آموزش باغبانی

آموزش ساخت بستر مناسب کاشت بذر

نحوه ساخت بستر برجسته

منظور از کاشت در بستر برجسته یک جعبه کاشت بزرگ یا بستر برجسته محصور است که کمی بالاتر از سطح زمین قرار دارد. استفاده از این بسترها اگر خاک شما کیفیت کم یا دارای زهکشی نامناسب می باشد، ایده آل هستند، زیرا کمی بیشتر کنترل محیط رشد گیاهان را به شما می دهند. یک بستر برجسته همچنین می تواند با کاهش میزان خم شدن و زانو زدن مانع از کمردرد و زانودرد شما شود. برای ساختن یک بستر بلند ساده، ابتدا در حیاط خود مکانی صاف و آفتابی پیدا کنید. برای بستر خود یک قاب با تخته های چوب با دوام بسازید و آن را با سبزیجات یا گل پر کنید.

برنامه ریزی پروژه

اولین قسمت از این مقاله به برنامه ریزی پروژه می پردازد.

1- محلی پیدا کنید که در آفتاب کامل باشد:

محلی را برای بستر خود انتخاب کنید که 6-8 ساعت در روز آفتاب کامل داشته باشد. بیشتر سبزیجات اگر در اکثر اوقات روز آفتاب کامل دریافت کنند بهترین عملکرد را دارند. مکانی را پیدا کنید که تمام نور خورشید مورد نیاز هر گیاهی که قصد پرورش آن را دارید، را تأمین کند.

نکته: اگر می خواهید چندین بستر کاشت کنار هم داشته باشید، آنها را طوری تنظیم کنید که اضلاع بلند آن به صورت جنوبی-شمالی باشد. این کار از سایه انداختن بستر ها روی یکدیگر جلوگیری می کند.

نکته: برای جلوگیری از سایه بیش از حد و ریزش برگ، از ایجاد بستر کاشت زیر درخت خودداری کنید.

محلی پیدا کنید که در آفتاب کامل باشد

محلی پیدا کنید که در آفتاب کامل باشد

2- یک مکان مسطح را انتخاب کنید:

در باغ خود منطقه ای پیدا کنید که تا حد امکان صاف باشد. این کار نه تنها ساخت شما را آسان می کند، بلکه به جلوگیری از تخلیه زیاد آب از بستر کاشت نیز کمک می کند. برای بررسی اینکه سطح زمینی که می خواهید درست کنید مسطح است، 2 چوب را در همان فاصله از طول بستر کاشتی که می خواهید بسازید، در زمین قرار دهید. یک رشته را بین دو بند ببندید و تراز نجاری را روی آن آویزان کنید. اگر منطقه تراز باشد، حباب باید بین 2 خط مرکزی ظاهر شود.

نکته: اگر قسمت مسطحی از چمن خود پیدا نکردید، ممکن است مجبور شوید آن را اصلاح کنید تا ناهمواری ها را یکدست کند یا حتی اگر کل حیاط شما شیب داشته باشد، حتی می توانید تراس درست کنید.

نکته: می توانید با پر کردن فرورفتگی ها با خاک و کوبیدن سطح آن، سطح ناصاف حیاط خود را مرتب کنید.

یک مکان مسطح را انتخاب کنید

یک مکان مسطح را انتخاب کنید

3- منطقه ای را در اختیار داشته باشید که بتوانید در چهار طرف بسترها حرکت کنید:

در حالت ایده آل، شما باید بتوانید بدون نیاز به قدم گذاشتن در بستر، به همه چیز در بستر کاشت دسترسی داشته باشید. در باغ خود به دنبال مکانی بگردید که بتوانید در اطراف بستر کاشت آزادانه حرکت کنید تا دسترسی آسان برای آبیاری، کندن علف های هرز و برداشت داشته باشید.

در صورت امکان، حداقل 18 اینچ (46 سانتی متر) بین بستر کاشت و هر گونه تخت یا گیاهان اطراف فاصله بگذارید تا بتوانید به راحتی بین آنها حرکت کنید.

در صورت تمایل می توانید بستر کاشت خود را در کنار دیوار یا حصار بسازید، اما باید آن را به اندازه کافی باریک کنید تا بتوانید به راحتی به گیاهان پشت بستر دسترسی داشته باشید (یعنی حداکثر 60 سانتیمتر)

منطقه ای را در اختیار داشته باشید که بتوانید در چهار طرف بسترها حرکت کنید

منطقه ای را در اختیار داشته باشید که بتوانید در چهار طرف بسترها حرکت کنید

4-گلدان خود را با عرض بیش از 1.2 متر قرار ندهید:

شما می توانید کاشت های خود را با هر اندازه ای که می خواهید درست کنید، اما باید به اندازه کافی باریک باشند تا بتوانید به راحتی به همه گیاهان داخل آن رسیدگی کنید. برای بیشتر افراد، 4 فوت (1.2 متر) حداکثر عرض راحت است.

به عنوان مثال، شما می توانید یک بستر کاشت بسازید که عرض آن 4 فوت (1.2 متر) و طول آن 8 فوت (2.4 متر) باشد.

گلدان خود را با عرض بیش از 1.2 متر قرار ندهید

گلدان خود را با عرض بیش از 1.2 متر قرار ندهید

5- کشتزار خود را با ارتفاع حداقل 15 سانتی متر بسازید:

کشتزار باید به اندازه کافی بلند و عمیق باشد تا بتواند ریشه گیاهان شما را در خود جای دهد، بنابراین 15 سانتی متر حداقل اندازه است. در صورت امکان، گلدان خود را با ارتفاع 1-2 فوت (0.30-0.60 متر) بسازید.

نکته: بستر کاشت با ارتفاع بیشتر این مزیت را نیز دارد که بدون خم شدن یا چمباتمه زدن، دسترسی به آن راحت است.

کشتزار خود را با ارتفاع حداقل 15 سانتی متر بسازید

کشتزار خود را با ارتفاع حداقل 15 سانتی متر بسازید

6- برای جلوگیری از پوسیدگی یک نوع چوب بادوام برای قاب انتخاب کنید:

چوب متداول ترین ماده برای ساخت بسترهای برجسته است، اگرچه می توانید از مواد دیگری مانند آجر، بتن یا حتی سایدینگ آلومینیوم نیز استفاده کنید. اگر با چوب کار می کنید، نوعی را انتخاب کنید که تحت فرآوری شیمیایی باشد و دوام بیشتری داشته باشد.

  • بیشتر الوارهای مدرن تحت فشار یا فرآوری های شیمیایی، دیگر حاوی آرسنیک یا سایر ترکیبات سمی نیستند. یک روش درمانی مبتنی بر مس مانند ACQ را انتخاب کنید که برای محصولات غذایی بی خطر است.
  • اگر ترجیح می دهید کاملا از چوب های فرآوری شده شیمیایی استفاده نکنید، نوع با دوام تری از چوب طبیعی مانند سرو، چوب قرمز تهیه کنید. این نوع الوارها از چوب های با دوام کم تر، مانند کاج، گران ترند، اما ممکن است تا 20 سال دوام داشته باشند.
  • هشدار: برای ساخت بستر برجسته خود از اتصالات راه آهن استفاده نکنید. آنها اغلب با ترکیبی سمی به نام کئروزوت فرآوری می شوند.
برای جلوگیری از پوسیدگی یک نوع چوب بادوام برای قاب انتخاب کنید

برای جلوگیری از پوسیدگی یک نوع چوب بادوام برای قاب انتخاب کنید

ساخت قاب

دومین قسمت به ساخت قاب می پردازد.

1- الوارهای خود را به طول دلخواه ببرید:

هنگامی که ابعاد مطلوب بستر کاشت برجسته خود را شناختید، 4 تخته چوب به طول کناره های بستر کاشت خود ببرید. مگر اینکه قصد دارید دیوارها را با چندین چوب بسازید، تخته هایی را انتخاب کنید که به اندازه کافی گسترده باشند تا بتوانند به ارتفاع مورد نظر برسند (بعنوان مثال 46 سانتی متر).

به عنوان مثال، اگر می خواهید یک گلدان درست کنید که عرض آن 2 فوت (0.61 متر) در 4 فوت (1.2 متر) طول است، 2 تخته به طول 2 فوت (0.60 متر) و 2 تخته به طول 4 فوت (1.2 متر) برای ایجاد کناره های قاب برش دهید.

ممکن است بتوانید تخته های خود را در همان فروشگاهی که خریداری می کنید به طول دلخواه ببرید.

الوارهای خود را به طول دلخواه ببرید

الوارهای خود را به طول دلخواه ببرید

2- رئوس کشتزاری را که می خواهید در آن بنا کنید علامت گذاری کنید:

بعد از اینکه دقیقاً مکان مورد نظر برای کاشت را تعیین کردید، رئوس بستر را اندازه بگیرید و آن را مشخص کنید. برای انجام این کار چند روش وجود دارد: با استفاده از بیل شیارهای داخل چمن را در امتداد لبه های خارجی محل بستر کاشت برش دهید. روش دیگر، گوشه ها را با میخ چوبی مشخص کنید و بین آنها رشته یا ریسمان بزنید تا لبه های بستر مشخص شود.

رئوس کشتزاری را که می خواهید در آن بنا کنید علامت گذاری کنید

رئوس کشتزاری را که می خواهید در آن بنا کنید علامت گذاری کنید

3- چمن را از قسمت داخل کشتزار خارج کنید:

با استفاده از بیل تمام چمن ها را از داخل منطقه ای که تازه مشخص کرده اید بردارید. منطقه را 3 یا 4 روز زودتر کمی آبیاری کنید تا خاک نرم شود. وقتی آماده شروع هستید، از یک بیل تیز استفاده کنید تا چمن را به نوارهای موازی با عرض 1 فوت (30 سانتی متر) تبدیل کنید. انتهای هر نوار را با لبه بیل یا چنگال باغ بلند کنید، سپس نوار را به بالا بچرخانید و رول را از منطقه کاشت خارج کنید.

  • برای سهولت انجام این کار، دستگاه برش چمن را بخرید یا کرایه کنید، خصوصاً اگر در حال ساخت یک بستر کاشت طویل هستید.
  • اگر در زیر چمن با سنگهای بزرگ یا ریشه های قدیمی روبرو شدید، آنها را نیز بردارید.
  • اگر چمن را با دقت کافی بردارید، ممکن است بتوانید آن را ذخیره کنید و از آن برای وصله قسمت دیگری از چمن خود استفاده کنید.
  • اگر قصد نگه داری چمن را ندارید، می توانید قبل از برداشتن چمن، این کار را با از بین بردن چمن آسان کنید. حدود 6 هفته منطقه را با برزنت یا یک لایه مقوا بپوشانید، سپس علف های مرده را بردارید.
چمن را از قسمت داخل کشتزار خارج کنید

چمن را از قسمت داخل کشتزار خارج کنید

4- خاک زیر چمن برداشته شده را نرم کنید:

یک چنگال باغچه بردارید و خاک داخل رئوس کشتزار را شخم بزنید. این باعث می شود کم حجم ترشود و کار با آن راحت تر شود. عمق حداقل 15-20 سانتی متر را حفاری کنید.

برای اینکه ریشه گیاهان در خاک زیر بستر سست تر شود، لایه بالایی خاک شل شده را بردارید و سپس به اندازه یک گلدان دیگر خاک را حفر کنید. خاکی را که برداشته اید دوباره در بستر قرار دهید و 2 لایه خاک سست را با هم مخلوط کنید.

خاک زیر چمن برداشته شده را نرم کنید

خاک زیر چمن برداشته شده را نرم کنید

5- چهار چوب در گوشه های داخلی بستر قرار دهید:

برای حمایت از دیوارهای بستر باید از میخ چوبی استفاده کنید. در هر 4 گوشه داخلی منطقه ای که مشخص کرده اید، یک میخ چوبی سنگین بکوبید. آن را به اندازه کافی بکوبید تا حدود 60٪ از میخ چوبی زیر زمین باشد، در حالی که 40٪ دیگر روی زمین قرار دارد.

از چوب هایی استفاده کنید که به اندازه کافی بلند باشند تا بعد از کوبیدن بتوانند به قسمت بالای دیواره های بستر برسند.

اگر در حال ساخت یک بستر طویل هستید (بعنوان مثال، طول بیش از 4-6 فوت (1.2-1.8 متر))، ممکن است لازم باشد برای پشتیبانی اضافی، هر 3 فوت (0.90 متر) یک میخ چوبی سنگین بکوبید.

4 چوب در گوشه های داخلی بستر قرار دهید

4 چوب در گوشه های داخلی بستر قرار دهید

6- حفر کنید:

یک گودال را به طول 1-2 اینچ (2.5-5.1 سانتی متر) در امتداد لبه های بستر حفر کنید. برای ثبات بیشتر، دیواره های کشتزار شما باید کمی زیر سطح زمین قرار داشته باشد. با استفاده از بیل یا بیلچه گودالی، 2.5-5.1 سانتی متر را در امتداد لبه هایی که می خواهید تخته ها را قرار دهید، حفر کنید.

برای بهبود زهکشی، کمی سنگ ریزه در پایین گودال ها بریزید.

حفر کنید

حفر کنید

7- تخته ها را با میخ یا پیچ به میخ های چوبی وصل کنید:

هر تخته را در گودال در امتداد لبه کشتزار قرار دهید. از میخ یا پیچ های گالوانیزه برای اتصال آنها به میخ چوبی استفاده کنید. اگر از پیچ استفاده می کنید ممکن است سوراخ کردن تخته ها قبل از پیچ کردن راحت تر باشد. شما همچنین می توانید با اتصال تخته ها به یکدیگر با یک غلاب یک قاب ایجاد کنید، سپس آن را به راحتی در خارج از بستر قرار دهید. سپس، آن را برای ثبات بیشتر بر روی ستون چوبی ثابت کنید.

نکته: اگر تخته هایی که استفاده می کنید به اندازه کافی عریض نیستند تا بتوانید به ارتفاع مورد نظر خود برسید، از پایه های بلندتر استفاده کنید و با 2 یا چند صفحه چوبی دیواره ها را بسازید. به عنوان مثال، از چوب هایی استفاده کنید که 61 سانتی متر بلندی دارند، سپس دو طرف قاب را با 2 ردیف تخته به عرض 30 سانتی متر بسازید.

تخته ها را با میخ یا پیچ به میخ های چوبی وصل کنید

تخته ها را با میخ یا پیچ به میخ های چوبی وصل کنید

8- برای جلوگیری از آفات، گیاه را با پارچه سیمی بپوشانید:

اگر نگران موش های کیسه دار، موش صحرایی یا سایر آفات سوراخ کن هستید، یک لایه پارچه سیمی 1.3 یا 0.65 متر پارچه سیمی را در پایین بستر قرار دهید. می توانید با دستگاه مخصوص آن را به پایین دیوارها وصل کنید.

نکته: پارچه سیمی بدون جلوگیری از زهکشی مناسب یا ریشه زایی، آفات را از شما دور خواهد کرد.

 برای جلوگیری از آفات، گیاه را با پارچه سیمی بپوشانید

برای جلوگیری از آفات، گیاه را با پارچه سیمی بپوشانید

پر کردن و کاشت بستر

سومین قسمت از این مقاله به پر کردن و کاشت بستر برای بذر می پردازد.

1- بستر باغ را با مخلوط خاک غنی از مواد مغذی پر کنید:

برای اینکه باغ برجسته شما شکوفا شود، مقدار زیادی خاک با کیفیت بالا برای آن تهیه کنید. برای سالم و شاد نگه داشتن گیاهان، مخلوطی از کمپوست، خاک سطحی و کود دامی یا کود آلی دیگری استفاده کنید.

نکته: نوع خاک و کود مورد نیاز شما به آن گیاهی که در کشتزار خود می کارید بستگی دارد. درباره نیازهای گیاهان مورد علاقه خود تحقیق کنید یا با شخصی در مرکز باغ محلی خود صحبت کنید.

بستر باغ را با مخلوط خاک غنی از مواد مغذی پر کنید

بستر باغ را با مخلوط خاک غنی از مواد مغذی پر کنید

2- در بستر خود گل یا سبزی بکارید:

در حالی که بسیاری از مردم از بستر برجسته برای پرورش سبزیجات استفاده می کنند، شما می توانید از آنها برای هر چیزی استفاده کنید. بستر خود را با گوجه فرنگی یا هویج پر کنید یا از آن برای پرورش گل یا علف های تزئینی استفاده کنید.

گیاهانی که بلند می شوند، مانند گوجه فرنگی، انگور خیار، لوبیای پیچ، یا گلهای بلندی مانند انگشت دانه، گزینه های خوبی برای بستر های برجسته هستند. شاید لازم باشد آنها را با استفاده از میخ چوبی یا داربست حمایت کنید.

نکته: از آنجا که گیاهان شما در بستر برجسته نزدیک به هم خواهند بود، اطمینان حاصل کنید که گیاهان خوبی را انتخاب کنید که برای مواد مغذی رقابت نکنند. بعنوان مثال، هویج همراه با کلم یا خیار رشد خوبی می کند.

در بستر خود گل یا سبزی بکارید

در بستر خود گل یا سبزی بکارید

3- گیاهان را مرتباً آبیاری کنید:

تا از خشک شدن آنها جلوگیری شود. باغ های بستر برجسته سریعتر از باغهایی که مستقیماً در زمین کاشته شده اند خشک می شوند. بستر برجسته خود را کاملاً زیر نظر داشته و هر زمان که خشک شدن خاک را مشاهده کردید، گیاهان را آبیاری کنید.

نکته: برای بسترهای برجسته بزرگتر، نصب یک سیستم آبیاری خودکار برای اطمینان از تأمین آب مورد نیاز گیاهان می تواند مفید باشد.

گیاهان را مرتباً آبیاری کنید

گیاهان را مرتباً آبیاری کنید

4- یک پوشش اضافه کنید تا گیاهان شما در برابر آفات یا عناصر دیگر محافظت شود:

اگر می خواهید برای جلوگیری از پرندگان یا آفات حشرات، بستر خود را با توری بپوشانید، با خم کردن لوله های پی وی سی به طاق ها و نصب آنها روی گیاه، یک قاب ساده ایجاد کنید. در هوای خنک تر، با برش دادن یک پوشش پلاستیکی شفاف در قوس های پی وی سی، یک گلخانه کوچک ایجاد کنید. برای ساخت قوسها از لوله انعطاف پذیر 1.3 سانتی متر که دو برابر عرض گیاه شماست استفاده کنید. برای نصب طاق ها:

بخش سفت لوله 2.5 سانتی متر را به اندازه طول قاب به عنوان مثال 46 سانتی متر برش دهید.

با استفاده از گیره ها و پیچ ها، 2 قسمت از لوله 2.5 سانتی متری روبروی یکدیگر را در داخل قاب در هر جایی که می خواهید قوس نصب کنید، قرار دهید. به عنوان مثال، ممکن است این لوله ها را در دو انتهای و وسط قاب بستر نصب کنید.

سر لوله 1.3 سانتی متر را در یکی از قسمتهای کوتاه لوله قرار دهید، آن را از وسط خم کنید تا قوس ایجاد شود و انتهای دیگر آن را در لوله در طرف مقابل قرار دهید.

یک پوشش اضافه کنید تا گیاهان شما در برابر آفات یا عناصر دیگر محافظت شود

یک پوشش اضافه کنید تا گیاهان شما در برابر آفات یا عناصر دیگر محافظت شود

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *