سبزیجات

تره فرنگی چیست

معرفی سبزی تره فرنگی

تره فرنگی بومی نواحی غرب مدیترانه بوده و گیاهی دوساله است. دارای برگهایی به رنگ سبز تیره و گردنی سفید رنگ است. تره فرنگی طعمی بهتر و شیرین تر از پیاز داشته و باعث بهبود طعم غذا بدون قالب کردن طعم خود می شود. این گیاه از خانواده پیاز، موسیر و پیازچه محسوب می شود و دارای مزه و طعمی همانند موسیر می باشد که کمی نسبت به آن شیرین تر و خوش طعم تر است. محور ساقه تره فرنگی همانند پیاز کوتاه بوده و ساقه دراز سفید رنگی تولید می کند که همراه با برگهای نسبتا پهن خود مورد استفاده خوراکی قرار می گیرد. مقدار زیادی ریشه های سفید رنگ توسط تره فرنگی تولید می شود که تولید آن برای آماده سازی زمین برای کشت بعدی صورت می گیرد.

بذر تره فرنگی پا کوتاه

شرایط مورد نیاز برای کاشت تره فرنگی:

کاشت و رشد مناسب تره فرنگی نیاز به شرایطی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

خاک:

برای کاشت تره فرنگی خاک های نیمه سنگین تا نیمه سبک با مقدار هوموس کافی مناسب می باشند. اما ترجیحا خاک های سبک نسبت به خاک های سنگین مناسبترند. در هر حال زمین و خاک در نظر گرفته شده برای کاشت تره فرنگی بایستی همواره مرطوب باشد. در صورت خشک بودن خاک باید آبیاری مصنوعی انجام بگیرد.

برای مطالعه مقاله طبقه بندی انواع سبزیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.

خاک مناسب کاشت تره فرنگی

خاک مناسب کاشت تره فرنگی

دما:

تره فرنگی قابلیت رشد در شرایط آب و هوایی مختلف را دارد ولی بهترین شرایط اقلیمی برای کاشت آن آب و هوای معتدل است. مقاوم بودن این گیاه در مقابل دمای پایین و عدم نیاز آن به فتوپریود، کشت آن را در نقاط مختلف کره زمین مهیا کرده است. دمای بین 20 الی 25 درجه سانتی گراد برای رشد رویشی تره فرنگی مناسب می باشد.

کوددهی:

کاشت تره فرنگی باید در زمینی صورت گیرد که حدود یک سال قبل به آن کود دامی داده شده است. استفاده کردن از کود دامی تازه باعث بوجود آمدن خسارات ناشی از مگس پیاز خواهد شد. تره فرنگی گیاهی حساس به کمبود مواد غذایی است و بایستی پیش از شروع زراعت و با در نظر گرفتن میزان مواد غذایی موجود در خاک، نسبت به تامین کود شیمیایی مورد نیاز آن اقدام شود. به طور معمول برای هر هکتار حدود 200 کیلوگرم ازت (در سه مرحله)، 300 کیلوگرم K20 و 100 کیلوگرم P205 کود شیمیایی در نظر گرفته می شود.

بذر تره فرنگی پا بلند

ارزش غذایی تره فرنگی:

تره فرنگی طعم ویژه خود را مدیون مواد آلی گوگرد دار است. ترکیباتی که موجب افزایش ارزش غذایی تره فرنگی می شوند کاروتین و ویتامین E موجود در آن است. طعم و مزه آن به مواد معدنی خصوصا پتاس، ویتامین ها و روغن های اتری مربوط می شود.

در هر صد گرم از قسمت قابل مصرف این گیاه به مقدار 89 گرم آب، 2.2 گرم پروتئین، 0.3 گرم چربی، 3.2 گرم کربوهیدرات، 2.3 گرم مواد سلولزی، 0.53 میلی گرم ویتامین آ، 225 میلی گرم ویتامین پتاسیم، 18 میلی گرم منیزیم، 1 میلی گرم آهن، 45 میلی گرم فسفر و 85 میلی گرم کلسیم وجود دارد.

برای مطالعه مقاله معرفی گیاه شاه تره می توانید از این لینک استفاده نمایید.

تره فرنگی پر خاصیت

تره فرنگی پر خاصیت

خواص تره فرنگی:

تره فرنگی در گذشته های دور توسط مصری ها، یونانی ها و رومی های باستان به دلیل دارا بودن خواص دارویی فراوان مورد استفاده قرار می گرفته است. از این گیاه برای تسکین و بهبود مشکلات تنفسی استفاده فراوانی می شده و دارای خواص ادرار آور و تصفیه گر است. این گیاه در دفع اسید اوریک قدرت زیادی داشته و از این لحاظ دارای خواص بسیار مفیدی برای افراد مبتلا به نقرس یا آرتریت می باشد.

از تره فرنگی به هنگام پخته شدن لعاب لزج مانندی تراوش می شود که قادر است به همراه تار و پود سلولزی خود، باعث دفع بقایای مدفوع و سموم روده به خارج از بدن شود، به همین جهت برای افراد مبتلا به یبوست وبواسیر مفید و موثر می باشد. کلیه برگهای تره فرنگی حاوی مواد گوگردی ضدعفونی کننده قوی هستند که منجر به تقویت دستگاه تنفسی و ریه می شوند.

بذر تره

مصرف تره فرنگی به صورت خام باعث ممانعت از ترش شدن معده بعد از غذا می شود و خاصیت خلط آوری خوبی دارد. این گیاه دارای املاح معدنی بسیار مهمی برای تامین سلامت بدن می باشد. ترکیباتی مانند آهن، منیزیم، گوگرد، سیلیس و منگنز و اسید فسفریک و کلسیم موجود در این گیاه که هر کدام به ترتیب دارای خواص مفیدی برای گلبول های قرمز خون، سرطان و تعادل عمومی بدن، مقابله با عفونت ها، نرمی و انعطاف استخوان ها، فرایند هضم و جذب بهتر غذا، تقویت سیستم عصبی و استخوان ها و متابولیسم عمومی بدن می باشند.

برای خرید بذر سبزیجات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *