حاصل می‌کنید که مقدار زیادی اکسیژن و گردش هوا در چای وجود دارد.

پمپ را روشن کنید

پمپ را روشن کنید

2- چای را به مدت دو تا سه روز خیس کنید:

خیس کردن چای کمپوست از 48 تا 36 ساعت زمان می‌برد. هرچه بیشتر کمپوست را خیس کنید میکروب‌های بیشتری در آن رشد می‌کنند. چای را بیش از سه روز خیس نکنید، زیرا بیش از این زمان میکروب‌ها غذای کافی برای زنده ماندن را نخواهند داشت. چای کمپوست همیشه باید بوی خاکی داشته باشد. در صورت تغییر بو، آن را بیرون بریزد و دوباره شروع کنید.

چای را به مدت دو تا سه روز خیس کنید

چای را به مدت دو تا سه روز خیس کنید

3- هر روز چای کمپوست را هم بزنید:

وقتی که کمپوست را با آب مخلوط کردید، حداقل یک بار در روز آن را هم بزنید و مطمئن شوید چیزی در ته سطل ته نشین نشده باشد و همه کمپوست همزده شده اند و حرکت کرده‌اند.

هر روز چای کمپوست را هم بزنید

هر روز چای کمپوست را هم بزنید

4- پمپ را خاموش کرده و چای را صاف کنید:

وقتی آب کاملاً به خورد کمپوست رفت و کاملاً خیس شد، پمپ را خاموش کنید. لوله و هواکش را از سطل خارج کنید. برای صاف کردن چای، روی یک سطل ۵ گالنی ( ۱۹ لیتری) را یک کیسه پارچه‌ای قرار دهید و کمپوست چای را در آن بریزید، حالا کیسه پارچه‌ای را ببندید و از درون آب بیرون بکشید. کیسه را به آرامی فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.

پمپ را خاموش کرده و چای را صاف کنید

پمپ را خاموش کرده و چای را صاف کنید

5- کمپوست را به انبار خود اضافه کنید:

هنگامی که آب مواد گرفته شد و از صافی عبور دادید، چای کمپوست آماده استفاده است. کمپوست را به انبار کمپوست‌های خود اضافه کنید؛ آن را با بیل یا بیلچه به انبار خود منتقل کنید. یا می‌توانید مستقیم کمپوست را در سطح باغچه خود استفاده کنید.

کمپوست را به انبار خود اضافه کنید

کمپوست را به انبار خود اضافه کنید

استفاده از چای کمپوست

در بخش سوم این مطلب به چگونگی استفاده از چای کمپوست می پردازیم.

1- ظرف 36 ساعت از چای استفاده کنید:

میکروب‌های مفید چای بیش از چند روز زنده نمی‌مانند. به دلیل طول عمر کوتاه این میکروب ها، استفاده از چای کمپوست زمانی که هنوز تازه هستند، بسیار مهم است. هرچه زودتر از چای استفاده کنید بهتر است، اما بیش از سه روز آن را نگه ندارید.

ظرف 36 ساعت از چای استفاده کنید

ظرف 36 ساعت از چای استفاده کنید

2- خاک را با چای خیس کنید:

چای کمپوست را می‌توان مستقیماً به خاک باغچه اضافه کرد و آن را به خاک اطراف گیاه ریخت. همچنین می‌توانید چای را در بطری اسپری قرار داده و از این طریق روی خاک بپاشید. برای نتیجه بهتر، دو هفته قبل از شروع جوانه زدن گیاهان، چای کمپوست را به خاک اضافه کنید. چای کمپوست برای گیاهان جوان و گیاهان تازه پیوندی یک ماده افزودنی عالی در خاک محسوب می‌شود.

خاک را با چای خیس کنید

خاک را با چای خیس کنید

3- چای بعنوان محلول پاش:

چای را به بطری اسپری منتقل کنید تا به عنوان محلول پاش استفاده شود. محلول پاشی یعنی، چیزی که مستقیماً روی برگ های گیاه اسپری می‌کنند. اگر چای بسیار تیره است، آن را به طور مساوی با آب ترکیب کرده و به یک بطری اسپری بریزید. [محلول پاشی چیزی است که مستقیماً روی برگ‌های گیاه قرار می‌گیرد. اگر چای بسیار تیره است، آن را با قسمت‌های مساوی آب ترکیب کرده و به یک بطری اسپری منتقل کنید. ⅛ قاشق چای خوری (0.6 میلی لیتر) روغن گیاهی به چای خود اضافه کرده و مخلوط را تکان دهید. صبح زود یا اواخر شب مخلوط چای را روی برگ ها اسپری کنید.

  • روغن گیاهی کمک می‌کند تا محلول شما به برگها بچسبند.
  • همیشه برای گیاهان جوان یا ظریف از چای رقیق شده استفاده کنید.
  • در اواسط روز گیاهان را با اسپری محلول پاشی نکنید، زیرا آفتاب می‌تواند برگ‌ها را بسوزاند.
چای را به بطری اسپری منتقل کنید تا به عنوان محلول پاش استفاده شود

چای را به بطری اسپری منتقل کنید تا به عنوان محلول پاش استفاده شود

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید اینترنتی کود می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *