خوشمزه ها

روش تهیه چای هیبیسکوس

روش تهیه چای هیبیسکوس

اگر می خواهید یک تغییر جدید در دستور العمل های کلاسیک چای ایجاد کنید، سعی کنید از گیاه هیبیسکوس استفاده کنید! گل های خشک شده این گیاه چای با رنگ قرمز روشن و طعم تا حدودی ترش و لیمویی درست می کنند. از همه مهمتر، برخی شواهد نشان می دهد که گیاه هیبیسکوس می تواند با فشار خون بالا مقابله کند.

هیبیسکوس خشک را می توانید از فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی و فروشگاه های آنلاین خریداری کنید، اما اگر آن را در باغ خود داشته باشید، می توانید آن را بچینید و از گل های خشک شده آن چای درست کنید.

مواد لازم:

چای گرم هیبیسکوس

برای تهیه 1 لیتر

2 قاشق چایخوری (10 میلی لیتر) گل خشک گیاه هیبیسکوس

آب جوش

عسل، شکر یا شیرین کننده دلخواه شما (برای مزه)

چای کیسه ای (اختیاری)

چوب دارچین (اختیاری)

برگ نعنا (اختیاری)

برش لیمو (اختیاری)

چای سرد هیبیسکوس به سبک جامائیکا

برای تهیه 1 لیتر

1/2 فنجان (15 گرم) گل خشک گیاه هیبیسکوس

4 فنجان آب سرد

یخ

شربت ساده برای شیرین سازی (مطبوع شدن) – برای این کار به 1 فنجان آب و 1 فنجان شکر نیاز دارید

مواد انتخابی از دستور چای داغ

هیبیسکوس شکری

بخش اول: تهیه چای گرم هبیسکوس

در ادامه بخش اول به تهیه چای گرم هبیسکوس می پردازیم.

1- یک کتری آب روی اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد:

در حالی که منتظر گرم شدن آن هستید، می توانید سایر مواد خود را آماده کرده و قوری مورد استفاده خود را تمیز کنید. به راهنمای ما در مورد جوشاندن آب با اجاق گاز و مایکروویو مراجعه کنید.

یک کتری آب روی اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد

یک کتری آب روی اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد

2- گل های خشک شده را درون قوری بریزید:

گل های خشک شده گیاه هیبیسکوس را درون یک قوری خالی بریزید. دستورالعمل حدود 2 قاشق چای خوری (10 میلی لیتر) را می طلبد، اما شما می توانید در صورت لزوم بیشتر یا کمتر برای یک عطر و طعم قوی تر یا ضعیف تر استفاده کنید. هیبیسکوس حاوی کافئین نیست، بنابراین افزودن مقدار زیادی به شما یک “شوک” ناگهانی انرژی نمی دهد.

گلهای خشک شده را درون قوری بریزید

گلهای خشک شده را درون قوری بریزید

3- آب جوش را در قوری بریزید:

قوری را تا لبه پر کنید (یا به همان اندازه که قصد نوشیدن دارید به آن اضافه کنید). برای محافظت از خود در برابر سوختگی از دستکش های فر استفاده کنید. آب را به آرامی و ثابت بریزید تا پاشیده نشود.

آب جوش را در قوری بریزید

آب جوش را در قوری بریزید

4- چای کافئین دار:

برای چای کافئین دار، یک چای کیسه ای به آب اضافه کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، چای هبیسکوس به خودی خود کافئین ندارد. اگر دوست دارید از چای مقداری انرژی دریافت کنید (یا اگر فقط طعم آن را دوست دارید) ، می توانید در این مرحله با دقت یک کیسه از چای کافئین دار مورد نظر خود را به آب گرم اضافه کنید. چای هیبسکوس به تنهایی طعم عالی ای دارد. برای کافئین اضافی، چند کیسه اضافه کنید.

چای کافئین دار

چای کافئین دار

5- بگذارید دم بکشد:

بگذارید چای به مدت پنج دقیقه دم بکشد. این قسمت آسان است – تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که صبر کنید. پنج دقیقه باید به اندازه کافی طولانی باشد تا گلها طعم کمی ترشی و رنگ قرمز دلپذیری به آب بدهند. بگذارید چای برای مدت زمان بیشتری طعم دار شود و طعم آن بیشتر شود. اگر می خواهید عطر و طعم ضعیف تری داشته باشید بگذارید برای مدت کمتری دم شود.

بگذارید دم بکشد

بگذارید دم بکشد

6- گلها را بیرون بیاورید:

همانطور که چای را می ریزید صاف کنید. حالا فقط باید گلها را بیرون بیاورید. اگر قوری شما فیلتر یا توری داخلی ندارد ، چای را از طریق صافی فلزی داخل فنجان خود بریزید. به عنوان یک پیشنهاد ، می توانید از فیلتر کاغذی قهوه نیز استفاده کنید. اگر دوست دارید به راحتی می توانید برگ های گیاه هیبیسکوس را در چای بگذارید. آنها به شما صدمه نخواهند زد – در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر مسموم بودن آنها وجود ندارد.

گلهارا بیرون بیاورید

گلهارا بیرون بیاورید

7- چای شما آماده است:

چای را به دلخواه شیرین کنید. اکنون چای شما آماده لذت بردن است. اگر دوست دارید می توانید به اندازه دلخواه شیرین کننده ترجیحی خود را اضافه کنید (یا نکنید). طعم ملایم و شیرین عسل به ویژه با ترش شدن گیاه هیبیسکوس بسیار مناسب است. شکر و شیرین کننده های کم کالری نیز گزینه های خوبی هستند.

چای شما آماده است

چای شما آماده است

8- چاشنی ها را اضافه کنید:

دارچین، نعناع یا برش لیمو را به عنوان چاشنی اضافه کنید. اگر می خواهید کمی “چیز اضافی” به چای خود بدهید، یکی از این چاشنی ها (یا هر سه) را امتحان کنید. عطر و طعم و رایحه این مواد مکمل چای هیبسکوس برای سه ترکیب مختلف خوشمزه است. اگر از نعناع استفاده می کنید، برگها را کف دست خود قرار داده و با زدن دست ها به یکدیگر آن را پودر کنید. این روشی است که متصدی بار در نوشیدنی هایی مانند موهیتو از آن استفاده می کند تا طعم و رایحه نعناع را آزاد کند.
آیا شما این دستور العمل را ساخته اید؟

چاشنی هارا اضافه کنید

چاشنی هارا اضافه کنید

بخش دوم: تهیه چای سرد هیبسکوس به سبک جامائیکا

در ادامه بخش دوم به تهیه چای سرد می پردازیم.

هیبیسکوس ملس

1- گل و آب را به پارچ اضافه کنید:

هنگامی که مواد لازم را تهیه کنید، تهیه چای سرد هیبسکوس آسان است – این کار فقط مدت زمان زیادی طول می کشد. ابتدا با گذاشتن گل هیبسکوس در پارچ و ریختن آب شروع کنید. مختصر هم بزنید تا ترکیب شود. اگر از کیسه های چای کافئین دار، چوب دارچین، برش های لیمو یا برگ نعناع در چای خود استفاده می کنید، اکنون آنها را نیز اضافه کنید.

گل و آب را به پارچ اضافه کنید

گل و آب را به پارچ اضافه کنید

2- یک شب در یخچال قرار دهید:

آب سرد برای جذب عطر و طعم از سایر مواد به مدت زمان طولانی نیاز دارد، بنابراین باید حداقل 8 تا 12 ساعت چای خود را خنک نگه دارید. آن را در یخچال خنک نگه دارید در حالی که به آرامی طعم و رنگ گیاه هیبسکوس را می گیرد. چای را با فویل یا پلاستیک بپوشانید تا از چکه و ریزش سایر مواد داخل یخچال در امان بماند.

یک شب در یخچال قرار دهید

یک شب در یخچال قرار دهید

3- با یخ سرو کنید:

آن را صاف کرده و با یخ سرو کنید. وقتی چای طعم و رنگ رضایت بخشی پیدا کرد، آن را از یخچال خارج کنید. فنجان ها را با یخ پر کنید و چای را از طریق صافی یا فیلتر کاغذی بریزید تا گل ها و هر ماده دیگری که اضافه کرده اید از بین برود. چای سرد شما اکنون آماده لذت بردن است! برای سرو کردن می توانید در صورت تمایل هر لیوان را با دارچین ،لیمو و غیره تزیین کنید.

با یخ سرو کنید

با یخ سرو کنید

4- از شربت استفاده کنید:

برای شیرین کردن، شربت ساده اضافه کنید. می توانید چای سرد را با شکر، عسل و … شیرین کنید اما این خیلی خوب عمل نمی کند زیرا آب سرد خیلی سریع مواد جامد را حل نمی کند. ایده بهتر استفاده از شربت ساده است که می تواند فوراً چای را شیرین کند زیرا مایع است. برای راهنمایی دقیق به راهنمای ساخت این شیرین کننده مراجعه کنید.

برای تهیه شربت ساده ، فقط قسمت های مساوی آب و شکر را در قابلمه روی اجاق گاز گرم کنید. خوب هم بزنید تا ترکیب شود. وقتی شکر کاملا حل شد، شربت ساده دارید. ادامه حرارت دادن شربت از این نقطه باعث غلیظ شدن آن می شود. در نهایت، به کارامل تبدیل می شود، که احتمالاً شما آن را نمی خواهید.

1 فنجان شربت ساده (تهیه شده از 1 فنجان آب و 1 فنجان شکر) چای را کاملاً شیرین می کند. 4/1 یا 3/1 فنجان شیرینی بسیار ملایم تری به شما می دهد.
آیا شما این دستور العمل را ساخته اید؟

از شربت استفاده کنید

از شربت استفاده کنید

بخش سوم: تهیه هیبسکوس خود

در ادامه بخش سوم به تهیه هیبیسکوس می پردازیم

1- گل های رسیده هیبیسکوس را پیدا کنید:

چند روز پس از شکوفه دادن گل های گیاه هیبسکوس، گلبرگ های آنها شروع به چروک شدن و پژمردگی می کنند. در نهایت ، آنها می افتند. چین و چروک روی گلبرگ ها نشانه رسیدن و آماده بودن گیاه است. گیاهان هیبسکوس قادرند در تمام طول سال شکوفا شوند. به احتمال زیاد آنها این کار را در بهار و تابستان که هوا بهتر است انجام می دهند، اما حتی می توانند در زمستان در مناطق با آب و هوای مناسب شکوفا شوند.

گلهای رسیده هیبیسکوس را پیدا کنید

گلهای رسیده هیبیسکوس را پیدا کنید

2- کاسه گل را انتخاب کنید:

در قسمت پایه گل هیبیسکوس باید یک قسمت گرد و پیاز مانند باشد که آن را به ساقه متصل کند. این کاسه گل است. اگر گیاه رسیده باشد ،کاسه گل محکم و قرمز خواهد شد. کل گل (کاسه و گلبرگ) را از ساقه جدا کنید .گلبرگ ها را بردارید تا کاسه گل در معرض دید قرار گیرد.

کاسه گل را انتخاب کنید

کاسه گل را انتخاب کنید

3- غلاف های بذر را بردارید:

در داخل هر گل یک غلاف دانه کروی قرار دارد. شما باید قبل از تهیه چای، این ماده را بردارید و در عین حال کاسه گل را تا حد ممکن دست نخورده نگه دارید. ساده ترین راه برای انجام این کار معمولاً بریدن یک شکاف عمودی در کنار کاسه گل و بیرون آوردن غلاف بذر با انگشتان خود است. هنگام بیرون آمدن غلاف، زیاد نگران بریدن کاسه گل نباشید. این کار طعم و مزه را تحت تأثیر قرار نمی دهد – بیشتر به خاطر سرو کردن است.

غلافهای بذر را بردارید

غلافهای بذر را بردارید

4- استفاده از کاسه های گل:

از کاسه های گل در چای خود استفاده کنید. هنگامی که همه غلافهای بذر از بین رفت، کاسه های گل را بشویید. آنها اکنون آماده استفاده در چای شما هستند. از کاسه گل استفاده کنید دقیقاً همانطور که در تمام دستورالعمل های بالا از گیاه خشک استفاده می کنید.

استفاده از کاسه های گل

استفاده از کاسه های گل

5- یک روش دیگر:

روش دیگر، خشک و نگهداری کردن از آن در یک ظرف بدون هوا است. اگر نمی خواهید فوراً از گل برای تهیه چای استفاده کنید، گل ها را با حوله کاغذی خشک کنید، سپس بگذارید تا قبل از نگهداری کاملا خشک شوند. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد:

گل ها را در یک ظرف ضد هوا با سیلیس نگه داری کنید. این همان ماده شیمیایی است که در بسته های خشک کن و گاهی اوقات در جیب لباس ها وجود دارد. مواد خشک کننده سیلیکا (نوعی که برای خشک کردن استفاده می شود) را می توانید از خرده فروشان مواد شیمیایی خریداری کنید.

گلهای هیبیسکوس را برای مدت چند ساعت روی یک رک یا سینی در اجاق گاز در دمای پایین (مانند 100 درجه فارنهایت) قرار دهید. برای جزئیات بیشتر به مقاله ما در مورد خشک کردن گلها مراجعه کنید. اگر هوا گرم و خشک است، می توانید آنها را روی قفسه خشک کن آفتابی بگذارید. سعی کنید آنها را در جایی قرار دهید که حیوانات به آنها دسترسی پیدا نمی کنند.

یک روش دیگر

یک روش دیگر

برای خرید چای می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *