گیاهان دارویی و ادویه ها

تاثیر زیره بر لاغری

تاثیر زیره بر لاغری

می خواهیم در مورد گیاهی صحبت کنیم که فواید بی نظیری دارد. زیره هم مانند بسیاری از ادویه ها، سال ها است که به عنوان داروی طبیعی برای عنواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. زیره مانند گشنیز و رازیانه، یک ادویه بذری به حساب می آید. آنتی اکسیدان بالای این ادویه برای درمان بیماری هایی چون سرطان ها، مشکلات قلبی و عروقی، التهاب و دیابت نوع 2 بسیار مفید است.

زیره یکی از ادویه های پر خاصیتی است که در طبیعت در اختیار ما قرار می گیرد. طعم و و مزه زیره کمی تلخ است و برای درمان نفخ شکم و چاقی بسیار مفید است، به علت اینکه سوخت و ساز بدن را بسیار بالا میبرد. همچنین کلسترول بد خون را پایین می آورد که این خاصیت باعث کاهش وزن می شود.

انواع زیره:

زیره در دو نوع زیره سبز و زیره سیاه وجود دارد و ویژگی تغذیه ای مشابهی دارند ولی دارای تفاوتهایی هم هستند. زیره سیاه به نام های زیره کرمانی و زیره کوهی و زیره سبز به نام کراویه معروف هستند. زیره سبز رنگی سبز و زیره سفید رنگی سفید دارد. زیره سیاه باریکتر است و عطر بیشتری دارد ولی زیره سبز حجیم تر است و عطر کمتری دارد.

بر خلاف زیره سیاه زیره سبز آن چنان شناخته شده نیست ولی کاربرد فراوانی در صنعت غذا دارد، به عنوان طعم دهنده در محصولات غذایی استفاده می شود و جزء اصلی پودر کاری و چیلی می باشد و روغن آن هم از طریق تقطیر با بخار آب برای مزه دار کردن دسر، نوشیدنی و چاشنی ها مورد استفاده قرار می گیرد. زیره سبز ادویه ای خوراکی است ولی برخی افراد به آن حساسیت دارند ولی دارای عرق گیاهی هست که خواصی مشابه به خود زیره دارد. از زیره سبز برای معطر کردن کرم ها، لوسیون ها و عطریات استفاده می شود. زیره سبز دارای خواص سقط کننده، بی حس کننده، ضد درد، ضد کرم، ضد چسپندگی پلاکتها، ضد باکتری، ضد صفرا، ضد باروری، ضد اسپاسم، هضم کننده غذا، ادرار آور، شیرافزا، التیام دهنده زخم است.

خرید زیره سبز

زیره سیاه در مناطق مختلف جهان از جمله روسیه، ایران، عراق، پاکستان، افغانستان و شمال اروپا می روید. در ایران هم در مناطقی مانند قزوین، تهران، اصفهان، سمنان و … کاشت می شود. طیع زیره سیاه خیلی گرم و خشک است، خاصیت آن مدر، بادشکن، مقوی، قاعده آور، زیاد کننده شیر، نیرو دهنده، هضم کننده، ضد کرم، قابض، ضد تشنج، معرق، مقوی معده، قاطع اسپرم و بر طرف کننده سوء هاضمه، انگل معده و روده، دل پیچه کودکان، بادهای کلیه و مثانه، تنگی نفس، سکسکه نفخی است. برای لاغری و کاهش وزن از زیره سیاه استفاده می شود.

خرید زیره سیاه

لاغری با زیره:

اگر بخواهیم از خواص زیره سیاه بگوییم به احتمال زیاد باور نمی کنید که این دانه کوچک تا این اندازه خاصیت داشته باشد و وقتی متوجه خواص زیره بشوید حتما آن را به برنامه غذایی خود اضافه می کنید. اگر می خواهید از اثرات فوق العاده این گیاه برای لاغری استفاده کنید باید به میزان مصرف اصولی از این گیاه استفاده کنید، زیرا بدن هر شخصی ویژگی های منحصر به خودش را دارد. بهترین کار این است که با توجه به تجویز پزشک و یا متخصص تغذیه، مصرف این گیاه را شروع کنید. اگر مصرف زیره همراه با ورزش و رژیم غذایی مناسب باشد خیلی بهتر جواب می دهد. برای کاهش وزن با زیره باید در میزان کالری دریافتی و مصرفی تغییری ایجاد کنید زیرا اضافه کردن زیره به غذاها به خودی خود سبب کاهش وزن نمی شود، بلکه باید به یک برنامه غذایی متعادل و کم کالری اضافه شود.

مردم خاورمیانه و هند زیره بیشتری نسبت به مردم دیگر نقاط دنیا مصرف می کنند، زیره یکی از اجزای اصلی ادویه کاری است که در پخت و پز برنج، گوشت و سرخ کردنی ها مورد استفاده قرار می گیرد. حال اگر در پخت و پز غذا از زیره استفاده نمی کنید می توانید آن را روی سبزیجات پخته، تخم مرغ، سس و چاشنی ها اضافه کنید.

زیره یکی از ادویه پر استفاده برای غذاهای مکزیکی و آسیایی است و به سیب زمینی و غذاهای کبابی طعم بسیار خوبی می دهد، که علاوه بر طعم خوب آن به کاهش وزن کمک می کند. پژوهش انجام شده بر روی 88 خانم نشان داده است که گروهی از آنها که زیره را در رژیم غذایی خود گنجانده بودنند 2.30 کیلو وزن بیشتر کم کرده بودند، و همچنین گروهی که زیره مصرف کرده بودند در بی ام آی، سایز میان تنه، کلسترول و بافت کلی چربی تغییرات بیشتری داشتند. دو قاشق چایخوری زیره فقط 16 کالری دارد، پس بدون اینکه کالری غذا را بالا ببرد به کاهش وزن کمک می کند.

زیره دارای طعم تندی است، و آهن زیاد موجود در آن سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. آنتی اکسیدان و فیتوسترولهای موجود در زیره به پایین آوردن کلسترول و قند خون کمک میکند. با خوردن زیره به مدت 20 روز قطعا به خواص بینظیر این گیاه برای کاهش وزن خواهید رسید.

فواید زیره

فواید زیره

چگونه زیره بیشتری را وارد برنامه غذایی خود بکنیم؟

شما می توانید به سادگی زیره را در برنامه غذای خود قرار دهید. برای طعم دادن به گوشت قرمز، غذاهای دریایی و سبزیجات از آن استفاده کنید. دانه های زیره را در آب بجوشانید و بعد از یک دقیقه که ته نشین شدند دمنوش زیره درست کنید. زیره را می توانید به سوپ، انواع خورش، غذاهای تند و تخم مرغ اضافه کرد. طعمی بسیر خوب به آجیل ها و برنج می دهد و از ادویه های اصلی تاکو است. می توانید آن را به پودر پیاز، پودر فلفل، پودر سیر، پاپریکا و فلفل قرمز اضافه کنید.

کپسول زیره چیست:

می توانید علاوه بر مصرف زیره در رژیم غذایی خود برای لاغری از کپسول زیره استفاده کنید که انواع مختلف آن در عطاری ها و داروخانه ها موجود می باشد.

فواید زیره:

زیره علاوه بر لاغری دارای فواید دیگری نیز می باشد.

  • زیره سرشار از آهن: کمبود آهن یکی از شایع ترین کمبودهای مواد مغذی است که حدود 20% از مردم جهان را تحت تاثیر قرار داده است، کودکان برای رشد و خانم ها جوان برای جبران خونی که در قاعدگی از دست می دهند، به آهن نیاز دارند.
  • زیره باعث بهبود گوارش: سنتی ترین مورد استفاده از زیره برای درمان سوء هاضمه است. زیره گوارش را تقویت می کند، در واقع فعالیت آنزیمهای گوارشی و سرعت هضم غذا را بالا می برد. فیبر زیاد موجود در زیره که هم به صورت محلول و هم به صورت نامحلول وجود دارد، فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کند.
  • زیره به بهبود دیابت کمک می کند: مصرف زیره با افراد دیابتی که دارای اضافه وزن هستند کمک می کند. وقتی سطح قند خون برای طولانی مدت بالا باشد درست مانند زمانی که فرد دیابت دارد، محصولات نهایی گلیساسیون پیشرفته ساخته می شود که قندها به پروتئین وصل می شود و عملکرد عادیشان را مختل می کند و در نتیجه به چشم ها، کلیه ها، عصب ها و رگهای کوچک خونی آسیب می رسد. زیره حاوی چندین ترکیب است که محصولات گلیساسیون را کاهش می دهد.
  • ترکیبات گیاهی مفید: زیره دارای ترکیبات گیاهی بسیار مفیدی است که مانند آنتی اکسیدان عمل می کند. اکسیداسیون اسیدهای چرب در رگ ها باعث بسته شدن شریانها می شود که بیماری قلبی و التهاب در دیابت را به دنبال دارد. زیره باعث از بین برنده این جریان ها در بدن می شود.
  • بهبود بخشیدن کلسترول خون: باعث کاهش چربی های ناسالم خون می شود و همچنین کلسترول خون را کاهش می دهد.مصرف 75 گرم زیره سبز طی دو وعده در روز، موجب کاهش سطح تری گلیسیرید خون برای مدت 8 هفته می شود و همچنین مصرف یک ماه و نیم زیره 10% از کلسترول بد خون را کاهش می دهد.
  • مقابله با التهاب بدن: عصاره زیره التهاب بدن را کاهش می دهد.خوردن زیره سبز به میزان زیادی التهاب در بافتهای بدن را کاهش می دهد که این خاصیت آنتی اکسیدانی زیره است.
  • کاهش وزن: مصرف زیره در طولانی مدت موجب کاهش وزن می شود.
  • کاهش دهنده اعتیاد دارویی: اعتیاد به دارو و مواد مخدر یکی از مشکلات جوامع امروزی است. مصرف زیره می تواند موجب وابستگی به داروها ی اعتیاد آور باشد.

در نهایت اینکه زیره سبز را به عنوان یک ادویه آنتی اکسیدان دار همیشه مصرف کنید و زیره سیاه نیز خاصیتی مشابه با زیره سبز دارد که می توان آن را جایگزین زیره سبز کرد. مصرف مقدار زیادی زیره برای کاهش وزن و کلسترول خون و پایین آوردن قند خون بسیار مفید است.

برای خرید ادویه جات می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *