گیاهان

انواع گل برگ بیدی

برگ بنفش

برگ بیدی گیاهی علفی و خزنده و بومی آمریکای جنوبی و از خانواده Commelinaceae است. این گیاه دارای رشد سریعی بوده و به راحتی قابل نگهداری و تکثیر است. این گیاه چند ساله دارای واریته های مختلفی بوده و برگ های زیبا و آویزان دارد. در صورت تامین رطوبت و آبیاری مناسب گیاه از قدرت رشد بالایی برخوردار است.

برگهای این گیاه بیضی شکل، نوک تیز و بدون دمبرگ می باشد. برگهای برخی از واریته های آن سبز رنگ و برخی دیگر به صورت ابلق و چند رنگ می باشد. واریته های سبز و سفید یا کرم رنگ از معمول ترین رنگهای گونه برگ بیدی به شمار می آید. برخی از گونه های این گیاهان نیز بنفش رنگ می باشد.

دارای گل های پروانه ای شکل به رنگ سفید، آبی یا بنفش رنگ می باشد، که در فصل تابستان ظاهر می شوند. ماندگاری گلهای اکثر آنها تنها یک روز است.

برای مطالعه مقاله خواص گل سنجد برای زنان می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل برگ بیدی بنفش

گل برگ بیدی بنفش

شرایط نگهداری انواع برگ بیدی:

گیاه برگ بیدی برای نگهداری و رشد نیاز به شرایط محیطی مناسب دارد که در ذیل به آنها می پردازیم.

آبیاری:

گیاه برگ بیدی را در فصل تابستان هر دو تا سه روز در هفته زمانی که سطح خاک خشک می شود آبیاری نمایید. در فصل زمستان هم که نیاز آبی گیاه کم است آبیاری یکبار در هفته کافی است.

خاک مناسب:

برگ بیدی در خاک های قلیایی که مخلوطی از خاک باغچه، تورب یا خاکبرگ و ماسه بوده و زهکشی مناسبی داشته باشد، رشد بهتری خواهد داشت.

نور مناسب:

گیاه برگ بیدی احتیاجات نوری کمی دارد. اما گونه های ابلق آن به نور بیشتری برای حفظ رنگ ابلق و زیبای خود نیاز دارد.

رطوبت:

گیاه برگ بیدی به رطوبت کافی نیاز دارد. بنابراین بهتر است هر چند وقت یکبار گیاه خود را غبارپاشی کنید تا رطوبت مورد نیاز آن تامین شود.

کوددهی:

گیاه برگ بیدی بهتر است در فصل رشد (بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار با کودهای کامل تغذیه شود. در صورت استفاده بیش از اندازه از کود رنگ برگ ها کمرنگ تر می شود.

خرید برگ بید

تکثیرگیاه برگ بیدی:

گیاهان برگ بیدی به سه روش امکان تکثیر دارند:

تکثیر از طریق قلمه گیری:

برای تکثیر گیاه برگ بیدی از طریق قلمه گیری در هر زمانی از سال می توانید 7.5 سانتی متر از ساقه گیاه را بریده و در آب و یا ماسه بادی در دمای بالاتر از 20 سانتی گراد قرار دهید. این گیاه به سرعت ریشه داده و می توان 5 عدد از این قلمه ها را در گلدانی به قطر 9 سانتیمتر کاشت.

تقسیم بوته:

از طریق تقسیم بوته می توان گیاه برگ بیدی را تکثیر نمود.

تقسیم از طریق بذر:

اصلاح یا معرفی گونه های جدید هیبرید از طریق بذر صورت می گیرد.

برای مطالعه مقاله گل های شمعدانی را بشناسیم می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برگ بیدی سبز و بنفش

برگ بیدی سبز و بنفش

انواع گیاه برگ بیدی:

گیاه برگ بیدی دارای انواع مختلف بوده و دارای گونه هایی با برگهای ریز و درشت و ساده و ابلق می باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود:

برگ بیدی بنفش رنگ (Tradescantia pallida):

گونه T.Pallida با نام های قلب ارغوانی (Purple heart)، برگ بیدی عنابی و گل لش نیز نامیده می شود. این نوع از برگ بیدی دارای ساقه های حساس و شکننده می باشد. در صورت قرار گرفتن در زیر نور مستقیم آفتاب برگها درشت تر شده و به رنگ ارغوانی بسیار زیبا در می آیند و در صورت کمبود نور، رنگ خود را پس از مدتی از دست می دهند. دارای گلهای بسیار کوچک بنفش رنگی می باشد که جنبه تزئینی ندارند.

برای مطالعه مقاله معرفی گل لاله عباسی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

بیدی بنفش

بیدی بنفش

آلبی فلورا (Tradescantia Albiflora):

این گونه از برگ بیدی دارای برگهای ریز به رنگ سبز شفاف و طلایی و سفید است. در صورت قرار گیری در زیر نور مستقیم خورشید به رنگ ارغوانی در می آید. گل های آن سفید رنگ است. در آمریکای جنوبی با نام wandering Jew معروف است.

فلومی ننسیس (fluminesis tricolor):

روی ساقه های بلند و باریک این نوع از برگ بیدی، برگهای بیضی شکل و کشیده می روید که دارای خطوط سبز رنگ روشن و کرم و لبه های سرخ رنگ است. با نام albovittata نیز معروف است.

 زبرینا پندولا (Tradescantia Zebrina):

این نوع از برگ بیدی دارای ساقه های گوشتی و ضخیم با برگهای نقره ای و نوار های سبز روشن یا قرمز رنگ است. سطح زیرین برگ به رنگ ارغوانی روشن است. دارای 4 گونه متفاوت است، که تنها دو گونه از آنها به جهت برگ های زیبایشان در آپارتمان ها و گلخانه ها پرورش داده می شوند.

  1. Z. pendula: این نوع برگ بیدی بومی مکزیک بوده و دارای برگهای تخم مرغی شکل به طول 8 سانتیمتر است. رنگ آنها سبز روشن با دو نوار نقره ای رنگ است. دارای گلهای قرمز رنگی است که در فصل تابستان به گل می نشیند.
  2. Z. purpusii: این نوع از برگ بیدی نیز بومی مکزیک می باشد. جزو گیاهانی است که بعنوان گیاه آویزی بسیار مناسب است. دارای برگهای تخم مرغی شکل و بزرگتر از گونه بالایی می باشد. دارای گلهای قرمز یا ارغوانی روشن می باشد که در فصل پاییز ظاهر می شوند.

برای مطالعه مقاله همه چیز در مورد گل اطلسی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

برگ بیدی سبز

برگ بیدی سبز

واریه گاتا (blossfeldiana variegate):

این نوع از برگ بیدی دارای برگهایی به رنگ کرم رنگ و حاشیه های سبز رنگ است که بر روی ساقه های دراز و پرز دار قرار گرفته اند. زیر برگها به رنگ ارغوانی می باشد.

اسپاتکا (Tradescantia spathacea):

این گیاه به موسی در گهواره (Moses-in-the-cradle) و رهوئر نیز مشهور است. زادگاه این گیاه مکزیک بوده و دارای برگ های پهن و نیم گوشتی به اندازه 30 سانتیمتر است. دارای رگه های ارغوانی و سطح زیرین برگ ها بنفش رنگ است. دارای ساقه های زیر زمینی می باشد. مقاومت خوبی به سایه دارد. دارای گل های سفید رنگی می باشد که در لابه لای برگ ها همانند یک قایق یا گهواره قرار دارند. بعد از مدتی پاجوش هایی از اطراف گیاه مادر رشد می کنند که از آن طریق تکثیر می شوند.

برای مطالعه مقاله معرفی گل بنفشه می توانید از این لینک استفاده نمایید.

گل برگ بیدی تخم مرغی

گل برگ بیدی تخم مرغی

ولوتینا (T.velutina):

این نوع از گیاه برگ بیدی دارای برگهای سبز روشن و مخملی و گل هایی به رنگ صورتی می باشد.

ویرجینیانا  (T.virginiana):

برخی از واریته های این نوع از برگ بیدی دارای برگ هایی به رنگ سبز روشن رنگ پریده تا بنفش روشن می باشند. گل های آن به رنگ سفید، آبی، آبی کمرنگ، قرمز، ارغوانی، زرد و آبی آسمانی می باشد.

گل و گیاه

کالیسیا (callisia):

این نوع از برگ بیدی به عروس چمن یا برگ بیدی مینیاتوری نیز مشهور است.دارای برگهای بسیار کوچک به رنگ سبز یا ارغوانی است. برخی از ارقام آن دارای رگه هایی می باشد. گلهای آن سفید رنگ است.

ست کریزیا (setcreasia pupurea) :

دارای ساقه و برگهای ارغوانی رنگ تیره می باشد. گلهای کوچک آن به رنگ بنفش آبی هستند.

برای خرید بذر می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *