گیاهان

انواع گیاه مریم گلی

انواع مختلف گیاه مریم گلی

مریم گلی (Sage plants)، گونه های مختلفی از گیاهان را، از درختچه های چوبی گرفته تا بوته های ترد و نازک را شامل می شود. بسیاری از انواع مریم گلی ها، در آب و هوای گرم چند ساله هستند، اما می توان آن ها را در مناطق خنک تر، به عنوان گیاهان یک ساله پرورش داد. برخی از انواع مریم گلی ها، قابل خوردن هستند و معمولاً برای پخت و پز و آشپزی مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که برخی از انواع دیگر، کاملاً زینتی هستند. در اینجا با انواع مختلف گیاهان مریم گلی آشنا خواهید شد.

۱. مریم گلی معمولی (Common Garden Sage)

نام علمی: Salvia officinalis

ارتفاع گیاه بالغ: تا 60 سانتیمتر

نور: خورشید کامل

آب: متوسط، نیاز به خاک مرطوب

خاک: داشتن زهکشی مناسب

رنگ گل: قرمز و بنفش

انواع: Salvia officinalis Tricolor (مریم گلی سه رنگ)، Salvia officinalis Icterina (مریم گلی طلایی) و Salvia officinalis Purpurascens (مریم گلی بنفش)

این نوع مریم گلی را عموماً برای مصارف پخت و پز و آشپزی کشت می کنند. از برگ های آن می توان هم به صورت تازه و هم خشک در پخت و پز استفاده کرد و یا در تهیه چای از آن بهره گرفت. این گیاه، یک درختچه کوتاه چند ساله است که در ۶ ماه از سال، سبز است. به صورت دسته ای رشد کرده و همزمان با رشد عرضی، ارتفاع آن نیز افزایش می یابد و بزرگ می شود.

شاخ و برگ های سبز – خاکستری رنگ این گیاه، بسیار معطر است و شکوفه هایی به رنگ بفش کم رنگ، روی آن ها پدیدار می شود. این گیاه در آفتاب کامل بهترین رشد را دارد؛ البته مقدار کمی سایه را نیز تحمل می کند. مریم گلی معمولی، گیاهی مقاوم در برابر خشکسالی محسوب می شود، اما در یک خاک سبک و مرطوب بهترین عملکرد را خواهد داشت. این گیاهان پس از گذشت سه یا چهار سال، چوبی شکل شده و دیگر قادر به تولید برگ های معطر نخواهند بود. اگر می خواهید از برگ های مریم گلی به عنوان گیاهان دارویی استفاده کنید، باید نوع دیگری را جایگزین مریم گلی معمولی کنید.

مریم گلی معمولی

مریم گلی معمولی

۲. مریم گلی Scarlet

نام علمی: Salvia splendens

ارتفاع گیاه بالغ: تا 60 سانتیمتر

نور: خورشید کامل

آب: نیاز به خاک مرطوب

خاک: داشتن زهکشی مناسب، شنی، حاصلخیز

رنگ گل: قرمز، صورتی، سفید، آبی، نارنجی، بنفش

انواع: Salvia splendens’ Saucy Red’ و Salvia splendens’ Saucy Wine’.

این نوع مریم گلی، یک گیاه نازک و باریک است که در مناطق ۱۰ و ۱۱ چند ساله هستند، اما می توان آن ها را در مناطق خنک تر، به عنوان گیاهان یک ساله پرورش داد. همانطور که از نام این گیاه پیداست، مریم گلی Scarlet به دلیل داشتن گل های درخشان و قرمز رنگ و روشن خود مشهور است. با این حال، انواع دیگری از این گیاه هستند که در رنگ های بنفش، صورتی، سفید، آبی و نارنجی نیز شکوفا می شوند. گل ها روی سنبله های بلندی که روی شاخ و برگ سبز رنگ این گیاه تولید می شوند، شکوفا شده و همگان را غرق در زیبایی خود می کنند. گل ها لوله ای شکل اند و برای مدت طولانی ای روی شاخه ها باقی می مانند. این گلها، برای تهیه دسته گل عالی هستند و می توان آنها را داخل بستر باغچه، در حاشیه باغ و یا داخل گلدان، کاشت.

مریم گلی Scarlet

مریم گلی Scarlet

۳. مریم گلی یک ساله (Annual Sage)

نام علمی: Salvia horminum

ارتفاع گیاه بالغ: تا 60 سانیتمتر

نور: آفتاب کامل تا سایه جزئی

آب: متوسط. نیاز به خاک مرطوب

خاک: داشتن زهکشی مناسب، غنی

رنگ گل: آبی، صورتی

انواع: Salvia horminum Blue، Salvia horminu Blue Monday و Salvia horminum Pink Sunday

این گیاه یکساله، به صورت دسته ای تا ارتفاع تقریباً سی سانتیمتر رشد می کند. این گیاه پُر شاخ و برگ، از فصل تابستان تا پاییز، گلهای زیبا و تماشایی زیادی تولید کرده و به نمایش می گذارد. گل های زیبای این گیاه، بر روی ساقه های نازک آن شکوفا می شوند و در میان شاخ و برگ های سبز رنگ گیاه، با رنگ های متفاوت خود، خود نمایی می کنند. این نوع مریم گلی را می توان از طریق بذر پرورش داد و رشد و مراقبت از آنها بسیار آسان است. تنها کاری که باید برای مراقبت از این گیاه انجام دهید، کندن گل های خشک شده روی شاخه هاست، تا گیاه به شکوفه دهی بیشتر، تشویق شود. گل های این گیاه به دلیل داشتن ماندگاری بالا، برای تهیه دسته‌های گل بسیار مناسب است؛ اما همچنین می توان آنها را خشک کرده و به عنوان گل های تزئینی، استفاده نمود.

مریم گلی یک ساله

مریم گلی یک ساله

۴. مریم گلی Mealy Cup

نام علمی: Salvia farinacea

ارتفاع گیاه بالغ: تا 1 متر

نور: آفتاب کامل

آب: نیاز به خاک مرطوب

خاک: داشتن زهکشی مناسب، غنی

رنگ گل: آبی و بنفش

انواع: Salvia farinacea Victoria Blue، Salvia farinacea Fairy Queen و Salvia farinacea Blue Bedder

این گیاه همیشه سبز، شکوفه های پرباری دارد و از فصل بهار، تا آغاز زمستان و اولین یخبندان سال، گل می دهد. این گیاه، خوشه های بلندی از گل را تولید می کند که پر از شکوفه های آبی رنگ و زیبا می شود. شاخ و برگ های این گیاه، باریک و به رنگ خاکستری سبز است و باعث ایجاد پایه بوته ای شکل و جذابی برای شکوفا شدن گل ها روی خوشه های روی آنها می شود. این گیاه جذاب، با ظاهر قائم و بلند اش، زیبایی خیره کننده ای را داخل باغچه در کنار سایر گیاهان، به ارمغان می آورد و همچنین در تهیه دسته های گل نیز، بکار می رود. این گیاه در مناطق خنک تر، مثلا منطقه مقاومت USDA زیر ۸، به عنوان یک گیاه یک ساله، رشد و پرورش می یابد. این نوع مریم گلی، جاذب پروانه ها و سایر گرده افشان ها است و در خاک های مرطوب بهترین رشد را خواهد داشت؛ با این حال، اندکی خشکسالی را نیز می توانند تحمل کند.

مریم گلی Mealy Cup

مریم گلی Mealy Cup

۵. مریم گلی Cleveland

نام علمی: Salvia clevelandii

ارتفاع گیاه بالغ: بیش از 1.5 متر

نور: آفتاب کامل تا سایه جزئی

آب: نیاز کم به آب

خاک: داشتن زهکشی مناسب

رنگ گل: بنفش

این نوع مریم گلی، بومی کالیفرنیا است و در آنجا به عنوان یک گیاه چند ساله رشد می کند. این گیاه، یک درختچه با اندازه متوسط است و به عرض تا هشت فوت و ارتفاع 1.5 متر، رشد کرده و بزرگ می شود. این گیاه گرد و بوته ای، برگ هایی نیزه ای شکل به طول تقریباً 5 سانتیمتر دارد. شاخ و برگ های این گیاه به رنگ خاکستری-سبز بوده و بافتی زبر و خشن دارد که معطر و خوراکی هستند و اغلب به جای مریم گلی معمولی (Common Garden Sage)، در آشپزی استفاده می شوند. از اواسط بهار تا اواخر تابستان، گیاه ساقه های طوسی رنگ و بلندی را تولید می کند که پوشیده از خوشه های زیبای گل هایی لوله ای شکل به رنگ بنفش کم رنگ می شود. این گیاه، آب و هوای گرم و خشک را دوست دارد و نسبت به خشکی مقاوم است. مریم گلی Cleveland، در خاک های خشک رشد بهتری دارد، لذا باید از آبیاری بیش از حد این گیاه خودداری کرد. در طبیعت، این گیاه تنها به کمک آب باران هنگام بارندگی، زنده مانده و رشد می کند.

مریم گلی Cleveland

مریم گلی Cleveland

۶. مریم گلی Pitcher

نام علمی: Salvia azurea

ارتفاع گیاه بالغ: بیش از 1.5 متر

نور: آفتاب کامل

آب: نیاز به رطوبت کم

خاک: داشتن زهکشی مناسب، ریگ

رنگ گل: آبی

این درختچه چند ساله، بومی جنوب شرقی ایالات متحده است. به صورت توده ای رشد می کند، و ارتفاع آن از عرضش بیشتر است. شاخ و برگ این گیاه، باریک و دراز، و به رنگ سبز خاکستری است. از نیمه تابستان تا اولین یخبندان، شکوفه های زیاد و زیبایی روی شاخه های گیاه، ظاهر می شوند. در ابتدا، این ساقه ها به حالت ایستاده هستند، اما بعد از گلدهی، زیر سنگینی شکوفه ها خم می شوند. گلها به رنگ آبی هستند و هرکدام دو گلبرگ دارند. این نوع مریم گلی، در خاک های شنی یا ماسه ای با زهکشی مناسب و خشک، بهترین رشد را دارد. این گیاه مقاوم به خشکی است و رشد کردن در خاک خشک را ترجیح می دهد.

بذر مریم گلی

مریم گلی Pitcher

مریم گلی Pitcher

۷. مریم گلی پاییزی (Autumn Sage)

نام علمی: Salvia greggii

ارتفاع گیاه بالغ: بیش از 1 متر

نور: آفتاب کامل

آب: نیاز به رطوبت کم

خاک: داشتن زهکشی مناسب، حاصلخیز

رنگ گل: قرمز، صورتی، بنفش، زرد

این درختچه کوچک، بومی تگزاس و مکزیک بوده و در تمام طول سال سبز است. همچنین در آب و هوای سردتر رشد بهتری دارد، اما در این مناطق، برگ ریز خواهد بود. برگهایی سبز رنگ و نرم و مخملی و بیضی شکل دارد و طول آنها حدود 5 سانتیمتر است. شاخ و برگ های این گیاه معطر است و رایحه ای مانند نعناع دارد. این گیاه از اوایل بهار تا پاییز، خوشه های بلندی از شکوفه های بسیار زیاد به رنگ های قرمز، بنفش، زرد یا صورتی تولید می کند. این گیاه را عموما در بستر باغچه ها یا حاشیه باغ ها می کارند و همچنین می تواند برای ایجاد یک پرچین کوتاه نیز استفاده شود. این گیاه مقاومت نسبتاً خوبی در برابر گرما، رطوبت و خشکسالی دارد و در خاکی با زهکشی متوسط و حاصلخیز به خوبی رشد می کند.

مریم گلی پاییزی (Autumn Sage)

مریم گلی پاییزی (Autumn Sage)

۸. مریم گلی با رایحه انیسون (Anise-Scented Sage)

نام علمی: Salvia guaranitica

ارتفاع گیاه بالغ: بیش از 1.5 متر

نور: آفتاب کامل تا سایه جزئی

آب: نیاز به خاک مرطوب

خاک: داشتن زهکشی مناسب، غنی از نظر ارگانیک

رنگ گل: آبی

انواع: Salvia guaranitica’ Black and Blue’ و Salvia guaranitica ‘Black and Bloom’

این گیاه چند ساله، در مناطق گرم زمستانی و بین مناطق مقاومت USDA هفت تا ده همیشه سبز است. در مناطق خنک تر، می توان آن را بصورت گیاهی یکساله پرورش داد. همانطور که از نام این گیاه پیداست، برگ های معطری تولید می کند که رایحه ای شبیه به انیسون دارد. این گیاه، دارای انبوهی از برگ های سبز رنگ و بیضوی شکل است و در اواسط تابستان، ساقه های بلند و قائم آن، پوشیده از شکوفه های آبی رنگ زیبایی خواهد شد. ابعاد گلها حدود 5 سانتیمتر است و لوله ای شکل و به صورت باز هستند. این گل های زیبا، تا شروع اولین سرمای زمستان، روی شاخه ها باقی می مانند. این گیاه در آفتاب کامل رشد می کند و می تواند اندکی سایه را نیز تحمل کند، اما سایه بیش از حد باعث پژمردگی آن می شود. پس از پایان گلدهی، شکوفه های خشک شده و پژمرده را جدا کنید، تا گیاه به گلدهی بیشتر تشویق شود.

بذر مریم گلی گل آبی

مریم گلی با رایحه انیسون

مریم گلی با رایحه انیسون

۹. مریم گلی بوته مکزیکی (Mexican Bush Sage)

نام علمی: Salvia leucantha

ارتفاع گیاه بالغ: 2 متر

نور: آفتاب کامل تا سایه جزئی

آب: نیاز به خاک مرطوب

خاک: داشتن زهکشی مناسب، غنی

رنگ گل: بنفش

این گیاه چند ساله همیشه سبز، به شکل بوته ای با اندازه متوسط تا بزرگ رشد می کند و ارتفاع آن بین 1 تا 2 متر می‌رسد و اندازه همه انواع آن تقریبا باهم یکسان است. برگ های خاکستری – سبز رنگ این گیاه، بسیار جذاب و به شکل نیزه است. اما بهترین و زیبا ترین ویژگی مربوط به این گیاه، گل های فوق العاده دلنشین آن است که روی سنبله های بلندی، به رنگ های بنفش و سفید مخملی مانند و نرم، پدیدار شده و همگان را غرق در حیرت می کنند. گل ها در مدت زمان طولانی ای، از اواسط تابستان تا آغاز اولین یخبندان سال، روی شاخه ها باقی می مانند. این گیاه به راحتی رشد می کند، و در آفتاب کامل، بهترین شرایط را خواهد داشت، البته اندکی سایه را نیز تحمل خواهد کرد. این گیاه همچنین در برابر خشکسالی مقاوم است، اما در خاک مرطوب، بهترین رشد را دارد. مریم گلی بوته مکزیکی، دارنده رتبه Garden Merit از انجمن سلطنتی باغبانی است.

مریم گلی بوته مکزیکی

مریم گلی بوته مکزیکی

۱۰. مریم گلی Woodland

نام علمی: Salvia nemorosa

ارتفاع گیاه بالغ: حدود 60 سانتیمتر

نور: آفتاب کامل

آب: نیاز به خاک مرطوب

خاک: داشتن زهکشی مناسب، ریگ

رنگ گل: بنفش، آبی، صورتی

انواع: Salvia nemorosa New Dimension Blue، Salvia nemorosa Crystal Blue و Salvia nemorosa Bumbleberry

مریم گلی Woodland، گیاهی چند ساله است که به صورت توده های متراکمی، تا ارتفاع 60 سانتیمتر رشد کرده و بزرگ می شود؛ اگرچه اغلب ارتفاع این گیاه، از 30 سانتیمتر بیشتر نمی شود. شاخ و برگ های این گیاه، به رنگ خاکستری – سبز است و رایحه معطری دارد. گل های این گیاه روی ساقه های بلند، قائم و باریک آن، پدیدار شده و رشد می کنند. سنبله ها، بسته به نوع گیاه، با گل های کوچک زیبایی در رنگ های آبی و بنفش، پوشیده می شوند. برخی از آنها به رنگ صورتی بنفش کمرنگ اند و برخی، آبی مایل به بنفش. گل های این گیاه معمولاً در اواخر بهار یا اوایل تابستان شکوفا می شوند و چندین هفته روی شاخه ها، باقی می مانند. این گیاه در آفتاب کامل و در خاک با زهکشی مناسب، به خوبی رشد می کند. خاک سنگین را با شن و ماسه اصلاح کنید تا بافتی دانه درشت پیدا کند و گیاه بتواند در آن رشد کند. مریم گلی Woodland به راحتی رشد می کند و به نگهداری بسیار کمی نیاز دارد.

مریم گلی Woodland

مریم گلی Woodland

۱۱. مریم گلی آناناسی (Pineapple Sage)

نام علمی: Salvia elegans

ارتفاع گیاه بالغ: بیش از 1 متر

نور: آفتاب کامل تا سایه جزئی

آب: نیاز به خاک مرطوب

خاک: داشتن زهکشی مناسب

رنگ گل: قرمز

این گیاه در مناطقی با آب و هوای گرم، به صورت چند ساله رشد می کند و همچنین در مناطقی با آب و هوای خنک نیز، می توان آن را به صورت گیاهی یک ساله پرورش داد. اگرچه این گیاه نوعی مریم گلی است، اما برگهای آن شبیه برگ های دیگر انواع مریم گلی ها نیستند و به رنگ سبز روشن بوده و ظاهری تازه و شاداب دارند. برگ های این گیاه رایحه ای شبیه آناناس دارند؛ البته از نظر طعم و مزه بسیار شبیه نعنا هستند. این نوع مریم گلی، یک گیاه خوراکی است و می توان از شاخ و برگ آن در پخت و پز استفاده کرد. همچنین می توان آن را دم کرده و یک نوشیدنی با طعم نعناع، تهیه کرد. مریم گلی آناناسی همچنین یک گیاه دارویی با خاصیت ضد باکتری است. این گیاه با سرعت زیادی رشد می کند و در موقعیتی که خورشید صبح و بعد از ظهر سایه دارد، بهترین رشد را دارد. این گیاه همچنین در برابر خشکسالی مقاوم است، اما در خاک مرطوب، عملکرد بهتری دارد.

مریم گلی آناناسی

مریم گلی آناناسی

۱۲. مریم گلی بیابانی (Desert Sage)

نام علمی: Salvia dorrii

ارتفاع گیاه بالغ: بیش از 1 متر

نور: آفتاب کامل

آب: نیاز به آب کم

خاک: داشتن زهکشی مناسب، شنی، خاک فقیر، تا متوسط

رنگ گل: بنفش

این درختچه چند ساله، بومی مناطق بیابانی غرب آمریکا است و به همین دلیل، در شرایط گرم و خشک بهترین رشد را دارد. این گیاه رشد می کند و به شکل یک توده گرد، با برگ هایی به رنگ سبز و خاکستری معطر درمی آید. در طول ماه های گرم تابستان، می تواند چندین بار گل دهد و شکوفه های زیبای بنفش رنگ آن، روی ساقه های بلند و ایستاده اش پدیدار می شود. گل های این گیاه برای تهیه دسته گل عالی است، و همچنین می توان آن ها را خشک کرد و به عنوان تزئین در گل آرایی ها، استفاده نمود. این گیاه در خاک ضعیف به خوبی رشد می کند، به شرطی که زهکشی مناسبی داشته باشد. این گیاه، خاک های سنگی و فقیر را تحمل می کند و می تواند در خاک های غنی یا حاصلخیز نیز رشد کند. این نوع مریم گلی، محیط رشد خشک را ترجیح می دهد و به آبیاری مداوم نیازی ندارد. این گیاه مقاوم در برابر خشکسالی است و در صورت داشتن شرایط مناسب، به هیچ گونه مراقبتی نیاز ندارد.

مریم گلی بیابانی

مریم گلی بیابانی

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید، فروشگاه اینترنتی پوپونیک شما را به خواندن مقاله های زیر دعوت می نماید.

برای خرید بذر گیاهان دارویی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

مقاله های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *