آموزش باغبانی

برداشت گیاهان زراعی

ماشین کامباین در حال برداشت گندم طلایی

اکثر محصولات را می توان چندین بار برداشت کرد اگر فقط قسمتی که آماده است برداشت شود. کیفیت سبزیجات پس از برداشت بهبود نمی یابد، بنابراین جمع آوری محصولات در بلوغ مناسب مهم است. در این مرحله سبزیجات از نظر طعم و مزه در اوج خود هستند. این همیشه زمانی نیست که یک سبزی در بزرگترین مرحله خود باشد.

زمان رسیدن با سبزیجات خاص متفاوت است. گوجه‌فرنگی‌ها را می‌توان تا زمان رسیدن کامل روی بوته ها رها کرد یا زمانی که تا حدودی رسید آن را خارج کرد و روی طاقچه قرار داد تا بالغ شود. سایر محصولات مانند کدو و هندوانه زمستانه تا زمانی که به طور کامل رشد نکنند آماده نیستند.

گیاهان را با احتیاط اداره کنید

از کبودی یا آسیب رساندن به سبزیجات خودداری کنید زیرا باعث پوسیدگی می شود. پا گذاشتن روی تاک ها یا شکستن ساقه ها، روزنه هایی ایجاد می کند که از طریق آن بیماری ها وارد گیاه می شوند. اگر سبزیجات رسیده به راحتی از گیاه جدا نمی شوند، آنها را با چاقو جدا کنید.

زیر پا گذاشتن شاخ و برگ های مرطوب به گسترش بیماری های گیاهی کمک می کند. سبزیجات را زمانی که خشک شدند برداشت کنید. در طول زمان برداشت، باغ را مرتباً از نظر محصولات رسیده بررسی کنید. سبزیجات به رشد خود ادامه می دهند و خیلی زود رشد می کنند.

پا گذاشتن بر روی محصول

پا گذاشتن بر روی محصول

برداشت

برداشت دستی معمولاً کند است و معمولاً با استفاده از ابزارهای دستی ساده مانند داس، چاقو و غیره انجام می‌شود. بنابراین استفاده از ماشین‌های مکانیزه در عملیات برداشت محصول را از نظر مقدار برداشت در واحد زمان و کیفیت محصول نهایی افزایش می‌دهد.

ماشین‌های برداشت برای انجام عملیات در مقیاس‌های مختلف (ماشین‌های کوچک، متوسط ​​و بزرگ برای استفاده در عملیات برداشت در دسترس هستند)، از جمله کمباین‌ها طراحی شده‌اند. استفاده از ماشین های برداشت کارآمدتر به کاهش تلفات پس از برداشت کمک می کند.

علاوه بر این، کاهش زمان برداشت در مناطقی با چندین فصل زراعی مهم است، جایی که استقرار زودهنگام محصول می تواند به عملکرد بالاتر برای محصول بعدی کمک کند.

استفاده از تجهیزات کافی و همچنین در دسترس بودن خدمات اجاره ای برای برداشت، می تواند برای خرده مالکانی که به تحویل به موقع محصول وابسته هستند، تفاوت ایجاد کند.

کشاورز در حال برداشت محصول با دست

کشاورز در حال برداشت محصول با دست

کشاورزان بین کاشت و برداشت چه می کنند؟

بسیاری از کشاورزان از فناوری‌های جدید کشاورزی دقیق مانند هدایت جی‌پی‌اس، سیستم‌های کنترل، حسگرها، روباتیک، هواپیماهای بدون سرنشین، وسایل نقلیه خود مختار، فناوری نرخ متغیر و نمونه‌برداری خاک مبتنی بر GPS استفاده می‌کنند تا به کشاورزی دقیق‌تر و کنترل‌شده‌تر در هنگام رشد محصولات کشاورزی کمک کنند. پرورش دام برای مثال پهپادها می‌توانند علف‌های هرز را شناسایی کنند و کشاورز را قادر می‌سازد تا در استفاده از اسپری بسیار هدفمند باشد و مصرف کلی آفت‌کش‌ها را کاهش دهد.

برخی از کشاورزان نیز محصول ذرت خود را “کنار پانسمان” می کنند و پس از شروع رشد گیاهان، کود را در کنار گیاهان به کار می برند. این به ذرت اجازه می دهد تا مواد مغذی را در زمانی که بیشتر به آنها نیاز دارد جذب کند و از دست دادن مواد مغذی را تا 37 درصد کاهش دهد.

کشاورزان از سرتاسر مزارع خود نمونه هایی از خاک می گیرند تا بدانند چه مقدار از یک ماده غذایی خاص، در چه مقدار و در چه مکانی مورد نیاز است. این به گیاهان کمک می کند تا در عین بهبود سلامت خاک و حفاظت از منابع طبیعی، آنچه را که نیاز دارند، فراهم کنند.

این همچنین بهترین زمان برای تعمیر ماشین آلات و تحویل ذرت و سویا به آسانسورهای غلات است که کشاورزان در مزارع خود در زمستان ذخیره کرده بودند. با وجود اینکه ذرت و سویا در پاییز برداشت می‌شوند، بسیاری از کشاورزان در صورت مطلوب‌تر بودن قیمت، غلات خود را برای بهار یا اوایل تابستان سال آینده پیش‌فروش می‌کنند. سطل های غلات در مزرعه باید تا اواخر تابستان تخلیه و تمیز شوند تا جایی برای محصولی که هنوز ترکیب نشده است باز شود.

کشاورز در حال محاسبه زمین خود با کامپیوتر

کشاورز در حال محاسبه زمین خود با کامپیوتر

زمان برداشت انواع محصولات زراعی:

در ادامه مقاله شرح می دهیم که چه زمانی بهترین موقع برای برداشت کدام محصول می باشد.

لوبیا، ضربه محکم و ناگهانی

زمانی برداشت می شود که غلاف ها تقریباً اندازه کامل هستند اما قبل از اینکه دانه های داخل شروع به برآمدگی کنند. نوک آنها باید قابل انعطاف باشند. لوبیاها باید ترد باشند و به راحتی خرد شوند.

بذر انواع لوبیا

لوبیا، لیما

وقتی غلاف ها و دانه ها به اندازه کامل رسیدند (قبل از زرد شدن غلاف ها) ، انتهای غلاف باید حالت اسفنجی داشته باشد. غلاف ها و دانه ها باید تازه و آبدار باشند. برای بررسی چند غلاف باز کنید. فقط از دانه ها استفاده کنید. غلاف ها سخت و فیبری هستند.

بذر لوبیا لیما کریمس

چغندر

چغندر را می توان به صورت سبز مصرف کرد که طول برگ های آن 10 تا 15 سانتیمتر باشد. زمانی که چغندرها را برداشت کنید که قطر چغندر 2.5 تا 5 سانتیمتر باشد. برای استفاده فقط از چغندرها، صبر کنید تا قطر آنها 3 تا 4.5 سانتیمتر باشد.

بذر چغندر

کشاورز مرد بالغ در دستانش لبو تازه دارد

کشاورز مرد بالغ در دستانش لبو تازه دارد

کلم بروکلی

زمانی که جوانه ها فشرده هستند و قبل از اینکه زرد شوند یا به گل باز شوند جمع شوند. 15 تا 17.5 سانتیمتر زیر سر گل را برش دهید. برگ های کوچک و نرم نیز مغذی هستند.

بذر کلم بروکلی

کلم بروکسل

زمانی بچینید که جوانه ها در پایه گیاه سفت هستند. برگ ها را نبرید زیرا برای رشد لازم هستند. نقطه رشد را در بالای گیاه بچسبانید تا جوانه های بزرگتر به دست آورید.

بذر کلم بروکسل

کلم

زمانی که سرها سفت هستند و قبل از شکافتن سرهای بالغ برداشت کنید. شکافتن در اثر جذب بیش از حد آب ایجاد می شود. برای جلوگیری از این امر، سر را یک چهارم بچرخانید تا چندین ریشه بشکند.

بذر کلم

هویج

هویج وقتی به قطر 3 سانتیمتر رسید، آماده است. آنها ممکن است برای برداشت بعدی در دوره های سرد و خشک در زمین رها شوند.

بذر هویج

هویج در دست

هویج در دست

گل کلم

وقتی سر سفت شد آماده است. زمانی که نرم می شود یا زمانی که برگ ها زرد می شوند، بالغ می شود. وقتی قطر سرها به 5 تا 8 سانتیمتر رسید، برگ های بیرونی را بردارید و آنها را به سمت بالا و روی سر تا کنید. آنها را با نخ ببندید. این کار از زرد شدن سر جلوگیری می کند. در 1 تا 3 هفته قطر سر باید 10 تا 15 سانتیمتر باشد تا آماده برداشت شود.

بذر گل کلم

ذرت

مغزها وقتی بالغ شوند شیری رنگ می شوند. ابریشم ها قهوه ای، خشک هستند. ذرت فقط 72 ساعت قبل از بالغ شدن از کیفیت غذایی بالایی برخوردار است. برداشت را در صبح زود یا در هوای خنک انجام دهید.

بذر ذرت

خیارها

زمانی انتخاب کنید که 15 تا 20 سانتیمتر طول داشته باشد و همچنان سبز روشن و سفت باشد. میوه های بیش از حد بالغ دارای رنگ مات یا زرد و کمتر ترد هستند. هنگام چیدن تاک ها را بلند نکنید زیرا ممکن است به انگور آسیب برساند و محصول را کاهش دهد.

بذر خیار

بادمجان

زمانی برداشت کنید که قطر آن 10 تا 15 سانتیمتر باشد. پوست باید براق، بنفش تیره باشد. میوه ها زمانی که رنگشان کدر، نرم و دانه دار باشد، بیش از حد بالغ می شوند.

بذر بادمجان

دستی در حال چیدن بادمجان از روی گیاه از نمای بالا

دستی در حال چیدن بادمجان از روی گیاه از نمای بالا

سبز ها

کلم پیچ، شاخ و برگ، خردل – برگهای بیرونی را با طول 15 تا 20 سانتیمتر ببرید.

کاهو، سر

زمانی انتخاب کنید که سرها نسبتاً سفت و حدود 15 سانتیمتر قطر دارند.

بذر کاهو

بامیه

غلاف ها زمانی آماده می شوند که 7.5 تا 10 سانتیمتر طول داشته باشند، حدود 4 تا 6 روز پس از پژمردگی گل. اگر غلاف ها چیده نشوند، تولیدشان متوقف می شود، بنابراین هر 1 تا 2 روز یک بار آنها را جمع آوری کنید.

بذر بامیه

پیازها

برداشت را زمانی انجام دهید که رویه ها بریزند و شروع به مردن کنند. پیازها را حفر کنید و چند روز خشک کنید. سر و ریشه را ببرید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. پیاز سبز را زمانی که 15 تا 20 سانتیمتر قد دارد برداشت کنید.

فلفل

فلفل ها در ابتدا سبز براق هستند و به اندازه یک توپ بیس بال هستند. آنها پس از قرمز یا زرد شدن هنوز خوب هستند. فلفل تند وقتی رسیده قرمز یا زرد می شود.

بذر فلفل

نمایی نزدیک از کشاورزی که در دستانش فلفل چیلی نگه داشته

نمایی نزدیک از کشاورزی که در دستانش فلفل چیلی نگه داشته

سیب زمینی های شیرین

سیب زمینی شیرین باید قبل از اولین یخبندان برداشت شود. برای جلوگیری از کبودی و شکستگی ریشه ها را بلند کنید. به مدت 2 تا 3 هفته در یک مکان گرم با تهویه مناسب قرار دهید.

تربچه

زمانی که قطر آنها حدود 2.5 سانتیمتر شد آنها را به سمت بالا بکشید. تربچه ها وقتی برای مدت طولانی در باغ می مانند، داغ و سفت می شوند.

بذر تربچه

اسفناج

برگها زمانی که 10 تا 15 سانتیمتر طول دارند آماده هستند. گیاهان بزرگتر و کامل را بیرون بیاورید یا برگهای مسن را برداشت کنید تا امکان رشد جدید فراهم شود.

بذر اسفناج

کدو حلوایی

کدو حلوایی را زمانی بچینید که دانه ها و میوه ها کوچک هستند. کدو حلوایی باید 15 تا 20 سانتیمتر طول داشته باشد و پوست آن را با ناخن سوراخ کنید. به برداشت ادامه دهید.

پسر بچه ها در حال چیدن کدو تنبل

پسر بچه ها در حال چیدن کدو تنبل

کدو حلوایی زمستانه، کدو تنبل

بوترون، کره، بلوط، هابارد — زمانی برداشت می شود که میوه ها اندازه کامل هستند. پوست باید سفت و براق باشد و ته میوه کرم تا نارنجی باشد. کدو را برای نگهداری بهتر روی ساقه ها بگذارید و قبل از یخبندان پاییزی بچینید.

گوجه فرنگی ها

برای کنسرو کردن یا آبمیوه گیری میوه هایی را انتخاب کنید که کاملا رنگی هستند. اگر ترک خوردن در قسمت بالا در هوای گرم مشکل ساز است، آنها را زمانی که در حال صورتی شدن هستند انتخاب کنید. این گوجه فرنگی ها در سایه در داخل خانه می رسند. قبل از یخبندان، گوجه‌فرنگی‌های سبز را بچینید و در مکانی تاریک نگهداری کنید تا بتوانند برسند.

بذر گوجه فرنگی

شلغم

زمانی برداشت کنید که قطر ریشه ها 5 تا 7.5 سانتیمتر باشد اما قبل از یخبندان. وقتی برای سبزی ها رشد می کنید، برگ ها را به طول 10 تا 15 سانتیمتر بچینید.

برای خرید خاک می توانید از این لینک استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش و مشاوره در زمینه خرید بذر میتوانید با شماره 09358504040 تماس بگیرید.

هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *