آموزش باغبانی

نحوه استفاده مجدد از شیشه های شیر در باغ

نحوه استفاده مجدد از شیشه های شیر در باغ

روش های سرگرم کننده و ساده ای برای استفاده مجدد از یک شیشه شیر خالی در باغ شما وجود دارد. اگر شیشه ای با درب پیچاندنی دارید، درب آن را سوراخ کنید تا یک بطری آبیاری درست کنید. ته شیشه را سوراخ کنید و آن را در باغ خود دفن کنید تا آن را به آبیاری ریشه‌ای تبدیل کنید. سعی کنید شیشه را طوری برش دهید که به یک بیلچه یا خاک انداز مناسبی تبدیل شود. همچنین می توانید یک شیشه شیر را به انواع گلدان مانند سرپوش برای گیاه، شروع رشد بذر، گلخانه کوچک و گلدان خود آبیار تبدیل کنید. حتی می توانید با ایجاد ظرف غذای ساده با شیشه شیر پرندگان را به باغ خود جذب کنید.

ایجاد ابزارهای باغبانی

در ادمه مرحله اول به ایجاد ابزارهای باغبانی میپردازیم.

1- از شیشه شیر به عنوان بطری آبیاری استفاده کنید:

ساده ترین راه برای استفاده مجدد از شیشه شیر در باغ، تبدیل آن به یک ظرف آب است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که حدود 20 سوراخ کوچک را روی درب آن ایجاد کنید. برای سوراخ کردن از سوراخ کن، سیخ فلزی یا سوزن بزرگ استفاده کنید.

نکته: به جای شیشه شیری با درب پرس شده، از شیشه شیری استفاده کنید که درب آن پیچاندنی است.

از شیشه شیر به عنوان بطری آبیاری استفاده کنید

از شیشه شیر به عنوان بطری آبیاری استفاده کنید

2- از شیشه شیر به عنوان وسیله آبیاری استفاده کنید:

یک وسیله آبیاری به تدریج یک گیاه یا بستر خاک را آبیاری می کند، بنابراین اگر چند روز در خارج از شهر هستید و نمی توانید باغ خود را آبیاری کنید، استفاده از آن عالی است. به سادگی حداقل پنج سوراخ کوچک در ته یک شیشه شیر ایجاد کنید. سپس ته شیشه را در خاک دفن کنید تا خاک همه سوراخ ها را بپوشاند.

نکته: با استفاده از شیلنگ باغچه خود، داخل شیشه را از آب پر کنید. درب شیشه را ببندید تا از تبخیر آب جلوگیری شود. آب به آرامی از سوراخ ها خارج می شود و ریشه گیاهان شما را سیراب می کند.

نکته: مراقب باشید هنگام دفن شیشه، به سیستم ریشه گیاهان آسیب نرسد. برای گیاهانی با بستر بزرگتر، حداقل از هر سه فوت (یک متر) یک شیشه استفاده کنید.

از شیشه شیر به عنوان وسیله آبیاری استفاده کنید

از شیشه شیر به عنوان وسیله آبیاری استفاده کنید

3- از شیشه شیر بیلچه یا خاک انداز درست کنید:

با استفاده از ماژیک خطی زیر دسته آن بکشید. این خط باید یک نیم دایره ساخته و در نصف محیط شیشه رسم شود، در حالی که دسته در مرکز آن قرار دارد. از هر انتهای نیم دایره تا پایین شیشه دو خط دیگر ایجاد کنید، سپس آنها را با کشیدن یک خط منحنی شکل از پایین به هم متصل کنید.

  • در صورت نیاز به بیلچه می توانید شکل بیل را تیزتر کنید و یا اگر فقط به یک خاک انداز احتیاج دارید آن را گرد کنید.
  • پس از رسم شکل مورد نظر خود، از برش دهنده جعبه یا قیچی برای برش دهانه و ایجاد بیل استفاده کنید.
  • درب شیشه را حتماً روی آن نگه دارید تا هر آنچه را که با آن درمی آورید در خود نگه دارد. استفاده از شیشه با درپوش پیچ دار باعث بهتر نگه داشتن خاک و سایر مواد می شود.
از شیشه شیر بیلچه یا خاک انداز درست کنید

از شیشه شیر بیلچه یا خاک انداز درست کنید

4- از شیشه شیر به عنوان قرقره سیم برق استفاده کنید:

قسمتی از شیشه را از روبروی دسته آن ببرید. لبه های اولیه قسمت برش خورده را با استفاده از نوار برق بپوشانید تا از ایجاد هرگونه بریدگی در سیم های شما جلوگیری کند. شیشه را از دستگیره آن بگیرید و سیم برق را به دور آن بپیچید، با استفاده از قسمت برش خورده سیم را در جای خود نگه دارید.

نکته: اگر دمنده برگ برقی، لبه گیر، ماشین چمن زنی یا هر وسیله باغبانی سیم دار دیگری دارید، می توانید از شیشه استفاده کنید تا سیم های شما گره نخورند.

از شیشه شیر به عنوان قرقره سیم برق استفاده کنید

از شیشه شیر به عنوان قرقره سیم برق استفاده کنید

استفاده از شیشه شیرها به عنوان گلدان

دومین بخش از این مطلب به چگونگی استفاده از شیشه شیرها بعنوان گلدان می پردازد.

1- یک سرپوش ساده درست کنید:

یک سرپوش روی نهال یا گیاهان رشد یافته قرار می گیرد تا در هنگام بلوغ یا در هوای سرد آنها را گرم نگه دارد. دور شیشه را از پایین یک اینچ (دو سانتی متر) ببرید. لبه های دندانه دار را تا انتهای شیشه برش دهید تا وقتی آن را روی گیاه قرار می دهید، بتوانید آن را در خاک محکم کنید.

نکته: سرپوش را در شبهای سردتر روی گیاه نگه دارید، هنگام آفتاب آن را بردارید تا از گرم شدن بیش از حد گیاهان جلوگیری شود.

نکته: به جای دور انداختن ته بریده شده شیشه، می توانید از آن به عنوان پایه گیاهان گلدانی استفاده کنید.

یک سرپوش ساده درست کنید

یک سرپوش ساده درست کنید

2- از شیشه شیر برای استارتر بذر استفاده کنید:

دور شیشه را از به اندازه یک سوم بالاتر از ته آن ببرید. حداقل پنج سوراخ زهکشی در پایین شیشه قرار دهید. آن را تا نیمه با خاک پر کنید، بذرهای خود را بکارید، سپس آن را با نیم اینچ (یک سانتی متر) دیگر خاک بپوشانید (یا هر مقدار که روی بسته بذر شما نشان داده شده است).

نکته: می توانید بگذارید قسمت بالای شیشه از یک طرف به پایین آن متصل بماند و یک گلخانه کوچک برای نهال های خود ایجاد کنید.

از شیشه شیر برای استارتر بذر استفاده کنید

از شیشه شیر برای استارتر بذر استفاده کنید

3- یک گلدان برچسب دار با شیشه شیر ایجاد کنید:

شیشه خود را از وسط ببرید، اما بخشی را از رو به روی دسته آن به عرض دو یا سه اینچ (پنج تا هفت سانتی متر) بدون برش بگذارید. در دو طرف این قسمت و در قسمت بالایی که شیشه شروع به خم شدن و تشکیل بدنه می کند به صورت عمودی برش دهید. با این کار یک نوار برچسب ایجاد می شود که از ته ظرف امتداد می یابد.

نکته: سوراخ های زهکشی را در ته شیشه سوراخ کنید و بذرها یا نهال خود را بکارید. برای نوشتن روی نوار عمودی از ماژیک استفاده کنید. می توانید گونه های گیاه، تاریخی که بذر خود را کاشته اید یا اطلاعات مراقبتی را برچسب کنید.

یک گلدان برچسب دار با شیشه شیر ایجاد کنید

یک گلدان برچسب دار با شیشه شیر ایجاد کنید

4- یک گلدان خود آبیار درست کنید:

شیشه خود را از نصف ببرید، دستگیره آن را دست نخورده نگه دارید، و بدنه آن (جایی که درپوش متصل می شود) را از قسمت بالایی جدا کنید. قسمت بالایی را به صورت وارونه نگه دارید، بنابراین انتهای آن جایی است که قبلا درپوش به سمت پایین قرار گرفته بود و آن را با یک فیلتر قهوه برای نگه داشتن خاک بپوشانید. آن را با خاک پر کنید و بذرها یا نهال خود را بکارید، سپس آن را داخل قسمت پایین شیشه قرار دهید.

نکته: بذرها یا گیاه خود را آبیاری کنید و همیشه نیم اینچ (یک سانتی متر) آب در قسمت پایین آن نگه دارید.

نکته: گلدان خود آبیاری برای نهال ها و گیاهان دوستدار رطوبت مانند نعناع عالی است.

یک گلدان خود آبیار درست کنید

یک گلدان خود آبیار درست کنید

ساخت ظرف غذای پرنده از شیشه شیر

سومین بخش از این مطلب به ساخت ظرف غذای پرنده از شیشه شیر می پردازد.

1- سوراخ های کوچکی را در دو طرف مخالف شیشه شیر ایجاد کنید:

با استفاده از سوراخ کن یا سیخ سوراخ های کوچکی را در طرف مخالف یکدیگر نزدیک ته شیشه برش دهید. در صورت لزوم، با استفاده از قلم یا پیچ گوشتی فیلیپس سوراخ ها را کمی باز کنید تا بتوانند یک میخ چوبی در خود جای دهند.

  • مطمئن شوید که سوراخ ها را مرتب و به ترتیب ایجاد کنید تا میخ چوبی مستقیما داخل آنها قرار بگیرد.
  • اگر قصد دارید جاهایی برای دسترسی پرندگان به بذرها در دو طرف شیشه شیر ایجاد کنید، برای هر میخ چوبی می توانید یک جفت سوراخ ایجاد کنید.
  • اگر می خواهید چهار طرف شیشه باز باشد، دو جفت سوراخ کوچک برای دو میخ چوبی سوراخ کنید. مطمئن شوید که یک جفت کمی بالاتر از جفت دیگر قرار دارد تا متناسب با هر دو میخ چوبی باشد.
یک گلدان خود آبیار درست کنید

یک گلدان خود آبیار درست کنید

2- میخ چوبی را از سوراخ های کوچک عبور دهید:

یک میله چوبی نازک در اطراف خانه یا فروشگاه صنایع دستی محلی خود پیدا کنید. باید به اندازه کافی بلند باشد که بتواند از طریق شیشه به سوراخ ها متصل شود و دو یا سه اینچ (پنج تا هفت سانتی متر) اضافی در هر دو طرف باقی بماند.

نکته: طول اضافی میخ چوبی در هر طرف، نشیمنگاه پرندگان را فراهم می کند.

نکته: اگر به جای دو دهانه چهار دهانه ایجاد کرده اید، میخ چوبی دوم را از جفت سوراخ های دیگر عبور دهید.

میخ چوبی را از سوراخ های کوچک عبور دهید

میخ چوبی را از سوراخ های کوچک عبور دهید

3- سوراخ های بزرگتر را دقیقاً بالای میخ های چوبی برش بزنید:

از یک برش دهنده جعبه یا یک قیچی برای ایجاد سوراخ های بزرگتر از بالای میخ های چوبی تا قسمتی از شیشه که شروع به خم شدن می کند تا بدنه آن تشکیل شود، استفاده کنید. این دهانه ها به پرندگان اجازه می دهد تا به دانه هایی که در داخل ظرف غذا قرار می دهید دسترسی پیدا کنند. می توانید دو دهانه ایجاد کنید یا در هر چهار طرف شیشه یک برش بزنید.

سوراخ های بزرگتر را دقیقاً بالای میخ های چوبی برش بزنید

سوراخ های بزرگتر را دقیقاً بالای میخ های چوبی برش بزنید

4- از نوار الکتریکی برای پوشاندن لبه های برهنه سوراخ ها استفاده کنید:

نوار الکتریکی را به رنگ دلخواه خود انتخاب کنید تا لبه های برهنه هر دهانه را بپوشاند. لبه های پلاستیکی برش خورده می توانند تیز باشند و شما نمی خواهید پرنده ای آسیب ببیند.

نکته: این نوار همچنین شیشه را تزئین می کند و امکان دسترسی شخصی به ظرف غذای پرنده شما میدهد. سعی کنید علامت یا الگوهای دیگری را با نوار درست کنید.

از نوار الکتریکی برای پوشاندن لبه های برهنه سوراخ ها استفاده کنید

از نوار الکتریکی برای پوشاندن لبه های برهنه سوراخ ها استفاده کنید

5- برای آویختن ظرف غذای پرنده از نخ نایلونی استفاده کنید:

با استفاده از سوراخ کن یا سیخ، دو سوراخ کوچک در قسمت بالای ظرف غذای پرنده جایی که درپوش به آن متصل می شود ایجاد کنید. نخ نایلونی را از داخل سوراخ ها عبور دهید، قسمت پایین را با دانه پرنده تا میخ چوبی پر کنید، سپس ظرف غذای پرنده را در باغ خود آویزان کنید.

نکته: به جای ریسمان از الیاف مصنوعی مانند نایلون یا نخ ساخته شده از فلز استفاده کنید. هوا باعث از بین رفتن و ضعیف شدن الیاف طبیعی مانند ریسمان می شود، و ظرف غذای پرنده شما ممکن است بیفتد.

نکته: می توانید نخ را با ژله نفتی بپوشانید تا سنجاب ها را از آن دور کند.

برای آویختن ظرف غذای پرنده از نخ نایلونی استفاده کنید

برای آویختن ظرف غذای پرنده از نخ نایلونی استفاده کنید

برای خرید ملزومات باغبانی می توانید از این لینک استفاده نمایید.
هومن انگورانی

درباره هومن انگورانی

سلام! من هومن انگورانی هستم و از اینکه با شما در این فضای دیجیتال ارتباط برقرار کنم، خوشحالم. به عنوان یک نویسنده و علاقه‌مند به موضوعات مختلف، نوشته هایم را به اشتراک می‌گذارم. به نظر من نوشتن یک ارتباط قوی و شگفت‌انگیز است. علاقه مند به یادگیری عمیق هستم و دوستم دارم هر انچه را که آموختم تا حدی که میتوانم به دیگران انتقال دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *